Page 1 of 1
e30 m50b25 tbo
Posted: Sun Jul 19, 2009 13:44
by aatu_
tekniikkana täysin vakio m50b25 rutut 10:1 jossa holsetin hx55 67/80
konetta ohjaa ms1 v3.0 ja sytty hukkakipinä tyyliin
omilla puolilla
630cc siemens deka suuttimet
msd "500hv"bensapumppu
ja niin kuin kynsi tuolla jo mainosti niin penkissä käytiin lauantaina ja antoi 1.5bar 485hp 6800rpm ja 510nm 6600rpm
http://s993.photobucket.com/albums/af56/aatu_/buimuri/
tuolla parit kuvat..
Posted: Sun Jul 26, 2009 18:47
by repesorsaa
Ei ois pakosarjasta kuvia? Komee vehehän tuo on plussat siitä. Melkeen samanlainen e30 proggis itellä vaan vähän miedompana.
Posted: Sun Jul 26, 2009 19:26
by Höylä
nämä 10:1 puristeiset turbokoneet on aina härskejä
hieno dynolappu, vaikuttais mukavalta ajettavalta, kun voima ei tule rykäisten vasta jossain +5000 rpm jälkeen...
Posted: Sun Jul 26, 2009 22:46
by VesQ
Jotenkin tuntuu että ei nykyää kannata edes ruveta tekemään noita 7-8:1 koneita, taitaa nykyosat olla paljon parempia kuin ennen ja kun vehkeet saadaan kunnolla säätöihin ruiskuilla ja ohjelmoitavilla sytkillä niin ne kestääkin toisin kuin aikanaan milläsattuu säädöillä ja virityksillä
Ihan siis mutua mutta vähän tuntuu että melkeen kaikki alkaa olla noita yli 9:1 puristeisia ahdettuja ja paineetkin ihan kohdallaan ja hyvin tuntuu kestävän
Paljon ajettavampaa voimaahan noilla korkeampipuristeisilla saa kun tapahtuu jotain ilman ahtojakin
Posted: Mon Jul 27, 2009 19:24
by aatu_
ei ole tähän hätään sarjasta kuvia mut pitää koittaa näpsiä kun rupean hukkiksen vaihtoon..nyt joku pro turbo kopio joka ei tunnu pelaavan ni vaihtuu tialin 60mm..
ja sarjan teko tai sarjojen teko onnistuu jos mielenkiintoa

ja ajettavuudesta sen verran et vaikka ei paljon ole e30 madallettu niin campperit takana aika vituillaan ja pito aika vähissä..siihen tulossa kyllä korjaus kun säätö lätkät saapuu..
Posted: Mon Jul 27, 2009 21:20
by Aatu
En halua vähätellä tuota mitenkään mutta ei tuo kyllä hirveä alavetoiselta vaikuta siihen nähden että 10 ruttuinen 2,5L.
Hienot lukemathan nuo muuten on,vähän kuin kirpeä vapari tehokäyrän suhteen.
Oma 2L 7,5 rutulla on 5000 asti paremmilla arvoilla Nm/hv
Tosin omassa ei ole kuin 350/427Nm 1,5bar:lla. Paineella sitten lisää hakemaan.
Vartilla varmasti liikkuu hienosti tuo.
Itse viihdyn enemmän kurvikkaamassa maastossa.
Posted: Mon Jul 27, 2009 21:55
by teg
Tuo holsetti lienee joku dieselin ahdin tuosta imu/pako suhteesta päätellen?
Evo2:ssa ehkä kannattaa etsiä pienemmällä pakopesällä, JOS haluaa enemmän alavääntö

Posted: Tue Jul 28, 2009 16:30
by aatu_
tuossa on garretin gt37 sorvailtu pesä...ja eiköhän tuolle teho vääntökäyrällekkin tässä jotain tapahdu kun keritään..nokka-akselipuolelle jotain..ja jos joskus rikastuis niin takomäntää ja kunnon veivit niin ei tarttis niin kovasti tuota kestävyyttä ihmetellä

Posted: Tue Jul 28, 2009 17:06
by jantunen
Hienot luvut

Kestääkö tuo M50:n kannentiiviste paineita kuinka pitkälle? Alakerta on ilmeisesti kestävempi kun toi M20 mosan. Ainakin kiertokanget

Posted: Tue Jul 28, 2009 18:04
by aatu_
on se ainakin hetkellisesti kestänyt lähelle 2bar kun on ollut noita ahtojen karkailuja...veivit on huomattavasti paremmat kun m20..männistä nyt ei tiedä ku toisilla tuntuu hajoovan ja toisilla ei..onhan se Maza nim. tuolla btcf puolella penkittänyt m20 motista m50 veiveillä ja männillä karvan alta 500hv ja kilometrejäkin se vissiin on jo niellyt aivan mukavasti..
Posted: Tue Jul 28, 2009 22:15
by beemer
aatu_ wrote:on se ainakin hetkellisesti kestänyt lähelle 2bar kun on ollut noita ahtojen karkailuja...veivit on huomattavasti paremmat kun m20..männistä nyt ei tiedä ku toisilla tuntuu hajoovan ja toisilla ei..onhan se Maza nim. tuolla btcf puolella penkittänyt m20 motista m50 veiveillä ja männillä karvan alta 500hv ja kilometrejäkin se vissiin on jo niellyt aivan mukavasti..
Kestävät tosiaan ihmeenkin hyvin, kun kone vaan ei pääse nakuttamaan. M50 männät on todella kovaa materiaalia ja murtuvat helposti nakutuksen alla. Omalla nyt ei aivan mahdottomia ole vielä ajettu (~5tkm), mutta onkai sekin 3x tehoilla jo jotain.
Piirtelin ihan kiusallani tuon oman vanhanliiton '80s style 8.4:1 puristeisen 2v 2,5L koneen käppyrät tuohon samaan teholappuun. Ihmetyttää, kun porukka on sitä mieltä, että tuossa olisi jotenki erikoisesti ALAvoimaa.. hienot tehothan nuo on, mutta pelialueessa on vielä paljon parantamisen varaa. Äkkiseltään uskaltaisin väittää, että ahtojen ohjaus ei taida olla aivan ajantasalla. Niin joo.. taisihan siinä olla jotain ahtojen karkailuongelmaakin, joten turhapa tuota on spekuloida.
Asiallinen lähtökohta.. pienellä viilauksella alkaa fun factorkin olemaan kohdallaan.
T. Maza @ btcf
Ennenkuin joku alottaa "penkkien erot" keskustelun niin mielestäni molemmissa penkeissä vastus on hyvinkin lähelle samaa luokkaa. Oma syttyi penkissä 4:lla ~400rpm huonommin kuin 3:lla tiellä. Tiellä max 1.7bar @ ~4000rpm.
Posted: Tue Jul 28, 2009 22:35
by Höylä
ei kai tässä kukaan ole alaväännöistä mitään puhunutkaan

itse huomautin vain, että tehot tulee mukavan tasaisesti, eikä mitään yläkuvassa näkyviä "pystysuoria" tehopiikkejä ole... ei ole kadulla pitemmän päälle kiva ajella tuollaisella piikikkäällä koneella... no, tuossa nyt onneksi ne tehot ei tule vasta + 5000 rpm jälkeen, kuten yleensä näissä omatoimisesti turbotetuissa...
tälläisestä tehon annostelusta en ainakaan minä tykkäisi

4000-4500 rpm asti ei tapahdu oikein yhtään mitään (4000 rpm reilu 100 hp) ja sitten viimeisellä 2000 rpm alueella sitä on liikaakin ja vaikeasti annosteltavissa... jos tehot siis melkein kolminkertaistuu 1000 rpm haarukassa...

Posted: Wed Jul 29, 2009 20:18
by aatu_
joo nyt kokeilaan toista hukkista ja rajapaine venttiili väliin ni saatas sekin asia kuntoon..onhan tuossa todella paljon parantamista laajakaistaa odotellaan että saisi hieroa tuota bensa puolta enemmän kohilleen..dynottaessa penkin omalla laajakaistalla katseltiin että sitä 10-11 oli seos ahdoilla läpi asti..ennakoita ei hirveästi etes säädelty siinä kiireessä mutta 1bar 15ast 1.5bar 10ast...ja ei ainakaan korvaan nakuttele.nyt kun laajakaistan saan ja portin kuntoon ni vois pelttori patentit tehdä ja lähteä vejätteleen. haave ois vielä tälle kesälle käydä se varttimaili neitsyys menettämässä.
mut mitä meinaatte mitä toi m50 kestää kierrättää noin vakio nokilla/jousilla?
mikäs turbo beemerillä on?varmain hieman isompi pakopesä sais olla??
Posted: Mon Aug 03, 2009 0:03
by O-Peksi
aatu_ wrote:mut mitä meinaatte mitä toi m50 kestää kierrättää noin vakio nokilla/jousilla?
7000rpm lienee ihan sopiva. Ehkä hitusen enemmänkin uskaltaa, mut turvallisin raja lienee tuossa.

Posted: Mon Aug 03, 2009 1:50
by beemer
aatu_ wrote:
mikäs turbo beemerillä on?varmain hieman isompi pakopesä sais olla??
HX52 holsetti on nyt #10 pesällä. Isompa pakopesää huutaa tosiaan kovastikin. Pakopaineet on jo pitkästi yli ahtojen.

Laskennallisesti ~40-50hv on hukassa tuolla 1.7bar tasossa.
Posted: Mon Aug 03, 2009 2:44
by Höylä
beemer wrote:aatu_ wrote:
mikäs turbo beemerillä on?varmain hieman isompi pakopesä sais olla??
HX52 holsetti on nyt #10 pesällä. Isompa pakopesää huutaa tosiaan kovastikin. Pakopaineet on jo pitkästi yli ahtojen.

Laskennallisesti ~40-50hv on hukassa tuolla 1.7bar tasossa.
tuossa sun piirtämässä tehokäyrässä on jotain vikaa

jos vääntö ja rpm kasvavat, hevosvoimat eivät voi vähetä...
päivitä tuo sun piirrustus sellaiseksi, mikä on oikea tilanne, niin ei ota niin silmiin...
Posted: Mon Aug 03, 2009 10:37
by Aatu
Höylä wrote:beemer wrote:aatu_ wrote:
mikäs turbo beemerillä on?varmain hieman isompi pakopesä sais olla??
HX52 holsetti on nyt #10 pesällä. Isompa pakopesää huutaa tosiaan kovastikin. Pakopaineet on jo pitkästi yli ahtojen.

Laskennallisesti ~40-50hv on hukassa tuolla 1.7bar tasossa.
tuossa sun piirtämässä tehokäyrässä on jotain vikaa

jos vääntö ja rpm kasvavat, hevosvoimat eivät voi vähetä...
päivitä tuo sun piirrustus sellaiseksi, mikä on oikea tilanne, niin ei ota niin silmiin...
Missä kohtaa muka noin käy piirroksessa

Posted: Mon Aug 03, 2009 13:31
by beemer
Höylä wrote:
tuossa sun piirtämässä tehokäyrässä on jotain vikaa

jos vääntö ja rpm kasvavat, hevosvoimat eivät voi vähetä...
päivitä tuo sun piirrustus sellaiseksi, mikä on oikea tilanne, niin ei ota niin silmiin...
Taitaa vilistä väärät käppyrät silmissä (kun en tuollasta tilannetta löydä). Pisteytetyt viivat on mun vääntö/teho, yhtenäiset paksut viivat Aatun vääntö/teho.
Posted: Mon Aug 03, 2009 14:21
by Höylä
beemer wrote:Höylä wrote:
tuossa sun piirtämässä tehokäyrässä on jotain vikaa

jos vääntö ja rpm kasvavat, hevosvoimat eivät voi vähetä...
päivitä tuo sun piirrustus sellaiseksi, mikä on oikea tilanne, niin ei ota niin silmiin...
Taitaa vilistä väärät käppyrät silmissä (kun en tuollasta tilannetta löydä). Pisteytetyt viivat on mun vääntö/teho, yhtenäiset paksut viivat Aatun vääntö/teho.

tätä se teettää, kun toista vuorokautta kattelee samoilla silmillä maailmaa

kattelin, että se vihreä käyrä olis muka ollut tehokäyrä ja punainen vääntö...
Posted: Mon Aug 03, 2009 15:13
by Aatu
Olis aikas raaka kapistus jos tuollainen olisi kuin katselit.
4500rmp ~600hv voisi viedä aikas mukavasti

Posted: Mon Aug 10, 2009 11:14
by turbosbc
saiskos udella että paljonko oli bensanpaineet tossa 1.5 bar vedossa ja riittikö toi msd pumppu yksinään?
Posted: Mon Aug 10, 2009 17:20
by aatu_
bemarin alkuperänen säädin..onko se nyt 3bar..ja näyttihän tuo riittävän vielä..
Posted: Tue Aug 11, 2009 17:07
by jantunen
Jos sulla on tuo M50 säädin kiinni se on 3,5bar
Posted: Tue Aug 11, 2009 19:36
by turbosbc
Mulla toi pumppu kyykkää noin 450 hv kohdalla.(paine 4 bar) taitaa toi antiikkinen kasikone vaatia enemmän soppaa per hv.
Posted: Sat Sep 11, 2010 8:59
by username
Onkos Aatulla muistikuvaa millaisia sytkäennakoita tuo kone sallii
vähä reilu 1bar paineilla, löytyskö sytkäkarttaa?
Re: e30 m50b25 tbo
Posted: Wed Feb 19, 2014 10:08
by kemes
Sytkäkartta kiinnostelis myös. Minkälaisilla ennakoilla uskaltaa vakiokoneella ajella?