Page 1 of 1
Lämpöanturi ilmajäähdytteiseen
Posted: Wed Mar 11, 2009 17:32
by tunkki
Mikäs helposti saatavilla oleva lämpöanturi sopisi ilmajäähdytteisen koneen lämpöanturiksi? Olisiko termopari tuohon ratkaisu vai pitäisikö käyttää kikkakolmosella vesikoneen anturia? Mikään hifiratkaisu ei tarvi olla.
Posted: Wed Mar 11, 2009 21:17
by JaniM
Tavan vesianturi käy siihen ilmavirtaukseen kohdalle. Volkkarissa sinne alla oleviin ilmapellin kylkeen.
Sit löytyy ihan kanteen tulevia antureita Volkkarilta, mutta saanti voi olla vähän heikkoa.
Eli millasesta koneesta kyse, prätkä?
Posted: Wed Mar 11, 2009 21:54
by ArttuH
Elektroniikkakaupasta normaali NTC, luokkaa 3 kiloa nimellisvastukseltaan. Liimataan epoksilla kiinni sopivan kokoiseen rengas-abikoon. Sijoitetaan sopivasta kohdasta löytyvän pultin kannan alle, jonnekin lohkon tai kannen tietämille.
Termoparin sovittamisessa Megaan on pikkuisen enemmän askartelemista elektroniikan puolella. Pääsääntöisesti voi sanoa, että ei kannata.
Posted: Wed Mar 11, 2009 22:01
by Jasu
Itse tein "vesianturista" siten että väänsin anturiin M7 kierteen ja tälläsin sen sitten sellaisenaan kannessa olevaan kierrereikään. Korvasin sitten tällä yhden jäähdytyspeltejä kiinnipitävän M7 pultin...
Tuo "hassu" kierre taas johtuu siitä että kyseessä sattuu olemaan Rättäri...
Posted: Wed Mar 11, 2009 22:45
by tunkki
Eli millasesta koneesta kyse, prätkä?
Hondan GX390 "yleiskone".
Elektroniikkakaupasta normaali NTC, luokkaa 3 kiloa nimellisvastukseltaan. Liimataan epoksilla kiinni sopivan kokoiseen rengas-abikoon. Sijoitetaan sopivasta kohdasta löytyvän pultin kannan alle, jonnekin lohkon tai kannen tietämille.
No joo, tuohan kuulostaa aivan toimivalta (ja halvalta) viritykseltä!
Termoparin sovittamisessa Megaan on pikkuisen enemmän askartelemista elektroniikan puolella. Pääsääntöisesti voi sanoa, että ei kannata.
Niinpäs onkin askartelemista. Huomasin vain jossakin Megamanuskassa että siellä puhuttiin k-tyypin termopareista ja oletin lukematta että homma olisi plug'n play.
Posted: Thu Mar 12, 2009 9:48
by ArttuH
Jep, voin kertoa, että tuo NTC-abiko-viritys toimii myös käytännössä. Tuollaista NTC-vastusta voi käyttää myös ilman lämpöanturina halutessaan. Kalibroinnit näille pitää luonnollisesti tehdä, kuten kaikille paitsi niille tietyille GM:n antureille.
Manuskassa on varmaan puhuttu termoparista pakokaasujen lämpöjen mittauksen yhteydessä. Siinäkin tarkoituksessa tarvitaan se erillinen vahvistinkytkentä. Periaatteessa samalla tyylillä termoparia voisi käyttää myös koneen lämpöanturina, mutta silloin pitäisi vielä tehdä kalibrointitaulukot käsin. Lisäksi vahvistimen vahvistusta pitäisi varmaan muuttaa, että saisi toiminta-alueen järkevämmäksi. Mahdollisesti pitäisi vielä invertoida vahvistimen lähtö, en ole ihan varma sulattaako Megan koodi sitä, jos anturin tuottama jännite muuttuukin toisin päin suhteessa lämpötilaan NTC-anturiin verrattuna.