Page 1 of 1
Kaasuun vaastaaminen
Posted: Wed Aug 19, 2009 18:22
by Ps*
Potilas on ahdettu 900cc moottoripyörän moottori ja ongelmana on kierrosten lasku. Tai sen puuttuminen. Eli muuten toimii hyvin ja vastaa kaasuun ja kiihtyy kovasti, mutta vedon jälkeen kun päästää läpät kiinni, kierrokset jäävät ikään kuin leijumaan ja laskee todella hitaasti. Tuntuu että ongelma on vaan ahdoilla.
Onko megassa joku ominaisuus mitä säätämällä tätä ominaisuutta pystyy muuttamaan vai onko vika vaan raudassa? Imuvuotoja ei pitäisi enää olla mutta mappi on silti tyhjäkäynnilläkin jotain 70-80 luokkaa.
Posted: Wed Aug 19, 2009 18:52
by teg
Kyllä kuulostaa imuvuodolta... Ei se moottori jaksa käydä jos se ei happea saa.
Posted: Wed Aug 19, 2009 18:56
by 505
No ykshän vois olla semmonen että läpät jää auki? Jos on käytössä vaan yhellä vaijerilla läppikset ni toi on helposti ongelmana, eli jostain toinen läpät sulkeva vaijeri paikalleen.
Posted: Wed Aug 19, 2009 21:22
by Ps*
Täytyy varmaan vaan tarkemmin tutkia vielä imuvuodoilta. Läpät on kahdella vaijerilla, eli niiden pitäis mennä ainakin kiinni.
Posted: Wed Aug 19, 2009 22:06
by Turbiini
Kireähkö perus kone kun vaatii joutokäynnille että läpät on auki kun ei alipainetta jaksa imeä niin sitten ahdot jaksaa samasta raosta puskea ilmaa sen verran ettei kierrokset tipu ennen kuin paine on laskenu. Dumppi tuohon auttaa hieman, ja lisäksi over run fuelcut päälle.
Posted: Wed Aug 19, 2009 22:16
by Ps*
Turbiini wrote:Kireähkö perus kone kun vaatii joutokäynnille että läpät on auki kun ei alipainetta jaksa imeä niin sitten ahdot jaksaa samasta raosta puskea ilmaa sen verran ettei kierrokset tipu ennen kuin paine on laskenu. Dumppi tuohon auttaa hieman, ja lisäksi over run fuelcut päälle.
Tuo kuulostaisa hyvinkin mahdolliselta. Fuelcuttia itseasiassa tänään aloin käyttämään mutten ehtinyt tarkemmin testaamaan käytännössä. Dumppi löytyykin jo, mutta vaikuttaisikohan tähän dumpin jousen kireys. Liian kireällä jää enemmän painetta imupuolelle?
Posted: Thu Aug 20, 2009 8:11
by ArttuH
Miltä muuten seokset näyttää login perusteella tuossa tilanteessa? Tuli vaan mieleen, että liian hidas ilman lämpöanturi voisi olla ainakin osasyyllinen ongelmaan. Eli kun anturi on reilumman vedon aikana lämmennyt, niin sillä menee hetken aikaa ennen kuin se jäähtyy taas ilman lämpötilaan kun kaasu on löysätty. Tämä sitten vetää seosta laihalle, mikä saattaa jossain tilanteissa nostaa tyhjäkäyntikierroksia. Tosin vaatii myös ylimääräistä ilmaa kaverikseen, että kierrokset nousisi merkittävästi. Eli tutkisin myös tuota läppien sulkeutumista.
Huomasin vaan itse tuon anturin hitauden vaikutuksen joku aika sitten pyörää dynossa ajettaessa. Siinä kone tuppasi sammumaan usein vedon jälkeen tyhjäkäynnille päästettäessä, mitä ei ole tapahtunut käytännössä koskaan tiellä. Tulin siihen tulokseen, että syynä oli vähän normaalia kovemmaksi nousseet imulämmöt ja se, että kone päästettiin tyhjäkäynnille varsin pian pidemmän vedon jälkeen, mitä taas ei tiellä tule juuri tehtyä. Eli anturi näytti vedon jälkeen jonkin aikaa todellista korkeampaa ilman lämpöä, mikä sitten laihensi tyhjäkäynnin seosta liikaa.
Posted: Sun Feb 28, 2010 19:42
by Purtsi
Jatketaampas tähän samaan topikkiin kun on vähän vastaavia ongelmia vaparikoneella. Ei mitään hajua, että miten käyttäytyy ajossa, koska lumen vuoksi ei ole tien päälle vielä päästy eikä näin ollen esim tuota bensakarttaakaan ole ehditty tien päällä säätämään kuntoon.
Ohessa logia tarkasteltavaksi.
http://www.kolumbus.fi/timo.purmonen/me ... ynti01.xls
http://www.kolumbus.fi/timo.purmonen/me ... ynti01.msq
Kyseessä neloskone mopon läppärungoilla. Ongelmana siis kierrosten hidas laskeminen pedaalin noston jälkeen jonka jälkeen tulee nopeampi kierrosten tiputus sinne 600rpm tienoille. Tämä vika on nyt ilmennyt imusarjan ja muiden kiinnikkeiden vaihdon jälkeen. Imuvuotoon en oikein jaksa uskoa, koska imusarja ja läppärungon kiinnikkeet ovat huomattavasti paremmin kiinni kuin vanhassa versiossa jossa tätä vikaa ei ilmennyt...
Posted: Sun Feb 28, 2010 20:48
by teg
Säätöä, säätöä.. Koitappas kattella millä alueella liikutaan sekä sytkä ja ve kartalla kun päästät kaasun.