Page 1 of 2

mega ja katsastus

Posted: Mon Jul 13, 2009 17:12
by PaPu
joo eli onko kukaa törmänny vastaavaan asiaan.. kävin katastaa auton ja päästöt ei ollu iha kohallaa.. sanoin sit että voinko vähä säätää niitä ku pystyn ni sit säädin ne kohallee ja katastusmies rupes sen jälkee itkee et tässä ei oo vakioruisku et mun pitää asentaa katti ja muutoskatastaa se.. jotai et jos 87 tai sitä uudempii autoihi muuttaa mooottoria jotenki et voi vaikuttaa päästöihi ni asennuttaa katin.. ja auto ei oo ees mikää turbo vehe.. kysyin sit et mistäs tietää et mulla on säädetävä ruisku jos en sanois ni sit sano vaa et ei mistää ja yritin sanoo et onko sillä sit merkitystä et eikö voi vaa antaa olla ja luulla et ei tietäskää koko hommasta.. vähä vituttaa, pitäs nyt tehä sit putkisto uusiks moisen takia.. älkää ikinä viekö autojanne K1:selle... perkele!!!!!! :evil: :evil:

Posted: Mon Jul 13, 2009 18:14
by Jasen2624
Eikös se ollu joku n.-90 vuojen tai uudempi johon ei saa muuttaa moottorin ohjauslaitetta??
Joku muistanee tarkemmin. Tais tääläkin olla siitä juttua aijemmin. Itellä on kummassakin -81 ja -88 mekat ja paikallisella konttorilla katsastus päälikköä myöten tietävät sen ja ei ole ollut sanomista siitä.

Posted: Mon Jul 13, 2009 18:56
by Höylä
no, tälläiset lakiasiat nyt pitäis olla ihan yleisesti tiedossa kaikilla, jotka autojaan rakentelee :roll:

olisit vain "tyhmänä" lähtenyt asemalta ja harmitellut päästöjä ja säätänyt sitten omassa rauhassa ja käynyt hakemassa leiman myöhemmin... ei mulle ainakaan tulis kauheasti mieleen alkaa megaa ja sen säätömahdollisuuksia esittelemään konttorilla :shock: siis näissä uudemmissa autoissa, vanhoissahan niitä voi esitellä ihan vapaasti...

Posted: Mon Jul 13, 2009 21:11
by JaniM
No meet toiseen konttoriin ja käyt hakee leiman, jos ei nyt antanut.
Konttorilla ei todellakaan kannata kertoa mitään ylimääräistä. Ne kyllä kysyy, jos jokin askarruttaa ja silloin selvittää asian, että on lainmukainen.
Ja mega kantsii vetasta orggisboxin sisään, jos yleensä edes boxi näkösällä.

Posted: Mon Jul 13, 2009 21:47
by PaPu
niih äse on juu.. eipä itellä ollu tietoo tosta ku edellinen auto mitä rakensin oli 86 :D.. ja 87 eteenpäin on se laki.. eikä sen takia tullu mieleenkää ku just sitä säädin asemalla ja ku ei siihe sillo puututtu.. mut kyl täytyy sanoo et on siinä katastusmiehelläki virka intoo.. meinaa lopuks vielä sanoin sille et mitäs jos tuun huomenna uudestaa ja sanon et nyt siinä on vakio boxi ni mistäs sä sitä tiiät.. sit sano vaa että voithan sä koittaa.. ni sanoin vaa että et sä sitä mistää tiiä.. ni oli sen jälkee hetken hiljaa ja sanovaa sit et no enpä nii.. ihmettelin vaa et miks ees rupee tollasee puuttuu ku tosiaa voisin tehä sillai jos haluisin.. mut ne on noi valtion asemat.. :D :D

Posted: Mon Jul 13, 2009 21:49
by PaPu
mut ainaki niille on hyötyy tästä aiheesta, jotka ei vielä kyseisestä pykälästä tiiä ni ei tee ainakaa samaa virhettä..

Posted: Mon Jul 13, 2009 22:09
by Jasen2624
On varmasti hyötyä. Mahtaa tässäkin asiassa olla konttoreissa eroja ku ei mulla oo sanoneet nelikossa mitään poksista vaikka on -88 mutta ei vähäpäästönen.. :shock:

Posted: Tue Jul 14, 2009 6:39
by Hessu
1.7.1987 on se maaginen käyttöönottopäivämäärä, jonka kohdalla aletaan muutosten jälkeen kyselemään kattia.

Re: kannattaa lukea.. suomen laki on perseestä

Posted: Tue Jul 14, 2009 20:00
by Bv2sella
PaPu wrote:katastusmies rupes sen jälkee itkee et tässä ei oo vakioruisku et mun pitää asentaa katti ja muutoskatastaa se.. jotai et jos 87 tai sitä uudempii autoihi muuttaa mooottoria jotenki et voi vaikuttaa päästöihi ni asennuttaa katin..
Voisin taas ihan vahvalla MuTulla sanoa että kyllä se muutenkin pitää muutoskatsastaa jos ruiskutusjärjestelmän vaihdat, siis jos teet sen virallisesti, mut tossa on vaan se, että tuon ikäisessä tulee myös nuo päästöhommat. Uhkailiko katsari mitään tulevista muutosprosenteista?

Re: kannattaa lukea.. suomen laki on perseestä

Posted: Thu Jul 16, 2009 8:36
by raato
Ja sitten vähän vahvempaa mutua:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Suomen tasavallan liikenneministeriö wrote: ...

6 §
Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

...

8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen

...

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Sitten vielä tämä:
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdf
Suomen tasavallan liikenneministeriö wrote: 3. Moottori apulaitteineen ...... 26 %
- moottori ................................... 14 %
- vaihteisto ja voimansiirto
akseli ........................................... 8 %
- jäähdytin .................................... 2 %
- polttoainesäiliö .......................... 2 %
Joten muutoskatsastettava on ja katti laitettava, mutta prosentteja tuskin voidaan pelkästä ruutasta taikoa otteeseen, koska moottoria ei ole taulukossa pilkottu pienemmiksi osiksi?

Joten se nyt vaan on tyhmää puuhastella -87 tai uudempien vehkeiden moottorien kanssa, tai ainakin mennä konttorilla möläyttämään asiasta tietämättömyyttään.

Posted: Thu Jul 16, 2009 8:40
by mhe
Tossahan se on...
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... aminen.htm

eli Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
(eli ei todistusta mikäli asennetaan katti vai?)
eli katti pitää olla , mutta pitääkö sen toimia, jotta em. arvot täyttyvät.

Posted: Thu Jul 16, 2009 8:58
by jimi
mhe wrote:... Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
(eli ei todistusta mikäli asennetaan katti vai?)
eli katti pitää olla , mutta pitääkö sen toimia, jotta em. arvot täyttyvät.
Jos asentaa katalysaattorin, niin silloin ei tarvi todistusta. Ja päkokaasut mitataan samoilla kriteereillä kuin muutkin 15-04-pakokaasu normin alaiset autot (CO max 3.5, HC max 600 ja O2 max 5.0%). Eli ei muutakun katti putkeen ja konttorille.

Niin ja tämäkin avautuminen olisi voitu välttää jos olisi ensin otettu asioista selvää ja sitten vasta alettu rakentaa :lol:

Posted: Thu Jul 16, 2009 9:16
by pietaaa
ja katti saa olla vaikka tyhjä kuhan päästöt on ok

Posted: Fri Jul 17, 2009 20:25
by tty
JaniM wrote:....
Ja mega kantsii vetasta orggisboxin sisään, jos yleensä edes boxi näkösällä.
esim: :twisted:

http://web.bethere.co.uk/nmagill/motronic/index.html

Posted: Sat Jul 18, 2009 12:13
by Obi-Lan
http://www.megamanual.com/tamp.htm

Jenkeis rapsahtaa hylsyn lisäksi vielä sakot saastelaitteiden (lue kaiken moottorielektroniikan) käpälöinnistä.

Posted: Sat Jul 18, 2009 12:24
by Höylä
Obi-Lan wrote:http://www.megamanual.com/tamp.htm

Jenkeis rapsahtaa hylsyn lisäksi vielä sakot saastelaitteiden (lue kaiken moottorielektroniikan) käpälöinnistä.
niimpä... ja täällä ihmiset kuvittelee, että siellä jenkeissä ja muualla maailmassa saa tehdä ihan mitä vain :roll:

mitäs siitä saikaan, jos meni omassa puutarhassa olevaan uima-altaaseen alasti uimaan jenkeissä ja joku näkee sen, varmaan linnaa rapsahtaa heti :D

suomessa aika vapaata tämä eläminen nkyään, kun hieman kattelee mitä tekee... auton katsastuskin aika normaali tapahtuma nykyään, eikä enää verrattavissa siihen -70 ja -80 luvun systeemiin, jolloin mentiin hattu kourassa anelemaan leimaa, jos kiltti katsastus setä olis suotuisalla päällä, eikä laittais autoa heti ajokieltoon pärstäkertoimen perusteella...

Posted: Mon Jul 20, 2009 21:01
by PaPu
joo eli ei katin toimia tarvi.. itekki halkkasin sen ja laitoin suoran putken sisään.. nii ja muutos prosenttii tuli 1%.. aika paha :D :D

Posted: Tue Jul 21, 2009 16:01
by eero1989
Höylä wrote:
niimpä... ja täällä ihmiset kuvittelee, että siellä jenkeissä ja muualla maailmassa saa tehdä ihan mitä vain :roll:
eikös jossain osavaltioissa katsastus touhut hoida edelleen poliisit..
Kattoo ettei renkaista näy kankaat ja voi kokeilla polkasta jarrupoljinta että ei mene pohjaan ainakaan ekalla painamisella.
Ja tämäkin tarkastus vaan jos sattuu pysäyttää :shock:

Posted: Wed Jul 22, 2009 13:41
by jambba
Mitenkäs tämä A paperillinen kori sitten vaikuttaa tuohon, että tarviikos squirtin asentaessa näitäkin muutos katsastaa?

Posted: Wed Jul 22, 2009 18:57
by Turbiini
jambba wrote:Mitenkäs tämä A paperillinen kori sitten vaikuttaa tuohon, että tarviikos squirtin asentaessa näitäkin muutos katsastaa?
Ahdetun moottrin muutaminen miten tahansa niin aina pitää todistaa tehot päästöt ja muutoskatsastaa.

Eli pitäisi siis muutoskatsastaa ja nyky säädöksien mukaan joten se siitä tehorajattomuudesta. Eli ne pitää säilyttää juuri semmoisena kun aikoinaan on erikoisluvilla tehtynä ollu katsastuksessa, ei saisi mitään säätöjä eikä muutakaan muuttaa. Käytännössä kuitenkaan katsastuksessa ei tiedetä millaisia ne on ollu niin vaikea muutoksiin on puuttua.

Posted: Wed Jul 22, 2009 19:29
by 505
Muutama vuosi sitten pelailin yhden vm. -89 turbo subarun kanssa johon oli jälkikäteen asennettu cooleri nokalle(ei minun toimesta), tehtaalta lähtiessä autossa ei ollut mitään cooleria. Katsastuksessa sitten inssi pohti että onkos näissä ollut vakiona intercooler ja sanoin suoraan että ei ole. Tähän inssi totesi että: "hyvähän se siellä on olla niin saa vähän viileämpää ilmaa kun kumminkin tällä revität". Muissa katsastuksissa eivät puuttuneet koko asiaan. Varmaan uudempien autojen kohdalla tämäkin olisi voinut mennä hankalammaksi.

Posted: Fri Jul 24, 2009 19:10
by Slowride
Minulla on rekisteriotteessa 2% merkattu kaasarista ruiskuun vaihdosta. Taisin unohtaa kertoa että ohjausyksikkönä oli ruutta, mutta mitäs pienestä! :lol:

Autoni on -88 vuosmallinen Mazda 626 2 litran kaasarikoneella ja valmistajan ilmoittamat tehot siinä oli 107hv uutena. Kun vaihdoin siihen ruiskun niin otin imusarjan sekä muut osat Mazdan 2.2 litrasesta ruiskukoneesta missä valmistajan ilmoittama teho oli 115hv. Ero tehoissa oli alle 10% joten en tarvinnut kattia.

Suosittelen tällaisessa tapauksessa Porvoon A-katsastusta, siellä sain hyvää palvelua eikä ollut minkäänlaista ongelmaa saada muutosta rekisteriotteeseen.

Posted: Thu Oct 01, 2009 12:13
by Olper
Noi päästömittaukset kannattaa hakea etukäteen joltain korjaajalta.. Siellä saa säätää ihan rauhassa.. kun arvot edes sekunnin näyttävät sallittua -> printti ulos =)

Posted: Tue Oct 06, 2009 21:35
by moikki
Olper wrote:Noi päästömittaukset kannattaa hakea etukäteen joltain korjaajalta.. Siellä saa säätää ihan rauhassa.. kun arvot edes sekunnin näyttävät sallittua -> printti ulos =)
Kannattaa ne olla silleen et ne varmasti on lailliset kun menet asemalle vaikka lappu oliskin.. Nimimerkillä kahdesti tehty pistotarkastus..

Posted: Wed Oct 07, 2009 21:58
by Krisse
Joo, ja ainaki tääl on parilla konttorilla jatkuvasti päällä oleva pakokaasumittari ihan siinä pakokaasuimurissa jonka ne jokatapauksessa laittavat kiinni ku auto ajetaan sisään halliin.

Posted: Fri Oct 23, 2009 14:34
by teelmaki
Mikä hemmetin idea siinä sitten on kun on sellasiakin laitteita jotka esim. 86 mutta on katti ? Voisko sen katin siis ihan laillisesti heittää mäkeen ja tehdä korvausputken vai onko se oltava jos se kerran on laitettu ?

Posted: Fri Oct 23, 2009 14:55
by Veskunderi
teelmaki wrote:Mikä hemmetin idea siinä sitten on kun on sellasiakin laitteita jotka esim. 86 mutta on katti ? Voisko sen katin siis ihan laillisesti heittää mäkeen ja tehdä korvausputken vai onko se oltava jos se kerran on laitettu ?
Voi heittää kuuseen jos ei oo mainintaa rekisteriotteessa. Useinhan noissa ameriikoista uitetuissa vanhoissa sellasia on...

Posted: Fri Oct 23, 2009 14:57
by teelmaki
Kerrankin äärimmäisen positiivista faktaa :D Kiitoksia..

Posted: Thu Dec 17, 2009 22:44
by Järwä
jambba wrote:Mitenkäs tämä A paperillinen kori sitten vaikuttaa tuohon, että tarviikos squirtin asentaessa näitäkin muutos katsastaa?
Kun kyselin A paperillisen turbo vehkeen ruiskuttamista, tuumasivat konttorilla että laita ihmeessä niin saa kulutukset ja päästöt paremmaks. Tosin tämä konttorilla missä ymmärretään olla nussimatta pilkkua ja tiedetään asioista jotain. Muutamalla muualla konttorilla käyny kyseleen jotain koneen vaihtoa tms. ni vastauksena nyrpeetä naamaa ja todetaan että ei o mahdollista. Niin konttorikohtasta nämäkin.

Posted: Sat Jan 09, 2010 11:33
by Volkkarijermu
Aikamoista vaihtelua on noissa katsastuspaikoissa. Kangasalla oon katsastellu -88 vuoden golffia joka oli alunperin kaasari. K-jetti asennettu, mega hoitaa COP-sytkän, virinokkaa ja muuta. Ainoo asia oli että rekkariotteeseen tuli maininta että asennettu ruisku. Yksikään katsari ei mitään katteja oo vaatinut. Eli jos ei muualla tule leimaa, katsastakaa Kangasalla :D