Page 1 of 2
imulämpötila ja vaikutus rikastuksiin?
Posted: Mon Jul 27, 2009 17:54
by jp
Tuossa testimielessä katselin miten vaikuttaa imuilman lämpö seospuoleen ja rikastuksiin.
Ensinnäkin olen säätänyt kaikki rikastukset pois päältä ja seoskartat ovat tasaisen rikkaalla normaalilämpötilassa (18-25c), mutta irrottaessani imuilman lämpöanturin (-40c tulee oletukseksi tämän jälkeen) seokset tiputtavat huomattavasti "arvojaan" realtimeä seuratessa.
Eli kysymys kuuluukin, että mihinkä muuttujiin tuo imuilmanlämpö vaikuttaa, koska VE-karttaan muutoksia en tehnyt.
Posted: Mon Jul 27, 2009 19:06
by jani
megassa imulämpö on osana mukana seoksen laskemisessa ja minusta sen arvo on liian suuri kertokoon onko joku sitä muuttanut megan koodissa.
Re: imulämpötila ja vaikutus rikastuksiin?
Posted: Mon Jul 27, 2009 20:30
by teg
jp wrote:
Eli kysymys kuuluukin, että mihinkä muuttujiin tuo imuilmanlämpö vaikuttaa, koska VE-karttaan muutoksia en tehnyt.
Löytyy megamanualista
http://www.megamanual.com/v22manual/mfuel.htm#inject
Code: Select all
MegaSquirt Fuel Equation
What MegaSquirt® does is take this downloaded REQ_FUEL number and then multiply (or adds) values that scale this number, to come up with the injected pulse width [PW]. Therefore, pulse width is:
PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time
The "E" above is the multiplied result of all enrichments, like warm-up, after-start, barometer and air temperature correction, closed-loop, etc:
E = gamma_Enrich = (Warmup/100) * (O2_Closed Loop/100) * (AirCorr/100) * (BaroCorr/100)
and
* Warmup is the warm-up enrichment value from the table the user enters in MegaTune,
* O2_Closed Loop is the EGO adjustment based on the EGO sensor feedback and the EGO settings the user enters in MegaTune,
* AirCorr is the adjustment for air density (based on the intake air temperature), and
* BaroCorr is the barometric correction based on the ambient air pressure (usually taken at start-up, but a second baro pressure sensor can be added to MegaSquirt-II for continuous updates to the BaroCorr).
Posted: Mon Jul 27, 2009 21:55
by jp
okei.
Koska tuossa kokeillessa -40 asteen pakkasasetuksilla seos oli hyvää

Posted: Mon Jul 27, 2009 22:34
by Jasen2624
Ootko kokeillu ihan livenä?
Itellä ainaki menee näin helteellä n.20 nelikko ihan liian laihalle. alakaa nyhtää niin perkeleesti tasakaasuajossa. 10 asteesta jonnekki -20 ei niin mitää ongelmaa. Mitenköhä sitä korjainta voi vähentää? kertokaa mullekki et ei tarttee mennä perse eellä puuhun.
Posted: Tue Jul 28, 2009 7:26
by teg
Jos anturi näyttää oikein (kalibroitu oikein edes asteen tarkkuudella), eikä sitä lämmitä konehuone ja moottori liikaa ( = anturi suoraan kiinni kuumassa imusarjassa jne.) niin silloin seokset pysyvät kuta kuinkin kohdillaan.
Jasen2624: Oletko tarkistanut että anturisi näyttää oikein myös hellepäivänä? Vertaa vaikka moottorin lämpötilaan kun auto on seissyt varjossa jonkun aikaa.
Posted: Tue Jul 28, 2009 9:57
by Jasen2624
Näyttää tai ainaki näytti viime kesänä. On ollu tuo jo 2 vuotta paikallaan ja kumpanakin kesänä sama homma.
Posted: Tue Jul 28, 2009 11:17
by jantunen
Täälä myös mennään laihalle jos auto parkissa esim. 15min ja anturi on kaasuläppäkotelossa. Kone johtaa/hohkaa ilmeisesti lämpöä soppelisti koteloon, seokset kyllä tasaantuu heti ajoon lähdettäessä. Voishan tuon anturin laittaa heti coolerin jälkeen ahtoputkeen, varmaan auttaisi mun tapauksessa.
Posted: Tue Jul 28, 2009 13:10
by Jasen2624
Juu mutta mulla se ongelma on matka ajussakin. eikä pelkästään parkissa/kylä ajussa.
Tuossa
http://www.msextra.com/viewtopic.php?f= ... on#p187165
Tuon avulla sain seuraamaan sitä imulämpöä mutta siltikin se menee laihalle. Se ei korjaa siltikään sitä vaikka muka seuraa sitä.
Posted: Thu Dec 10, 2009 7:18
by megamies
eli siis imuilman korjain kerrointa ei voi muuttaakko läppärillä vai???
Posted: Thu Dec 10, 2009 13:09
by Jasen2624
Voi.. Mutta ei tarkasti. Ainakaa itellä ei toimi ihan niinku minun mielestä pitäs toimia. Siitä en sitte tiijä saako tuota ees silleen "nolla" korjaimeksi ollenkaa.. Itellä pitää olla sielä korjaimessa jonku verran korjainta jotta lopullinen korjain on 100%. Sisällä potikan kans kokeilemalla sain muokattua suunilleen sen. Mutta pakkas puoli menee vieläkin vähä ihmeellisesti koska sitä en korjailu paljonkaa ja alko jo vaikuttaa siihen lämpimän puolen korjaimeen.. Liekkö vieläki jossaki asetuksissa häikkää..
Posted: Thu Dec 10, 2009 15:37
by teg
Kuulostaa siltä kuin olisi IAT anturin kalibroinnit hiukan epätarkasti tehty tai esim. bias-vastus jäänyt muuttamatta..
Posted: Thu Dec 10, 2009 16:07
by Jasen2624
On kalibroitu montaki kertaa ja on anturille sopivat vastukset. Monella eri anturilla sama homma.
Posted: Thu Dec 10, 2009 16:55
by teg
Ihan mielenkiinnosta; mikä anturi, millä kalibrointitiedoilla ja mikä bias-vastus on käytössä nyt? Entäs mitä muita antureita, kalibrointitietoja ja bias-vastuksia on käytetty? Jos vaikka sattuisi löytymään joku kohtalotoveri..
Posted: Thu Dec 10, 2009 22:03
by Jasen2624
Tojon oma 1kpl.. On paikallaan nelikossa. Ja 2 tai 3 eri possilaista.. Jokasella bias vastuksena joko 2.4 tai 2.5kohm.. Jokanen anturi näyttää samaa 20 asteen lämpötilassa.. Joten en ole muutellu vastusta sen takia. Jokaselle anturille on tehty jo useampaan kertaan kartat ja on niitäki kokeiltu huijjata hieman eri arvoilla..
pakkaselta 0 asti oon laittanu 100%
20-102%
40-106%
60-117%
nuila sain melkein kokomatkalle 100% nollasta tuone 60 asteeseen asti..
Arvoja en muista mutta pitäs olla jossaki ylhäällä..
viewtopic.php?t=494
Tuola alhaallaha nuo onki..
Posted: Fri Dec 11, 2009 9:35
by ArttuH
Mun korvaan nämä puheet imuilman lämpötilakorjauksen säätötarpeesta kuulostaa myös vähän erikoisilta. Itse en ole havainnut mitään tarvetta muuttaa korjausta, kunhan vaan anturit on kalibroitu oikein. Tosin mä en nyt ole ihan hirveästi tehnyt testejä pakkaskelissä enkä erityisesti seurannut tapahtuuko korjaus tarkalleen oikein, mutta siis käytännössä en ole törmännyt mihinkään ongelmiin. Paitsi tietty tuo lyhyen stopin seurauksena tuleva "heat soak" ja siitä johtuva hetkellinen laihalle meno.
Tosin pariin otteeseen olen törmännyt omituiseen ilmiöön, missä lämpötilakorjaus toimiikin väärin päin. Siis vähentää bensamäärää ilman kylmetessä. Ensimmäisellä kerralla kyseessä oli ilmeisesti korruptoitunut flashin sisältö, koska ongelma korjaantui ajamalla koodi uudestaan muistiin. Toisessa tapauksessa kyseessä oli jotenkin sotkeentunut anturin kalibrointitiedosto, koodin kääntäminen ko. tiedoston kanssa tuotti aina saman tuloksen. Toisella kalibrointitiedostolla sitten lähti toimimaan. Pitäisi joskus ehtiessään tutkia tätä jälkimmäistä vähän tarkemmin, mulla on vielä kyseiset tiedostot tallessa.
Posted: Fri Dec 11, 2009 12:38
by teg
ArttuH wrote:Mun korvaan nämä puheet imuilman lämpötilakorjauksen säätötarpeesta kuulostaa myös vähän erikoisilta.
Kuten myös minun. Noita samoja, minun mittaamia kalibrointiarvoja, olen käyttänyt ainakin 5-6 autossa ja koskaan ei ole ollut ongelmia. Tietenkin pois lukien heat soak.
Posted: Fri Dec 11, 2009 13:33
by Höylä
teg wrote:ArttuH wrote:Mun korvaan nämä puheet imuilman lämpötilakorjauksen säätötarpeesta kuulostaa myös vähän erikoisilta.
Kuten myös minun. Noita samoja, minun mittaamia kalibrointiarvoja, olen käyttänyt ainakin 5-6 autossa ja koskaan ei ole ollut ongelmia. Tietenkin pois lukien heat soak.
minä taas en ole törmännyt edes tuohon "heat soak" ilmiöön

aina odottanut pelolla sitä, että koska se tulee, mutta ei ole vielä näkynyt

eli että auto ei lähtis käyntiin, jos se on seisonut jotain 2-10 min. paikallaan moottori lämpöisenä (lokin mukaan imuilmanlämpö ollut monesti yli +60 C), aina on lähtenyt käyntiin normaalisti

mulla on toki asetuksissa se, että aina ryypytetään, oli lämpö mitä tahansa

Posted: Fri Dec 11, 2009 15:09
by Jasen2624
Ei mullakaa oon tuo korjain niin rankan olonen (vaikka muuttuu samallalailla kummassakin) vanhuksessa koska se ei hetkaha pienestä säätämisestä ollenkaa.. Nelikko on sen verran uutta tekniikkaa jo et siinä ei tarttee ku tyhjäkäynnillä pykälä toiseen niin on joko laihalla tai rikkaalla. Ja lähinnä tämä on sitä pilikun nussimista..

Haen lähinnä sitä et oli lämpö mikä vaan niin seos ei muutu. Vanhuksessa kärsii muuttua aika paljonki mutta ei silti vaikuta käyttäytymiseen ja sillä ei ajetakkaa talvella..
Posted: Fri Dec 11, 2009 15:28
by teg
Höylä wrote:
minä taas en ole törmännyt edes tuohon "heat soak" ilmiöön

aina odottanut pelolla sitä, että koska se tulee, mutta ei ole vielä näkynyt

eli että auto ei lähtis käyntiin, jos se on seisonut jotain 2-10 min. paikallaan moottori lämpöisenä (lokin mukaan imuilmanlämpö ollut monesti yli +60 C)
Kuvailit juuri heat soakin eli olet tietämättäsi törmännyt siihen.

Posted: Fri Dec 11, 2009 17:13
by Höylä
teg wrote:Höylä wrote:
minä taas en ole törmännyt edes tuohon "heat soak" ilmiöön

aina odottanut pelolla sitä, että koska se tulee, mutta ei ole vielä näkynyt

eli että auto ei lähtis käyntiin, jos se on seisonut jotain 2-10 min. paikallaan moottori lämpöisenä (lokin mukaan imuilmanlämpö ollut monesti yli +60 C)
Kuvailit juuri heat soakin eli olet tietämättäsi törmännyt siihen.

niin, kyllä mä tiedän mikä se on ja mitä se tekee koneen käynnistymiselle, mutta mulle ei siis ole tullut sellaista tilannetta vastaan, että kone ei lähtis käyntiin suurien imulämpöjen takia... eli en ole törmännyt
Edit: toisaalta olen tömännytkin, jos oikein tarkkoja ollaan, esim. vaarin ooppelista on nyt joko MAT anturi paskana tai sen johto poikki, kun se ei meinannut saada sitä käyntiin lämpimällä koneella, opetin sitten sille, että starttaa kaasu pohjassa, kuin kone on lämmin, niin ruisku lakkaa tod.näk. antamasta bensaa ja hörähtää sitten käyntiin, konsti auttoi ja nyt se saa autonsa käyntiin myös lämpimänä... käynti tasaantuu muutaman sekunnin kuluttua, kun lambda alkaa säätämään seoksia...
tämä nyt ei tosin varsinaisesti liity tähän "heat soak" asiaan, kun moottori kerran luulee, että on -40 C pakkasta ja rikastaa sentakia seokset aivan persiilleen tuossa ooppelissa...
Posted: Fri Dec 11, 2009 18:01
by kamski
Nyt kuin kaivoin auton esiin noin 2 vuoden tauvon "syrjähypyn" jälkeen niin myös palautui ne vanhat "viat" samalla. MAT anturi lämpiää lyhyen pysähdyksen jälkeen aikalailla, Huomaa hyvin AFRstä: kun rupee vetää laihalle 14.7 > ja nousee reilusti yli 15 AFR.joutokäynnillä.
Pyörässä teki ihan sama homma viime kesänä! Mielestäni ei kannattaa koskea koodiin vaan siirtää MAT anturin sellaisen paikkaan johon moottorin lämmön henkäys ei pääsee vaikuttaman ainakan kovin nopeasti.
Posted: Fri Dec 11, 2009 21:06
by teg
Höylä wrote:
niin, kyllä mä tiedän mikä se on ja mitä se tekee koneen käynnistymiselle, mutta mulle ei siis ole tullut sellaista tilannetta vastaan, että kone ei lähtis käyntiin suurien imulämpöjen takia... eli en ole törmännyt
Siis heat soak tarkoittaa juuri sitä, että imuilman lämpötila-anturi lämpenee moottorista hehkuvasta lämmöstä. Se EI tarkoita sitä että moottori lähtisi huonosti käyntiin. Toki se saattaa sellaistakin aiheuttaa ja sitä että seokset ovat kauttaaltaan laihalla, mutta se tosiaan on seuraus heat soakista.
Posted: Fri Dec 11, 2009 22:05
by Jasen2624
Mutta sillä imulämmön korjain kartallaha senki saa pois. Se seosha pitää olla sama on se imulämpö sitte -50 tai +100 astetta.. Muuten ei kannata paljo ees sääjellä jos meinaa pitää käyttiksenä. Tääläki saattaa olla päivällä nollassa ja aamulla sitte 20 pakkasta ja kesällä aamulla melkein nollassa ja päivällä yli 20 lämmintä. Joka tapauksessa helposti 20 asteen ero. Likellä nollaaha se korjain ei ole niinkää raju mutta korkeammilla/matalammissa on.. Anturiha olis paras olla imusarjassa ja sieltähä se mittais sen lämmön oikein. Mutta sillo tulee juurikin tuo lämmön johtuminen ku kone sammutetaan. Mutta samaha se on ku se ilma on kumminki sillo kuumaa.. Seos ei sais muuttua kumminkaa. Nopea se anturi kumminki pitää siinä tilanteessa olla jotta kerkiää korjata seoksen ku ilma alkaa virrata ja jäähtyy.
Sanokoo kuka vaan mitä mutta näin minun mielestä.

Posted: Fri Dec 11, 2009 22:07
by Höylä
teg wrote:Höylä wrote:
niin, kyllä mä tiedän mikä se on ja mitä se tekee koneen käynnistymiselle, mutta mulle ei siis ole tullut sellaista tilannetta vastaan, että kone ei lähtis käyntiin suurien imulämpöjen takia... eli en ole törmännyt
Siis heat soak tarkoittaa juuri sitä, että imuilman lämpötila-anturi lämpenee moottorista hehkuvasta lämmöstä. Se EI tarkoita sitä että moottori lähtisi huonosti käyntiin. Toki se saattaa sellaistakin aiheuttaa ja sitä että seokset ovat kauttaaltaan laihalla, mutta se tosiaan on seuraus heat soakista.
no, kai siinä moottorissa se imuilma sitten oli oikeasti sitä +60 C asteista, kun ei kerran käyntiin mitenkään vaikuttanut... kun kyseinen kone käy jotain 5 min. paikallaan, alkaa imulämmöt näyttää vähintään +45 C... anturi on tehtaan asentamassa paikassa, eikä sitä voi siitä poiskaan siirtää (eikä ole tarvettakaan, kun siitä ei mitään haitta tunnu olevan), kun koneen pitää ainakin ulkoisesti näyttää aivan tehtaan jäljiltä olevalta, siinä on kaikenmaalman kuumalanka mittariakin imuputkissa jne. vaikka ei ne käytössä olekkaan...
tuo heat soak taitaa olla vain näiden hitaiden anturien käyttäjien ongelma

Posted: Fri Dec 11, 2009 22:32
by teg
Jasen2624 wrote:Mutta sillä imulämmön korjain kartallaha senki saa pois.
Kysehän on ihan puhtaasti kaasujen yleisestä tilayhtälöstä (
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ideaalikaasu) eli ihan puhdasta kemiaa. Ilma käyttäytyy ihan samalla tavalla on se sitten Yhdysvalloissa tai Suomessa, Fordissa tai Opelissa. Siksi tuota korjaustaulukkoa ei pitäisi mennä sorkkimaan - se nimittäin on valmiiksi
oikein säädetty.
Heat soakkia ei tuolla kartalla korjata, koska siinä on kyse aivan muusta kuin imuilman lämmöstä. Kyse on anturin lämpenemisestä ilman sijaan. Koska anturin runko lämpenee, se vääristää mittaustulosta eikä kerro todellista ilman lämpötilaa.
Tämä ongelma on hitaissa ja nopessa, avonaisissa ja suljetuissa antureissa. Ongelma on aftermarket ja OEM ruiskuissa. Toisissa ongelma on ratkaistu ohjelmallisesti ja toisissa esimerkiksi anturin fyysisellä sijoituksella. Toisissa autoissa anturi jäähtyy melko nopeasti kun ilma alkaa virtaaman sen läpi käynnistettäessä, toisissa seokset pidetään kunnossa kiinteällä suuttimen aukioloajalla ja jotkut käyttävät muita menetelmiä pitääkseen seoksen kohdillaan. Ongelmahan on suurimmillaan ja pahimmillaan tyhjäkäynnillä. Itse ratkaisin ongelman siten, että asetin megan EGO-ohjauksen hoitamaan seokset tyhjäkäynnillä.
Posted: Fri Dec 11, 2009 22:46
by Jasen2624
Kartat on alunperin tehty niille gm antureille joita mulla ei ole ja ei varmaan tuu oleekkaa.. Ja yleensä nopeat anturit on tehty sillee et se rungon lämpiäiminen ei vaikuta paljonkaa siihen ite anturielementtiin..
Nuihin heat soak ongelmiin on kyllä monta eri korjaus sydeemiä eli anturin sijotus yms..
Posted: Fri Dec 11, 2009 22:57
by teg
Jasen2624 wrote:Kartat on alunperin tehty niille gm antureille joita mulla ei ole ja ei varmaan tuu oleekkaa..
Imuilman lämpötilan kompensointi ei ole mitenkään tekemisissä itse anturin valmistajan tai sen kalibroinnin kanssa. Kompensointi tehdään ilman lämpötilan mukaan, jonka on oltava oikein eli anturi pitää olla oikein kalibroitu.
Se siis EI OLE anturi kohtainen eikä anturikalibrointi, vaan kyse on ilman tiheyden kompensoinnista lämpötilan mukaan!
Posted: Sat Dec 12, 2009 10:19
by Jasen2624
Kyllä sielä pitää imulämmölle 2 karttaa tehä jos meinaa et se oikein näyttää ja korjaa. Eli toinen kartta vain vaikuttaa korjaimeen ja jos se on entinen niin korjain on ainaki 2 kertaa rajumpi. Ku vertaa niitä antureitten arvoja niin sen näkee jo siitäki et ei voi toimia oikein.!
Se tiheyden korjain mitä tarkotat on tietysti sille sama onko mikä anturi koska ilman tiheys muuttuu aina samallalailla. Tietysti kosteus muuttaa sitäki mutta ei käsittääkseni niin paljo. Mutta jos meka luulee et sielä on gm anturi ja onki vaikka possi niin niitten kartat on ihan erillaiset. Vaikka 20 asteessa kummassaki on sama arvo.
Posted: Sat Dec 12, 2009 10:28
by teg
Jasen2624 wrote:
Se tiheyden korjain mitä tarkotat on tietysti sille sama onko mikä anturi koska ilman tiheys muuttuu aina samallalailla. Tietysti kosteus muuttaa sitäki mutta ei käsittääkseni niin paljo. Mutta jos meka luulee et sielä on gm anturi ja onki vaikka possi niin niitten kartat on ihan erillaiset. Vaikka 20 asteessa kummassaki on sama arvo.
Se anturin resistanssi, valmistaja tai kalibrointi ei vaikuta siihen tiheyden korjaukseen. Usko pois. Laskentakaavathan perustuvat Kelvineihin ja juurikin kalibroinnilla varmistetaan, että resistanssi -> lämpötila ovat aina oikein, jotta muu osa järjestelmästä voisi toimia kalibroimatta. Kalibroimalla niistä eri anturityyppien "kartoista" tehdään juuri samanalaiset.
Mikäli järjestelmä toimisi ohmeilla, asia olisi kuten sinä sanoit.