Page 1 of 1

Käyntiongelma noin 5600 rpm

Posted: Thu Jul 07, 2005 9:54
by Jankos
Tehtiin siviililadaan reilumman mittainen imusarja eli n. 90 cm.
Kaasuläppä on saabin 55mm(?), suuttimet taitaa olla jotkin fiatin 2.0 tc:n.

Nyt on ongelmana ettei kone vedä yli 5600 rpm vaan käynti sekoaa totaalisesti tuon alle veto on odotettuakin parempaa.
Käyntiä ohjaa joku vanha extra softa.
Sama ongelma on vakiolla kärjettömällä sytkällä ja nyt kun muutettiin jakaja kiinteäksi ja säädeltiin ennakoita niin ongelma vaan pysyy ja pysyy. Syöttöä on ruuvattu suuntaan jos toiseen ja sekään ei vaikuta. Pienikin muutos bensataulukossa saattaa heittää seoksen reilusti laihalle tai sitten toiseen suuntaan säädettäessä reilusti rikkaalle. Seoksia kytätään wbo2 systeemillä.

Skoopilla en ole vielä ehtinyt tutkimaan signaaleita mutta megatune näyttää ainakin kierrokset ok.

Onko kenelläkään vinkkiä mitä tuohon koittaa tai kokemusta noin pitkistä imuputkista?
Hieman epälyttää että onko tuossa extra softassa jokin ruvella ja sen päivitänkin uusimpaan versioon seuraavaksi.

Posted: Thu Jul 07, 2005 11:21
by JaniM
Eikös tuo teho just yläpäässä tipu ku imarit pitenee ja vastaavasti alapää paranee rutkasti ja vääntää.

Tässä muutama sivu:
http://www.dune-buggy.com/turbo/intake.htm
http://www.sdsefi.com/techinta.htm

Ja sit oli yks toinen, mut en tähän hätään löytänyt.

Posted: Thu Jul 07, 2005 11:54
by Jankos
Joo kyllä se pitääkin tippua nätisti, mutta tuossa kun kone sekoaa totaalisesti. Kaikilla vaihteilla ajaessa jää noihin kierroksiin kaasu pohjassa eikä millään yli, paikallaankin meni rajoittajaan (7000RPM) vasta kun ennakoita pienensi huimasti ja laitto syötön laihalle.

Netistä olen löytänyt yhden sivuston missä pystyy nuo laskemaan ja sen perusteella tuo on värkätty. Eipä muuten löydy juuri nyt...

1. harmoninen on vireessä noin 6800
2. harmoninen vireessä 3400 tämän huomaa kyllä kun ennakkoa ei voi olla paljoa, noin 21 astetta. Eli pumppaa oikein hyvin :D
3. harmoninen noin 2300

Täytyy varmaan laittaa vaan piiiitkä dieselvälitys että sopii paremmin tuollaseen kierrosalueeseen :lol:

Tulipa juuri mieleen että pitää ekana laittaa rajoitin pois päältä jos se kumminkin saa jakajalta hieman eri mittaisia pulsseja ja heittääkin rajoitinta jo päälle noissa kierroksissa?

Posted: Thu Jul 07, 2005 13:13
by JaniM
Mites nokka? Ilmeisesti asteita riittävästi.
Mut aikasemmin vissiin toiminut, mitään et ole muuttanut kuin imarin?
Tollasia arvailuja.

Posted: Thu Jul 07, 2005 13:23
by Jankos
Joo aiemmin pelasi ihan ok kaasarilla ja tuollasella tiukalla nokalla.

Tiukalla nokalla oli samassa kohtaa ongelmat.

Katsastuksen takia vaihdettiin vakionokka ja silläkin on ongelma.

Ruiskuna ei ole käytetty muuta kuin tuon imusarjan kanssa.

Laskeskelin että tuo harmonisten puolivälikään ei ole tuossa sekoilukohdassa vaan sekin on jo hieman sen alle...

Posted: Fri Jul 08, 2005 5:32
by JaniM
Jankos wrote:
Laskeskelin että tuo harmonisten puolivälikään ei ole tuossa sekoilukohdassa vaan sekin on jo hieman sen alle...
No, mutta käytäntö onkin toinen asia. Onks mahdollista testata lyhyemmällä imarilla? Mutta jotenkin softan vipuun toi kyllä viittais, jos se stoppaa niinkuin seinään. Mikäs sytkä?

Posted: Fri Jul 08, 2005 7:31
by Jankos
Eipä oikein ole nyt mahdollista imusarjaa vaihtaa, jätän sen viimeiseksi vaihtoehdoksi sitten. Ralliautosta saan kyllä muuten melko helposti imusarjat ja läppärungot irti ja siihen pitää kuitenkin tehdä perusremppa lomalla.

Sytkä on ladan kärjetön mikä on toiminut hyvin kaikissa kombinaatioissa ja tuossakin ennen. Mutta tänään otan skoopin syliin ja lähdetään taas päristeleen.

Yksi ajatus mikä mieleen tuli on rajoittajan toiminta => mikäli jakaja jostakin syystä värähtelee noissa kierroksissa niin boksihan luulee että olisi enemmän kierroksia ja alkaa rajoittamaan.

Äh ei muuta kuin muutama tunti mittausta ja säätöä.

Huomennahan on sitten "pakko" kuitenkin mennä ahvenistolle.

Posted: Fri Jul 08, 2005 9:40
by Turbiini
Onkohan tuo kierrosalue ladan koneelle joku yleinenkin ongelma. Mun turbo ei liioin kierrä nykyään sen yli juuri mitenkään, siinä nyt voi tosin olla että turbo rupeaa ahdistamaan (pikku paineilla kiertää enemmän) Mutta vakio imusarjalla ja vakio tyyppisellä kaasarilla kierti mutta ei nyt kun on weber dcoe45 kiinni.Seoksien laihentaminen auttoi hieman, mutta ei se siitäkään pitäisi johtua nyt seosmittari näyttää että vain hieman rikkaalla ennen loppu lambda anturin toiminta alue ja silti kone kierti. No ens kesäksi kun saa vielä ruiskun rakennettua ja luulatavasti isomman turbon niin eikö se sitten rupea. uskomattoman paljon sai lisää vääntöä kun pisti megan ohjaamaan sytkää.

Posted: Fri Jul 08, 2005 10:10
by JaniM
Mites alkaako sit kansi ahistamaan virtauksia?

Posted: Fri Jul 08, 2005 10:33
by KariM
Jankos wrote: Yksi ajatus mikä mieleen tuli on rajoittajan toiminta => mikäli jakaja jostakin syystä värähtelee noissa kierroksissa niin boksihan luulee että olisi enemmän kierroksia ja alkaa rajoittamaan.
Tuo pitäisi näkyä datalogissa rpm-sarakkeessa arvojen heittelynä.

Eihän antirev/tractioncontrol ole päällä?

Posted: Fri Jul 08, 2005 23:54
by Jankos
Nyt tuli vedeltyä pari tuntia säätöajoa ja vaikuttaa siltä että se signaali on pomppivaa.

Kierrokset kun hyytyy kolmosella noin 5600rpm niin megatunessa kierroslukumittari vatkaa 5500-5700 väliä huimaa tahtia.

Ennakoita suurentamalla tuolla alueella saatiin kone nyt vetämään kakosella tuon alueen yli mutta huonosti sekin.

Posted: Wed Jul 20, 2005 21:57
by Mi16x4
Kokemuksella voin sanoa että kannenvirtaus loppuu...eikös se niin ole että oikein mitoitetuilla imuputkilla kannen virtaukseen 30%vaikutus. sama homma ku pakosarjan ensiöputkien oikeinmitoituksella parannetaan huuhtelua,kun taas tässä tapauksessa täytöstä.Toinen imusarja menossa :) ja nyt toimii.hakemisessa se on ja alan liikkeistä jopa laskukaavoja edellyttäen että tietää kannen virtauksen ilman imusarjaa..... :roll:

Posted: Thu Jul 21, 2005 12:03
by Jankos
No nyt on tehty taas kokeiluja ja lyötiin prikat 15 cm venttiilistä ja kierros alue nousi 500 rpm.

Alavetoon ei vaikuttanut yhtään mutta yläpää ehkä vähän rauhottui.

Seuraava kokeilu on kartio samaan paikkaan. Eli kartio supistaa muutaman millin muutaman sentin matkalla, tuollasellahan saadaan pakosarjoissa takasinvirtaukset oikein hyvin kuriin. Jospa se tässäkin pelaisi. Saa nähdä.

Posted: Tue Aug 09, 2005 21:28
by Turbiini
Havaitsn tänäänomassa mielenkiintoisen asian kun käyttelin ilman ahtoputkia ja painekoteloa. Kone otti iloisesti kierroksia mutta kun painekotelon pisti kaasariin kiinni niin heti rupes rökeltämääm juurikin tuolla alueella, eli ilmeisesti sen ja imusarjan resonansit sekoitta toisensa.

Posted: Sun Aug 28, 2005 18:56
by Ridge
Onko selvinnyt johtuuko kyseinen ongelma liian pitkistä imusatsin putkista?

Posted: Sun Aug 28, 2005 19:05
by Ridge
Niin sii kun pleumi ei minun autossa mahdu venttiilikopan päälle iman skuuppia ni pitäs vähän tietää et kummalle pulelle venttiili koppaa sen jätän.?

Posted: Wed Aug 31, 2005 12:27
by Kristian
Tuossa imusarjassa on kyllä pituutta puolet liikaa. Itsellä on Amppeerissa ruuta + imusarja joka on puolet tuota lyhempi (46cm venttiilistä jakajakoteloon) ja samanlainen Saban kaasuläppä. Sekin pudotti maxtehon n.5500rpm. 6000rpm kohdalla kone on jo ihan tukossa. Kaasarilla ja lyhyellä imusarjalla tehopiikki oli n.6500rpm ja kiersi lähelle 7000rpm. Jos haluaa vääntöä ja myös tehoa niin 2. harmooninen tai tilan puutteessa 3. ovat parhaat vaihtoehdot. Vääntöä saa myös mitoittamalla jakajakoteloon tulevan putken sopivaksi (Helmholtz resonaattori). Siis putki joka on kaasuläpän ja ilmanputsarin välissä.

Tuolta löytyy juttua asian tiimoilta.
http://www.grapeaperacing.com/GrapeApeR ... /index.cfm

Posted: Wed Aug 31, 2005 21:56
by Jankos
Tuolta löytyvällä laskurilla tuota imusarjaa on mitoitettu:
http://snow.prohosting.com/~johngift/intakefab.html

Tarkoitus on nimenomaan ottaa tuo varsinainen resonanssi kieroksilla ja sitten väännöille nuo 2. ja 3. Ja kyllä se tuolla 2. harmonisen kohdalla vetääkin todella asiallisesti, kuten myös koko alavetoalueella...

Vielä ei ole keretty tekemään niitä kartioita kun on ollut muuta väännettävää ja tuo kuitenkin toimii muuten OK.

Mutta kyllä se tuossa 1. ja 2. välissä on se vetämätön kohta. Sen takia noilla prikoillakin se parani kun kuristi huippuvirtausta. Kartioilla takaisinvirtauksen pitäisi saada estettyä melko hyvin, koska ne toimii ainakin pakosarjoissa hyvin...

Posted: Thu Sep 01, 2005 13:50
by Kristian
Nuo esteet todennäköisesti heikentävä myös noiden harmoonisten toimintaa sekä imusarjan virtausta. 1. ja 2. harmoonisen välissä oleva monttu tulee siitä, että siellä tulee negatiivisia aaltoja jotka toimivat päinvastoin kuin nuo 1., 2.,3. jne. harmooninen. Pakoputkessa nuo kartiot toimivat koska ne estävät pakokaasun takaisin virtauksen (virtaus on 'hidasta'), mutta nyt on kyseessä paineaalto joka etenee imuputkessa edestakaisin äänennopeudella. Riippuen harmoonisesta, paineaalto voi edetä yhden täyden tahdin aikana neljäkin kertaa edestakaisin imuputkessa. Noilla kierroksilla seos ei lähde siis virtaamaan taaksepäin, vaan tuon paineaallon negatiivinen huippu aiheuttaa virtaukseen hetkellisen matalapainekohdan ja näin huonontaa sylinterin täytöstä.
Parhaaseen tulokseen todennäköisesti pääset kun mitoitat imusarjan 2. harmoonisen mukaan.

Posted: Tue Sep 06, 2005 16:26
by Ridge
36 cm pitkät ja 35mm halkaisialla olevia putkia tuo ehottaisi minulle. pää pyörällä näistä. jospa unohdan harmoonit pois ja teen semmosen imusarjan joka sopii konehuoneeseen.