Page 1 of 1
opel 2.0 ohc tic koneeseen ms projekti
Posted: Tue Mar 01, 2005 12:02
by Aulin
Olisi tarkoitus aloittaa megasquirt projekti tähän nykyiseen autoon Opel Kadett GSI TIC 8v.
Tarkokoitus olisi ostaa partcosta se rakennussarja ja koota/asentaa täysin itse - elektroniikka kokemusta löytyy ammattikoulu pohjalta.
Auto on tällä hetkellä ajossa ja toimii turbotettuna tyydyttävästi mutta toivon käytöksen paranevan huomattavasti megasquirtin myötä. Tarkoitus olisi hoitaa megasquirtilla sytytys ja ja bensan ruiskutus molemmat.
Sytkä hoituu 1.8E koneesta saadulla virran jakajalla jossa on HALL-anturi, ilmeisesti tarvitsen vielä sytytys yksikön vahvistamaan puolen ohjausta?
Sitten SUURIA kysymyksiä:
- mikä ohjelma kannattaa pytää partcon poikien ajamaan valmiiksi sisään?
- miten onnistuu esim vesiruikun ohjaus ja nakutuksen tunnistus?
- mistä tarpeeksi nopea imuilman lämpöanturi turbo käyttöön?
- miten onnistuu ooppelin oman lisäilmaventtiilin käyttö?
vikkejä ja neuvoja saa auliisti jakaa, ne otetaan vastaan avosylin =)
Posted: Tue Mar 01, 2005 16:03
by Jarno.V
Vähän asiaan liittyen; saako tuota opelin OHC:n motronicin kampianturilla ohjattua megasquirtin kautta syttyä esim. wasted-spark puolien kautta tai sillä omalla kipinänjakajalla ja yhdellä puolalla?
Onko kukaan tehnyt tuota, kun tuo hall-anturi jakaja ei mahdu pyhällä hengelläkään paikolleen. Vai oisko helpoin rakentaa nokkapyörään hall-anturi?
Re: opel 2.0 ohc tic koneeseen ms projekti
Posted: Tue Mar 01, 2005 16:50
by matti
Aulin wrote:Olisi tarkoitus aloittaa megasquirt projekti tähän nykyiseen autoon Opel Kadett GSI TIC 8v.
Tarkokoitus olisi ostaa partcosta se rakennussarja ja koota/asentaa täysin itse - elektroniikka kokemusta löytyy ammattikoulu pohjalta.
Auto on tällä hetkellä ajossa ja toimii turbotettuna tyydyttävästi mutta toivon käytöksen paranevan huomattavasti megasquirtin myötä. Tarkoitus olisi hoitaa megasquirtilla sytytys ja ja bensan ruiskutus molemmat.
Sytkä hoituu 1.8E koneesta saadulla virran jakajalla jossa on HALL-anturi, ilmeisesti tarvitsen vielä sytytys yksikön vahvistamaan puolen ohjausta?
Sitten SUURIA kysymyksiä:
- mikä ohjelma kannattaa pytää partcon poikien ajamaan valmiiksi sisään?
- miten onnistuu esim vesiruikun ohjaus ja nakutuksen tunnistus?
- mistä tarpeeksi nopea imuilman lämpöanturi turbo käyttöön?
- miten onnistuu ooppelin oman lisäilmaventtiilin käyttö?
vikkejä ja neuvoja saa auliisti jakaa, ne otetaan vastaan avosylin =)
1: Sä voi ite laittaa parcon ohleman päälle minkä vaa com piuhan ja koneen välillä..

2: Ainakin vesiruiskua mielestäni pystyy ohjaamaan, tästä tietävämmät kertokoon
3:
BOSCH 0 280 130 085 imuilman lämpötila-anturi.
Lisätietoa
4: Ooppeli nerot herätys..

.
Re: opel 2.0 ohc tic koneeseen ms projekti
Posted: Tue Mar 01, 2005 17:21
by JJ
Aulin wrote:Olisi tarkoitus aloittaa megasquirt projekti tähän nykyiseen autoon Opel Kadett GSI TIC 8v.
Tarkokoitus olisi ostaa partcosta se rakennussarja ja koota/asentaa täysin itse - elektroniikka kokemusta löytyy ammattikoulu pohjalta.
Auto on tällä hetkellä ajossa ja toimii turbotettuna tyydyttävästi mutta toivon käytöksen paranevan huomattavasti megasquirtin myötä. Tarkoitus olisi hoitaa megasquirtilla sytytys ja ja bensan ruiskutus molemmat.
Sytkä hoituu 1.8E koneesta saadulla virran jakajalla jossa on HALL-anturi, ilmeisesti tarvitsen vielä sytytys yksikön vahvistamaan puolen ohjausta?
Sitten SUURIA kysymyksiä:
- mikä ohjelma kannattaa pytää partcon poikien ajamaan valmiiksi sisään?
- miten onnistuu esim vesiruikun ohjaus ja nakutuksen tunnistus?
- mistä tarpeeksi nopea imuilman lämpöanturi turbo käyttöön?
- miten onnistuu ooppelin oman lisäilmaventtiilin käyttö?
vikkejä ja neuvoja saa auliisti jakaa, ne otetaan vastaan avosylin =)
Jep tuolla 1.8E:n jakajalla sytytys on helpoin toteuttaa. Sytty-yksikön tarvii myös 1 227 022 008 on bocsh koodi. VPV:ltä saat siihen liittimen jos ei käytettyä löydy johtoineen samoin imuilman lämpöanturin saa tuolta.
Ohjelman voi ajaa myös itse sisään, ihan minkä haluat. Vesiruiskutus ja nakutuksen tunnistukset vaatii esimerkiksi omat piirilevynsä, kaaviot ja ohjeet
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/index.html , löytyy tuolta. Opelin oman tyhjäkäyntisolenoidin käyttöön ottaminen vaatii myös rautaan pienen muutoksen ohjeet myös tuolla samaisella sivustolla kohdassa "PWM Idle", itsellä tällä hetkellä vain käytössä palloventtiili jolla säädetty tyhjäkäynti sopivaksi lämpimänä, kylmänä joutuu pitämään kaasulla.
Opelin oman kampiakselin asentotunnistimen käyttöönotto kiinnostaisi myös itseä hammastushan siinä 60-2 eli ei pitäisi olla mahdoton idea, sais tuon oman jakajan takaisin ja syttytiedon kampiakselilta.
http://jj.ascona.fi/megasquirt/extwir-xe.gif
Tuossa vielä oma moottoripuolen johdotuskaavio ilman tyhjäkäyntisolenoidia. Vastus joka näkyy tuossa 360ohmia on oikeasti 390ohmia. Joku härö tullut tuota piirrettäessä.
Re: opel 2.0 ohc tic koneeseen ms projekti
Posted: Tue Mar 01, 2005 19:47
by Jarno.V
JJ wrote:
Opelin oman kampiakselin asentotunnistimen käyttöönotto kiinnostaisi myös itseä hammastushan siinä 60-2 eli ei pitäisi olla mahdoton idea, sais tuon oman jakajan takaisin ja syttytiedon kampiakselilta.
http://jj.ascona.fi/megasquirt/extwir-xe.gif
On muuten harvinaisen selkeä kuva!
Suunnitelma ois mulla juuri tuommoinen(joskus) ja tosiaan kaksois-sytty puola ja sen tyhjäkäyntimoottorin ohjaus ois niin.., vaikka saa kai siihen jo nyt sen jetronicin lisäilmaluistin.
Edit: Eikö bensapumpulle ole 20A sulake, ainakin alunperin opelissa.
Posted: Tue Mar 01, 2005 20:33
by JJ
jep se lisäilmaluisti pelaa ilman tuota transistorin ja vastuksen vaihtoa. Sytty pitää vaan sitten ottaa ensimmäiseltä lediltä. Niin no tuosta bensapumpun sulakkeesta en muista mutta mulla on 15A tai 20A ei muista nyt tähän hätään. Tuossa kaaviossa voi olla väärin noi sulakkeen koot kun muokattu suoraan siitä alkuperäisestä.
http://jj.ascona.fi/megasquirt/extwir.gif
tuossa vielä alkuperäinen kaavio tyhjäkäyntisolikalla varustettuna.
Posted: Thu Apr 21, 2005 13:08
by j.p
Onko tuo ooppelin 1.8e:n jakaja saman lainen kun 1.6 ooppelissa, eli voiko yhtälailla ottaa sen jakajan 1.6:sesta. Kun tota 1.8 jakajaa on vähän huonosti saatavilla.