Page 1 of 1

VR-anturin signaalin muunto kanttiaalloksi: kytkis näkyvillä

Posted: Mon Jun 01, 2009 19:56
by olafu
Tommonen siitä tuli:

http://koti.mbnet.fi/kolonen/vr_amp

Kytkennässä on kaikenlaisia jännitelähteitä ja häiriöjännitelähteitä:
V1 on käyttösähkö, 5V, laitoin vähän sisäistä R:ää siihen, että saan V4:llä työnnettyä häiriötä käyttösähköön. V2 on vertailujännite, todellisuudessa ajattelin ottaa sen vastuksella 5V linjasta ja siihen zenervakavointi.
V3 ja V5 on olevinaan se anturi, mutta en saanut sitä yhdellä jännitelähteellä toteutettua, koska signaaliin pitää saada katkos, joka kuvastaa triggeripyörässä olevaa puuttuvaa hammasta. V6 on muunnettavan signaalin häiriögeneraattori, olen simuloinut lyhytkestoisilla häiriöpiikeillä, mielestäni kohtuullisella menestyksellä.

U1 = LM311, niitä on edelleen jäljellä
C1 = tulevasta signaalista vaimennetaan pahimmat rätinät pois tällä.
C7 = sama tarkoitus kuin C1:llä, mutta matalammille taajuuksille.
C2 = tuli vaan sellanen tunne, että se tarvii olla siinä. Arvo ravistettu hihasta.
D1 ja D2 = suojadiodit U1:lle.
R1 ja R2 = virranrajoitus / suojavastukset. 0.5W
R4 ja R5 = näillä tehdään pieni hystereesi, ettei kytkentä lähde värähtelemään, samalla herkkyys häiriöille pienenee. Triggauksen herkkyyttä voi säätää R5 arvoa muuttamalla.

Loput konkat liittyy tasajännitteiden suodatukseen, arvot ravistettu hihasta.

- Kytkentä aiheuttaa noin parin asteen (kampiakselin asteita) viiveen suuremmilla kierrosluvuilla ulostulevaan signaaliin. Viiveen saa pienenemään kun C7:aa pienentää. 10n riittänee 100n sijaan.
EDIT: 2n niin viivettä ei juuri tule.

- komparaattorin lähtöön lisäsin 220ohm vastuksen, mutta se ei tarvi sitä jos C2:n ottaa pois.

- Systeemi triggeröityy simuloidessa yli 100mV jännitteistä. Todellisuudessa jo 50mV riittää, tätä pitää säätää kun systeemi on autossa paikallaan. Spiceen joutu laittaan vaan kaks signaalilähdettä rinnakkain ja niille vastusta, että saa ton katkonaisen signaalin. Ja että niihin saa syötettyä häiriötä, joten niiden jännite puolittuu.

- Muutin sisääntuloa niin, että kummassakin VR-anturin johdossa on 1n konkka maata vasten. C1 on pois.

- Lisäsin komparaattorin tulojen välille valmistajan suositusten mukaisesti 0.1n kerkon. Myös balanssipotikan nastat 5 ja 6 pitää yhdistää, koska potikkaa ei tule. Vaikkei se kytkiksessä näy.

Korjauksia / puutteita? Muita huomioita? Parannusehdotuksia otetaan vastaan!
teg wrote:Laita jännitesyöttöön hiukan induktanssia?
Löytyy megan laudalta.

Posted: Tue Jun 02, 2009 6:31
by vvieri
Oparilla itsekin tuon tein. Opari kytketään vaan komparaattoriksi eli positiivisella takaisinkytkennällä, jolla aikaansaadaan myös hystereesiä, niin ei tule ylimääräisiä pulsseja lähelle aktivoitumisrajaa.

Tuolleen se osapuilleen pelaa.
Image

Posted: Tue Jun 02, 2009 8:27
by teg
Katsoin tuota sinun kotisivulinkkiä ja oli pakko kommentoida: MS2 ei ole closed source projekti. :)

Posted: Tue Jun 02, 2009 19:11
by olafu
Piru, tilasin LM741 opareita, nehän tarvii vähintään kymmenen volttia että toimii kunnolla. :( No, uudet tulossa jo LM324! Ei viitti yhtä oparia ostaa kun ne on lähes ilmasia, jos vaikka sattuu tuhoutumaan. :)

Posted: Tue Jun 02, 2009 20:37
by _P_
Mikset osta suoraan komparaattoreita kun kuitenkin komparaattorina oparia käyttäisit? Voisi paremmin onnistua vertailla lähellä nollaa olevia jännitteitä, lähtö olisi nopeampi ja vetäisi nollaan.

Riippuen oparin rakenteesta ei se välttämättä saa vedettyä lähtöään kovin alas jos sen täytyy virtaakin sinkata, jos sulla siis ei ole neg jännitettä (kuten nuo LM741 varsinkaan ja LM324 ei vedä). Komparaattorin avokollektori npn-trankku vetäisi sen hyvin lähellä nollaa kohtuullisella sinkkauskyvyllä.

Tarviiko LM741 10V?

Posted: Tue Jun 02, 2009 21:37
by olafu
Datalehdessä minimi käyttöjännitteeksi ilmoitetaan 10V.
Nyt on LM311 tilattu muutama, eiköhän näistä saa jotain toimivaa aikaiseksi.

Posted: Tue Jun 02, 2009 21:43
by _P_
Minkä valmistajan, missä? Ei usko ennenkuin näkee.

Posted: Wed Jun 03, 2009 0:47
by olafu
_P_ wrote:Minkä valmistajan, missä? Ei usko ennenkuin näkee.
Eipäs ookkaan datalehdessä vaan luin sen jostain muualta. Oliskoos ollu National Semiconductorin kotisivuilta jostain kataloogista.

Posted: Wed Jun 03, 2009 7:23
by vvieri
Totta, 741 ei ole 'rail-to-rail'. Toimiihan se pienelläkin jännitteellä mutta ulostulolla on huono liipaista prosarin keskeytysnastaa. LM324 menee negatiivisen käyttiksen (tässä tilanteessa kytketty maihin) lähelle joten pelaa tuossa applikaatiossa hyvin.

Toki oikeaa komparaattoria voi tuossa käyttää kanssa, enemmänhän se on tuohon hommaan tehty. Komparaattorihan on tavallaan vain 'riisuttu versio' operaatiovahvistimesta.

Posted: Wed Jun 03, 2009 18:44
by olafu
Missä oot teettäny ton piirilevyn?

Posted: Wed Jun 10, 2009 7:25
by vvieri
Prineliltä. Noita pitäisikin kohta tilata toinen erä. Saattaa olla että laitan mukaan jotain lisäfeatureita vielä.

Posted: Sun Jun 28, 2009 21:24
by olafu
Taidan sittenkin laittaa ton LM1815. Pari versioo tein verolevylle, mutta ei ne oikein toimi kunnolla. Kyllä sieltä kanttia tulee, mutta tosi herkästi tulee haamupulsseja. Sitten jos siitä tekee niin jämäkän että haamupulsseja ei tule niin saattaa jäädä signaalikin tulematta pienillä pyörintänopeuksilla.

Posted: Wed Jul 01, 2009 12:45
by vvieri
Hmm... hassua. Noissa omissa kamppeissa ei puolen voltin hujakoilla olevan rajajännitteen kanssa ole tullut mitään haamupulsseja ja ovat pelanneet kivasti (Magneti Marelli, Denso ja Honda antureilla). Kai sulla joku rajajännite siellä on, eli ethän laittanut triggeröintiä nollajännitteelle?

Posted: Sat Jul 04, 2009 9:38
by olafu
Laitoin niin, että ensimmäisen positiivisen pulssin jälkeen pitää mennä 0.02V nollan alapuolelle, ennenkuin lähtö triggaantuu nollatilaan, sen jälkeen pitää mennä 0.02V plussan puolelle ennenkuin lähtö triggaantuu "1" -tilaan. Olis tietysti voinu laittaa esim. "0" -> "1" vähintään +0.1V ja päinvaston. Lähinnä ajattelin että vajaalla akulla jos joutuu starttailemaan niin signaali ei välttämättä ole riittävä, varsinkin kun omassa sovelluksessa on triggeripyörä reilu 100mm halkaisijaltaan. Tosin, tuli sieltä se 2V käsin veivatessakin, mutta kun kampura hidastuu puristuksen aikana niin saattaa jäädä pulssi tai pari tulematta.

LM1815:ssähän on se konffimisnasta, kai sen jollain niistä kolmesta asetuksesta saa toimiin. Tutkiskelin datalehtee niin kyllä siitä kieltämättä saa aika etevän pelin, kun viittii vähän hakee säätöjä kohdilleen.

Posted: Sat Jul 04, 2009 10:40
by _P_
Sulla ei kuitenkaan ole negativiista käyttistä komparaattorille?
Jos ei niin ei se pysty noilla signaalitasoilla toimia järkevästi kun verrataan jännitteitä ulkona sen omista käyttiksistä.

Teet sinne jonkin isomman hystereesillisen vertailujännitteen joka pysyy aina positiivisena. Jos anturin signaali on liian pientä vertailujännitteeseen nähden niin nostat sen dc-tasoa jotta saat liipaisun aikaiseksi pienilläkin pyörintänopeuksilla.

Posted: Sun Jul 05, 2009 12:07
by olafu
Viimeksi se oli näin: Anturin "nollataso" on siis asetettu 2.5 volttiin ja siitä otetaan vastuksen kautta vertailujännite, johon tehdään se hystereesi.

Posted: Sun Jul 05, 2009 15:43
by _P_
Onko mahdollista että tuo dc-jännite heiluu anturin virran tai jonkin häiriön seurauksena niin että vertailujännite heiluisi vähemmän ja aiheuttaisi pulsseja?

Onko anturin signaalissa häiriötä? Voiko hystereesiä kasvattaa?

Posted: Mon Jul 06, 2009 9:44
by olafu
On mahdollista että heiluukin kyllä, koska kytkentä lähti mystisellä tavalla värähtelemään yhdessä tilanteessa. Siihen ei pitäny olla mitään mahdollisuutta. Simuloin spicellä ensin ja tein sitten vastaavan kytkennän irl.

Posted: Tue Nov 24, 2009 21:37
by olafu
Siirsin ensimmäiseen viestiin.

Posted: Tue Nov 24, 2009 21:53
by teg
Laita jännitesyöttöön hiukan induktanssia?

Posted: Sun May 16, 2010 8:43
by olafu
Piakkoin pääsee testaamaan kytkentää tositoimissa, kun auto alkaa oleen muuten valmis.

Posted: Fri Jul 23, 2010 14:24
by olafu
Ei toiminut kunnolla sellaisenaan. 3000rpm molemmin puolin tuli lost syncciä. Muuttelin kytkentää melko paljon ennenkuin sain sen toimimaan kunnolla.

Posted: Fri Jul 23, 2010 21:17
by olafu
Eikä se toimi vieläkään. Nyt on filtteri asetettu päälle niin toimii, mutta vika olis kyllä mukava saada selville. Luultavasti suutinohjauksesta ottaa häiriötä, koska kierrosluku pätkii jos pumppailee (accel enrich) tai sitten kuormituksella. Ilman kuormaa toimii moitteetta.