Page 1 of 1

tyhmiä kysymyksiä

Posted: Tue Apr 21, 2009 22:15
by worten
olen alkanut suunnittelemaan megasquirttia mutta ajattelin ensin selvittää muutaman asian jotka ovat hieman epäselviä minulle..
1.mitä triggeripyörällä tehdään/mihin sitä tarvitaan? hakua ja googlea olen pitkin päivää selaillut mutta tiedän vain sen että sillä jotenkin kerrotaan megalle että missä kohin männät pomppii? miten triggeripyörä asennetaan ja onko se välttämätön? ymmärtääkseni se pitää asentaa kampiakseliin? mitä nämä eri hammastukset tarkoittaa triggerissä? miten tieto lähtee pyörältä megalle?

2.olen myös etsinyt mitä MAP tekee ja minulle on selvinnyt että se mittaa imusarjan painetta,on tavallaan toinen vaihtoehto ilmamäärämittarille?jos on ahtopainetta vaikka 1.5 bar niin täytyykö silloin olla 2.5 bar MAP joka on vissiin mallia MPX4250AP?

3.mikä on edis? ymmärtääkseni sillä ei voi katkoa sytytystä ja se ei kuulu megaan? onko edis jokin oma sytytyksen ohjausjärjestelmä vai jokin puola tms.? mitä haittoja ja hyötyjä ediksestä on? onko pakko olla jokin ediksen kaltainen? korvaako BOSCH sytytysmoduli numero 0 227 100 203 ediksen? meinaan tälläistä: http://sth.tilauskeskus.net/index.php?p ... VA&group=0

4.mikä on hukkakipinä? tiedän,että se on sytytysjärjestelmä ts. antaa kipinän ja korvaa virranjakajan? mutta onko siinä liikaa tulppia sylintereiden lukumäärään nähden ja onko joka tulpalle oma puola? mitä hyötyä/haittaa hukkakipinästä on?

5.jos ostan partcolta rakennussarjan niin miten asennan siihen ms extran? voiko sen itse laittaa sinne niinkuin päivitykset laitetaan?

6.tarvitseeko mega sytytysvahvistinta? mitä eroa on matalaohmisella ja korkeaohmisella suuttimella? mitä hyötyä korkeaohmisesta on verrattuna matalaohmiseen?

Posted: Wed Apr 22, 2009 15:51
by Masi_K
Vastaukset 1-6 kysymyksiin http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm ja http://www.megamanual.com/mtabcon.htm tuolta. Pitää vaan jaksaa lukea. Jälkimmäisessä on selitetty rautalangan avulla lähtökohdat.

Posted: Thu Apr 23, 2009 11:27
by Olper
1. triggeripyörä on vaihtoehtoinen tapa ilmoittaa megalle kierroslukutietoa. triggeripyörä on suositeltava, mikäli aiot ohjata myös sytytystä megasquirtilla.
Monessa virranjakajassa on itsessään anturi. Tätä voi käyttää vaihtoehtoisesti triggeripyörän sijasta. Triggeripyörä kuitenkin antaa tarkemmin tietoa kampiakselin asennosta...
Suuremmalla hammasmäärällä saa tarkempaa tietoa. Edis 4-hukkakipinäsysteemi kaiketi vaatii 36-1 triggeripyörän. 36-1 taas tarkoittaa, että on 36 hammaspaikkaa, joista yhdessä ei ole hammasta.. ehkä ymmärsit.
Triggeripyörän hampaita lukemaan asennetaan hall- tai vr-anturi. Tämä anturi viestii megalle hampaiden liikkeestä.

2. Kyllä. MAP anturi mittaa imusarjan absoluuttista painetta. Ilman paine on n. 1bar. Jos ahdat 1.5 baria, on imusarjassa 1.5bar ylipaine, eli absoluuttinen paine on 2.5bar.

3. Edis on yksi tapa toteuttaa hukkakipinä. Siitä riittää kyllä juttua

4. Hukkakipinäsysteemi antaa kipinän kahteen sylinteriin samaan aikaan. Tämä systeemi ei ole uskollinen työtahdille, vaan kampiakselin asennolle. Toinen kipinä menee hukkaan, koska toinen sylinteri ei ole työtahdissa. 4 sylinterisessä koneessa puolia on 2kpl.

5. Partcolta saat prossun suoraan päivitettynä extra koodilla, jos haluat. Itselle tuli pyytämättäkin extralla.. Uuden koodin prossulle voi ladata ihan itse.

6. Matalaohminen suutin vaatii esivastuksen tai PWM-modulointia, ettei sen läpi mene liikaa virtaa. Korkeaohmiset suuttimet rajoittavat itse virran määrää korkealla resistanssillaan..

Lue manuaali.
Jos englanninkieli sujuu, lue extra manuaaliakin =)

Posted: Thu Apr 23, 2009 16:32
by tty
Lue manuaali.

Tuollakin pääsee alkuun:
http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf

Posted: Fri Apr 24, 2009 13:45
by worten
asennetaanko se triggeripyörä sit virranjakajaan vai kampiakselin päähän?jos virranjakajaan niin pitääkö se purkaa ja laittaa triggeri sinne sisälle akseliin kiinni? onko ihan sama mihin asentoon virranjakajaan sen asentaa? pitääkö se olla jotenkin tietyssä kulmassa ennen ykk kohtaa ja kertoo se ruutalle?

Posted: Fri Apr 24, 2009 18:35
by tty

Posted: Sun Apr 26, 2009 23:52
by worten
kiitti linkeistä! olis vielä yks kysymys et miten tota lambdan vaikutusta ve taulukkoon säädetään? onko siin taulukos ne numerot lambdan jännite,seossuhde vai lambda? lambdalla meinaan esim. vaikka seossuhteella 12.5:1 lambda on 0.85 niin minkä mukaan se säädetään? sillä generate tablella tuli tällänen tulos:
http://s234.photobucket.com/albums/ee31 ... ruutta.jpg

Posted: Tue Apr 28, 2009 15:33
by SamiH
Älä käytä tuota Generate tablea mihinkään muuhun kuin ekan käynnistyksen VE kartan muodostamiseen, se ei toimi AFR eikä sytkäkartassa.

Tuo lambdan säätäminen tässä vaiheessa on melko turhaa, siihen kannattaa keskittyä vasta sitten kun auto on käynnissä... AFR kartassa numerot on seossuhteita, eli vaikkapa 14,7:1, lisää lambdan asetuksista extra koodilla löytyy: http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... egocontrol

Posted: Tue Apr 28, 2009 17:02
by worten
ahaa mutta ajattelin nyt jo kysyä ettei tartte sitten säätäessä ruveta selvitämään

Posted: Tue Apr 28, 2009 19:04
by SamiH
Kyllä, ja hyvähän nuo on selvitellä etukäteen. Onpa sitten tietoa ainakin enemmän :) Itse ainakin toteutan homman niin että mahdollisimman vähän ylimääräistä päällä aluksi, ja sitte kun perusteet alkaa olla kunnossa niin yksi kerrallaan ominaisuuksia lisää käyttöön. On vähemmän mikä voi mennä pieleen ja vähemmän vaihtoehtoja mitkä voi aiheuttaa ongelmia.

Täytä tuohon AFR taulukkoon sopivat arvot ja aseta nuo lambdan asetukset oikein mitkä tuolta aikaisemmasta linkistä löytyy, mutta pistä controller authority 0. Tuolla lailla lambda ei lähde vielä korjaamaan ollenkaan, mutta datalogeja otettaessa ja niitä Megalogviewerillä analysoitaessa osaa se tähdätä niihin haluttuihin seossuhteisiin jotka juuri sinne syötit.

Posted: Tue Apr 28, 2009 19:33
by worten
kokeilin säätää tuota nyt mutta ilmoittaa ettei siihen voi laittaa suurempaa lukua kuin 5.00 http://s234.photobucket.com/albums/ee31 ... esdetn.jpg

Posted: Tue Apr 28, 2009 21:19
by Karppa
Eli sulla on jännipohjainen kartta tossa, pitäsi muuttaa se AFR:ks. En äkkiä löytäny valikkoo mistä se tapahtuu mutt joku viisaampi laittaa sen tänne kait

Posted: Tue Apr 28, 2009 23:12
by worten
jaa että siitä johtuu..mää mietinkin miks tuolla lukee volts :D yritin nyt muuttaa sitä tuolta mutten löydä itsekkään sitä paikka mistä se muutetaan?

Posted: Wed Apr 29, 2009 9:22
by AJ
#unset LAMBDA "Display Lambda instead of AFR in Gauges"

Olisko tuosta apua? settings.ini-tiedostossa.
jos siinä on #set .... niin näkyy voltit ja kun #unset niin pitäis näkyä AFR.

JOS tuo on oikea paikka josta muuttaa. Varmistakaa joku.

Posted: Wed Apr 29, 2009 18:30
by worten
tuolla lukee unset mutta näyttää silti voltseina

Posted: Fri May 15, 2009 22:49
by BlackEscort
Jatketaas topikkia kun sopiva otsikkokin :lol:
Mitenkä eroo toi ms1(finkpt:n) tosta ms2 v3.0?
Eli onko toi softa muuttunut mitenkään tosta reilun 1½ vuoden takaisesta, minkä oon ollut pimennossa megoista???
Saakos tohon ms2 suoraan noita flektejä ja muita ohjauksia vai pitääkö nekin modata erikseen?

Ite ms on VARMASTI parantunut tosta sontakasasta eikä vissiin suurempia ongelmia ole tiedossa säätöjen kohdilla vai kuinka hirveesti toi mega on kehittynyt? Mitään suurempia muutoksia ei ole ilmeisesti???
Tekeekös ms2 vielä samaa kuin toi ms1? Eli koodi saattaa korruptoitua lähes itsekseen, eikä muu auta kuin toi uuden koodin ajo purkkiin???
Äläkääkä tarjotko sitä manuaalia luettavaksi, ei jaksa lukee lontoota.

Käykö tohon ms2 samat koodit kuin ms1??? Mikäs on tän hetken uusin ja varmin koodi tohon ms2???

Posted: Sat May 16, 2009 12:25
by Vauhtivaunu
Se finkpt:n mega on aikalailla eri laite kun originaali MS, ei voi verrata suoraan. Ms2sen prosessori on tehokkaampi ja koodi on erilainen. Toiminnot on kuitenkin samat.

Säätäminen on aivan samanlaista kun ms1:sen kanssa, jopa hieman vaativampaa.

Posted: Wed Jul 08, 2009 15:12
by Jonsson
Lisätään tähän ketjuun pari kysymystä lisää:

1.Teen autoon jossa oli kärjetön sytkä tilalle hukkakipinän mitä osia tarvin?
megaruutta ohjaa kyseistä laitetta ruiskua/sytkää.

2.Triggerin asennus hihnapyörän päähän,onko asennolla väliä mihin tulee 36-1 tyhjä hammas?

näillä päästään alkuun...Terv Jonsson

Posted: Wed Jul 08, 2009 22:55
by Vauhtivaunu
Jonsson wrote: 1.Teen autoon jossa oli kärjetön sytkä tilalle hukkakipinän mitä osia tarvin?
megaruutta ohjaa kyseistä laitetta ruiskua/sytkää.
Puuttuvahampaisen triggeripyörän (36-1,12-1,6-1 tms.), Hall-anturin lukemaan pyörää, hukkakipinäpuolan, sytytysvahvistimen/-t (ns. kivi/-et) ja tietysti sytkäohjauksen vaatimat muutokset megaan (Hall-anturin tunnistus ja sytkäpäätteiden ohjaukset)
Jonsson wrote: 2.Triggerin asennus hihnapyörän päähän,onko asennolla väliä mihin tulee 36-1 tyhjä hammas?
On väliä.

Foorumilta löytyy linkki "wheel decoder calculator"-taulukkolaskentakaavaan jolla sen saa katsottua. Ja ms-extran manuaalissa se on myös.

Posted: Thu Jul 09, 2009 18:34
by Jonsson
Lisätään edelliseen:

Saako Sytytysvahvistin/sytytysmoduli eiks o sama asia? niin saako se ja puolajakaja olla eri virman eri laitteeseen vai onko aina pari? olis helppo motonetistä kaivella osia :roll: