Page 1 of 1

Hukkakiuna -> GM C30SE

Posted: Sun Mar 15, 2009 22:46
by Rantunen
Tuollaista nyt megaruutataan ankarasti.
Minkälainen työmaa on soveltaa siihen hukkakipinä puola?

Valmiina olisi tuollainen MV6 Omegan Bosch 6-syl. puola jossa 4-napainen liitin.
Mitä ovat mitkäkin navat ja mitä muutoksia tarvii mihinkäkin tehdä?
Tarviiko jotakin sytkävahvareita?

-MS 2.25
-Kampiakselilla monihampainen Triggeripyörä ja VR(?)-anturi
-Jakajan sisällä hall anturi ja 6-lovinen trig-pyörä (tästä pitäs päästä eroon)

Mitä boksille tarvis tehdä?

Jos joltain saisi suomenkieliset "kädestäpitäen" -ohjeet niin helpottaisi rutkasti kun ei oikein mistään tahdo järkveää tietoakaan löytyä. Boksin sisälle en itse lähde mitään tekemään, saa joku näppärämpi sitä hieroa..

Posted: Tue Mar 17, 2009 22:04
by Karppa
puolalle 4 liittimeen +12v 1,2,3 pinneille liipaisut

Boxille 3 sytkälähdöt ja lm1815 muunnin vr-anturia varten. Ja jakajan nakkaat mettään ja tulppaat reiän

Posted: Wed Mar 18, 2009 10:29
by AJ
Joo vaatii sytkävahvistimen. Itse käyttäisin boschin -203-loppuista sytkäkiveä, tekisin lähdöt led17,led19 ja led18. Tuo -203-kivi vaatii 100ohm ylösvedot ledeille, eli sellaiset sinne tuota kuvaa mukaillen:

http://www.saunalahti.fi/jysal/auto%20k ... et%202.JPG

Nuo lähtevät johdot kyllä kannattaa laittaa johonkin vapaaseen pinniin db37-liittimessä.

Asetukset mukaillen tuosta esimerkistä: (vaikka sylinterimäärä onkin eri, huom!)
http://finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=2167

Posted: Wed Mar 18, 2009 23:30
by Rantunen
Mitäs tonne boksin sisälle tarvis tehdä, tuskin ledit valmiiks antaa mitään sytkäjytyä? :roll:

Ei oo tullu ikinä perehdyttyä tähän megaruutan "henkimaailmaan" :)

-Minkäslainen töi 203 sytkävahvari on jos 200/204 on neljäsylinterisiin?
Led18 myös paikka eli yhteensä 8napainen?

-Onko siinä 6-syl puolassa sitten kolme -1 ja yks 12V kun on kerta 4-napainen?

Saatte pitää mua kädestä kun alan tekeen :oops:


Missä autoissa käytetty tota -203 loppuista? Helpottais etsimistä..
Mistä sitten LM1815? Onko tämä se Optoerotin mikä löytyy tuolta linkintakaa kuvasta?

Posted: Thu Mar 19, 2009 8:15
by AJ
Boxin sisälle tehdään nimenomaan vaan nuo vastusmuutokset ja hyppyjohdot ledeille (3kpl), sitten megatunesta conffataan ne syttylähdöiksi.

Tuo -203-yksikkö on yhtä lailla 7-napainen, mutta pinnejä on käytössä vaan enemmän.
Tuolta löytyy pinnijärjestys:
http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... odules.pdf


Ja tuossa puolassa on tosiaan niin että yhteen napaan tulee 12V, ja muihin sitten sytytysyksiköltä johdot. Täytyy vaan selvittää mihin pinniin tulee mikäkin.

Tuota yksikköä löytyy autoista näillä osanumeroilla:
ALFA ROMEO 60562702
FIAT 60562702
LANCIA 60562702
OPEL 90 444 189
OPEL 90 462 248
VOLVO 1367776
FERRARI 138225

LM1815-piirillä muutetaan opelin vr-anturin tieto (siniaalto) kanttiaalloksi, jotta mega sitä ymmärtää. Voit myös vaihtaa tuon anturin opelin x18xe1-moottorissa käytettyyn hall-anturiin, jolloin ei sitten tuota lm1815-muutosta tarvita ollenkaan. Eli vähemmän työtä. Sen löytää varaosanumeroilla:
OPEL 12 38 228 / OPEL 62 38 377 / GENERAL MOTORS 90 506 103 / GENERAL MOTORS 91 746 21 / HOLDEN 90506103

Posted: Thu Mar 19, 2009 23:15
by Rantunen
Ymmärtääkö tuo x18xe1 hallikas sitten tuota alkuperäistä 60-2 triggeripyörää? -203 loppuisen boschilaisen hommasin tänään, löytyy mm. 2.5 V6 Calibra/Vectra A

Syttykivi 63e Bosch
Hallikas 32e Bosch
Puola n.150e Bosch

Ei kovin arvokkaita. Mitä muuta tarvii?

5

Posted: Thu Mar 19, 2009 23:37
by Rantunen
Tulevaisuuteen asetuksia:

SparkSettings
-Miten selvitän tuon Trigger Angle ?
-Trigger angle addition? +22.5 +45 ?

Mitä nuista muista asetuksista voi soveltaa esimerkin mukaan paitsi triggeripyörän hampaat?
Omassa koneessa siis hallikaisen paikka n. klo 2
Yläkuolokohdan ja triggeripyörän puuttuvien hampaiden kohdan suhdetta en nyt tähän hätään pysty selvittämään...

Tätä siis tarkoitan
Image

Posted: Fri Mar 20, 2009 8:06
by AJ
Joo tuo halli nimenomaan käy suoraan sen vanhan vr-anturin paikalle. Se lukee tuossa x18xe1-moottorissakin 60-2 -pyörää.

Re: 5

Posted: Fri Mar 20, 2009 17:57
by Vauhtivaunu
Rantunen wrote:Tulevaisuuteen asetuksia:
SparkSettings
-Miten selvitän tuon Trigger Angle ?
Anna olla 60
Rantunen wrote: -Trigger angle addition? +22.5 +45 ?
Ei laiteta
Rantunen wrote: Mitä nuista muista asetuksista voi soveltaa esimerkin mukaan paitsi triggeripyörän hampaat?
Omassa koneessa siis hallikaisen paikka n. klo 2
Spark setting tuommosenaan ja dwell-settings.
Rantunen wrote:Yläkuolokohdan ja triggeripyörän puuttuvien hampaiden kohdan suhdetta en nyt tähän hätään pysty selvittämään...
Pitäis melkein selvittää. Auttaa pirun paljon noiden asetusten kanssa.

Heitetään nyt kuitenkin esimerkki: jos sulla on ykkönen YKK:ssa ja anturin ja tyhjän välissä on 19 hammasta niin "trig pos A"=10 ja "trig pos B"=40.

Posted: Thu Mar 26, 2009 0:08
by Rantunen
AJ wrote:Joo tuo halli nimenomaan käy suoraan sen vanhan vr-anturin paikalle. Se lukee tuossa x18xe1-moottorissakin 60-2 -pyörää.
Prkl, on tuo uusi sitten n.7mm lyhkäsempi. Eli jotain uusia kiinnitystapoja on varmaankin kehiteltävä. Ois kyllä saanut olla samanmittainen :evil:

Posted: Thu Mar 26, 2009 8:12
by AJ
Jaa oliskin ollu että jotain eroja... omalla kohdalla se oli samanpituinen kuin alkup. anturi.

Re: 5

Posted: Sun Mar 29, 2009 1:21
by Rantunen
Vauhtivaunu wrote:
Rantunen wrote:Yläkuolokohdan ja triggeripyörän puuttuvien hampaiden kohdan suhdetta en nyt tähän hätään pysty selvittämään...
Pitäis melkein selvittää. Auttaa pirun paljon noiden asetusten kanssa.

Heitetään nyt kuitenkin esimerkki: jos sulla on ykkönen YKK:ssa ja anturin ja tyhjän välissä on 19 hammasta niin "trig pos A"=10 ja "trig pos B"=40.
No nyt ois anturi paikallaan.
Miten tuosta 19hampaasta saadaan laskettua nuo -10 ja -40 ? :)
Ja tuo anturin ja tyhjienhamapiden ohta 19, kumpaan suuntaan lasketaan?

Hallikas on nyt n. 50astetta eykk.

Re: 5

Posted: Sun Mar 29, 2009 10:30
by Vauhtivaunu
Rantunen wrote: Miten tuosta 19hampaasta saadaan laskettua nuo -10 ja -40 ? :)
Tällä saa lasketua oikeat asetukset

Posted: Sun Mar 29, 2009 12:00
by Rantunen
Eip hirveesti lohduta kun ei ole exceliä. :cry:

Posted: Sun Mar 29, 2009 12:24
by AJ
Lataa openoffice. Ilmainen ja samat toiminnot kuin MS officessa.

http://fi.openoffice.org/

Posted: Sun Mar 29, 2009 12:28
by Rantunen
Vähän kestää latailla :!: Ohan tämä mokkula muistaakseni hurjat 512 :roll:

Posted: Sun Mar 29, 2009 13:15
by Rantunen
Jo toimii.

Mutta en oikein ny ymmärrä?

Number of teeth per crank rev = 60
Number of missing teeth = -2
Number of cylinders = 6
Tooth number aligned with sensor at TDC = mitä tähän laitetaan, miten lasketaan?

Crank angle when missing tooth
aligns with sensor = ?

Crank angle when missing tooth at sensor = ??
Desired trigger return (Cranking angle) = ??
Trigger Angle = 60 mistä tämä tulee?


Ihan hepreaa nämä hukkakipinä asetukset :oops:

Posted: Mon Mar 30, 2009 23:25
by Rantunen
Apua... :roll:

Posted: Tue Mar 31, 2009 6:27
by ArttuH
Tooth number aligned with sensor at TDC = monesko hammas on anturin kohdalla kampuran ollessa YKK:ssa.

Crank angle when missing tooth aligns with sensor = kampuran asteluku kun puuttuva hammas on anturin kohdalla. Tosin en osaa sanoa mitä kohtaa tarkalleen tässä haetaan kun kyseessä on -2 pyörä.

Crank angle when missing tooth at sensor = sama kuin edellinen.

Desired trigger return (Cranking angle) = sytkän ennakko startatessa, siis mitä haluaisit sen olevan.

Trigger Angle = Asteluku triggerihampaasta YKK:hon. 60 on hyvä tavoitearvo, 50-90 kelpaa. Eli triggerihampaat pitäisi valita niin, että päästään tähän lukemaan.

Nämä nyt vaan tuosta suoraan päättelemällä, en ole koskaan käyttänyt tuota excelitaulukkoa.

Yksi jippo tässä tapauksessa on hampaiden numeroinnin päätteleminen. Kun puuttuvia hampaita on yksi, niin 1. hammas on puuttuvan hampaan jälkeinen hammas. Mutta kun hampaita puuttuu kaksi, niin muistaakseni puuttuvien jälkeinen hammas onkin numero 2.

Posted: Tue Mar 31, 2009 8:23
by AJ
http://i596.photobucket.com/albums/tt43 ... solved.gif

Tuolla tavalla ainakin nelisylinterisessä on on nuo hampaat määritetty.
Ja tuo 60-2 -pyörä on samassa asennossa ja anturikin on samalla kohdalla yleensä kaikissa bosch-ruiskuissa.

Posted: Tue Mar 31, 2009 19:39
by Rantunen
Ok, eiköhän nuo jotakin auta. Anturi on nyt siis ihan alkuperäisen paikan vieressä, ns. alkuperäisen paikan jälkeen :?

Hallikkaasta hampaisiin matkaa n.1mm, annoin anturalle 12v ja mittasin keskeltä niin jotain +-~7V sieltä keskimmäisestä löyty aina hampaan kohdalta, on varmaan ok?

Mistäs jenkakellolle saa tiedon? Nykyään perinteisesti puolan -

Posted: Tue Mar 31, 2009 19:58
by Vauhtivaunu
Hupsista tupsista. mä jotenkin hämäännyin luulemaan että puhuttiin neloskoneesta kun katoin vaan tuota "esimerkkiasetusta".

Kutoseen luonnollisesti pitää olle kolme triggeriä, joten asetuksistakin pitää sitten laittaa kaikki kolme lediä sytkälähdöiksi (sparkA=led17,sparkC=led18 ja sparkB=led19). Sitten noihin triggauksiin tulee 60-2 pyörällä arvot kahenkymmenen välein. Esim. trig pos A=6, B=26, C=46 (yleensä bemareissa näin, voi olla muissakin boschin systeemeissä). Mutta ne asetukset riippuu edelleen siitä missä asennossa se puuttuva hammas on kun ykkönen on ykk:ssa

Jenkakellolle pitää rakentaa lisäpiiri megaan.

Posted: Tue Mar 31, 2009 20:40
by Rantunen
Joo kaikki sytkälähdöt on boksissa valmiina.
Tästä erityis kiitos ArttuH :lle :idea:

ArttuH tietty vois tulla pikkusen jeesiin asetusten kanssa, aika hämärän peitossa vieläkin. Kahvia on ja monia mielenkiintoisia projekteja :lol:

Janhuselta tarvis hakee puolalle ja hallikkaalle sopivat liittimet, sitten vähän johdotusta. Vermeet onkin jo ns. omilla paikoillaan..

Oma: (Hyvin tuningpölyisiä kuvia tammikuulta)
Image
Image
Image
Kaverin vastaava:
Image
Image
Lisää:
Image


Eli aika Squirtmaista hupia, lisää tulossa :arrow:

Posted: Wed Apr 01, 2009 7:08
by ArttuH
Rantunen wrote: ArttuH tietty vois tulla pikkusen jeesiin asetusten kanssa, aika hämärän peitossa vieläkin. Kahvia on ja monia mielenkiintoisia projekteja :lol:
Voishan tuo olla mahdollisuuksien rajoissa. Joskus ensi viikolla saattaisi jopa löytyä aikaakin joku ilta.

Posted: Wed Apr 01, 2009 19:45
by Rantunen
Joo, teen ainakin noi johdotukset valmiiksi. Vaatiiko mikään erityistä suojausta/eristettä/huomiota?

Posted: Thu Apr 02, 2009 7:24
by ArttuH
Anturien piuhoissa voi käyttää häiriönsuojasukalla varustettua piuhaa jos haluaa pelata varman päälle, monesti toimii kyllä ihan tavallisellakin piuhalla. Muuten sitten oman vaatimustason mukaan. Erilaisilla suojasukilla ja putkilla saa tietty piuhat nätimmin järjestykseen ja paremmin suojaan hankaukselta ja muulta mekaaniselta rasitukselta. Puolien ja suuttimien piuhat kannattaa pitää erillään anturien piuhoista.

Posted: Thu Apr 02, 2009 20:52
by Rantunen
Joo on toi muutenkin ihan käyntikuntoinen, ajettukin on ja johtosarja on todella siististi. Jakajan mettään heittäminen on ollut suunnitelmissa alusta asti, nyt kun selvis että kone rokkaa remonttien jälkeen ok ja megan kierrosinfokin sekoilee niin tuli ajankohtaiseksi tehdä tuo hukkakipinä..

Posted: Sat Aug 22, 2009 17:02
by parsakaali
Tämäpäs oli erittäin opastava trheadi :) Kaikki samat kysymykset mitä itselläkin pyöri mielessä :)