Page 1 of 1

Map-arvo lokissa väärin.

Posted: Mon Jun 15, 2009 23:06
by jukka81
Eli otin lokia täyskaasukiihdytyksestä 1,2, ja 3-vaihteilla, ja mekaanisen nestevaimennetun mittarin mukaan ahtopaine oli kolmosvaihteella n.1,45bar, mutta lokissa näkyi Kpa max.208.

Missä vika, onko map-anturi rikki??

Posted: Tue Jun 16, 2009 7:02
by JaniM
Oletko varma ettei ole vain häiriöpiikki? Omassa ahdin vehkeessä teki samaa, mutta kun logia kattoi sitä kohdalta oli vain piikki. Muuten oli niinkuin pitikin.

Posted: Tue Jun 16, 2009 8:24
by jukka81
Ei mielestäni ole häiriöpiikki, kun selvästi näkyy logissa vaihteenvaihdot, ja kolmosvaihteelta kun löysää kaasun, ja useammassa logissa tuo map-arvo jää pienemmäksi mitä mittarissa.

Onkohan mahdollista, että map-anturi olisi niin hidas, ettei ehdi lukea korkeampaa painetta, kun ahdot aika nopeaa nousee 3.vaihteella tuonne n.1,45bar..?

Täytynee kokeilla nelosvaihteella, niin max.ahdot on kaemman aikaa pelissä ennen kuin rajoitin tulee vastaan.

Posted: Tue Jun 16, 2009 8:41
by teg
Onhan anturille ja mittarille otettu samasta pisteestä paine?

Posted: Tue Jun 16, 2009 11:10
by jukka81
Paineletku imusarjasta suoraan auton sisälle megalle, ja siitä t-haara mittarille.

Posted: Tue Jun 16, 2009 11:37
by Jankos
Onkos sulla siellä levyllä se suojazeneri mapin signaalissa? Eli komponentin numero on D1. Se jos on paikallaan niin sen toleranssien puitteissa tuo arvo voi alkaa vääristyä jo tuossa vaiheessa kun alkaa vuotaa ja tuohon R2 / 1 kohm vastukseen jää jännitettä.

Eli poista tuo D1 ensiapuna, jos siis kyseessä 2.2 levyversio. Niin ja tuo diodi on täysin turhakin koska ei tuonne linjaan oikein voi edes mennä ylijännitettä koska mapin käyttöjännitekin on 5 volttia.

Sinänsä tuo ongelma ei haittaa toimintaa kun se toimii aina ihan samalla tavalla, ainoastaan kpa lukema heittää todellisestä.

Posted: Tue Jun 16, 2009 21:37
by jukka81
V2.2 levy on käytössä, pitääpä kattoa tuo diodi, jos löydän oikean paikan. :)

Mutta jos imusarjan paine on todellisuudessa esim.250Kpa, ja megalla näkyy vain 200Kpa, niin eikös se käytä bensa-ja syttykartoilta 200Kpa-arvoja?

Posted: Wed Jun 17, 2009 12:10
by JaniM
Käyttää mapin mukaan.

Posted: Wed Jun 17, 2009 23:47
by jukka81
Nelosvaihteella kokeilin hieman pitempiä täyskaasuvetoja 1,3bar ja 1,4bar ahdoilla, ja logissa korkein map-arvo 205Kpa.

Muuten toimii kyllä hyvin, säädöthän tuolla nyt jää hieman karkeaksi.

Purkkia ei vielä avattu.

Posted: Wed Jul 22, 2009 23:05
by jukka81
Purkkia ei vieläkään avattu, mutta ostaessani sen tekijältä tuli mukana piirilevykaavio tms, jonka mukaan siellä osa D1 olisi levyllä, joten tarviiko tehdä muuta kuin purkki auki, ja juottaa D1 pois, ja kokeilemaan??

Suomenkielistä megamanuaalia luin, ja sielläkin sanottiin että D1:stä ei tarvi laittaa, että prosessori on suojattua mallia tjsp.

Posted: Sun Sep 13, 2009 18:49
by jukka81
Nyt olis kuvat megan levyltä, ja piirilevykaaviosta, niin voisin vielä varmistaa, että oikean diodin sieltä pois otan, mutta saako tähän viestiin lisättyä kuvia?

Posted: Mon Sep 14, 2009 13:17
by jukka81
Nyt olis kuvia tässä, niin jos joku viittis sanoa varmaksi olenko oikeaa osaa ottamassa pois? ympyröity osa kuvassa.


http://jukka81.1g.fi/kuvat/Megasquirt./Megan+kuva..JPG

http://jukka81.1g.fi/kuvat/Megasquirt./ ... 1.jpg/full

Sais vielä tälle kesää käytyä penkissä mittailemassa tehoja, että tuleeko tästä menestys, vaiko menetystarina.. :)

Ja tässä vielä kokonaiskuva levyltä. http://jukka81.1g.fi/kuvat/Megasquirt./13092009388.jpg

Posted: Wed Sep 16, 2009 10:05
by jukka81
Osaako joku sanoa onko tuossa prosessori suojattua mallia, joka ei tarvitse D1-diodia. jos se nyt on edes tuo osa missä lukee `sipex´?

Levy on normaalia pienempi versio, Finkpt:n tekemä boksi kyseessä.

Posted: Wed Sep 16, 2009 10:36
by JaniM
Sipex on rs-yhteyden lutikka. Se neliönmallinen on ilmeisemmin se prossu.

Posted: Wed Sep 16, 2009 15:23
by jukka81
Ok. Onkohan tuo prossu nyt sitte semmonen versio, ettei se tarvi tuota D1-diodia..? vaikka eipä tuosta kuvasta välttämättä sitä selville saa.

Autolla olis huomenna penkitys edessä, joten olis hyvä saada map-arvot purkille näkymään oikein.

Vaikka onhan tuo koko kesän toiminut noinki, kun muistaa vaan säätäessä. :?