Page 1 of 1

MS2 ongelma VE arvojen kanssa

Posted: Wed Aug 19, 2009 14:34
by Hena
Diyautotunen MS2 paketti käytössä ja kaikki toimii muuten ihan loistavasti mutta ihmetyttää käytössä olevat VE arvot. Tyhjäkäynnillä VE luokkaa 20 ja sillon on laajakaistan mukaan noin 14.7 seos. Yläpäässä VE arvo 255 ja sillon AFR noin 12 eli hyvä. Mistä voi johtua tollanen ero noissa arvoissa kun mun käsityksen mukaan pitäis olla vähän tasasempi toi kartta??

Posted: Wed Aug 19, 2009 14:53
by Jasen2624
Pienet suuttimet koneeseen nähen. Itellä vanhuksessa tyhjäkäynnillä jotaki 30 luokkaa mutta yläpäässä menee yli 120 vaikka on 630cc suuttimet..

Posted: Wed Aug 19, 2009 16:38
by teg
Ei tuo haittaa mitään. Req_fuel arvolla voi pelailla tuon kartan dynamiikan kanssa. Mitä suurempi säätöalue, sitä parempi, joten sinullahan on oikeastaan hyvä tilanne!

Posted: Wed Aug 19, 2009 19:43
by SamiH
Jos on Extra koodi käytössä, niin onhan Multiply MAP päällä? (Basic setup - More engine constants - Multiply MAP = Multiply)

Posted: Thu Aug 20, 2009 6:06
by JaniM
Mikäs asetus tuo multiply on? En äkkiseltään löytänyt manuaaleista.

Posted: Thu Aug 20, 2009 8:07
by Hena
SamiH: Just katoin läppäriltä niin ei ole tuo "Multiply" käytössä. Voisko tuo vaikuttaa eli tarkottaako tuo asetus sitä että kertoo sen tarvittavan bensamäärän MAP arvolla niinku pitäis normaalisti tehäkin?

teg: Muuten hyvä mutta tyhjäkäyntialueella ei oo kauheen tarkka nyt tuo säätö kun on niin pienet arvot käytössä.

Jasen2624: Suuttimet on 2x isommat ku vakiokoneessa ja bensanpainetta enemmän. MAP arvolla 100 on VE yläpäässä 130 joten ei kauheen normaalilta vaikuta.

Posted: Thu Aug 20, 2009 10:38
by Turbiini
Millainen bensanpaineensäädin käytössä, hiemanvaikuttais että paine ei seuraa imusarjan painetta.

Posted: Thu Aug 20, 2009 10:43
by Hena
Turbiini wrote:Millainen bensanpaineensäädin käytössä, hiemanvaikuttais että paine ei seuraa imusarjan painetta.
3-Kalvonen FSE ja on katottu penkissäkin vedon aikana että seuraa painetta.

Posted: Thu Aug 20, 2009 12:28
by teg
Hena wrote: teg: Muuten hyvä mutta tyhjäkäyntialueella ei oo kauheen tarkka nyt tuo säätö kun on niin pienet arvot käytössä.
Hmm.. Siis säätötarkkuushan on (lähes) sama koko kierros- ja tehoalueella. Nyt kun sinulla on tarkkuutta paljon, myös tyhjäkäyntialueella on säädettävyyttä enemmän. Jos säätöalue olisi pienempi kuin tuo sinun liki 220 pisteen alue, niin tyhjäkäyntialue olisi myös karkeampi säätää. Anna olla noin vain. :)

Posted: Thu Aug 20, 2009 12:41
by Hena
teg wrote:
Hena wrote: teg: Muuten hyvä mutta tyhjäkäyntialueella ei oo kauheen tarkka nyt tuo säätö kun on niin pienet arvot käytössä.
Hmm.. Siis säätötarkkuushan on (lähes) sama koko kierros- ja tehoalueella. Nyt kun sinulla on tarkkuutta paljon, myös tyhjäkäyntialueella on säädettävyyttä enemmän. Jos säätöalue olisi pienempi kuin tuo sinun liki 220 pisteen alue, niin tyhjäkäyntialue olisi myös karkeampi säätää. Anna olla noin vain. :)
Nyt en kyllä tajua sun pointtia :) Jos mulla on nyt tyhjäkäynnillä vaikka VE 20 ja haluan laihentaa seosta niin seuraava pykälä on 19 joka on jo 5% laihempi seos kun VE 20. Jos toi VE kartta ois tasasempi niin sillon saisin sinne isot VE arvot reg_fuelia muokkaamalla ja sillon ois tarkkuutta joka kohdassa.

Posted: Thu Aug 20, 2009 13:03
by Höylä
Hena wrote:
Nyt en kyllä tajua sun pointtia :) Jos mulla on nyt tyhjäkäynnillä vaikka VE 20 ja haluan laihentaa seosta niin seuraava pykälä on 19 joka on jo 5% laihempi seos kun VE 20. Jos toi VE kartta ois tasasempi niin sillon saisin sinne isot VE arvot reg_fuelia muokkaamalla ja sillon ois tarkkuutta joka kohdassa.
mutta yläpäässä pitäis sitten kyllä olla jo jotain yli 500 arvoja... jos haluaa tyhjäkäynnille jotain 100 VE lukuja käyttöön...

miksi murehdit, jos VE arvo menee yli 100 :roll:

VE karttahan ei voi edes olla kovin "tasainen" tai sitten moottorissa on jotain vikaa :D (sama bensamäärä, oli sitten tyhjäkäynti tai täyskaasu, kuormituksesta riippumatta...)

Posted: Thu Aug 20, 2009 13:17
by Hena
Höylä wrote: mutta yläpäässä pitäis sitten kyllä olla jo jotain yli 500 arvoja... jos haluaa tyhjäkäynnille jotain 100 VE lukuja käyttöön...

miksi murehdit, jos VE arvo menee yli 100 :roll:

VE karttahan ei voi edes olla kovin "tasainen" tai sitten moottorissa on jotain vikaa :D (sama bensamäärä, oli sitten tyhjäkäynti tai täyskaasu, kuormituksesta riippumatta...)
Niin paitsi että ei ole sama bensamäärä vaikka VE arvot oiskin samat. Kerroin pitäis kuitenkin ottaa siitä MAP arvosta ja siitä lasketaan todellinen pulssin leveys. Eli on siinä pulssin leveydellä aika paljon eroa jos on MAP 20kpa tai 200kpa vaikka oiskin sama VE-arvo (0.2x vs 2x pulssin leveys) :) Syy minkä takia haluan tän selvittää on se että yläpäähän pitäis saada lisää soppaa ja jos lähen reg_fuelia vielä kasvattamaan niin sitten menee tyhjäkäyntialueen säätäminen ihan mahottomaks..

Posted: Thu Aug 20, 2009 14:02
by 505
Hetkinen.. eikai MAP-pohjasessa kartassa kerrota mitään? Eikös sillon vaan katota kartasta että paljon on jengaa ja minkä verran paineita ja sitten käytössä on ton mukanen arvo ve-taulusta.

Eri asia on hybrid alpha-n jossa kartta tehään kaasun asennon mukaan ja kerrotaan sitten MAPilla jonkin kaavan mukaan..

Vai onkohan mullakin nyt ajatus sekasin?

Posted: Thu Aug 20, 2009 14:17
by turbosbc
PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time


http://www.megamanual.com/v22manual/mfuel.htm

Posted: Thu Aug 20, 2009 14:48
by teg
Hena wrote: Nyt en kyllä tajua sun pointtia :) Jos mulla on nyt tyhjäkäynnillä vaikka VE 20 ja haluan laihentaa seosta niin seuraava pykälä on 19 joka on jo 5% laihempi seos kun VE 20. Jos toi VE kartta ois tasasempi niin sillon saisin sinne isot VE arvot reg_fuelia muokkaamalla ja sillon ois tarkkuutta joka kohdassa.
Jos katostot tuota kaavaa, joka tuossa esitettiin, huomaat että mitä isompi on req_fuel, sen karkeampi on säätö. Vai mitä?

Ja sen req_fuelin kasvattaminen ei auta mitään, jos suuttimet ovat tapissa (ja/tai VE on jo 255).

Posted: Thu Aug 20, 2009 14:59
by Hena
teg wrote: Jos katostot tuota kaavaa, joka tuossa esitettiin, huomaat että mitä isompi on req_fuel, sen karkeampi on säätö. Vai mitä?
Kyllä. Pitää paikkansa. Tätä juuri en halua ja sen takia tää ongelma pitäis saada selvitettyä että sais järkevämmät VE arvot karttaan.
teg wrote: Ja sen req_fuelin kasvattaminen ei auta mitään, jos suuttimet ovat tapissa (ja/tai VE on jo 255).
Jos suuttimet ei oo tapissa niin kyllä sen kasvattaminen auttaa jos katsot sitä kaavaa :)


Nää kaikki liittyy juurikin tuohon alkuperäiseen ongelmaan. Ihan kun tuosta esitetystä kaavasta mun tapauksessa puuttuis toi MAP-kerroin kokonaan. Se selittäis ton ongelman aika lailla. Muistaakseni kokeilin joskus laittaa sen "multiply" asetuksen päälle mutta ei ollu vaikutusta. Täytyy vielä kokeilla uudestaan kun seuraavan kerran meen tallille.

Posted: Thu Aug 20, 2009 18:46
by SamiH
Hena wrote:SamiH: Just katoin läppäriltä niin ei ole tuo "Multiply" käytössä. Voisko tuo vaikuttaa eli tarkottaako tuo asetus sitä että kertoo sen tarvittavan bensamäärän MAP arvolla niinku pitäis normaalisti tehäkin?

teg: Muuten hyvä mutta tyhjäkäyntialueella ei oo kauheen tarkka nyt tuo säätö kun on niin pienet arvot käytössä.

Jasen2624: Suuttimet on 2x isommat ku vakiokoneessa ja bensanpainetta enemmän. MAP arvolla 100 on VE yläpäässä 130 joten ei kauheen normaalilta vaikuta.
Tarkoittaa nimenomaan tuota, eli kun se on käytössä niin niissä laskuissa otetaan se MAP huomioon. Pistä päälle ja säädä kartta uudelleen, jos muut on kunnossa niin VE todennäköisesti vaihtelee jotakuinkin välillä 50-150, ahdetussakin. Saa todella tasaisen kartan yleensä aikaan.

Posted: Thu Aug 20, 2009 20:56
by teg
Hena wrote: Kyllä. Pitää paikkansa. Tätä juuri en halua ja sen takia tää ongelma pitäis saada selvitettyä että sais järkevämmät VE arvot karttaan.
Noissa sinun arvoissasi ei ole mitään vikaa. Minä itse pyrin aina säätämään req_fuelin niin että käyttäisin tehokkaasti sen koko 0-255 skaalan ja saisin maksimaalisen säätötarkkuuden.
Jos suuttimet ei oo tapissa niin kyllä sen kasvattaminen auttaa jos katsot sitä kaavaa :)
Se ei selviä kaavasta. Ensimmäisen viestin mukaan sinulla on seokset ihan ok, sekä tyhjäkäynnillä, että täyskaasulla? Paljonko on duty cycle ongelmakohdassa?
Nää kaikki liittyy juurikin tuohon alkuperäiseen ongelmaan.
Valitettavasta paristot olivat loppuneet kristallipallosta, joten viitsistkö kertoa mikä se alkuperäinen ongelma on? Nimittäin tuo suuri skaala VE taulukossa ei ole ongelma. Se on tavoite.

Posted: Thu Aug 20, 2009 21:57
by SamiH
Uusimmissa Extra koodeissa jos ottaa tuon Multiply MAP käyttöön, VE kartan pitäisi olla aika lähellä sitä moottorin todellista VE:tä. Eli periaatteessa hyvin säädetty VE kartta kuvaa sitä kuinka hyvin moottori hengittää juuri sillä hetkellä. Jos ottaa vielä Incorporate AFR Target asetuksen käyttöön pitäisi seossuhdettä saada muutettua pelkästään AFR karttaa muuttamalla, koskematta VE karttaan. Tuota en ole käytännössä ehtinyt kokeilla, mutta teoriassa ainakin näin.

Posted: Thu Aug 20, 2009 22:44
by teg
SamiH wrote: Eli periaatteessa hyvin säädetty VE kartta kuvaa sitä kuinka hyvin moottori hengittää juuri sillä hetkellä.
...mikäli seossuhde pidetään samana koko toiminta-alueella.

Posted: Fri Aug 21, 2009 22:53
by SamiH
Niin, siis tuo Incorporate AFR Target ottaa nimenomaan sen AFR kartan huomioon, eli jos seossuhde on säädetty seuraamaan sitä AFR karttaa.

Posted: Sat Aug 22, 2009 7:56
by teg
Kappas, tuo ominaisuus jäänyt minulta kokonaan huomaamata extra-koodissa!

Posted: Tue Aug 25, 2009 16:28
by Hena
No niin. Eilen sain vihdoin ja viimein kokeiltua tota "multiply map" asetusta ja siitähän se oli kiinni noi hassut VE arvot kartassa. Nyt kun on se multiply map käytössä niin on tyhjäkäynnillä VE-arvot luokkaa 40 ja yläpäässä jossain 150 paikkeilla pikaisen säätämisen jälkeen. On siis paljon järkevämmän olosia lukuja nyt siellä kartassa :)

teg: Se alkuperäinen ongelma oli siis juurikin tuo että yläpäässä VE-kartassa oli isot arvot ja alapäässä pienet. Nyt kun arvojen keskinäinen ero tasottu ja yläpäässä ei tarvita niin isoja arvoja, voin pienentää reg_fuelia sen verran että saan sekä yläpäähän että alapäähän isoja VE-lukuja ja näin ollen hyvän säätötarkkuuden myös sinne alapäähän. Siinä oot ihan oikeessa että isommat luvut ovat parempia koska antavat enemmän säätötarkkuuta. Se tässä oli myös hakusessa koko ajan ;)


Kiitoksia kaikille avusta!