Page 1 of 3
ei kierros tietoa megalle(edit. suuttimet eivät maadoita)
Posted: Wed Jul 29, 2009 18:07
by datsun180
mikähän on vikana kun en saa kierros tietoa megalle hall anturina toimii honeywell gtn1a118 ja triggeri pyöränä 12-1. voikohan anturi olla sökö vaikka uus sen pitäisi kyllä olla
edit. tämä ongelma ratkaistu mutta nyt uusi on tullut eli suuttimet eivät maadoitu. boksi on turtanan.
Posted: Wed Jul 29, 2009 20:18
by teg
Asetukset pielessä? Sisääntuloa ei ole modattu HALL-anturille? Virhekytkentä? Triggeri liian kaukana anturista tai hampaat liian pieniä/tiuhaan.
Siinä muutama vaihtoehto.

Posted: Wed Jul 29, 2009 21:37
by datsun180
kytkentä on ainakin oikeen mutta en saanut mittaamalla siitä anturista ulos kun 1 kilo ohmin vastuksen eikö siitä pitäisi virtaa tulla läpi siitä tunto linjasta. ja boksi on turtanan eli eikö sen pitäs pelata hallin kanssuoraan. ja asetuksiakin on koitettu kyllä viilata suuntaan jos toiseen kaikkien ohjeiden mukaan
Posted: Wed Jul 29, 2009 22:47
by datsun180
ja muutenkin olen hukassa nuitten asetusten kans eli jos mulla on kaks nuita 4 pin hei modulia ja suorasytkä puola niin sieltä codebase/output valikostahan pitää valita se neon/420a. ja laittaa muutkin asetukset niinkö tuossa sivulla on
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... m#Neonsoft
mutta mistä se sitte tietää millä hampaalla se antaa kipinän?
Posted: Thu Jul 30, 2009 10:02
by tty
datsun180 wrote:
mutta mistä se sitte tietää millä hampaalla se antaa kipinän?
Selventääkö tuo asiaa:
viewtopic.php?t=2167
Posted: Thu Jul 30, 2009 14:04
by datsun180
nii muttaku eikö se pidä valita sieltä codebase and outputs valikosta se neon/420a jos käyttää niitä hei4 yksiköitä mutta sitten se ei anna aukasta sitä wheel decoder settingsiä
Posted: Thu Jul 30, 2009 16:05
by teg
Onko sinulla NEON/420A tyyppinen triggeri vai 12-1? Jos 12-1, teet kuten ym. linkissä on käsketty. Eli Generic wheel päälle. Lue lisää vaikka täältä:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... #wheeldecr
Koita niillä avuilla ensin saada se kierroslukutieto tulemaan. Pohdi vasta sen jälkeen puolan ohjauksia.
Hall-anturin ulostulo maadoittuu yleensä, kun rautaa on kohdalla ja on ns. hi-z tilassa ("kellu ilmassa") reiän kohdalla.
Toiset anturit toimivat päinvastoin.
Posted: Thu Jul 30, 2009 17:09
by datsun180
joo eli tuo mun anturi on tod näk rikki ku ei maadoita vaikka oon mitannu yleismittarin piippauksella ja tuonut rautaa eteen niin ei piippaa
Posted: Thu Jul 30, 2009 17:44
by datsun180
miten jos vaihdan tuommosen fordin vr anturin tuon hallin tilalle niin onko madollista saada toimimaan kun tuo on kaks johtonen ja tuo hall on 3 johtonen
Posted: Thu Jul 30, 2009 18:04
by datsun180
ilmeisesti tuo turtanan levy toimii suoraan kummallakin anturilla. mutta laitetaanko tuo vr anturi vaan että toiseen maa ja toiseen se signaali linja vai miten se tulee
Posted: Thu Jul 30, 2009 19:51
by teg
Ei se yleismittari välttämättä piippaakkaan, vaan sinun täytyy katsoa resistanssiarvoa ja johdotkin pitää vielä olla oikein päin. Melkein kannattaa testata ns. "leditesterillä" eli ledin kanssa sarjaan jokin vastus väliltä 300-1000ohmia ja ledin toinen jalka plussaan ja toinen anturin lähtöön. Jos ei syty raudan kanssa tai ilman, vaihtaa ledin toisin päin. Mikäli ei silloinkaan, anturi on rikki.
Turtanan levystä minulla ei ole tietoa...
Posted: Thu Jul 30, 2009 20:03
by datsun180
no yleismittarin vastuspuolella mitatuna tuntolinjasta maahan näyttää se pykälänkohalla 1.1 kilo ohm ja kolon kohdalla nollaa eli meinaako se sitä että se pelaa? mutta miksi kierros tieto ei tule megatuneen vaikka olen laittanut ne asetukset kuten siinä wheel decoder ja hukkakipinä ohjeessa näytetään? tarviko se vielä jotakin muutakin asetuksia laittaa että saa kierros tiedon tulemaan vai pitäskö se nuilla jo tulla?
viewtopic.php?t=2167
Posted: Thu Jul 30, 2009 21:37
by teg
Vaikuttaisi siltä että anturi pelaa. Koitappas mitata anturin lähdöstä jännite, kun se on yhdistetty megaan ja liikuttelet rautaa sen edessä.
Ps. Minkä kokoinen triggeripyörä sinulla on? Halkaisija, materiaalin vahvuus, hampaan pituus ja kolon pituus?
Posted: Thu Jul 30, 2009 21:55
by datsun180
triggeri pyörä on paksuus on jotain 8 mm ja hammas on sen 8mmx8mm ja kolon pituus ainakin 30mm se on 12-1. mutta tuo ylösveto vastus varmaan siihen pitäisi laittaa kun sitä en ole laittanut varmaan siitä johtuu että se kierrostieto ei tule.
Posted: Thu Jul 30, 2009 21:57
by datsun180
Posted: Fri Jul 31, 2009 7:42
by teg
Jos ylösvetoa ei ole, niin suurella todennäköisyydellä siitä johtuu.
Posted: Fri Jul 31, 2009 10:22
by datsun180
joo eli laitetaanko se vastus siitä virtajohdosta tuntolinjaan
Posted: Fri Jul 31, 2009 11:49
by datsun180
nyt on 1 k ohm vastus virta ja tuntolinjan välissä ja kun mittaan nyt maan ja tuntolinjan välin ja liikutan rautaa edessä niin kun on hampaan kohdalla niin 6.5v ja irti niin 12v
Posted: Fri Jul 31, 2009 12:10
by datsun180
lisäsin vastusta vielä 400 ohm että se on nyt 1.4 kilo ohm ja virta joka tulee niin on hampaan kohdalla 5 v eikä kierroslukumittari värähdä vieläkään
Posted: Fri Jul 31, 2009 12:27
by teg
En tiedä millainen turtanan boksi on sisältä, mutta ilmeisesti anturi ei maadoita tarpeeksi. Luultavasti se pitäisi kytkeä opton "alapuolelle" maadoittamaan. Vai onkohan siinä boksissa edes optoa?
Posted: Fri Jul 31, 2009 12:58
by datsun180
en osaa kyllä sanoa että onko ku en tuon boksin sisustaa oikeen tunne minkälainen se opto on ja mitä se tekee
Posted: Fri Jul 31, 2009 13:26
by datsun180
kyllä se opto ilmeisesti on mutta siihen kakkos jalkaan kun menee se folio sieltä hall anturin liittimen pinniltä niin siitä puuttuu joku komponenntti välistä on vaan kaksi reikää ja folio niiden välistä pois ja kun vaikka yleismittarin piippillä näpäyttää maata siihen kakkosjalkaan niin lähtee b pumput päälle ja kierrosmittari hyppii. eli pitääkö siihen folion katkokseen laittaa joku komponentti vai hyppylanka vai tä ?
Posted: Fri Jul 31, 2009 13:36
by teg
Kuulostaisi että siitä puuttuu se 390 ohmin vastus? Tosin ei ole niin tarkkaa minkä arvoinen siinä on, mutta kokeile jotain 200-1000ohmin väliltä.
Posted: Fri Jul 31, 2009 14:49
by datsun180
ensin laiton 280 ohmin vastuksen ei antanut kierros tietoa mutta kun yritin sitten maadoittaa optopiirin napaa että lähteekö pumput päälle niin se nyt olikin eri jalka mitä piti maadoittaavastapäinen eli onkose nyt 5 jalka siitä lähti pumput päälle kun ilman vastusta ne lähti 2 jalasta ja sitten laiton 1k ohm vastuksen ei kierros tietoa mutta kun maadoittelin taas mittarilla niin olikin 6 jalka mistä lähti pumput päälle mikä tässä nyt sitten on pitääkö se olla sen vastuksen sitten tuo 390 ohm tasan että pelaa
Posted: Fri Jul 31, 2009 14:57
by teg
Ei tarvitse olla tasan 390ohm. Onkohan ne kaksi täplää sitten XG1 ja XG2? Katso tästä kuvasta kytkentä
http://www.bgsoflex.com/v22/megasquirt_ShemV2.2.pdf. Extran sivuilta löytyy infoa miten se hall pitäisi kytkeä sinne.
Posted: Fri Jul 31, 2009 15:33
by datsun180
tuossa linkissä on kuvat siitä opto piiristä ja siitä puuttuvan komponentin paikasta mihin sitä vastusta laitoin
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=177342 se menee se hallanturin tuntolinja siihen kakkos jalalle jos sen puuttuvankomponentin kohdan yhdistää.
Posted: Fri Jul 31, 2009 16:33
by datsun180
nyt von siinä opton kakkosjalalle menevässä piirissä 380 ohm vastus mutta ei vieläkään kierrostietoa muttakun laittaa yleismittarin piipille ja laittaa punasen johon mittarista autonrunkoon ja mustan siihen opton kakkos jalalle niin mittari alkaa piippaamaan ja sitten samalla starttaa niin kierrosmittari nousee 210 rpm ja bensapumput syttyy mutta ilman sitä yleismittaria ei lähde
Posted: Fri Jul 31, 2009 16:33
by datsun180
mikähän tuossa tempussa voi olla taika
Posted: Fri Jul 31, 2009 16:35
by datsun180
ja sen yleismittarin on siis oltava sillainpäin siinä välissä että se punainen johto rungossa ja musta opton kakkosjalassa toisinpäin ei lähde kierrostietoa näyttämään
Posted: Fri Jul 31, 2009 16:59
by cortna
puutuva komponentti on jumppi
viewtopic.php?t=99&start=0&postdays=0&p ... ht=turtana
kahlaa tuo niin löytyy ohjeet 7, 8 sivujan tienoilta