Page 1 of 2

tupla sytty.

Posted: Fri Mar 06, 2009 19:54
by ta22
eli twin spark nelos koneeseen voiko megan a ja b ulostuloilla ohjata kahta boschin nelos ohjuria.

Posted: Tue Mar 17, 2009 13:38
by j4nnu
Siis meinaatko jotain alffa tyylistä twin sparkkia missä samallle pytylle annetaan laakista 2kipinää kahdella tulpalla?? Siinä ei oo mitään järkee eikä siitä ole mitään hyötyä.

Posted: Tue Mar 17, 2009 14:08
by Höylä
j4nnu wrote:Siis meinaatko jotain alffa tyylistä twin sparkkia missä samallle pytylle annetaan laakista 2kipinää kahdella tulpalla?? Siinä ei oo mitään järkee eikä siitä ole mitään hyötyä.
mikäs nyt on :shock: miksi ei olis järkeä/hyötyä...

Posted: Tue Mar 17, 2009 14:43
by j4nnu
No mitä hyötyä on antaa samalle pytylle 2kipinää samaan aikaan? Yhdellä kipinällä pärjätään ihan hyvin. Jos siitä olisi oikeesti jotain iloa niin varmasti muutkin isot automerkit käyttäis sitä.

Posted: Tue Mar 17, 2009 15:01
by Höylä
onhan siitä paljonkin hyötyä...

muutkin isot autonvalmistajat kyllä kayttävät samaa systeemiä, mutta ei karvalakki malleissa...

Posted: Tue Mar 17, 2009 15:18
by Jasu
Hyötyä..? Enempi "liikkuvia" osia, lisää vikaantuvia palikoita...

Vaan on siitä tuntuvaakin hyötyä. Edellisessä Harrikassani oli tuplatulppakannet, siis juurikin tuollainen "viritys" missä oli kummassakin pytyssä pari tulppaa. Sattuneesta syystä sitten piti jättää eräällä reissulla toinen puola pelistä pois, jolloin käyttöön jäi vain yksi tulppa/pytty->ja sen huomasi hyvin varsinkin alakierrosten väännönpuutteena..!

Toisen tulpan mukanaololla parani käyntiinlähtö, alakierrosten vääntö sekä muutenkin tuntui voimaa olevan tuossa laitteessa aivan eri tavalla kuin yhdellä tulpalla ajellessa. Ei se siis pelkkä varmuuskerroin siellä ole, vaan on sillä ihan tarkoituskin...

Väittävät tuosta olevan vallan paljon hyötyä varsinkin silloin jos on pitänyt tulppa tällätä kannen reunalle, kahdella tulpalla saadaan palorintama etenemään tuloksen kannalta edullisemmin kuin jos sen sytyttäisi vain yhdestä kohdasta.

Kyllä tämän miun käytännön kokemuksenikin kohta joku kumoaa "mainosmiesten puheena"..?

Posted: Tue Mar 17, 2009 16:10
by rallikuski
Jasu wrote: Väittävät tuosta olevan vallan paljon hyötyä varsinkin silloin jos on pitänyt tulppa tällätä kannen reunalle, kahdella tulpalla saadaan palorintama etenemään tuloksen kannalta edullisemmin kuin jos sen sytyttäisi vain yhdestä kohdasta.
Juurikin tämän takia on laitettu pari tulppaa. Jos on kaksi venttiiliä per sylinteri niin ei kauhean helposti saa tulppaa kantteen keskelle, niinpä on ollut "helpompi" laittaa kaksi tulppaa sytyttämään seos jolloinka palorintama etenee tasaisemmin palotilassa.

Kaikki autonvalmistajat eivät kerrasta uskoneet että on kuitenkin helpompaa sijoittaa se yksi tulppa kanteen keskelle neljän venttiilin väliin.
Nykyisinhän se on käytössä "kaikissa" moottoreissa.


Optimihan olisi että täydellisesti ja tasajakoisesti muodostunut seos olisi täydellisen pallon muotoisessa palotilassa ja kipinä tulisi täysin keskeltä palotilaa.
Tällöin palorintama etenisi tasaisesti ja saavuttaisi palotilan "seinän" yhtäaikaa jokapuolella palotilaa.
Tällainen systeemi on vain mahdoton toteuttaa, jolloinka on päädyttävä aina jonkinlaiseen kompromissiin.

Posted: Tue Mar 17, 2009 18:30
by Nouko
Itsellä käyttöautossa juurikin tälläinen twin spark, ja jos ottaa toisen sytkä"piirin" pois käytöstä niin kulku/käynnistyvyys heikkenee->kulutus kasvaa....

Posted: Tue Mar 17, 2009 18:51
by ta22
onko kytkentä ehdotuksia systeemille . edis 8:n boksi vai boschin sydeemi.

Posted: Tue Mar 17, 2009 19:24
by Jankos
2 x volkkarin hukkakipinäpuola ja triggeripyörä minkä kaveriksi opelin hall anturi?

Posted: Wed Mar 18, 2009 12:44
by j4nnu
hmm. Kai son sitte pikkuhiljaa uskottava että siitä on joissakin tapauksissa jotain hyötyä :D Joskus tätä kaverin kanssa pähkittiin ja mietittiin niin ei kyllä keksitty mitään järkevää selitystä. Mutta eipä kyllä päästy kokeilemaankaan.

Posted: Wed Mar 18, 2009 17:55
by Jankos
j4nnu wrote:hmm. Kai son sitte pikkuhiljaa uskottava että siitä on joissakin tapauksissa jotain hyötyä :D Joskus tätä kaverin kanssa pähkittiin ja mietittiin niin ei kyllä keksitty mitään järkevää selitystä. Mutta eipä kyllä päästy kokeilemaankaan.
Aika tukevasti kuitenkin aloit kommentoimaan ettei ole mitään hyötyä vaikka tietopohja oli pelkässä pähkimisessä :roll:

Mutta toisaalta tähänkin kirjoittelu vasta heräsi kommentointisi jälkeen. Eli kysyjälle kommentistasi oli entien hyötyä :D

Posted: Wed Mar 18, 2009 20:01
by j4nnu
No juu kyllä. Kaverin kanssa pohdittu ja sitten koulus jossain yhteydes sähkötekniikan opettaja puhu jotain ja sai sen kuulostamaan niin turhalta:D Nyt mentävä heti opettamaan sitä.

Posted: Wed Mar 18, 2009 23:55
by Bullitt
Jos kahden sytytystulpan käytöstä olisi jotain kiistatonta hyötyä, niin kai sellaiset olisi melkein kaikissa moottoreissa, mitkä yleensäkään tulppia tarvitsee.

Palotilan muotoilu vaikuttaa paljon siihen, että onko kahdesta tulpasta jotain hyötyä yhteen verrattuna. Jos palotila on hyvin suunniteltu, niin silloin toisesta tulpasta ei olisi kuin haittaa kalliin rakenteen takia. Harrikan ja vanhan alfan tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, että kun kahdesta tulpasta on huomattavaa hyötyä, niin silloin jossain muualla olisi paljonkin parannettavaa.

Kahden tulpan tarve nykyään on vieläkin vähäisempää, koska nykyaikaisilla sytytysjärjestelmillä pystytään yhdelläkin tulpalla tuottamaan vaikka 5 kipinää peräkkäin.

Posted: Thu Mar 19, 2009 0:27
by Höylä
kyllä mä oon aina luullu, että tulpalla pystyy antamaan miljoonia kipinöitä peräkkäin, mutta olen ollut väärässä, se luku on vain 5 :roll: :wink: no, mitä helv.... hyötyä niistä kipinöistä siellä enää on, jos seos on jo sytytetty...

ja eiköhän niiden kahden tulpan ole hyvä saada kipinänsä, jos kone on niin suunniteltu toimimaan, ei kai tässä kukaan ole sellaiseen koneeseen niitä twin spark systeemejä rakentamassakaan, joka toimii ilmankin ihan hyvin...

Posted: Thu Mar 19, 2009 14:24
by ta22
tupla puolat ios jo hankittu vr anturi paikalla,mega v3.0 saako kahta ulostuloa tarkoitus ohjata bochin 100 200 sytkä ohjureita 2 kpl.

Posted: Thu Mar 19, 2009 18:37
by Bullitt
Höylä wrote:kyllä mä oon aina luullu, että tulpalla pystyy antamaan miljoonia kipinöitä peräkkäin, mutta olen ollut väärässä, se luku on vain 5 :roll: :wink: no, mitä helv.... hyötyä niistä kipinöistä siellä enää on, jos seos on jo sytytetty...

ja eiköhän niiden kahden tulpan ole hyvä saada kipinänsä, jos kone on niin suunniteltu toimimaan, ei kai tässä kukaan ole sellaiseen koneeseen niitä twin spark systeemejä rakentamassakaan, joka toimii ilmankin ihan hyvin...
No tulee ne kipinät tietysti peräkkäin, vaikka ei saman puristustahdin aikana tulisikaan. Tarkoitin tietty useampaa kipinää saman tahdin aikana, silleen niiku sarjatulena tiäksää? Sit odotetaan 720 astetta ja taas sama homma, ratatata.

Se on ihan totta, että jos jossain moottorissa on kaksi tulppaa / sylinteri, niin kyllä ne kannattaa pitää toiminnassa. Sen takia vaan lähdin kommentoimaan, koska muutamasta viestistä voi saada sen käsityksen, että kahden tulpan rakenne olisi jotenkin ehdottoman ylivertainen.

Posted: Sat Mar 21, 2009 0:43
by Smokie
Itte tein Harrikkaan tuplatulppa kannet. Hemi palotilassa missä on jumalattomat venttiilit tulppa on vähintäänkin tökerösti sivulla, kaiken lisäksi mäntä on ihan älytön pattipää, palorintaman pitää kiivetä ensin ylös ja sitten vielä kiertää männän toiselle puolelle = ei mitään järkeä. Silti akkujännitteinen CDI-sytkä tuplatulpilla jäi huipputehossa huonommaksi kuin alkuperäinen magneetto + 1 tulppa. Paras tähänastisista veikkauksista on se, että CDI antaa lyhyen ja kuuman kipinän siinä missä magneetto kipunoi vähän kauemmin. Ennakoista tuo ei ole kiinni, sen verran on varmaa.

Posted: Sat Mar 21, 2009 2:42
by MrFairlane
Smokie wrote:Itte tein Harrikkaan tuplatulppa kannet. Hemi palotilassa missä on jumalattomat venttiilit tulppa on vähintäänkin tökerösti sivulla, kaiken lisäksi mäntä on ihan älytön pattipää, palorintaman pitää kiivetä ensin ylös ja sitten vielä kiertää männän toiselle puolelle = ei mitään järkeä. Silti akkujännitteinen CDI-sytkä tuplatulpilla jäi huipputehossa huonommaksi kuin alkuperäinen magneetto + 1 tulppa. Paras tähänastisista veikkauksista on se, että CDI antaa lyhyen ja kuuman kipinän siinä missä magneetto kipunoi vähän kauemmin. Ennakoista tuo ei ole kiinni, sen verran on varmaa.
Toimiskohan multispark tuossa kombinaatiossa?

Posted: Mon Mar 23, 2009 8:46
by Smokie
Varmasti, mutta nykyisistä sytytyksistä ei semmoista irtoa. Mulla on jo valmiiksi ropellihattu päässä, kaippa siihen joku uus keksintö tulee :lol:

Posted: Fri Mar 27, 2009 9:37
by micco
Tulipa mieleeni että monissa uusissa ja vanhemmissakin V2 tai bokseri-2 moottorisissa moottoripyörissä käytetään tuplatulppasysteemiä.

Posted: Sun Apr 12, 2009 21:12
by ihkulainen
Olisko järkee antaa yhdelle tulpalle kaksi kipinää kahdelta puolalta samaan aikaan, tai perätysten esim. 1ms viiveellä toinen. :P
tuli vaan mieleen :wink: jaksaako toi yks sytkäkivi ladata kahta puolaa samaan aikaan?

Posted: Mon Apr 13, 2009 13:33
by Benkku
Eipä juuri ole järkeä. Toisen kipinän ajoitus olisi totaalisen väärä. Ennemmin kannattaa keskittyä 'siihen yhteen' kipinään ja keskittää muuntajaan varattu teho siihen.

Posted: Sat Jul 04, 2009 19:02
by Robert
tietääkö kukaan että voisko noita syttykiviä kytkeä näin kun laittaa twinspark koneeseen vai lakaako mega käryämään? vai mikä olis ratkaisuna?


http://s86.photobucket.com/albums/k83/_ ... ag=sytytys

Posted: Thu Jul 09, 2009 20:19
by Benkku
rallikuski wrote:Optimihan olisi että täydellisesti ja tasajakoisesti muodostunut seos olisi täydellisen pallon muotoisessa palotilassa ja kipinä tulisi täysin keskeltä palotilaa.
Optimi minkä suhteen - mahdollisimman korkean tehollisen keskipaineenko (ts. moottorista saatavan tehon)?

'Yhtä' optimia palotilamallia ei ole olemassa. Moottorin käyttötarkoitus (esim. kilpa vs. 'normi' käyttö-vehkeen eko moottori) sen ratkaisee.

http://www.darinmorgan.com
http://www.darinmorgan.com/aurora.htm

Posted: Wed Sep 16, 2009 18:24
by ta22
twinspark asetukset hukassa,mega 2 v3 36-1 vr.

Posted: Tue Nov 24, 2009 17:30
by ta22
perus asetukset laitettu vr anturin singnaali katoaa anturi 0,8mm poteja on säädetty.vr anturin napaisuus vaikuttaako jos aalto väärin päin.

Posted: Thu Nov 26, 2009 18:53
by SamiH
Täh?

Ei tullut sanakirjaa mukaan, mutta jos oikein tulkitsin niin anturin etäisyys triggeripyörästä on 0,8mm. Onko tuota koitettu muutella? VR anturin napaisuus saattaa hyvinkin vaikuttaa, mutta tuohan on helppo kokeilla. Onko potikat olleet ohjeen mukaan säädetty?

Posted: Sun Dec 06, 2009 18:29
by rallikuski
Benkku wrote:
rallikuski wrote:Optimihan olisi että täydellisesti ja tasajakoisesti muodostunut seos olisi täydellisen pallon muotoisessa palotilassa ja kipinä tulisi täysin keskeltä palotilaa.
Optimi minkä suhteen - mahdollisimman korkean tehollisen keskipaineenko (ts. moottorista saatavan tehon)?

'Yhtä' optimia palotilamallia ei ole olemassa. Moottorin käyttötarkoitus (esim. kilpa vs. 'normi' käyttö-vehkeen eko moottori) sen ratkaisee.

http://www.darinmorgan.com
http://www.darinmorgan.com/aurora.htm
Korjataan... Optimi palorintaman tasaisen etenemisen suhteen...

Posted: Tue Dec 08, 2009 8:42
by 20m
Googlen väittämän mukaan suurin paine sylinterissä kannattaa ajoittaa 15-17 astetta yläkuolokohdan jälkeen.

Jos seos palaa hitaasti, joutuu sen sytyttämään aiemmin eli laittaa lisää ennakkoa. Ja silloin paine alkaa nousta jo ennen yläkuolokohtaa, joka vastustaa männän liikettä.

Kahden sytytystulpan idea on varmaankin se, että saadaan seos palamaan nopeammin ja se painepiikki ajoitettua enempi sinne yläkuolokohdan paremmalle puolelle.