Page 1 of 1

Boksi pimeänä

Posted: Sat Jul 04, 2009 14:46
by Vantage
Eli tuossa laittaessani autoa strattiboosterilla käyntiin kävi sellainen homma, että boksi pimeni lähes kokonaan. Kun virrat laittaa päälle, lähtee bensapumppu pyörimään jatkuvasti, mutta muuta ei tapahdu; Boksiin ei syty ledejä eikä vilku, vaikka starttaa. Olen tuolla boosterilla laittanut aiemminkin käyntiin, ja on pelannut silloin.

Olisiko tuo koodiongelma, vai onko laudalta mennyt jotain komponentteja? Tällä hetkellä en saa boksia läppäriin kiinni, että näkisi, onko siinä mitään eloa... Eikös tuo laudan jänniteregulaattori kuitenkin kestä johonkin 30-40 volttiin asti ilman ongelmia? Boosteria tarvitsin siksi, että virrat olivat jäänet yöksi päälle ja akku mennyt sitä myöten tyhjäksi...

Posted: Sat Jul 04, 2009 16:26
by jani
kerro mikä boksi versio jos on mallia partco niin ajappas koodi sisään uudestaan ja sit pitäs toimia

Posted: Wed Jul 08, 2009 18:28
by Vantage
Jeps, Partcon setti on, eli 2.2. minulla ei ole tällä hetkellä ohjelmointipiuhaa, mutta uusi on postissa tulossa, ni täytyy sitten huudella uudestaan, jos ei vieläkään pelaa...

Posted: Wed Jul 08, 2009 23:00
by Vauhtivaunu
Se starttiboosteri on melko ei-ei megan kanssa. Siinä V2.2 levyssä kun ei juuri ole suojauksia virtapiikkejä vastaan niin menee herkästi prosu solmuun.

Posted: Thu Jul 09, 2009 10:56
by olafu
Starttiboosterin käyttö täysin tyhjän akun kanssa on myös melko ei. Pahemman lopputuloksen saa aikaiseksi ainoastaan kytkemällä boosterin väärin päin tai kokonaan ilman akkua kiinni autoon, täysin tyhjä akku ei nimittäin ota virtaa vastaan juuri yhtään, joten jännite pääsee nousemaan melko korkeaksi. Akku tars ainakin ladata "vauhtiin" ennenkun antaa lisävirtaa, sekin on - varsinkin megan kanssa - hyvin riskaabelia touhua.

Periaatteessa sama homma voi käydä jopa apuakun kanssa, kun veivataan apuakun turvin auto käymään ja vedetään apuakku irti heti kun auto käy - laturi lataa apuakkua melko suurella teholla, sitten akku otetaankin irti ja säädin ei ehdi reagoimaan -> jännite käy hetkellisesti hyvin korkealla, kun auton oma akku ei vielä ota kunnolla virtaa vastaan.
Periaatteessa tätä vastaan voi suojautua laittamalla kuluttajia päälle kun auto käy, (valot, takalasin lämmitin) niin ylijännitepiikit vaimenee tehokkaasti niihin. Tuosta en tiedä, en ole mitannut, mutta vois jopa toimia. Silti en ota mitään vastuuta mistään :lol:

Mittaa Vref vaikka kaasupotikalta niin näät regun kunnon.

Posted: Thu Jul 09, 2009 11:09
by Jasen2624
En tiijä mutta itellä kummassakin autossa meka ja oon ottanu apuvirtaa vanhempaan ku siinä oli huono akku. Ei kestäny olla hälyt viikkoa päällä jotta olis se ees pysyny enää päällä. Eikä oo seonneet kummatkaa. Tosin ei oo kyllä mitkää partcon versiotkaa..

Posted: Thu Jul 09, 2009 12:42
by olafu
mutta se partcon versiohan onkin suora kopio siitä alkuperäsestä, paitti piirilevy on huonompi (ainakin se mikä mulle tuli)
Se on tuurista vähän kiinni että hajooko vai ei, mutta verrataan lahon sillan yli juoksemiseen. Jokainen saa itse laskea miten laho se silta on sen perusteella paljonko murheita on tullut :)

Posted: Thu Jul 09, 2009 16:00
by Jasen2624
No mulla ei oo kyllä mitkää alkuperäisetkää. Samoja ....... kummatki. itellä nimittäin turtanan 103-160 joka paljo parempi kaikilta osin.

Posted: Sat Jul 11, 2009 11:49
by olafu
No, joka tapauksessa annettu ajateltavaa ja toivottavasti aiheuttaa harkintaa apuvirran käyttöön. Erityisesti boosterin kanssa.

Posted: Sun Jul 12, 2009 18:26
by Vantage
Mutta palatakseni tähän itse ongelmaan... :wink: Yritin ajaa uutta koodia sisään, mutta prosessoriin ei saa yhteyttä. Vai pitääkös tommosen jumiutuneen prossun kanssa käyttää sitä boot- jumpperia?

Posted: Sun Jul 12, 2009 18:47
by Vantage
Noniin, koitin myös jumpperin kanssa ja mitään vaikutusta ei ollut. Edelleen myös jumpperin kanssa lähtee bensapumppu heti pyörimään, kun kääntää virrat päälle... Taitaapi olla laudalta jotain kärvähtänyt...

Posted: Sun Jul 12, 2009 18:54
by Vantage
Ja vielä lisää päivitystä. Eli Vref:n jännite näyttäisi olevan 0,26volttia, eli ilmeisesti regulaattori siinä on sitten kärvähtänyt... Tai joku kikkare ennen sitä...

Posted: Sat Jul 18, 2009 11:24
by olafu
Lämpiääkö jokin osa? Saako boksi varmasti sähköä?

Posted: Sat Jul 18, 2009 19:59
by Vantage
Lämpiämisestä en tiedä, kun en ole enää viime viestien jälkeen koittanut, mutta sähköä tulee. Tuli muuten mieleen, että jos se regulaattori on kärvähtänyt, niin eikös siellä laudalla voi sitten kiertää viiden voltin puolella 12V? Sehän tarkoittaisi jonkin sortin katastrofia...

Posted: Sat Jul 25, 2009 12:57
by olafu
Jos siellä löytyy vref nastasta 12V niin sitten saa prossun vaihtaa. Jos 0 volttia niin sitten siellä on jotain palanut oikosulkuun tai regu hajonnut kokonaan.

Posted: Sun Jul 26, 2009 10:36
by Vantage
0,26 se antoi Vrefistä. Pitäis katsoa virran kulutus, että onko oikosessa vai eikö vain mene virtaa läpi. Ei vaan töitten takia ole prkl ollut aikaa edes käydä elekrtoniikkaliikkeessä ostamassa uutta regua...

Posted: Sun Jul 26, 2009 14:27
by Vantage
Jeps, eli irroittelin regun ja 9V patterilla kokeiltuna näyttäisi olevan hiilenä. Eli outputista tulee suoraan patterin jännite... Sehän tarkoittaa sitä, että siitä on päässyt läpi suoraan akkujännite ainakin hetken verran. Eli mitäs sieltä sitten kärvähtää, kun regun läpi pääsee 12V? Vai onko tuo nimenomaan 12V regulaattori ja 5V tulee vielä jonkun muun komponentin avulla?

Posted: Wed Jul 29, 2009 18:41
by Vantage
Noniin, uusi regu laitettu. Ei sama tyypiltään, mutta vastaava. Eipä vaikutusta. Asiaa tutkittuani huomasin, että regulle asti ei mene virtaa, joten jotain lienee paskana ennen sitä. Kokeilin kepillä jäätä ja vedin hyppyjohdolla 12V suoraan regun inputtiin, mikä aiheutti välittömästi sulakkeen palamisen, eli jotain virtapuolelta on suoraan maissa... Olisipa niin hyvä tuuri, että koko vika olisikin vain siinä...

Niin kysyn vielä uudestaan, että mitkä komponentit palavat, jos viiden voltin linjaan menee 12V? Prossu, sarjaliikennekalikka, opto?

Posted: Wed Jul 29, 2009 19:32
by Vantage
Ja lisää päivitystä. D13 oli hiilenä, siksi oikosulku maihin. Kuitenkaan sen irroittaminen ei auttanut asiaa. Ilmeisesti virran tulopuolella oleva transistori on myös kärvähtänyt ja todennäköisesti myös sitä ennen oleva diodi. Nekin menevät siis vaihtoon... Mielenkiintoiseksi menee...

Posted: Wed Jul 29, 2009 20:29
by Vantage
Jatkan yksinpuheluani ja lisään vielä vauriolistaan, että levyltä on palanut kuparijohtimia poikki... Kumman paljon on mahdollista tapahtua, vaikka prossulle oli 3,5A sulake...

Posted: Wed Jul 29, 2009 23:09
by _P_
Voisi suositella että heität sen raadon menemään heti ja ostat esim. V3.xx kortin sopivilla kalustuksilla valmiina. Tulee helposti todella paljon ongelmia tuollaisen kanssa jos joskus saat sen edes osittain toimimaan.

Posted: Thu Jul 30, 2009 5:19
by Vantage
Joo, Vemsiä tuossa jo ihan tosissani katselinkin, mutta näytti olevan ainakin foorumin mukaan niin epätyytyväisiä käyttäjiä, että aloin epäröidä. Se kolmos-Mega vois ollakin ihan hyvä vaihtoehto. Ärsyttää vaan, kun olen tuohon modannut erilaisen johtoliittimen ja boksin, ni menee sitten nekin uusiksi...

Posted: Thu Jul 30, 2009 20:17
by Vantage
Otinpa tuossa pienen erävoiton megasta ja sain moottorinohjauspuolen pelaamaan! Piti vaihtaa transistori, minkä merkintää en nyt muista ja diodi, joka on virran tulopuolella. Transient-suotimen otin pois käytöstä, kun ei ollut elektroniikkaliikkeessä hyllyssä. Se aiheutti tuon aiemmin mainitun sulakkeen palamisen. Sarjaliikenne ei vielä toimi. Tod. näk. se sen ohjauslutikka on palanut.

Otan tuon remppaamisen enään oikeastaan vain haasteena ja taidan lopputuloksesta huolimatta vaihtaa tuohon V.3.x:n. Onnistuko sen kanssa suoraan vanhan megan asetusten kopionti? Lähinnä kartat? Ja kai kolmonenkin pystyy ajamaan HEI7 jakajasyttyä? Onko minulle mitään hyötyä kakkosprossusta, kun auto on ihan perusvapari ilman mitään erikoisuuksia?

Posted: Fri Jul 31, 2009 9:40
by SamiH
V3.0 on vain eri piirilevy, voit vaikka niin halutessasi pistää sen vanhan prosessorin siihen kiinni. Joten asetusten kopiointi onnistuu ihan kopioimalla. HEI7 vaatii jokusen muutoksen piirilevylle, löytyy tuolta: http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_HEI.htm

Jos MS2 prosessoriin vaihtaa, niin sitten kaikki asetukset joutuu tekemään uudelleen. Kartat voi kopioida Export VE - Import VE:tä käyttämällä, mutta nekin menee joka tapauksessa uusiksi. Ainakin aikoinaan kun vaihdoin, niin tuosta MS1:sestä kopioidut kartat oli huomattavan rikkaalla MS2:sessa.