Page 1 of 3
Eipä se Mega ohjaakaan ennakkkoa... Chevy 350 + Lisäongelma!
Posted: Wed Mar 25, 2009 18:43
by kimmoli
Kuvittelin Megan ohjaavan ennakkoakin, mutta ajoituslampulla katsottaessa ennakko on ja pysyy 10 asteen paikkeilla. Megan näyttämä kyllä muuttuu etusivun mittarissa, kun taulukon arvoja muuttaa.
HEI 8-pin jakaja siis kyseessä ja muuten käy ok. Asetukset selattu monta kertaa, mutta ei ymmärrä? Mikä ton ennakon tekee kiinteäksi?
Posted: Wed Mar 25, 2009 19:02
by Tobbana
Spark settings -> fixed angle-arvoksi -10, niin käyttää karttaa.
-Sami
Posted: Wed Mar 25, 2009 19:06
by kimmoli
Tobbana wrote:Spark settings -> fixed angle-arvoksi -10, niin käyttää karttaa.
-Sami
Siinä on juuri tuo -10
Posted: Wed Mar 25, 2009 19:15
by kimmoli
Miten noiden etulevyn ledien kuuluu toimia hei-jakajan kanssa?
Asetuksissa on nyt näin:
Led 17(D14) = spark output A
Led 18(D15) = warmup
Led 19(D16) = spark output B
Kun virrat laittaa päälle, niin reunimmaiset ledit palaa. Kun kone käy nuo ledit sammuu. Keskimmäinen ledi palaa käynnissä ilmeisesti tuon warmupin ajan.
Posted: Wed Mar 25, 2009 19:35
by Höylä
kimmoli wrote:Miten noiden etulevyn ledien kuuluu toimia hei-jakajan kanssa?
Asetuksissa on nyt näin:
Led 17(D14) = spark output A
Led 18(D15) = warmup
Led 19(D16) = spark output B
Kun virrat laittaa päälle, niin reunimmaiset ledit palaa. Kun kone käy nuo ledit sammuu. Keskimmäinen ledi palaa käynnissä ilmeisesti tuon warmupin ajan.
öö, onko sulla tehty 2 sytkä ulostuloa purkkiin ja jaat silti jakajalla kipinät oikeisiin paikkoihin

vai mitä hemmettiä siellä tapahtuu
kyllä siellä asetuksissa/johdotuksissa nyt jotain hämminkiä on

kukaan ei ole vielä valittanut, että oikein tehdyissä kytkennöissä/asetuksissa ei ennakko muuttuisi
rohkeasti vain paljastat kytkennät mikä johto sytkäpuolella menee mihinkin ja millaiset asetukset on kysessä, arvailemalla kun ei oikein pysty auttamaan...
Posted: Wed Mar 25, 2009 19:42
by kimmoli
Noin ne A ja B käsketään HEI sytkälle laittamaan. Mega on ykkösversio ja siihen on tehty modaus HEI modulin mukaiseksi (tai ainakin pitänyt)
Posted: Wed Mar 25, 2009 19:44
by Höylä
heh, mä jo sekaisin tässä kermavaahdolla terästettyjen läyttyjen syönnin yhteydessä HEI sytkän EDIS sytkään, mutta kytkennät vain esiin silti...
Posted: Wed Mar 25, 2009 19:45
by kimmoli
Posted: Wed Mar 25, 2009 20:28
by kimmoli
Otin purkin auki. Osaisko joku viisaampi sanoa, onko nuo HEI-muutokset tehty tohon levylle oikein? Piirilevyt kun ei ole tota ominta osaamista...
Tässä kuvia:
http://koti.phnet.fi/liski/mega1.jpg
http://koti.phnet.fi/liski/mega2.jpg
http://koti.phnet.fi/liski/mega3.jpg
Posted: Wed Mar 25, 2009 22:10
by Höylä
ohjeissa sanotaan, että myös D8 pitää poistaa, mutta jotain vastuksia tuossa kohtaa näytti olevan

tiä sitten johtuuko tuosta ettei toimi...
muuta omituista ei vartin tiirailulla tullut silmille

Posted: Thu Mar 26, 2009 6:35
by kimmoli
Joo mutta sitten ohjeessa on lause "Fit 510R in place of D8" Eli onkohan siinä sitten just tuo 510R....en mä osaa noita komponentteja tunnistaa.
Posted: Thu Mar 26, 2009 10:51
by Höylä
öö, entäs jos se HEI yksikkö on jotenkin paskana

pitääkö myös se 10 asteen kiinteää ennakkoa, kuten esim. EDIS...
Posted: Thu Mar 26, 2009 15:59
by kimmoli
Voi olla että pitää kiinteää ennakkoa. En tiedä. Taidan kokeilla laittaa toisen jakajan kaikkine hilppeineen, kun 7-pin jakaja on jossain romulaarissa ylimääräisenä...
Mutta osaako joku sanoa, kuuluuko noiden megan ledien käyttäytyä tuolla ylhäällä kuvatulla tavalla?
Posted: Thu Mar 26, 2009 21:06
by turbosbc
Koska kone käy, täytyy kierrosluvun tulla hei moduulilta megalle. Sen lisäksi tulee menee kaksi muuta johtoa jakajalle, toinen on signaali ajoituksen ohjaukseen ja toinen on yksinkertainen jännitetieto, eli jos jännitettä ei tule pysytään kiinteässä ennakossa.
Ms2 ei osaa antää tota jännitetietoa suoraan vaan se kytketään releellä siten että rele vetää kun kone käy mutta ei startatessa. ms extrassa se tulee muistaakseni led19, eli tämän tulisi palaa koneen käydessä. Eli tähän tulee jatkuva 5v kun kone käy. (Tämä ei ole todellakaan varmaa tietoa vaan muistikuva jostain parin vuoden takaa)
Valitettavasti en osaa sanoa onko toi modaus oikein....
Posted: Thu Mar 26, 2009 22:56
by jantunen
Eikös tossa ohjeessa lue että hyppylanka R10:n alemmasta R11 ylempään? Näyttäs levyllä olevan R10:n alempi reikä vapaana

Posted: Fri Mar 27, 2009 9:49
by mazda929
jantunen wrote:Eikös tossa ohjeessa lue että hyppylanka R10:n alemmasta R11 ylempään? Näyttäs levyllä olevan R10:n alempi reikä vapaana

Mutta kun tarkasti katsot niin tuosta R10 reiästä menee piirilevyllä veto tuohon D8 ylempään päähän. Piirilevyllä olevat muutoksethan on juuri niinkuin tuossa kuvassa on esitetty.
D8 tilalla on 2kpl 1kohm vastuksia rinnan ja näin ollen vastus on tuon n.510ohm.
Vika tuntuis olevan jossan muualla kuin piirilevyllä.
Posted: Fri Mar 27, 2009 10:06
by Höylä
mazda929 wrote:jantunen wrote:Eikös tossa ohjeessa lue että hyppylanka R10:n alemmasta R11 ylempään? Näyttäs levyllä olevan R10:n alempi reikä vapaana

Mutta kun tarkasti katsot niin tuosta R10 reiästä menee piirilevyllä veto tuohon D8 ylempään päähän.
niin menee, mutta kun pitäis mennä R10->R11

ei R10->D8
Posted: Fri Mar 27, 2009 10:26
by mazda929
Höylä wrote:mazda929 wrote:jantunen wrote:Eikös tossa ohjeessa lue että hyppylanka R10:n alemmasta R11 ylempään? Näyttäs levyllä olevan R10:n alempi reikä vapaana

Mutta kun tarkasti katsot niin tuosta R10 reiästä menee piirilevyllä veto tuohon D8 ylempään päähän.
niin menee, mutta kun pitäis mennä R10->R11

ei R10->D8

Tuohan on ihan sama R10 alareikä ja D8 yläreikä.Välissä vain pieni pätkä kuparia piirilevyllä.
Nythän se hyppylanka on tuossa D8->R11.
Tuosta kaavio kuvasta kun katsoo niin ymmärtää..
Posted: Fri Mar 27, 2009 11:27
by Höylä
ehkä se on taas parempi jättää nämä sähköjutut, niille, jotka niistä jotain ymmärtää
ei näissä ole mitään logikkaa

puhutaan R11 ja tarkoitetaan R8 jne.

tämä on ihan sama, kun sanottais että vaihda takarenkaat, niin pitäis tietää, että tarkoitetaan nokkaremmin vaihtoa

Posted: Fri Mar 27, 2009 17:41
by teg
Höylä wrote: tämä on ihan sama, kun sanottais että vaihda takarenkaat, niin pitäis tietää, että tarkoitetaan nokkaremmin vaihtoa

Oikeastaan tässä tapauksessa sama kun sanottaisiin, että laita renkaisiin lisää ilmaa ainoastaan yläpuolelle.

Posted: Fri Mar 27, 2009 19:57
by kimmoli
Kommenttien perusteella vaikuttaa siis siltä, että piirilevy on ok. Yritän huomenna vaihtaa HEI yksikön ja samalla koko jakajan.
Posted: Fri Mar 27, 2009 21:43
by kimmoli
Löysin Diyautotunen sivulta tällaisen ohjeen HEI-modaukselle:
http://koti.phnet.fi/liski/DiyAutotuneHeiOhje.jpg
Käsketäänkö tuossa nyt tehdä samat muutokset kuin megan omassa ohjeessa, joka on tuossa keskustelussa esillä aiemmin?
Esim. megan ohjeessa käsketään D8 paikalle laittaa R510 ja diyautotunessa jotain ihan muuta??? Vai onko taas samalle asialle monta eri termiä? Tai pitäs taas ymmärtää jotain mitä ei sanota....

Posted: Fri Mar 27, 2009 22:25
by mazda929
kimmoli wrote:Löysin Diyautotunen sivulta tällaisen ohjeen HEI-modaukselle:
http://koti.phnet.fi/liski/DiyAutotuneHeiOhje.jpg
Käsketäänkö tuossa nyt tehdä samat muutokset kuin megan omassa ohjeessa, joka on tuossa keskustelussa esillä aiemmin?
Esim. megan ohjeessa käsketään D8 paikalle laittaa R510 ja diyautotunessa jotain ihan muuta??? Vai onko taas samalle asialle monta eri termiä? Tai pitäs taas ymmärtää jotain mitä ei sanota....

Jep muuten sama kytkentä mutta tuon 510ohm tilalle suositellaan 1.3-2Kohm.
Kumpi parempi.?
Posted: Fri Mar 27, 2009 23:17
by kimmoli
Mihin tuo isompi vastus vaikuttaa?
Posted: Sat Mar 28, 2009 16:24
by kimmoli
Lisää ongelmia, ennenkuin edes entiset ratkeaa. Nyt en saa boksiin enää yhteyttä. Kokeiltu kahdella eri läppärillä, jotka molemmat toimi vielä pari päivää sitten. Toisessa rauta-com portii, toisessa usb-adapteri.
Boot jumpperi ei vaikuta asiaan, softaa ei saa tungettua sisään. Ei jumpperin kanssa, eikä ilman.
Testasin sarjaliikenteen toimivuuden hyperterminaalilla ja yhdistämällä sarjakaapelin pinnit 2 ja 3. Toimii.
Mitäs nyt? Hassua kuitenkin, että kone käy ihan ok...
Posted: Sat Mar 28, 2009 18:34
by MrFairlane
kimmoli wrote:Lisää ongelmia, ennenkuin edes entiset ratkeaa. Nyt en saa boksiin enää yhteyttä. Kokeiltu kahdella eri läppärillä, jotka molemmat toimi vielä pari päivää sitten. Toisessa rauta-com portii, toisessa usb-adapteri.
Boot jumpperi ei vaikuta asiaan, softaa ei saa tungettua sisään. Ei jumpperin kanssa, eikä ilman.
Testasin sarjaliikenteen toimivuuden hyperterminaalilla ja yhdistämällä sarjakaapelin pinnit 2 ja 3. Toimii.
Mitäs nyt? Hassua kuitenkin, että kone käy ihan ok...
Toimiiko Megamanuaalin selostama yhteystesti eli prossu irti ja jomppaat pinnit 12 ja 13 Hyperterminaalin kanssa?
Posted: Sat Mar 28, 2009 18:49
by kimmoli
Otin prossun irti ja yhdistin pinnit 12 ja 13. Ei toimi. Usb koneen hyperterminal sanoo, ettei saa porttia auki ja sarjaporttikoneen hyperterminaaliin ei tule tekstiä.
Molempien koneiden hyperterminaaleihin tulee tekstiä, kun yhdistää kaapelien pinnit.
Joku taitaa olla nyt rikki?
Posted: Sat Mar 28, 2009 19:11
by kimmoli
Partcon ohjeessa käsketään tässä tapauksessa tarkistamaan tuleeko MAX232:lle virta. Milläs se kokeillaan ja mistä?
Posted: Sat Mar 28, 2009 21:56
by MrFairlane
Aloitetaanpas yksinkertaisimmasta:
Tuleeko lankkuun virtaa? Megamanuaalin kohta teholähde ja testaus.
Max232:n pinnissä 16 pitäisi olla +5v ja pin 15:sta 0v.
Posted: Sat Mar 28, 2009 22:04
by kimmoli
Kai siihen lankkuun itseensä tulee, kun tuo perskeleen moottori käy... Mutta testaanpa nyt nuo MAX232 pinnit.