Page 1 of 1

Volvo 240 turbo. Tyhjäkäyntiongelmia, apua!

Posted: Mon Mar 16, 2009 16:39
by Rasse
Moro!
Mulla on tuossa tommonen 240turbo turtanan levyllä. Sytkää ohjataan hukkakipinällä, kahdella modulilla ja pösön puolalla/jakajalla. Triggeröinti toimii VR-anturilla, ja 36-1 rattaalla. Alla on 525cc suuttimet. Käyntiin auto lähtee, muttei pysy käynnissä kaasua runkkaamatta... Taitaa tuo sytytys olla aika lailla pielessä, vaikka ajotuksien ollessa kohdillaan, on tuo triggeripyörän hampaaton paikka manuaalin mukaisesti laitettu 90astetta anturista oikealle. Trigger angle on 60, Trig pos A 3, return pos A 8, trig pos B 21, return pos B 26. Spark output inverted NO, YESillä en ole kokeillut. Suuttimet ovat aikalailla liikaa auki tyhjäkäynnillä, jotain 30 luokkaa. Eipä ole vika kumminkaan suoranaisesti siitä kiinni..? Tyhjäkäyntikierroksilla ennakko on jotiain 15kohdilla...

Image

Tässä videossa auto käy:
http://www.garaget.org/video/cykbon147hmf#cykbon147hmf

Strobosta sen verran ettei ainakaat tuo kaveriltani lainaama vempain toiminut ollenkaan, lienee siitä että on hukkakipinä? Eli mikäs avuksi? Miten saan tuon koneen tyhjäkäynnille? Ja miten saan strobon toimimaan?
Kiitos: Rasse

Posted: Mon Mar 16, 2009 23:16
by Höylä
anna ny sille koneelle ruokaa ensin, ihan liian laihallahan tuo yrittää käydä :shock: kokeile skaalata jotain 30 % suuremmaksi ensin VE kartan arvoja ja jos ei riitä, niin vielä lisää... sitten jos/kun putkesta alkaa tulla mustaa, niin aletaan olla rikkaan puolella...

mistä sellaista olet saanut päähäsi, että liian paljon suuttimet auki tyhjäkäynnillä, jos VE kartassa on 30 :roll: (olettaisin sitä tuon 30 tarkoittavan...)

mulla on n. 60 lukemia tyhjäkäynnin tuntumassa VE taulukossa ja suuttimet on 760 cc/min.../500 cc pytty...

kaverin sierran koneessa samat luvut on n. 50, mutta sitä yritetäänkin leimalle :wink:

Posted: Tue Mar 17, 2009 11:51
by Jasen2624
Ei se lukema näytä sitä suoraan onko se liian paljo vai liian vähä. Itellä tx on tyhjäkäynnillä 30 luokkaa mutta nelikossa alle 10.. Ja kummassaki on lasketettu sillä laskurilla regfuel. Onkos tää se volvo johon tein tuon boxin ja oon antanu ohjeita.. Etelä rannikolla..

Posted: Tue Mar 17, 2009 12:19
by Höylä
juu ei näytä lukema, ollaanko laihalla vai ei, mutta pakoputken päästä kattelin ja äänistä kuuntelin, että laihalla yrittää käydä :wink:

omistaja taas oli jostain päätellyt, että olis liian suuret aukiolot tyhjäkäynnillä, kun oli joku lukema 30...

logitiedoston pätkäkään ei olis pahitteeksi, jos/kun vikaa etsitään...

Posted: Tue Mar 17, 2009 12:35
by Jasen2624
Juu. Eikös triggerangle pidä olla n.80 jos anturi on 9 hampaan kohalla koneen ollessa yläkuolokohassa?? Jos on 36-1 pyörä.. Ite oon oppinu kantapään kautta et se lukee siitä ensimmäisestä nastasta eikä tyhjästä kohti. :?
Ja oon työpaikan koneella joten ei kuulu äänet niin on vaikee sanoa mite kone käy.. :(

Posted: Tue Mar 17, 2009 12:46
by Höylä
myös tuo asia, että joutuu kaasulla pumppaamaan, että pysyis kone käynnissä on myös yksi vihje siihen, että laihalla ollaan... kaasua pumpataan ->map arvo nousee->enemmän p-ainetta koneelle-> kone käy joten kuten...

Posted: Wed Mar 18, 2009 18:06
by jp
Image

hieman offtopiccia:

Onko tuo triggeri asetus nyt siten, tyhjä hammas on käytännössä 10 hampaan kohdalla?

Oon ite käsittäny sitten kaiketi melko väärin tuon, koska olen tehnyt siten, että anturista tyhjä hammas on 9 hampaan kohdalla. Eli 1 hammas eroa tuohon kuvaan.

Posted: Wed Mar 18, 2009 18:56
by Rasse
Höylä wrote:anna ny sille koneelle ruokaa ensin, ihan liian laihallahan tuo yrittää käydä :shock: kokeile skaalata jotain 30 % suuremmaksi ensin VE kartan arvoja ja jos ei riitä, niin vielä lisää... sitten jos/kun putkesta alkaa tulla mustaa, niin aletaan olla rikkaan puolella...
Ei tuossa mitään muuten mutta heti koneen käydessä/ vähänkin sahatessa tulpat kastuvat alta aikayksikön... Tuo sytytys taitaa olla tässä se vikana... Kun tuo kaverin strobo ei oikeen halunnut pelata samaa peliä kun me. En tiedä onko se stroboskooppi väärän mallinen, vaiko? Kaikki tulpat maadoitettuna kun pyörittää konetta virrat päällä, tuon strobon pitäisi ilmeisesti vilkkua..? Kyllä tuolle kakkua voi lisää antaa mutta käynti käy luultavimmin vain sitkeämmäksi...

Posted: Wed Mar 18, 2009 19:10
by Höylä
laihalla seoksella minäkin pilasin muutaman satsin tulppia, kun yritin konetta aluksi käyntiin...

toki kannattaa se sytytys tarkistaa, että siellä on varmasti kaikki niin kuin pitää... ajoitukset, sytytysjärjestykset ym.

kuulostaa vain niin tutulta tuo käynti, tuossa videolla :wink: samaa oiretta oli kaverin sierrassakin, kun sitä ensikertaa käynnisteltiin...

ja ryyppyasetukset aika suurelle, niin ei mene startti/hammaskehä niissä pitkissä starteissa...

Re: Volvo 240 turbo. Tyhjäkäyntiongelmia, apua!

Posted: Wed Mar 18, 2009 19:17
by kamski
Rasse wrote:Moro!
Mulla on tuossa tommonen 240turbo turtanan levyllä. Sytkää ohjataan hukkakipinällä, kahdella modulilla ja pösön puolalla/jakajalla. Triggeröinti toimii VR-anturilla, ja 36-1 rattaalla. Alla on 525cc suuttimet. Käyntiin auto lähtee, muttei pysy käynnissä kaasua runkkaamatta... Taitaa tuo sytytys olla aika lailla pielessä, vaikka ajotuksien ollessa kohdillaan, on tuo triggeripyörän hampaaton paikka manuaalin mukaisesti laitettu 90astetta anturista oikealle. Trigger angle on 60, Trig pos A 3, return pos A 8, trig pos B 21, return pos B 26. Spark output inverted NO, YESillä en ole kokeillut. Suuttimet ovat aikalailla liikaa auki tyhjäkäynnillä, jotain 30 luokkaa. Eipä ole vika kumminkaan suoranaisesti siitä kiinni..? Tyhjäkäyntikierroksilla ennakko on jotiain 15kohdilla...

Strobosta sen verran ettei ainakaat tuo kaveriltani lainaama vempain toiminut ollenkaan, lienee siitä että on hukkakipinä? Eli mikäs avuksi? Miten saan tuon koneen tyhjäkäynnille? Ja miten saan strobon toimimaan?
Kiitos: Rasse
Kyl vaikuttaa siltä ihan kuin olisi sytkä pielessä,. Potkii startatessa vastaan ja repii putken kappaleeksi.

Käyttö autossa ainakin VE on siinä 19-20% luokka ja aina on katsastuksessa leima saatu.

Minun mielestä jos VE menee joutokäynnillä yli 50 % niin olisi syytä tarkistaa kokoonpanon, poikkeuksia tietenkin on.
Varsinkin jos mega ohja sytkä ja pottoaine pulen niin olis syytä että sytkä on viimeisen päälle laitettu, sillä se aiheutaa juuri tälläistä murhetta jossa ei ole mitään järkeä kuin säätää. Ja ..-- .. :?

Posted: Wed Mar 18, 2009 19:33
by Höylä
sellaisen huomion olen myös tehnyt, että hi-res koodit vaatii paljon suurempia lukuja VE karttaan, kuin normaalit koodit :roll: ainakin MSI prossulla...

Posted: Wed Mar 18, 2009 21:13
by Rasse
Niin, en ole vieläkään saanut selvyyttä sen strobon suhteen..? Osaako joku sanoa mistä se johtuu? Saisi ainakin sytkän kohdilleen... Kokeilen tuota trig angle 80stä ja katsotaan sitten miten tuo toimii. Toki voin myös kokeilla konetta rikastaa, mutta tuntuu jotenkin ihmeelliseltä kun tulpat kastuvat jo nyt...

Posted: Wed Mar 18, 2009 23:17
by Höylä
Rasse wrote:Niin, en ole vieläkään saanut selvyyttä sen strobon suhteen..? Osaako joku sanoa mistä se johtuu? Saisi ainakin sytkän kohdilleen... Kokeilen tuota trig angle 80stä ja katsotaan sitten miten tuo toimii. Toki voin myös kokeilla konetta rikastaa, mutta tuntuu jotenkin ihmeelliseltä kun tulpat kastuvat jo nyt...
nehän kastuu siksikin joskus, kun seos on niin laihaa, ettei se ole sytymisalueella... ja paukuttaa putkessa, kun sinne on ajettu sitä kelvotonta seosta, joka sitten joskus kuitenkin syttyy...

mutta ensin pitää toki saada se sytkä varmasti kohdalleen, turha sitä on toisaalta arpoa käyntiin, jos ei ole saanut lampulla katsottua sytkää oikeaksi...

Posted: Thu Mar 19, 2009 7:41
by Jasen2624
Onha sen strobon anturi oikein päin? Itellä ei välillä toeminu ollenkaa ja sitte tutkin tarkemmin niin siinä kylessä oli suunta tulppaan päin..

Posted: Thu Mar 19, 2009 20:56
by Masi_K
Väännä sytkäasetuksista fixed ennakko vaikka 15 astetta. Sitten tarkitstat pyssyllä natsaako. Fixedinä 15 astetta pysyy maailman tappiin asti samana.

Ja se strobo on paska jos ei se vilku kun kone käy.. Bilteman perus pyssyki vilkuttaa hyvin hukkakipinällä. Tosin tuplamäärän mutta kuitenkin.

Posted: Sat Mar 21, 2009 1:25
by Rasse
Noniin, useampia asetuskia muutettu. Fixed ennakko on 15 astetta, besakarttoja muokattuna, kumminkin kastuu tulpat nopiasti vaikka rikastaa, on pakko olla liikaa soppaa. Sen myös huomasin tänään, että mega luulee että kaasuläppä on hieman auki (30%). Vaikka kalibroin TPSän uusiksi, tämä luulee yhä että kaasua on 30% verran...(?) Miten tuon saa poistettua? Tämä saattaa myös olla osatekijä tulppien kastumiseen?

Posted: Sat Mar 21, 2009 9:06
by kamski
Jos tps näyttää 30% niin se voi tarkoittaa ei yhtään mitään. Ota tps piuhat irti ja katso mitä se sitten näyttää, säädä yksi asia kerralla ja kokeile käyntiin. Minä en ainakaan tykkää mistään ikuisuus projektista :D Ota logia niin siitä ainakin näkee mikä on päällä ja mikä on vähän enemmänkin päällä.

Strobon ostin motonetista tai biltemasta ei laadussa varmaan mitään eroa :lol: ja on helppo käyttää.

Posted: Sat Mar 21, 2009 11:48
by tty
Vaikka kalibroin TPSän uusiksi, tämä luulee yhä että kaasua on 30% verran...(?) Miten tuon saa poistettua?
Onko täys kaasu kuitenkin 100%?

Koeta ladata ohjelmisto boxiin uusiksi.

Löytyykö tuolta:
(Jos asensit MS:n oletuksilla)
C:\Program Files\MegaSquirt\car1\mtCfg

tiedosto:
throttlefactor.inc
Siellä pitäisi olla ne tiedot joita MegaTune käyttää 0% <=> 100%:lle
; MegaTune-generated Linear Throttle Calibration
; Written on 2009-03-18T21:05:44+02:00
;
; Low ADC = 41 High ADC = 209
;
THROTTLEFACTOR:
; ADC
DB 0T ; 0
DB 0T ; 1
DB 0T ; 2
DB 0T ; 3
DB 0T ; 4
DB 0T ; 5
DB 0T ; 6
DB 0T ; 7
DB 0T ; 8
DB 0T ; 9
DB 0T ; 10
DB 0T ; 11
DB 0T ; 12
DB 0T ; 13
DB 0T ; 14
DB 0T ; 15
DB 0T ; 16
DB 0T ; 17
DB 0T ; 18
DB 0T ; 19
DB 0T ; 20
DB 0T ; 21
DB 0T ; 22
DB 0T ; 23
DB 0T ; 24
DB 0T ; 25
DB 0T ; 26
DB 0T ; 27
DB 0T ; 28
DB 0T ; 29
DB 0T ; 30
DB 0T ; 31
DB 0T ; 32
DB 0T ; 33
DB 0T ; 34
DB 0T ; 35
DB 0T ; 36
DB 0T ; 37
DB 0T ; 38
DB 0T ; 39
DB 0T ; 40
DB 0T ; 41
DB 0T ; 42
DB 1T ; 43
DB 1T ; 44
DB 2T ; 45
JATKUU...
DB 97T ; 205
DB 98T ; 206
DB 98T ; 207
DB 99T ; 208
DB 100T ; 209
DB 100T ; 210
DB 100T ; 211
DB 100T ; 212
DB 100T ; 213
DB 100T ; 214
DB 100T ; 215
DB 100T ; 216
DB 100T ; 217
DB 100T ; 218
DB 100T ; 219
DB 100T ; 220
DB 100T ; 221
DB 100T ; 222
DB 100T ; 223
DB 100T ; 224
DB 100T ; 225
DB 100T ; 226
DB 100T ; 227
DB 100T ; 228
DB 100T ; 229
DB 100T ; 230
DB 100T ; 231
DB 100T ; 232
DB 100T ; 233
DB 100T ; 234
DB 100T ; 235
DB 100T ; 236
DB 100T ; 237
DB 100T ; 238
DB 100T ; 239
DB 100T ; 240
DB 100T ; 241
DB 100T ; 242
DB 100T ; 243
DB 100T ; 244
DB 100T ; 245
DB 100T ; 246
DB 100T ; 247
DB 100T ; 248
DB 100T ; 249
DB 100T ; 250


Posted: Sun Mar 22, 2009 12:11
by Rasse
Jepps sain TPSän toimimaan. Piti kalibroida uusiksi ja käynnistää sekä kone että mega uusiks... Niin, ja muutin muutes nuo Trig possit aikasemmaks: Trig pos A:1, Trig return pos A:6, trig pos B19 ja Trig return pos B 24... Ja tuo trigger anglen muutin 80. Heti hörähteli lupaavammin... Pitää nyt vain saada käyntiin ja säätöihin...

Posted: Sun Mar 29, 2009 18:50
by Rasse
Noni, tyhjäkäynnillä pysyy. Oli siitä kiinni ettei jaksanut sytyttää kunnolla kun jakajan ja kannen välilla oli liikaa resistanssia... Silti ei kierrä yli 2200 kierrosta. Pitänee alkaa katsoa säätöjä...

Posted: Sun Mar 29, 2009 19:51
by Höylä
Rasse wrote:Noni, tyhjäkäynnillä pysyy. Oli siitä kiinni ettei jaksanut sytyttää kunnolla kun jakajan ja kannen välilla oli liikaa resistanssia... Silti ei kierrä yli 2200 kierrosta. Pitänee alkaa katsoa säätöjä...
no, edennyt kuitenkin... :D joskus amiksessa tehtiin kiusaa, kun vaihdettiin bensaletkun pätkä puolan ja jakajan väliin, kaveri hetken raapi päätään, että miksi halliin ajamalla tuotu auto ei lähde enää 5 min. "huollon" jälkeen käyntiin, eikä anna kipinää :P armahdettiin se sitten aika nopeasti, ettei sahaa tulppia märiksi :)

oliko sulla muuten R tulpat ja vastukselliset johdot/häikkärit yhdistelmä :roll:

Posted: Sat Apr 04, 2009 16:24
by Rasse
Höylä wrote:
Rasse wrote:Noni, tyhjäkäynnillä pysyy. Oli siitä kiinni ettei jaksanut sytyttää kunnolla kun jakajan ja kannen välilla oli liikaa resistanssia... Silti ei kierrä yli 2200 kierrosta. Pitänee alkaa katsoa säätöjä...
no, edennyt kuitenkin... :D joskus amiksessa tehtiin kiusaa, kun vaihdettiin bensaletkun pätkä puolan ja jakajan väliin, kaveri hetken raapi päätään, että miksi halliin ajamalla tuotu auto ei lähde enää 5 min. "huollon" jälkeen käyntiin, eikä anna kipinää :P armahdettiin se sitten aika nopeasti, ettei sahaa tulppia märiksi :)

oliko sulla muuten R tulpat ja vastukselliset johdot/häikkärit yhdistelmä :roll:
Mulla oli[ se yhdistelmä... Eipähän oo enää, vaihdoin tulpat R:ättömiin ja heti käynnistyi... Auttaakohan jos vielä vaihtaa parempiin johtoihin?[/u]

Posted: Mon Apr 06, 2009 19:42
by Rasse
Siis ei vi**u. Viime viikon jälkeen auto ei enää edes käynnisty. Nyt on myös tulpanjohdot vaihdettu kunnollisiin kuparisiin. Tuntuu että ei sais tarpeeks virtaa tai ettei maadoita kunnolla. Moottorin maadoituksien pitäisi kumminkin olla kunnossa, kun venakopasta sekä lohkosta lähtee paksut piuhat koriin. Eilen kun irrotin yhden tulpan ja maadoitin sen iskarin koteloon, se hörähti silmänräpäyksessä tyhjäkäynnille... Mikäs tässä voisi olla, tulpatkin ovat R:ättömät, eli resistanssia sytkässä ei pitäisi olla. Voiko olla että ruisku on maadoitettu päin vittua?
Jälleen, kiitos.
Rasse

Posted: Mon Apr 06, 2009 21:23
by teg
Suosittelisin joko R tulppia tai R johtoja.. ei molempia ärrättöminä. Turhan paljon sähköhäiriöitä

Posted: Tue Apr 07, 2009 12:10
by Rasse
joo, se ei ehkä ole tämän ajan murhe. auto pitää ensin saada käyntiin.

Posted: Tue Apr 07, 2009 14:48
by teg
Ne häiriöt vaikuttavat myös siihen megaan, joten se voi olla osasyynä miksei se käynnisty.