Page 1 of 1

Hall anturin toiminta

Posted: Sat Jul 09, 2005 22:56
by Kristian
Kertokaapa tai pistäkää linkiä miten Hall anturi toimii/vaatii toimiakseen (nippelitieto kiinnostaa). Sekä linkki miten liitetään MS:iin.

Posted: Sun Jul 10, 2005 10:54
by PE-LE
Hall-anturi vaatii toimiakseen jännitesyötön, yleensä 5-8 tai 12volttia,
lisäksi anturi tarvitsee maadoituksen, hall-anturin signaali on "kanttiaaltoa", usein ulostuleva signaali on maadoittava ,hall-anturin toiminta ei riipu mitattavan kehän nopeudesta niinkuin induktiivisen, vaan kehän asennosta, etsi googlella vaikka "Hall effect" , löytyy tietoa

Posted: Sun Jul 10, 2005 12:37
by KariM

Posted: Mon Jul 11, 2005 21:33
by Kristian
Pitääkö tuo kehä olla magneettinen, vai riittäkö pelkkä pelti/rauta kiekko?

Entä pystyykö anturin johtoja selvittämään yleismittarilla mittaamalla tai jotenkin muuten. Sain kaverilta Audi 100 V6 koneen hallin (3 johtoa). Kytkentäkuvista ei vain käy selville mihin tulee jännite, ja mikä on ulostulo tai maa.

Posted: Mon Jul 11, 2005 23:30
by PE-LE
ei tarvitse magneettia. rautaa,,

mistä audista tarkalleen anturi on ,,vilkaisin pikaisesti kaaviota niin esim 91--94 quatrossa (2,8 ) ainoastaan nokka-akselin asento anturi on hall-anturi ,,kampiakselin asentotunnistin ja nopeustunnistin on induktiiviset,
kolme johtoa noissa induktiivisissakin on,

Posted: Tue Jul 12, 2005 13:11
by Kristian
Se on -93 2.6 koneella olevasta Audista.
Kahden johdon välillä on n.1k ohmin resistanssi, joiden välille syntyy jännite kun anturia liikuttaa rautaisen esineen ohi, niin ja anturin kiiltävä pää on magneettinen.
Merkinnät Hitachi RS-120A ja toisella puolella 208 ja 078 905 381.

Posted: Tue Jul 12, 2005 16:17
by PE-LE
autodatan mukaan kierroslukuanturin pistoke on harmaa ja kampiakselin asentoanturin pistoke musta, napojen 1 ja 2 välistä pitäisi löytyä tuo mainitsemasi 1000 ohmin vastus,, anturi on induktiivinen, eli tuottaa vaihtojännitteen kun sen edessä liikkuu rautaa,ei toimi suoraan "päikseen" hall-anturiin vaihdettuna

Posted: Tue Jul 12, 2005 17:55
by Kristian
Pistoke on musta. En korvaa tuolla hall-anturia vaan se pitäisi saada toimimaan MS:n kanssa. Korvaisin sillä virranjakajalta tulevan epätasaisen pulssin. Tarvisin siis kytkentävinkkejä. Mikähän se kolmas johto sitten on, tarviiko sitä kytkeä?

Posted: Wed Jul 13, 2005 7:31
by KariM
Kolmas karva lienee anturin johdon suojavaipalle. Se olisi hyvä olla maadotettu toisesta päästä.

Induktiiviselle anturille sovitinkytkentä:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... -input.jpg

Jos hampaita ei ole kovin montaa, niin HEI4-moduli lienee helpompi. Kuvassa ylempi moduli:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... ei4pin.gif

Posted: Wed Jul 13, 2005 9:07
by Kristian
Hall anturista vielä, että se ilmeisesti passaa MS:ään ilman sovittimia?

Riittääkö sille trikkeripyörässä rauta vai pitääkö olla magneettia?

Minkä merkkinen (koodi millä mahdollisesti löytyy varaosaliikkeistä) anturi kannattaa ostaa? Niin ja minkä hintaisia ne ovat.

Mittailemani indukviinen anturi on viallinen (pätkii) ja sen takia se oikeastaan mulle onkin eksynyt. Hinta ja asennuksen helppous nyt ratkaisee kumman anturin laitan. Itsetehty trikkeripyöräkin olisi jo kampiakselin päässä valmiina.

Posted: Wed Jul 13, 2005 10:42
by KariM
Hall ei vaadi mitään sovitinpiirejä, kytkentä kuten tuolla setup-msns -sivustolla neuvotaan.

Jotkut hall-anturit vaativat magneetteja, mutta esim. Honeywell 1GT101DC :lle riittää ferrometallinen materiaali eli joku rauta. Tuota saa tuolta: http://www.vpv-motorracing.com/

Posted: Fri Jul 15, 2005 17:10
by Kristian
Nyt olisi Honeywell 1GT101DC hall-anturi hommattuna. Nyt pitäisi tietää mikä johto hallilla on mikäkin. Eli musta, ruskearaitainen ja valkoraitainen, sekä minkä kytkennän mukaan olette hallin kytkeneet?

Posted: Fri Jul 15, 2005 20:17
by petteriu

Posted: Wed Aug 03, 2005 11:29
by valtsus
Kuinkas tuon kierrosnopeuden kanssa, kun moponi kiertää 12000 rpm ja tuon anuri "kestää" 3600 nokka-akseli kierrosta eli 7200 rpm/min koneen kierroksia. Onko kokemuksia tai vaihtoehtoisia hall antureita jotka kestäis n 6000 rpm?

Posted: Wed Aug 03, 2005 11:35
by petteriu
valtsus wrote:Kuinkas tuon kierrosnopeuden kanssa, kun moponi kiertää 12000 rpm ja tuon anuri "kestää" 3600 nokka-akseli kierrosta eli 7200 rpm/min koneen kierroksia. Onko kokemuksia tai vaihtoehtoisia hall antureita jotka kestäis n 6000 rpm?
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, tuo annettu referenssi on "vähintään" arvo ja lisäksi olikohan nyt 100:lle hampaalle (löytyy PDF:stä). Jostain muistan lukeneeni, että se toimisi yli 1kHz taajuksillakin.

Viisaammat korjatkoon, jos aihetta on.

Petteri

Posted: Wed Aug 03, 2005 11:40
by valtsus
Jup noin on, tuohan VPV lupaa 100 kHz joka on kyllä ainakin riittävä nopeus.

Posted: Fri Aug 05, 2005 21:07
by Kristian
Kertokaapa minkä kytkennän mukaan tuo Honeywell kannatta kytkeä Squirttiin? Kytkennästä kun on monta eri versiota. Tarviiko esim. noita vastuksia laittaa? Mitä muutoksia Squirttiin? Hall ilmeisesti maadoittaa ohjaussignaalia?

Posted: Mon Aug 08, 2005 10:20
by petteriu
Tästä saattaa olla apuja:
viewtopic.php?t=574

Petteri