Page 1 of 2
Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Posted: Tue Jul 05, 2005 15:34
by TVH
Extra-koodin versio 025d:stä ylöspäin on lisätty lähtö kierroslukumittarille. Käyttöönoton vaatimat rautamuutokset:
- transistorikytkentä, esim. samanlainen kuin bensapumpun lähtö.
- mittarista riippuen lähtö pitää vetää ylös 12V:hen esim. 1k vastuksella, tai jos mittari vaatii induktiivisen flyback piikin toimiakseen, voi vastuksen paikalle kytkeä vaikka releen käämin.
Lisää tarinoinita
http://www.msefi.com/viewtopic.php?p=60 ... c7ad#60111
Posted: Wed Jul 06, 2005 10:38
by country sedan
Vähän OT, mutta saako EDIS 4:ään kiekkamittarin herätteen siihen EDIS liittimen napaan 11?
Näyttää olevan "clean tach output", mitä sitten tarkoittanee?
Posted: Wed Aug 10, 2005 19:28
by Anssi
Tämä modi toimii hienosti ainakin AutoMeterin kiekkarin kanssa! Otin käyttöön, kun tuolta EDIS-8:ta ei oikein saa kiekkasignaalia helposti ulos.
Tuolta extran sivuilta löytyy kytkis:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/tachopin.html
Posted: Thu Aug 11, 2005 7:28
by JesseT
country sedan wrote:Vähän OT, mutta saako EDIS 4:ään kiekkamittarin herätteen siihen EDIS liittimen napaan 11?
Näyttää olevan "clean tach output", mitä sitten tarkoittanee?
Itsellä ainakin tuosta toimi mittari suoraan. Liittimessä ei ollut romuja sisällä tuossa pinni 11 kohdalla ollenkaan, joten siirsin sisuskalut turhasta kakkos pinnistä.
Posted: Tue Jan 03, 2006 9:11
by Herb
Toimii hyvin pösön orkkis kiekkamittarin kanssa. Ohjeen mukaan purin vanhasta releesta käämin ja laitoin sen tuohon vastuksen tilalle.
Posted: Wed Jan 18, 2006 22:54
by Volkkarijermu

Eli tällai? Jos vastus otetaan pois, niin eikös toi oo eräänlaisessa "oikosulussa" sitte ku vastus poistuu ja 12v pääsee laukkaan ilman vastuksia? Emmätiä, en oo sähköinsinööri.
Posted: Wed Jan 18, 2006 23:08
by JesseT
Kyllähän siihen releeseenkin on kytketty 12V ilman ongelmia. On siellä sen verran vastusta, eli sata pari ohmia ainakin
Posted: Thu May 11, 2006 19:22
by Volkkarijermu
Kuinkahan suuria piikkejä toi releen käämi voi saada aikaseks? Voiko se tehä häiriöö jos se on tällätty levylle jonkin prossun viereen? Ilmeisesti toi 2N2222-transu kestää vai laittaakko MPSA42 (300V)? K-jetin bensapumpunreleen rikoin ja sen käämin vastus on n.90 ohmia.
Posted: Sat Aug 05, 2006 21:05
by matti
Herb wrote:Toimii hyvin pösön orkkis kiekkamittarin kanssa. Ohjeen mukaan purin vanhasta releesta käämin ja laitoin sen tuohon vastuksen tilalle.
Hmm mistäs ohje löytyy? Olis tarkoitus tehdä samoinen temppu..
Posted: Sun Aug 06, 2006 12:57
by plagu
matti wrote:Herb wrote:Toimii hyvin pösön orkkis kiekkamittarin kanssa. Ohjeen mukaan purin vanhasta releesta käämin ja laitoin sen tuohon vastuksen tilalle.
Hmm mistäs ohje löytyy? Olis tarkoitus tehdä samoinen temppu..
silmä käteen tässä sivullahan se on
Posted: Wed Dec 13, 2006 11:22
by Volkkarijermu
Niin vielä haluaisin sähköinsinööreiltä kommenttia, että jos tuo kela laitetaan megasquirttiboksiin kovin lähelle prossua, niin saako se häiriöitä aikaseks rosessoriin tai folioihin ja systeemi menee sekasi? Vai täytyyks faradayn häkki rakentaa kelalle?
Posted: Wed Dec 13, 2006 21:10
by plagu
Volkkarijermu wrote:Niin vielä haluaisin sähköinsinööreiltä kommenttia, että jos tuo kela laitetaan megasquirttiboksiin kovin lähelle prossua, niin saako se häiriöitä aikaseks rosessoriin tai folioihin ja systeemi menee sekasi? Vai täytyyks faradayn häkki rakentaa kelalle?
no ei aiheuta kyllä mitään häröjä
Posted: Fri Dec 15, 2006 3:38
by risu
jos käytössä normaalisti puolaan kytkettävä rundari niin tätäkin voi koittaa:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... ivolts.GIF
Posted: Sun Jun 10, 2007 13:50
by VesQ
Mitäs sitten tehdään kun mikään noista vaihtoehdoista ei toimi, tarvikemittari pelasi ainoastaan tuolla trankkukytkennällä kelan kanssa ei millään muuten
Tuo auton orkkismittari pitäisi saaha toimimaan mutta ei vaan homma toimi. Alunperin tarkoitettu kärjellisen jakajan kanssa
Täytyykö ruuvata koneeseen vanha jakaja kärjillä ja kaveriksi puola että pelaa
Posted: Mon May 04, 2009 20:50
by karttu
Haluuko joku kertoo oikeen yksinkertaisesti miten toi kierroslukumittari tohon megaan laitetaan?Koitin tosta ediksen 11pinnistä ottaa mutta ei sanonut mittari mitään

Posted: Tue May 05, 2009 10:30
by VesQ
Volkkarijermu wrote:
Eli tällai? Jos vastus otetaan pois, niin eikös toi oo eräänlaisessa "oikosulussa" sitte ku vastus poistuu ja 12v pääsee laukkaan ilman vastuksia? Emmätiä, en oo sähköinsinööri.
Unohtunut näemmä tänne päivitellä mutta oman mittarin sain pelaamaan (sellanen vanha 70luvun auton orkkismittari mikä ottaa singnaalinsa puolan miinuksesta) tuolla samalla kytkiksellä mutta trankun tilalle piti laittaa joku toinen jotain 1n5555 tai sinne päin, vitosia siinä ainakin oli ja sellanen musta kotelo toisin kun tossa 2n2222 on metallinen. Siitä on tollanen samanlainen kytkiskin olemassa, löytyi jostain mega-ohjesivuilta samasta rimpsusta kun noi muutkin kytkikset
Käämiksi purin ihan tavallisen 16A nelinapaisen valoreleen
edit:
Löytyihän se
Eli 2N5551 trankuksi
megasquirt suorasytkällä.
Posted: Sat Dec 05, 2009 1:34
by syrkki
mihin kytken kiekkamittarin, kun on megasquirt suorasytytyksellä?
Minulla on sellainen kiekkamittari joka vaatii kierrosluvun boksilta, mutta mihin prkle sen lykkään siihen liittimeen.
ostin juuri auton jossa on mega systeemit ja olen uusi tällä alalla..
Posted: Sat Feb 20, 2010 17:25
by Harri_82
Kiekkamittari ois tarkotus laittaa Volvoon toimintaan ja kytkikseksi aattelin tätä
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ivolts.GIF
Eli älysinkö tuon oikeen et nelipyttysessä kytkentä menee nuin ku tuossa alhaalla olevassa kuvassa vai pitääkö tuo alas päin menevä "piuha" kytkeä johonki vai meinaako tuo vaan sitä et mitä enempi pyttyjä sitä enempi diodeja? Ja ei löytyny kotoa nuita 1N4004 mut ois 1N4937 ja sillä näyttäs olevan sama jännitteen ja virran kesto ku tuolla 1N4004:lla. Mittarina Bilteman mittari joka toimii puolan miinuksesta.

Posted: Tue Jun 29, 2010 15:42
by Pahkis
tein tuon harrin mallin mukaisen kytkennän ja volvon oma kierroslukumittari toimi muuten mutta ei näytä kierroksia kun 3000 kierrokseen asti! Kyseessä siis 2x2 hukkakipinä puola
Posted: Wed Jul 21, 2010 0:35
by olafu
Sierran uudempi (läpi painettava) mittari toimii ainakin suoraan kun laittaa ylösvedon 12 volttiin ja 2n2222 sitä maadottelemaan. Vanhemman mallinen mutterikiinnitteinen mittari näyttää väärin (puolittaa) tuolla kytkennällä.
Posted: Sun Sep 19, 2010 14:19
by Jusa20
Viisaammat kertokaa mistä johtuu, kun laitan tacho ouputin käyttöö megassa kyseinen ulostulo rämppää koko ajan on/off ja kiekkamittarin lukema heittää hieman ja mittari on hidas eli jos polkasee kaasua niin mitttarissa kierrokset nousevat älyttömän hitaasti.
Posted: Tue Sep 21, 2010 18:18
by iipo90
Sanokaas viisaammat että pistetääks noi diodit puolan päähä vai boksiin sytkälähtöihin??
ja muutenkin millai on pelittäny noi diodeilla tehty kierroslukumittarin lähtö?
Posted: Tue Sep 21, 2010 23:11
by Benkku
iipo90 wrote:Sanokaas viisaammat että pistetääks noi diodit puolan päähä vai boksiin sytkälähtöihin??
ja muutenkin millai on pelittäny noi diodeilla tehty kierroslukumittarin lähtö?
"ve-" -> sytytysmuuntajan ensiöpuolen maadoituspinni.
Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Posted: Tue Apr 05, 2011 18:56
by valtsi
On varmasti erittäin typerä kysymys, mutta kysyä pitää. Tuo yllä oleva kuva jossa diodit laitetaan sytkäjohtojen väliin, niin laitetaanko ne oikein sinne väliin, niin että johto katkaistaan ja juotetaan päät molemmin puolin diodia kiinni, vai kuoritaanko välistä ja siihen vaan tinataan toinen pää? Mulla on nyt jälkimmäisellä tavalla ja ei toimi bmw:n oma mittari, eikä autogaugen mittari. Diodit on oikeinpäin. Huonosti selitetty, mutta varmaan joku ymmärsi. Ja käytössä siis hukkakipinä kivillä.
Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Posted: Tue Apr 05, 2011 22:24
by Vauhtivaunu
valtsi wrote:Ja käytössä siis hukkakipinä kivillä.
Onhan siellä välissä myös se zener-diodi?
Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Posted: Tue Apr 05, 2011 22:44
by valtsi
On zener.
Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Posted: Tue Apr 05, 2011 23:17
by Vauhtivaunu
valtsi wrote:On zener.
Laitan nyt YV:hen vastausta että muutkin asiaa miettivät saavat tietoa:
BMW:n oma mittari haluaa +12v kanttiaaltoa joten yllä oleva puolalta otettu kierroslukutieto ei toimi, vaan megaan on tehtävä 2N2222-tarnsistorilla ja kahdella 1Kohm vastuksella erillinen kierroslukulähtö (ohjeet MSnS-manuaalissa).
Eo. kytkentä on "vanhanaikaisiin" puolan sytytyspulssilla toimiviin mittareihin sopiva.
Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Posted: Tue Jun 28, 2011 22:01
by Coltti
Tälläisen kytkennän tein juuri omaan pirssiin, eikä lähtenyt mittari tulille.
Kuvasta poiketen molemmat vastukset ovat 1k. Auto E34 535 -88
Onko tuota Vauhtivaunun kahden 1kohmin vastuksen kytkentää käytetty onnistuneesti e34:ssa?
Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Posted: Thu Feb 16, 2012 10:49
by sepulaakeri
Onko kokemuksia kun laitetaan kiekkamittaria toimimaan 70-80 luvun mersussa.
Millanen kytkentä toimii?
Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Posted: Wed Aug 22, 2012 7:32
by mxu
Tuon kuvan mukaan tehty ja ei pelaa... Autona vw corrado ja varvikello on alkujaan puolan miinukselta. Oskulla katoin prossun nastan ja 5v kanttiaaltoa tulee. vastus ja trankku koekasausalueella ja releen kela kotelon ulkopuolella. Jimstimillä testasin enkä saanut mitään jännitepiikkejä? eikä pelannut autossakaan...
vastus siis 1k ja trankku 2n5551
Mitähän seuraavaksi kokeilisi?