Page 1 of 1

Bensapumpun ohjaus ongelma

Posted: Tue Jun 09, 2009 19:17
by Neppo
On hieman ongelmia bensapumpu ohjauksen kanssa Megassa, versio 2.2 ja fuel only moodi.

Megalta tuleva pumpun ohjaus on kokoajan maissa kun boxissa ei ole virtoja. Kun boxiin kytkee virrat päälle, niin ohjaussignaali ei enää ole maissa. Virran tuleminen boxiin ei myöskään aiheuta pumpun päällä olemista vain paria sekuntia. Pumpun lähtö ei mene päälle vaikka autoa starttaa ja vaikka megätune näyttää lähdön olevan päällä (muuttuu vihreäksi alapalkissa kun alkaa starttaamaan ja mega saa kierrosulukutietoa).

Kun boxissa on virrat päällä ja bensapumpun releen nastat kytkee hyppylangalla niin, että rele ja täten myös bensapumppu menee päälle, auton voi startata ja se pyörii ihan OK, eli Mega toimii. Kun moottori pyörähtää, niin Megatunessa lähtö menee vihreäksi. Auto sammuu kun hyppylangan ottaa irti releesta vaikka Megan lähdön pitäisi olla päällä.

Onko Megassa joku komponentti rikki, vai mikä mättää? Itse releelle menevä johto ei ole maissa johtosarjassa.

Oisko kellään ollu samatapaista ongelmaa tai osaisko kukaan sanoa mistä kannattais lähtee kattomaan asiaa? Mitään ihmeellisiä mittalaitteita mulla ei oo.

Stimussa ledit mielestäni palaa ihan OK. Tosin stimussa ei näy jos lähtö on maissa ennenkuin megaan menee virrat..

Posted: Tue Jun 09, 2009 19:46
by mazajns
Sama ongelma itselläkin. ilmeisesti haulla selailemalla se q3 tai q5 transistori on silloin rikki? jos oikein ymmärsin. laitoin bensapumpun pyörimään virtalukon mukaan... kun en jaksanut tuota ruveta vielä vaihtamaan

Posted: Tue Jun 09, 2009 21:54
by Neppo
OK, eli Q3 näyttää shemojen puolesta liittyvän Fuel Pump:in ohjaukseen ja Q5 Fast Idle:een.

Eli kannaattako kokeilla uusia tuo Q2? Eihän tuo osa miljoonia maksa, eli huomenna hakemaan uus kikkare.

Onko muita ideoita? Samoilla bensoilla hakis nipun muitakin osia...

Posted: Wed Jun 10, 2009 21:23
by Neppo
Jees, eli päätin kans mennä siitä, missä aita on matalin. Eli bensapumppu menee päälle kun koslaan laittaa virrat päälle. Mega ei siis ohjaa pumppua.

Samalla kun sain tän asian kuntoon, niin väkersin myös spark -puolen kuntoon. Eli valtakunnassa melkein kaikki OK :wink:

Posted: Wed Jun 10, 2009 21:43
by Tobbana
Tuo Q3 oli itsellänikin posahtanut. Ja kun vielä bensapumpun releen takana oli myös sytkäpääte ja puola, niin eipä ihme kun kipinä oli hukassa. :)

-Sami

Posted: Thu Jun 11, 2009 16:06
by Jaska
Neppo wrote:Jees, eli päätin kans mennä siitä, missä aita on matalin. Eli bensapumppu menee päälle kun koslaan laittaa virrat päälle. Mega ei siis ohjaa pumppua.
Näissä kytkennöissä kannattaa aina muistaa se, että kun se kosla on katollaan bensaputki poikki ja roikut siellä vöissä... :?

Posted: Thu Jun 11, 2009 16:55
by mazajns
Jaska wrote:
Neppo wrote:Jees, eli päätin kans mennä siitä, missä aita on matalin. Eli bensapumppu menee päälle kun koslaan laittaa virrat päälle. Mega ei siis ohjaa pumppua.
Näissä kytkennöissä kannattaa aina muistaa se, että kun se kosla on katollaan bensaputki poikki ja roikut siellä vöissä... :?
Tämä on aivan totta ja tarkoitus on Korjata itseltänikin tuo. ja toivoa että auto ei mene katolleen sillä välin... Tosin mikäänhän ei ole niin pysyvää kuin väliaikainen ratkaisu :D

Posted: Fri Jul 24, 2009 8:07
by Tohma
Kysymys kuuluu: Tilataanko uus prossu?
bensapumppu pyörii niin kauan kuin virrat on päällä, vaikka
MT näyttää katkasseen maaton.
Pumpun ohjaus nyt laitettu fidlen kautta piirin-testaus mielessä..
Sama jatkuu, eli ongelma prossussa tai jopa sitä ennen?

partco 2.2 029y4

Posted: Fri Jul 24, 2009 11:45
by Neppo
Jaska wrote:
Neppo wrote:Jees, eli päätin kans mennä siitä, missä aita on matalin. Eli bensapumppu menee päälle kun koslaan laittaa virrat päälle. Mega ei siis ohjaa pumppua.
Näissä kytkennöissä kannattaa aina muistaa se, että kun se kosla on katollaan bensaputki poikki ja roikut siellä vöissä... :?
Niinpä. Onneksi autossa kaaret ja 6-pistevyöt ja päävirtkytkin. Jos ei kykene sammuttamaan virtoja, niin sama kai jos se pumppukin pyörii :)

Posted: Fri Jul 24, 2009 18:25
by teg
Taju kankaalla, konehuone liekeissä niin samapa tuo että pyöriikö pumppu - kun kerran ei saa pääkatkaisijaakaan käännettyä. ;)

Posted: Mon Aug 09, 2010 11:46
by Tohma
Mikähän mun pa-pumpussa mahtais olla kun toimii alkuun normaalisti, n.10-15 min. sen jälkeen sammuu (MT näyttää että on päällä), virrat pois, takas päälle, toimii pari minuuttia ja sammuu taas.. 2 eri relettä kokeiltu, ne ei lämpene kuten ei pumppukaan..

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Posted: Sun Jul 29, 2012 21:36
by reiskaar
ms1 v2. boksilla turbokoneessa pelkkä ruiskutus megalla. Bensapumppu käy sen pari sekkaa. Nostaa painetta sen verran että satunnaisesti auto hörähtää. Ei vaan pyöri bensapumppu pidempään, missä vika lienee.

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Posted: Sun Jul 29, 2012 23:43
by teg
Saako mega kierrosluvun luettua?

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Posted: Mon Jul 30, 2012 9:49
by reiskaar
ahaa, elikkäs ilmeisesti puolalta pitäisi tämä kierroslukusignaali tulla, koska autossa ei ole triggeripyörääkään ollut koskaan, kun sytkä on perinteinen jakajallinen?

Aiemmin pelitti, mutta oiskos nyt joku johto irronnut sitten.

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Posted: Mon Jul 30, 2012 10:47
by JaniM
Ju vain. Tunerissa pitää näkyä kierrokset, jotta toimii.

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Posted: Mon Jul 30, 2012 12:58
by reiskaar
tää selkis tältä erää. Moottorin maadoituskaapeli oli kokonaan irti. Sitten piti vähän samalla laturinjohtoja korjailla, sekä kojetaulun alta yhtä sulakkeen litiintä, kun sekin pätki. Tämmösii nää vanhat vm. -70 datsunit on :)

Opettavaista taas kerran ja huolellisuutta ei liikaa voi korostaa. Seuraavaksi pitäis alkaa miettimään triggeripyörää + edis4. Jos vain kerkeis. Neuvot kuuntelen nöyränä.

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Posted: Mon Jul 30, 2012 19:08
by HSuomi
Älä välttämättä laita EDIS4. Volkkarin puola on kätevämpi ja saat ennakot ja rajottimet toimimaan niinku haluat.

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Posted: Wed Aug 01, 2012 15:58
by reiskaar
onko volkkarin puola sama kuin cop tulpanjohdot?

Mistä tämmöset osat voisi löytää sopivasti? EDIS-kamoja niin kovasti kaupataan, mutta tää on hieman vieraampi juttu.

Triggeripyörän volkkarilaisetkin nähtävästi tarttee? Kuinka monta hammasta ok?

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Posted: Thu Aug 02, 2012 6:08
by HSuomi
Katoppa tuolta: viewtopic.php?f=11&t=4430

Sama triggeripyörä ja anturi käy ku EDIS:ssä. Sit vaan boxiin pikku modit ja kaks johtoa tonne puolalle.
Säästyy paljolta ylimääräsiltä piuhoilta. EDIS:llä et saa ennakkoa alle 10 asteen etkä pätkittyä sytkää.

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Posted: Sat Feb 06, 2016 13:07
by tossu
eli purkki ms1 2.2 kyseessä. mitenkäs kun pensapumpun releen heräte johtoon tulee noin 5 volttia? eikös sen pitäny maalla ohjata? ei ainakaan yleismittarilla maadottanu ku tota tutkailin. sitte kokeilin varsin mitata et mitä näyttää volttipuolella. muuten näyttäs toimivan oikein. onko joku säätö vika vai muu?

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Posted: Sat Feb 06, 2016 21:57
by Masi_K
Transistori q3 palanut tai väärin kytketty.

Re: Bensapumpun ohjaus ongelma

Posted: Mon Feb 08, 2016 19:04
by tossu
juu eli näyttäs olevan transistori palanu. löysin toisen melkein samanlaisen eli kysymys kuuluu onko tolla poikkevuudella tässä aiassa merkitystä. muut arvot ois samat mut tässä ero:

fT transition frequency IC = 20 mA; VCE = 20 V; f = 100 MHz
2N2222 250 - MHz
2N2222A 300 - MHz

siellähän oli toi 2N2222A