Page 1 of 1
Audin 5 syl ongelmia
Posted: Wed Mar 11, 2009 10:28
by CarinaTA-12
Kuinka tuollaisesta 5syl koneesta on helpoin saada kierroslukutieto megaan? Tällä hetkellä tieto on otettu alkuperäisestä ohjausyksiköstä ja sen takia ongelmia riittää.
Alkuperäiset systeemit ottaa tietonsa ilmeisesti startin hammaskehältä+ykk erillisestä tapista. Lohkon kylessä siis kaksi anturia.
Voiko jollain tapaa käyttää nuita alkuperäisiä antureita vai onko helpompi esim laittaa 60-2 trigger pyörä kampiakselin päähän?
Sytytykseen käytän jakajaa ja ennakkoa pitäisi saada ohjaamaan mega..
Posted: Wed Mar 11, 2009 19:08
by Vauhtivaunu
Kaikkein helpoinhan on hankkia 5-pyttysen hall-jakaja jos semmonen on olemassa. Onkos siinä motissa alunperin Motronic vai? Sillon voisi olettaa että siellä vauhtipyörällä on jo 60-2 hammastus ja vr-anturi sitä lukemassa.
Posted: Wed Mar 11, 2009 21:54
by CarinaTA-12
Vauhtipyörällä ei ole 60-2 vaa kaksi anturia. toinen laskee startin hammaskehän hampaita ja toiselle on ykk tappi. jakajassa on myös joku anturi ja yksi kolo jota se anturi haistelee.
Onko helpoin laittaa kampiakseli päähän 60-2 trigger pyörä? pitääkö sen lisäksi olla jakajassa jotain antureita?
Tarkoitus olisi vaan saada alkuperäinen jakaja toimimaan. Cop puolat saa jäädä vielä tulevaisuuteen. Sen tiedän että COP puolien kanssa tarvitaan 2nd trigger sinne nokalle/jakajaan. Mutta riittääkö juurikin jakajan kanssa pelkkä 60-2 triggerpyörä???
Posted: Mon Mar 30, 2009 13:14
by CarinaTA-12
Miten tuohon koneeseen olisi helpoin tehdä tuo triggeröinti? Millainen olisi yksinkertaisin toimiva triggerpyörä kampiakselin päähän?
Jakajassa on anturi valmiina. toimisiko se parhaiten jos sinne jättäisi yhden hampaan jota anturi haistelee?
Mites softapuoli sitten. Generic wheel käyttöön ja spark output A ohjaamaan jakajan kipinänvahvistinta?
Posted: Tue Mar 31, 2009 19:43
by Vauhtivaunu
Helpoin se triggeröinti on tehdä viisihampaisella pyörällä nokalle.
Jos haluaa välttämättä sen tuplatriggerin niin nopeasti ms-extran manuaalista katottuna se voisi toimia viisihampaisella pyörällä kampuralla ja yksi triggaus nokalta joka kertoo kummalla kammen kierroksella ollaan. Mitään hajua systeemin toiminnasta jakajan kanssa ei ole, mutta teoriassa voisi toimia.
Posted: Thu Apr 02, 2009 19:07
by CarinaTA-12
5-hammasta nokalle? mistä mega sitten tietää milloin ollaan yläkuolokohdassa? eikös juuri sitä varten tarvita sen toisen triggerin?
Posted: Thu Apr 02, 2009 19:43
by teg
5-hammasta nokalla -> jokainen hammas vastaa ykk kohtaa. Sitten tarvitaan tietenkin virranjakaja.
Posted: Fri Apr 03, 2009 10:19
by CarinaTA-12
eli riittääkö kun otan käyttöön pelkän jakajassa olevan anturin. siellä nimittäin näytti olevan 5 hammasta..
Posted: Sun Apr 05, 2009 11:15
by Vauhtivaunu
CarinaTA-12 wrote:eli riittääkö kun otan käyttöön pelkän jakajassa olevan anturin. siellä nimittäin näytti olevan 5 hammasta..
Siitä pitää vaan selvittää onko anturi VR- vai Hall-tyyppinen. Molempia on boschin osissa käytetty.
Posted: Tue Apr 07, 2009 9:03
by CarinaTA-12
mitenkäs sen anturin tyypin voi selvittää? jotenkin mahdollista normaalilla yleismittarilla?
jos käytetään pelkästään 5hammasta niin mistä mega tietää että ollaan ykkös sylinterin kohdalla menossa ja annetaan kipinä ykköselle? vai meneekö se niin että jokaisella hampaalla annetaan kipinä ja jakaja päättää mille pytylle se menee?
Ja ihan vielä selventääkseni omia ajatuksiani. Jos käytetään COP puolia niin eikös silloin tarvita kaksi triggeriä että boxi tietää mitä puolaa milloinkin käyttää?
Mites sitten softapuolelle tuollanen 5hampaan setuppi näppäillään toimimaan?
Posted: Sun Apr 12, 2009 14:02
by CarinaTA-12
Siinä kuva jakajan sisuksista. osaako joku kertoa minkä tyyppinen anturi kyseessä?
Eikös tuon pitäs toimia kun tasajaolla tekee neljä koloa lisää tuohon metallikiekkoon? tällä hetkellä koloja on vain yksi
Posted: Sun Apr 12, 2009 15:39
by Kooee
Hall-jakajan sisuksilta nuo näyttävät...
Posted: Mon May 10, 2010 22:03
by Jönssi
Olen miettinyt oman audin 2.3 20V moottorinohjauksen korvaamista MS2 ja miettinyt et jos aluksi rakentaisin ohjaamaan ruiskua ja virranjakajallista syttyä ja myöhemmin tulevaisuudessa ehkä cop-puolia.
Eli vaatiikos tuo virranjakaja sytty toimiakseen megassa sen 5 hammasta virranjakajaan vai voisiko siihen suoraan toteuttaa jo valmiiksi COP varten olevan 2nd triggeröinnin 5hammasta kampuraan ja 1 hammas nokka-akselille?
ruiskutus pelaisi varmaan ihan hyvin 5 ruiskutuksella per koneen kierros (pitkät imusarjan putket vakiona) vai saako koneen tuolla 5 suuttimen yhteisruiskutuksella seokset pelaamaan niin että pysyy vähäpäästöisenä kone??
Posted: Mon May 10, 2010 22:27
by Höylä
Jönssi wrote:
ruiskutus pelaisi varmaan ihan hyvin 5 ruiskutuksella per koneen kierros (pitkät imusarjan putket vakiona) vai saako koneen tuolla 5 suuttimen yhteisruiskutuksella seokset pelaamaan niin että pysyy vähäpäästöisenä kone??
tarkoitit varmaan 5 ruiskutusta/"kaikki tahdit", eli 2 koneen kierrosta... silti jää ruiskutusajat melko pieniksi, vaikka olisin vakiosuuttimet, eli vaikeaa voi olla seoksien kanssa
itse olen käyttänyt 1 ruiskutus asetusta myös vähäpäästöisissä (kutos kone) ja on silti mennyt päästöistä läpi ihan hyvin seoksien osalta...
Posted: Wed May 12, 2010 17:15
by SamiH
Minkälainen triggeröinti tuossa on vakiona? Tuo MS2 kun lukee aika laajaa skaalaa erilaisista triggeripyöriä, joten välttämättä sellaisen rakentamiselle ei ole tarvetta.
Posted: Sat Jun 19, 2010 12:12
by Jönssi
tuossa on kampiakselilla 2anturia joista toinen lukee 135 hampaista starttikehää ja toisessa on 1 hampainen nollaustieto? nokalta löytyy hall jakaja jossa tuo ylemmässä kuvassa ollut 1 aukkosella kehällä.. Näin olen lueskellut muualta tietoa en ole vielä sen kummemmin tekniikkaa purkanut ja tutkinut noita antureita.
Eli käsittääkseni helpoin olisi saada tuo toimimaan kahdella triggerillä. 1 alkuperäinen hall jakajasta ja kampuralle sit tekisi 5 nastaa kampuraan(pultin kantaa yms.)
TOTEUTIN MS2:n: Triggeröinnin tekemällä Damperiin pulteilla 10 tappia ja sitä lukemaan laitoin hall-tunnistimen. 2nd triggerinä toimi alkuperäinen 1 lovinen jakajan hall-anturi. Testattu toimivaksi ja sit myöhemmin kun käynti ja perussäädöt saatu teen menestystarina osioon tarkemman sepustuksen asiasta. Ensikäynnistykset jo tehty!