Page 1 of 1

toyotan 2JZ sytkä ongelmia

Posted: Thu Jul 02, 2009 1:59
by Turbiini
Eli Koneena supra/aristo 3litrainen tuplaturbo johon asentumassa mega 6 sytkäkivellä ja 2x lm muunnin piirillä.

orkkis vr antureilla kammella 12 hampainen pyörä (ei puuttuvia hampaita)ja nokalla 2kpl yksihampaisia joista käytössä vain toinen.

ongelmana on ettei tuntuisi kerralla saavan kipinää kaikille sylintereille, nyt on hieman yhdellä pytyllä lupaillu, kaikki sytkälähdöt tuntuisi toimivan kun erikseen testailee irto tulpilla puolat johtojen päissä ja arpoo wheeldecored asetuksia.

Nyt tallilta pois ajellessa tuli mieleen että ainakin siinä meni vikaan että asetuksissa on pyöräksi laitettu 12 hampainen, eikös tuo pidä ilmoittaa 24 hampaiseksi kun se kerran luetaan 2 kertaan joka nokalta tulevan pulsin jälkeen? luonnollisesti siis myös trikkeri asetukset meni muutenkin väärin tuosta virheestä johtuen. Positiivista oli että se sentäs yhdellä pytyllä jo kävi.

Posted: Thu Jul 02, 2009 5:31
by Jasen2624
Siinä on kampuralla se toinen? Itellä olis suunitteella kaverin 3S-GTE:n bolt on versio ja tarttis siihenki rikkeröintiin selvyyttä ku ei oo vielä tullu perehyttyä tuohon kaksois trikkeröintiin. Tuossa 3S on jakajan sisällä kummatki 24 ja 2 hampaiset.
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... htm#ddizzy
tuolla pitäs käsittääksenmi saaha tuo oma sovellus toimimaan?? Tuota soveltamalla saa varmaan sinunki toimimaan. Pitää vaan jakaa ne hampaat 6 eikä 4.

Posted: Thu Jul 02, 2009 7:15
by ArttuH
Jep, mulla ainakin olisi sama mielikuva, että tuossa tapauksessa kampuran pyörä pitää laittaa asetuksissa 24-hampaiseksi. Käytännössä en ole vielä joutunut testaamaan, kun tähän mennessä olen käyttänyt vain kampuralla olevaa 2nd triggeriä.

Posted: Sat Jul 04, 2009 0:03
by Turbiini
No niin nyt laiteettu sytkä asetukset oikein paremman ajatuksen kera ja heti lähti 4 sylinteriä käyntii, ja lopuillekin tuli kipinää. Sitten vielä oli tullu ristiin kykentä ja ja 2 ja 3 sylinterin välillä, ne kun vaihtoi keskenään niin nyt on enää kakkonen käymättä. Sekin luultavasti lähtee käymään kun vaihtaa tulpat.

Vielä näyttäisi ennakot hyppivän miten sattuu kun lampulla katsoo, eli luultavasti vr anturin johdot ristissä tai jotain muuta pientä. Nämä on varmaan nopeasti selvitetty kunhan mekaanisen puolen osat valmistuu että voi käytellä pitempän. Nyt vielä turbo sen veran roikkui pakosarjan läheisyydessä että sai öljynkierron kasattua jäähdytysjärjestelmääkään ei ollu joten 10 sekunnin pätkiä käyteltiin. Lupaavalta vaikuttaa ehkäpä se ooppeli vielä tänä kesänä driftaa tälläkin koneella.

Posted: Fri Jul 10, 2009 23:35
by Turbiini
Viimeinenkin sylinteri saatu käymään, tulpan vaihto ei auttanu mutta kun käytti hetken kyseisensylinterin suuttimen johto irrallan ja pisti johdon takaisin niin lähti käymään. Eli ilmeisesti oli varsin hyvin kastellu sylinterin. Nyt käy jo hyvin paikallaan, ajamaan ei ole vielä päästy kun jarrut puuttuu.

Posted: Mon Jul 13, 2009 20:39
by Turbiini
Nyt on käyty varovasti koe ajolla. Läppärin akku oli unohtunu pistää lataukseen joten se sippas enne ku pääsi ajamaan, ja säätöjen hakeminen jäi siihen. Seos mittarin mukaan mentii mahdottoman rikkaalla, eikä sytkä ennakkokaan olla lähelläkään hyvää kun tuntuu niin tehottomalta. Vielä ilmeni sytkäkivien kanssa hirmuinen lämpenemis ongelma, ei megan kuori kärsiny kättä vartin ajelun jälkeen. eli lataus aikoja pitänee pienentää nyt muistaakseni 2.5ms. Olisko kukaan tutkinu mikä noille olis hyvä aika? tuntuisvat olevan aika nopeasti latautuvia. 4ms jos on latausaika niin 7.5a (millaine suprassa on kykiksen mukaan) sytkän sulake posahtaa alle 10 sek joutokäynnin. Tuo 2.5 ei joutokäynnillä juurikaan lämmittäny kiviä mutta isomilla kierrosilla alkoi kuumenemaan.

Posted: Tue Jul 14, 2009 22:23
by Turbiini
hmm kivet kehittävät varsin paljon oloisesti lämpöä nyt lataus aika 0.9ms ja silläkin kuumenee varsin paljon, kivet oli aluksi pultattuna vain megan kuoren sisäpintaan ja koko purkki kuumeni niin että sormensa sai poltettua. Pultattiin nyt siihen päälle kivien kohtaan alumiini levyn pala johon rälläkällä ajettiin uria. Nyt juuri ja juuri kättä kärsii pitää ajossa, pitää vielä varmaan joku tietokone siili pistää lisäksi. Toimii kuitenkin varsin hyvin, aika paljon tuolla jo ajeltiin säädellen ahtopaineet hieman vajaa 2bar ja nyt 11afr seoksilla vakio 440 suuttimien aukiolo noin 85% eli vielä hieman on varaa lisätä. Voimaakin tuntuu jo kohtuu kivasti olevan. Ainakin vakiokuntoisella koneella oleva aristo (millaisesta kone on peräisin) ei meinaakaan pysyä perässä. Vielä on 2 iltaa aikaa viimeistelylle ja sitten pitäisi olla kisoihin valmis, kiirusta pitää.

Posted: Wed Jul 15, 2009 8:08
by harrastaja
Nyt olisi kyllä syytä etsiä jostain oskilloskooppi ja mitata, että latausaika oikesti on mitä asetettu.
Ja tietysti mieluummin vielä mitata latausvirta.

Voi puolat olla noinkin nopeat, mutta en yhtään mittaamaani vakiopuolaa yhtäkkiä muista missä virta nousis yli 5A tommoisella latausajalla. (siis max, keskiarvo n. puolet)

Posted: Wed Jul 15, 2009 9:21
by Turbiini
Kyllä se tuntuisi seuraavan lataus aika asetusta, ainakin kipinä teho rupeaa selvästi heikkenemään 0.7ms ali mentäessä. 0.5ms ei meinaa enää joutokäynnilläkään pysyä. Mutta onhan tuo megen kotelo aika pieni ja 6 sytkäpäätettä kun sitä lämmittää niin ei se paljoa per pääte tee. Ja koska aika rupeaa loppumaan kesken niin ei tuota nyt kerkiä enempää tutkimaan, joten lisäjäähdytyksellä yritetään pärjätä.

Posted: Tue Jul 21, 2009 14:46
by Jasen2624
Mite oot toteuttanu tuon toisen singaalis sisään tulon? Ite tein toisen vr muuntimen yms ja laiton siihen rossun pin11 mutta vaikuttas et ei toimis siltikään.. Entä asetukset?

Posted: Tue Jul 21, 2009 19:10
by Turbiini
Ihan samanlainen vr anturi muutos piiri kuin varsinaisessa trikkeri sisääntulossa, eikä ongelmia signaalien suhteen. Jotain pientä rötäämistä oli noin 3500 kohdalla joskus mutta se oli ilmeisesti puolavika. Kone on ilmeisesti ollu alunperinkin aikan rankan käytön kohteena, kaikki säähköliittimet oli hajalla ja johdotkin kovettunu pilalle. Lisäksi toinen nokan anturi oli rikki. Eli on käyny monesti kuumana, sytytys tulppina oli hks merkisiet eli jotain käytöstä kielii sekin. Ilmeisesti nuo puolat tosiaankin kuuluisi toimia tosilyhyillä lataus ajoilla, mutta ilmeisesti joku oli jo sen verran huono valmiiksikin että ei käyny kunnolla jos pienensi enemmän. Hetken oli radalla toiminu kohtuu hyvin ja sitten rötääminen oli ruvennu pahenemaan. Lopuksi olivat koittaneet varikolla vielä latausaikoja ja muitan ja sitten oli jo yhdestä puolasta noussu savu.

Eli nyt pitää muuttaa bosch hukkakipinä puolalle. Mitenkähän tämä nyt helpoiten onnistuisi kun trikkeri kohtia tulee kuusi ja ne pitäis saada 3 lähtöön? Tietyssti koneen puolelta voisi kampiakselin kiekosta ottaa yhden hampaan pois, ja käyttä yhtä trikkeriä. Tai siirtää nokan anturikin kammelle ja sinne lovi hihnapyörään. Mieluusti en kuitenkaan rupeaisi orkkis anturointeja muuttamaan, joten jos ei ohjelmallisesti pysty tekemään niin voiko 2 sytkä lähtöä pistää ohjaamaan samaa kanavaa sytkä päätteellä?

Posted: Tue Jul 21, 2009 19:56
by Jasen2624
Mihin sulla tulee levyllä se toisen vr muuntimen lähtösingaali? Sais katottua et oonko ees lähelläkää lontoon ymmärtämistä..

Posted: Tue Jul 21, 2009 22:10
by Turbiini
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#2ndVR ihan tuon ohjeen mukaan, tosin saattoi kyllä olla että tuo 1k vastus jäi pois prossan 11 navalle menevästä johdosta.

Posted: Tue Jul 21, 2009 22:27
by SamiH
Minä siellä radalla kenttäolosuhteissa vaihdoin kokeeksi sytkätrankut Glen's Garegen versioihin, kun sellaiset sattui olemaan mukana. Tuo oli oikeastaan ainoa mitä voitiin siellä kokeilla niin testattiin josko olisi auton vielä kisaan saanut ajoon.

Latausaikoihin ei koskettu, mutta noista puuttuvan virranrajoituksen takia ja hieman järeämmän virrankeston vuoksi todennäköisesti heikoin lenkki antoi periksi ja yksi puola päästi toimintasavut pihalle. Puolavikaa hieman siellä epäilinkin mahdolliseksi, mutta varmaksi ei ollut mahdollisuuksia todeta käytössä olevilla laitteilla.

Posted: Wed Jul 22, 2009 8:25
by Jasen2624
Turbiini wrote:http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#2ndVR ihan tuon ohjeen mukaan, tosin saattoi kyllä olla että tuo 1k vastus jäi pois prossan 11 navalle menevästä johdosta.
Tuon mukaan oon itekki tehny mutta ei silti toimi. On optoki tuossa rossun ja lm piirin välissä.

Posted: Wed Jul 22, 2009 9:26
by harrastaja
Olisikohan yhtä noista puolista mahdollista saada Riihimäelle jotenkin?
Kiinnostaisi mitata moisen toiminta.

Minkälaisia numeroita puolasta muuten löytyy? Joku Denso lienee...

Posted: Wed Jul 22, 2009 10:02
by Jasen2624
Onko samallaiset puolat mitä esim. 4A-GZE ja 7M-GTE ja vissiin 7M-GE ja mahtaa olla tojotalla jossakin 3S sarjalaisessakin.

Posted: Thu Jul 30, 2009 7:41
by harrastaja
Toistan itseäni... :wink:

Mikä numero puolasta löytyy?

Ja voisko vaikka ostaa yhden, jos ei muuten tänne semmoista saa?

Noi "moottorikoodit" on sinänsä vähän huonoa tietoo, kun en minä ainakaan tiedä kaikkien maailman moottorien tyyppejä.....

Posted: Thu Jul 30, 2009 10:32
by Jasen2624
Kaverilta kuultua et 4A-GZE ja 7M-GTE on ainakin samat puolat.

Posted: Thu Jul 30, 2009 16:13
by Turbiini
En nyt muista puolien numeroita, mutta ehkä sellaisen saan järjestettyä testiin. Ei ole oma laite niin en pysty lupaamaan.

Posted: Sat Aug 01, 2009 20:28
by Turbiini
Nyt on hukkakipinä asennettu ensin sisäisillä sytkä päätteillä, kaksi per puolan kela koska anturointi on cop sytkää varten. Kävi aivan miten sattuu vaikka lataus aikoja muutteli ja kivet lämpeni vieläkin. Sitten pistettiin ulkoinen bosch pääte, ei vaikutusta käynti edelleen epämääräistä. Lopuksi koittelin jo aivan kaikkia asetuksia mitkä vähänkin voisi vaikuttaa, lataus ajan säädön kun otti pois ja laittoi asetukseksi minimal for hei4 niin siiten rupesi käymään nätisti ja ajossakin pelaa loistavasti kunhan ei mene ahdoille. Ilmeisesti megassa on nyt koodissa jotain vikaa, mulla ei ollu nyt mukana olleessa läppärissä eri softa versioita niin ei päässy koittamaan toisella. Käytössä nyt siis hires10, ja jotenkin epäilyttää että megan prosessorin laskenta teho saattaa loppua kesken mikä aiheuttaa ongelman. se joutuu aika paljon laskemaan kun käytössä on 6 sytkä lähtöä (2 aina yhdistyy edelleen anturointi ei sovi suoraan hukkakipinälle) kiekkamittarin ohjaus ja ilmeisesti tuo tarkempi suuttimien ohjaus hires koodissa syö laskenta tehoa. Käytössä olevat orkkis 440 suuttimet vielä toiminevat hyvin myös normi extralla joten huomenna koitetaan ensiksi semmoisella.

Posted: Sun Aug 02, 2009 20:06
by Turbiini
Nyt toimii. Ei auttanu koodien vaihtelukaan, vaan siirttiin nokan anturikin kammelle johon tehtiin yksi tappi. Nyt sai 3 sytkälähtöä pois ja megan laskenta teho rupesi piisaamaan. Vetää hienostikoko kierros alueen ja jaksaa vetää kohtuullisesti pikkukierroksillakin ilman ahtoa. Seuraava muutos pitänee tehdä polttoaine puolelle, nyt 6000 kierroksilla suuttimien aukiolo 90% 1.3bar ahdoilla afr 10.7.

Posted: Sun Aug 02, 2009 20:18
by teg
Turbiini wrote: Seuraava muutos pitänee tehdä polttoaine puolelle, nyt 6000 kierroksilla suuttimien aukiolo 90% 1.3bar ahdoilla afr 10.7.
Ei kai tuossa nyt mitään hätää ole kun soosit on noin paksulla..?

Posted: Sun Aug 02, 2009 20:23
by Jasen2624
Jollekki 12 on paksulla mutta omassa 18R-GTE malmikasassa pitää olla 10 et rähisee. Menee 10.5 niin penkissä tippu jo n.30hv pois ja vääntöäki melkein saman verran.

Posted: Sun Aug 02, 2009 20:29
by Turbiini
teg wrote:
Turbiini wrote: Seuraava muutos pitänee tehdä polttoaine puolelle, nyt 6000 kierroksilla suuttimien aukiolo 90% 1.3bar ahdoilla afr 10.7.
Ei kai tuossa nyt mitään hätää ole kun soosit on noin paksulla..?
No on siinä hätä kun nostaa ahdot 2bar,ei ole enää paksulla ;)
Tämä tuntuisi käyvän parhaiten 12-10.5 seoksilla tuosta molempiin suuntiin tuntuisi hieman pers dynon mukaan heikkenevän.

Posted: Fri Mar 05, 2010 18:17
by Järwä
Onko noita 2jz-gte:n puolia kukaan mittaillu tai saanu latausaikoja ym. selville? Aattelin että vois tommoset laittaa kun ylimääräsenä on. Hukkakipinänä tarkoitus ohjata niin tarvii ilmeisesti sytkä kivet boxiin, boschin ohjaimet ei varmaan toimi näissä puolissa kun eikös ne laske itekseen sen latausajan. Boxina ms1 v.2.2.

Posted: Sun May 09, 2010 14:16
by moppitukka
en viihtiny aloittaa uutta aihetta
oon laittamassa supraan 7m gte megaa omilla sähkölaitteilla
näihin tarvisin vastaukset
sparksettings / spark output inverted jes vai no ?
spark output tarviiko ylösvetoa?
ja tarviiko jotain välipalikoita sytty vahvistimelle?