Page 1 of 1

1 ruiskaus vs 2 ruiskaus neloskoneessa-haitat/hyödyt

Posted: Fri Aug 14, 2009 14:34
by jp
Melko tyhmää alottaa tästä threadi, mutta searchilla en suoranaisesti löytänyt vastausta näiden haitoista ja mahdollisista hyödyistä ainakaan esim. neloskoneessa.

Huhupuheita olen kyllä kuullut ja jos jollain mahdollisesti olisi hieman faktaakin tiskiin laitettavana, niin sehän passaa.

Eli onko perää, että 2 & 3 sylinterit saisivat vähemmän bensaa jos tuota asetusta käyttää 1 ruiskauksella? Megamanuaalista huomaa suositeltavaksi 2 ruiskausta noinkin pienessä koneessa (1,6l 4 syl. 440cc)

Huomasin vain selkeästi helpottuvaa säätämistä aukiolojen kasvaessa jo tyhjäkäyntialueella, eli muutamia pisteitä muuttamalla tyhjäkäyntiä sai todella hyväksi, mutta jos 2 ruiskausta vaihtoi peliin, niin hirmu vaikea löytää edes useamman pisteen alueelta rauhoittuvaa tyhjäkäyntiä järkevällä seoksella.

Kaiketi suuttimien aukioloajat eivät riitä tjsp. Opening time kun on 1.0ms, niin jos tyhjäkäynnillä niiden ollessa 1.3-1.4ms tuntuu olevan vaikeuksia. Aloittaako se tuon 1ms jälkeen vasta niiden avaamisen vai mitenkä se fyysisesti tapahtuu?

Eli kannattaako käyttää 2 ruiskausta, koska tuntui kuitekin yläkierroksilla ja tyhjäkäynnistä ylöspäin tuntuvan hyvältä, mutta juurikin tyhjäkäynnin löytyminen vaikutti hemmetin työläältä?

Tuohon ei taida olla mitään vippaskonstia kasvattaa noita avautumisaikoja pienemmillä kierroksilla, pienemmillä mappiarvoilla, jos haluaa käyttää 2 ruiskauksen asetusta..?

Posted: Sat Aug 15, 2009 10:51
by jp
eikö tosiaan kenelläkään ole tästä mitään ajatuksia? :)

Posted: Sat Aug 15, 2009 22:38
by teg
Miksi 2&3 sylinterit saisivat laihemman seoksen? Oletkohan sekoittanut siamilaiseen kannen tähän jotenkin..

Laita 2 ruiskutusta jos sillä saat säätöihin, niin moottori reagoi hiukka nopeammin. Muuten 1 ruiskutus.

Posted: Sat Aug 15, 2009 22:58
by jp
joo jos käytän 1 ruiskutusta niin tyhjäkäynnille riittää hyvin aukiolot, mutta jos käytän 2 ruiskutusta, jää aukiolot liian pieniksi.

Mietin vain miten imuventtiilit on auki ja kiinni, joten sitä kautta voisi kuvitella että laihempaa seosta tarjolla 2 ja 3 pytylle..

Posted: Sat Aug 15, 2009 23:01
by kamski
Tällei mitä itse olen huomannut. Jos laitettu reilusti Isiot suuttimet ja meqa ohjaa myös syttyn niin voi pistä 1 squirt/per.
Tämä 1-sguirt tarkoitettu tosiaan jos on laitettu isot suttimet koneeseen. Sen voi todeta MS manualiststa.
Mutta jos valitset 2 tai 4 sguit/per niin mega laske ja puolittaa ruiskutuksen määrän/keston. Jos on simlatori käytössä niin siinä näkee ihan selvästi mitä mihinkän johtaa, ja voi muutenkin harjoitella vapaasti särkemätää MOTTIA. :D moottoria.

Itsellä menossa oma suzuki projekti niin siinä suuttimet auki vain 60% koska suuttimet on aika isot.

Posted: Sat Aug 15, 2009 23:08
by jp
joo eli jatkan tuota projektia siihen suuntaan mihin sitten lähdin.
Niin hemmetin kivuttomasti sai tyhjäkäynnin säädetyksi vrt. 2 ruiskauksen säätöön (ihan hirveetä taistelemista, 1.3-1.4ms aukioloilla) ja välillä reagoi todella hitaasti muutoksiin ja kun reagoi niin muutokset hirviän suuria.

Tuostahan itseasiassa megamanuaalista luin pätkän juurikin.. yhdellä ruiskauksella päästiin sinne parin ms. aukioloihin ja koneen käynti rauhottui huomattavasti.. Jos tosiaan turvallista käyttää tuota 1 ruiskausta ja että joka sylinteri saa tasasuhteessa bensaa niin tokihan käytän sitä..

Posted: Sat Aug 15, 2009 23:15
by kamski
No kokeile sitä RegFuel taukukkoa! Mitä olen huomannun se on aika hyvä laskeman suutin ja moottorin tarvittavat ruiskutuksen kestot.

Mikä motti ja sutin koko?
Tosiaan jos 1000cc kone ja suutin 300cc niin voi olla vähän hankaluksia säätää jos kyseessä pelkkä bensan ohjaus..

Omassa pyörässä kone on 937cc ja suutin koko 147cc x4 niin säädöt rupee löytymän.

Posted: Sun Aug 16, 2009 0:38
by jp
1.6l nelkku ja 440cc suuttimet. Mulla on kyllä bensanpaineensäätimessä häikkää, eli kokeilen ensin uutta ton "paskana" olevan tilalle joskos tyhjäkäyntipaineet tippuis bareilla :D

Posted: Sun Aug 16, 2009 9:12
by kamski
No siinä tapauksessa 1 squrt on melkein pakollinen asetus. Ja jos tutkit tarkemmin niin huomaat että DutySycle tuskin mene yli 50% täys kaasulla. Jos regfuel asetettu vastaaman moottorin ja suutin koolle.

Joku käytti 800cc suuttimet ja kehui saaneensa pelaamaan 1 sguirt.

Posted: Sun Aug 16, 2009 9:20
by teg
jp wrote: Mietin vain miten imuventtiilit on auki ja kiinni, joten sitä kautta voisi kuvitella että laihempaa seosta tarjolla 2 ja 3 pytylle..
Jos jokaiselle sylinterille on oma suutin ja jokaisen sylinterin imuventtiili aukeaa kerran kampuran 2 kierroksen aikana. Suutin ruiskuttaa kerran per kierros eli jokainen sylinteri saa 2 saman suuruista ruiskautusta per imutahti, niin kyllä jokainen sylinteri saa saman verran polttoainetta? Olettaen että 1 squirt/simult.

Posted: Sun Aug 16, 2009 14:27
by jp
jos kaikki suuttimet ruiskauttaa 1. sylinterin yläkuolokohdassa niin 2. ja 3. sylinterissä suutin ruiskauttaa aina suljettua imuventtiiliä päin eikä suoraan sylinteriin..

Noin ainakin toveri väitti kiven kovaan..

Posted: Sun Aug 16, 2009 17:40
by Jasen2624
Eikös se ollu niin että mekan ensimmäiset ei oo sekventiaaliruiskuja? Liekkö tuo 3v jo..?

Posted: Sun Aug 16, 2009 19:40
by teg
jp wrote:jos kaikki suuttimet ruiskauttaa 1. sylinterin yläkuolokohdassa niin 2. ja 3. sylinterissä suutin ruiskauttaa aina suljettua imuventtiiliä päin eikä suoraan sylinteriin..

Noin ainakin toveri väitti kiven kovaan..
Ruiskutuksia tulee 2 per imutahti (eli 1 per kierros). Kaikille pytyille ruiskutetaan yhtä paljon polttoainetta vaikka se tapahtuisikin eri aikaan - sama ruiskutusaika KAIKILLE.

Jos tosiaan asia olisi noin kuten sanot, niin eihän 4 sylinterikään saisi sen kummempaa seosta kuin 2 ja 3, koska siellähän on myös imuventtiili kiinni. :)

EDIT: poistettu turhia vinoiluja :oops: :wink:

Posted: Sun Aug 16, 2009 22:10
by jp
Se on hyvä, että on tarkat speksit jos niitä tarvitaan, arvostan kyllä. Mutta turhat vinoilut voit jättää suoraan pois :)

Posted: Mon Aug 17, 2009 8:24
by PE-LE
lainaan hieman tätä topickia, kun asiaan kuitenkin liittyy, itsellä on mega opelissa jossa on "siamilaiset" imukanavat, onko joku saanut tälläisen koneen käymään kunnolla tyhjäkäyntiä?? , tuo oma kärry hieman "popottaa" tyhjäkäynnillä, ei se juurikaan haittaa, muttakun siinä tuollainen säädettävä ruisku on niin pitäisihän tuokin ongelma saada korjattua, ajossa kaikki toimii , mielestäni ongelman tuo juuri tuo kannen rakenne, käytössä on 2 suutinta (about 180ml), kokeiltu on 2 ja 4 squirts/kierros,

Posted: Mon Aug 17, 2009 9:16
by teg
Itse sain vastaavan konstruktion toimimaan parhaiten ISOILLA suuttimilla (yli 300cc) ja 1 squirt per kierros. Ei se silloinkaan toiminut kyllä hyvin...

Posted: Thu Jun 03, 2010 15:37
by Kristian
Tuli testattua tuota yhden ruiskauksen toimivuutta, kun kahdella on ollut aina ongelmia saada tyhjäkäynti rauhalliseksi. Oli aika iso vaikutus tuolla ja vielä parempaan suuntaan. Myös moottorin kierrosherkkyys muuttui paljon paremmaksi.

Posted: Thu Jun 10, 2010 0:18
by Ps*
Mulla on 630cc suuttimet 900cc koneessa ja kahdella ruiskauksella. Tyhjäkäynti ei ole ehkä siistein, mutta toimiva. Tosin veikkaan läppien synkkauksenkin olevan vähän pielessä.