Page 1 of 1

Pätkii tasakaasulla ja muita AFR-vikoja

Posted: Wed Jul 22, 2009 21:08
by Purtsi
Noniin,

nyt on eka pidempi testilenkki tehty (800km pelkkää säätämistä) ja seuraavia vikoja on jotka pitäisi selvittää mistä johtuu:

- tasakaasulla nykäisee vähän väliä, kevyesti kiihdyttäessä ei ongelmaa.
- tyhjäkäynnillä hetkellisesti tiputtaa kiekkoja about 500rpm jolloin meinaa sammua ellei anna kaasua. Jotain samaa edellisen vian kanssa oletettavasti.
- lambda-arvo heittelehtii, aivan mahdoton saada säätöihin.
- Toimii parhaiten AFR mittarin heiluessa siinä 12-13 paikkeilla tai alle.
- usein käynnistäessä käy vajailla pytyillä (mekaaninen vika?) Tähän liittyen mielenkiintoinen seikka on, että MAPpia käytettäessä moottori lähtee todella hyvin kylmänä (huom!) käyntiin kaikilla pytyillä ja pysyy hyvin käynnissä. Ajaminen onkin sitten toinen juttu.


Autossa seuraavanlainen kokoonpano:

- 1.3l twincam
- gsxr 43mm läppärungot ja niiden suuttimet, flowrate hieman epäselvä.
- edis4
- ms2 3.0
- bensanpaine 3.1bar, ei heittelehdi.
- AlphaN (mapilla ei tullut alakierroksien säätämisestä yhtään mitään, sekos ihan täysin kun läppiä avasi)
- innovate lc-1 omalla mittarilla, tässä huomionarvoista, että megatunessa mun piti konffata se 0-5V mukaan eikä lc-1 mukaan jotta sain sen näyttämään samoja arvoja kuin innovaten oma mittari.

Tässä on hieman logia about 60km matkalta, eli suht iso filu (18Mb) mutta luulis pitävän sisällään oleellisia asioita koneen toiminnasta.

http://www.kolumbus.fi/timo.purmonen/me ... kotiin.xls

http://www.kolumbus.fi/timo.purmonen/me ... kotiin.msq

ideoita, että mistä lähteä liikkeelle?

Posted: Wed Jul 22, 2009 21:24
by teg
Tarpeettoman iso loki ainakin. Mun megalogviewer kyykkää kun tuon avaa. :)

Aloita ottamalla joku lyhyempi lokinpätkä. Ei sen pitkä tarvitse olla (sekunteja-kymmeniä sekunteja), kunhan siinä on itse ongelmatapahtuma.

Posted: Wed Jul 22, 2009 21:34
by Purtsi
Ohan mulla noita logeja, mutta tuo nyt on viimeisin. Sitä kun en pääse auton kimppuun ees joka viikko, niin en voi käydä tekemässä noita nopeita testejä.

Tässä kuitenkin toinen samalta päivältä, aikaisemmin otettu jossa samoja vikoja pitäisi näkyä.

http://www.kolumbus.fi/timo.purmonen/me ... alasta.xls

Posted: Thu Jul 23, 2009 8:06
by teg
Ainakin nuo läppärungot näyttäisivät olevan aivan liian isot tuohon moottoriin. Myös kierroslukusignaalissa näkyy häiriöitä eli luultavasti siitä johtuu nykimiset.

Logeista ei saa kyllä millään asetuksella AFR:ää järkeväksi..

Posted: Thu Jul 23, 2009 9:11
by Purtsi
Alunperin oli kyllä ajatuksena laittaa pienemmät, mutta nuo kun sai puoli-ilmaiseksi hankittua, niin päätin käyttää niitä. Tässä vaiheessa tosin pitää mainita että tiedän samankokoisen moottorin yhtä isoilla läppärungoilla joka toimii moitteetta.

Eli lähden hakemaan ongelmaa kiekkasignaalista tuohon nykimiseen. Tosin jos tuon saan korjattua sehän voisi vaikuttaa tuohon afr:äänkin, koska nykiminen jäisi pois, eikö?

Posted: Thu Jul 23, 2009 14:16
by teg
Nykiminen ainakin katoaa, kun megasquirt ei välillä saa 0 rpm tietoa jolloin ruiskutus loppuu ja kun signaali palaa, niin ASE rikastukset tulevat päälle.

AFR ainakin paranee siitä.

Posted: Thu Jul 23, 2009 15:00
by Purtsi
OK. Fiksaan siis ensin tuon vian. Epäilys kohdistuu tällä hetkellä anturin kiinnikkeeseen johon olen muutenkin suunnittelemassa uutta järeämpää kiinnikettä. Toivottavasti se parantaa vaivan.

Jatkakaamme harjoituksia :)

Ps. kaasu pohjassa ajaessa tuota pätkintää ei esiintynyt ja AFR pysyi kohdillaan. Jos tuolla nyt on mitään merkitystä :roll:

Posted: Thu Jul 23, 2009 18:14
by teg
Kuten sanottua, pätkiminen aiheuttaa ruiskutuksen katkeamisen ja ASE rikastuksien aktivoitumisen. Näistä johtuu AFR:n heiluminen.

Posted: Thu Jul 23, 2009 18:23
by Purtsi
Näin sitä taas oppii uutta. Kiitoksia teg :)