Page 1 of 1
lambdan arvo pomppii rajusti, miksi??
Posted: Fri Jul 17, 2009 8:57
by eemeli
Hep!
Lambdan lukema on ku pomppivan ponin majatalosta! Eli sahaa ylös-alas eikä juur mitään tolkkua saa, ei tavallisella eikä laajakaistalla.
jossain vaiheessa kun tyhjäkäynti vaelsi, lambda sahasi suunnilleen samalla taajudella mutta pienellä vaihe-erolla.
Mikkä kaikki jutut tällästä teettää? Itellä tuli mieleen että voisko polttoaineen paineensäädin toimia vähän kulmikkaasti? Entä kuinka lambdan sijoituspaikka vaikuttaa?
kone on 1776 VW type 1 elikkä nelisylinterinen bokseri.
-eemeli-
Posted: Fri Jul 17, 2009 13:36
by teg
Koitappa ottaa logia tapahtumasta.
logia...
Posted: Fri Jul 17, 2009 19:32
by eemeli
Hep!
Logia on sekä kapea- että laajakaistaisella lambdalla otettuna.
En van ossaa nakata niitä nettiin
-eemeli-
Posted: Fri Jul 17, 2009 21:10
by JaniM
Laitas Eemeli mulle eemelinä se logi. JMG tiedosto, koitan laittaa meitin sivuille, jos sieltä sais sen sit imuroitua tai laita kuvapankkiin yhistyksen sivuille.
kuvapankkiin ei exeleitä saa
Posted: Sun Jul 19, 2009 17:14
by eemeli
Hep.
Ylitin itseni bittimaailmassa ja löysin kuinka kuvia laitetaan fvwa:n kuvapankkiin. No sehän toimii vaan kuvatiedostoille se.
Tarttee koittaa jotakin muuta kautta. Nyt tiedostot ovat jopa levykkeellä elikkä saatu säätöläppäristä ulos. eiköhän noi viikossa jonnekkin näytille saa.
Bitit on nykyään niin turkasen hankalia.
-eemeli-
Posted: Sun Jul 19, 2009 20:52
by teg
Megalogviewerillä voi tehdä kuvatiedostonkin.
No nyt!
Posted: Mon Jul 20, 2009 8:35
by eemeli
Hep!
Nonni... nyt ovat, toki eivät aivan suoran linkin takana, mutta kuitenkin saatavissa:
http://server2.jaatiedostosi.com/pPLhZI/
http://server2.jaatiedostosi.com/PMzSue/
"JMG_01" on laajakaistalla ja "ajoa lämpimänä" on kapeakaistaisen tuotos, joka on abt. eka ottamani loki.
Itseäni viksumpien kommenteista olisi kovasti riemua
-eemeli-
Posted: Mon Jul 20, 2009 9:12
by teg
Ainakin sinulla ns. closed loop säätö päällä, eli laita EGO controlliin stepiksi nolla (vai mikä se nyt olikaan tuossa ms1:ssä).
egoa pienemmälle...
Posted: Thu Jul 23, 2009 22:17
by eemeli
Hep!
No kas kummasti lakkasi lambda-arvo pomppimasta kun laitoin kontrollerin sallituksi muutokseksi nollan...
Kas tuossa seuraavassa on pätkä kapeakaistalambdalla otettua lokia noin 80 kilometrin ajon jälkeen.
http://server2.jaatiedostosi.com/y9ZWL0/
oma veikkaus on että vielä mennään pikkusen rikkaalla.
ennakot riippuvat tuossa vielä vain kierrosluvusta. Laskurit antavat aika hurjia arvoja eikä heti kyllä taida uskaltaa ehdottaa koneelle 47 asteen ennakkoja, kun ei tuota nakutustunnistinta ole ja oma kuulo ei ehkä erota moista ääntä.
Tuossa voipi olla vielä rikastuksia päällä, kun niiden kanssa pelaaminen ei itelle vielä oo ihan selvinnyt kunnolla

(tyhmä kysyy ja viisaammat on toistaiseksi onneksi avittaneet kovasti)
Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin mutta kylmänä vaatii enemmän askaretta - moni säätö siis vielä hakee optimiaan.
Tyhjäkäyntiä varten lisäilmaa ehkä tarvisi, ihmettelen toistaiseksi toteutusmahdollisuuksia.
-eemeli-
Posted: Tue Aug 18, 2009 13:14
by Höylä
mulla olis kans pieni ongelma tuon lambdan pomppimisen kanssa
otettiin kokeeksi käyttöön kaveri sierrassa koneen oma kapeakaista käyttöön, eikä siitä saa mitään tolkkua... onko lambda anturi siis paskana, vai mikä mättää, kun lambdan signaali menee välillä pitkäksikin aikaa 0 volttiin

se on yhä sahalaitaa koko signaali muutenkin...
tuos olis pätkä logia, jos joku haluaa tutkia tarkemmin...
http://jysal.pp.fi/Cossu/kapeakaista8.xls
laitetaan nyt vielä kuva, kun myös siitä selviää myös heti tuo ongelma...

Posted: Tue Aug 18, 2009 15:42
by Smokie
Mulla oli nerokas viritys dynossa, VEMS laajakaista otti virtaa erillisestä akusta ja syötti tietoa Megalle. VEMS näyttö näytti ihan järkeviä lukemia mutta Megassa pomppi miten sattuu ennenkuin tajusin yhdistää akut kaapeleilla. Samaten, pyörässä on vähän lataus sekaisin, näppituntumalla tuntuis siltä että vaikuttaa lambdaan yllättävän paljon. Luultavasti ei vaikuta sytytykseen koska logi näyttää rikkaampaa kun jännite putoo.
Posted: Tue Aug 18, 2009 16:35
by kamski
Jos laturi työntää latauspiikkeja niin viimeistään logissa sen huomaa tälläisenä ilmiönä.
Autta monesti kun tekee parit ylimääräiset maadoitukset. Voi myös putkisto maadoitta ellei se on ennestään jo rautalangalla teipattu kiinni
Voihan sitä kokeilla ilman laturia mitä se sanoo.?
Tosiaan on halpa ja nopea kokeilla asentamalla maadoitukset kuntoon.
Posted: Mon Aug 24, 2009 10:51
by kamski
laitetaan nyt vielä kuva, kun myös siitä selviää myös heti tuo ongelma...

[/quote]
Jos PW tai DutySycle on myös nollissa niin ongelma saatta korjantua ihan MegaTune aseuksilla.
Posted: Mon Aug 24, 2009 11:00
by Höylä
kamski wrote:
Jos PW tai DutySycle on myös nollissa niin ongelma saatta korjantua ihan MegaTune aseuksilla.
ne ei mene nollille, vaan pelaavat ihan ok.
se tuos ärsytää, kun lambda menee nollaan ja vielä jämähtää sinne, niin mega säätää max. rikastukset, mitä sen antaa yleensä säätää (10-15% olen käyttänyt max. lambdan säätönä) ja seokset tietysti sitten persiilleen katsastusta ajatellen
taitaa vain olla paras ottaa koko lambda säätö pois käytöstä alle 2000 RPM ja kokeilla leimaamista niin
silloin harvoin, kun tuo sattuu toimimaan, niin lambda korjaus näyttäis olevan haarukassa 98 %-102 %, eli kartat pitäis olla aika hyvin haarukoitu kohdalleen... mutta kun lambda putoaa pois pelistä, niin tietysti tuo lambda korjaus vetää ne maksimit 110-115%

Posted: Mon Aug 24, 2009 12:44
by kamski
No ainakin oman auton katsastin sillei että lamdakorjaus tuli vasta 1500rpm kohdalla. Pakokaasumittarilla sitten joutokäyntikartat kohdalleen. Mutta käytännössä auto sitten käy tosi laihalla ja nykii..Katsastuksen jälkeen kartat takaisin kohdalle ja menooksi
Toisin silloin minulla oli vähän kaikki säädöt poskella, kun mottoria oli avattu ja viritetty lisää.
Vilkaisin vähän logia, -on muutenkin hiukkan sahamainen, ainakin laturi minimissä työnsi 11,9 V. Ei sitten nähnyt kierroksilla mitä se tuuma.
Mutta kannattaisi tarkistaa sytkä päivityksiä, nimittäin sytkässä jotain vastus komponenttia on päivitetty MegaManualissa.