Page 1 of 2

login selvitystä+tyhjäkäynnin selvitys

Posted: Wed Feb 25, 2009 20:47
by jp
Terppa,

1.6l turbomoottorissa jota ohjataan ms1 v2.2 ja extra koodilla varustetulla boksilla edis4 kanssa, ilmenny muutamia ongelmia käyntivaiheessa jotka tahtos kerralla hoitaa kuntoon.

Kylmällä koneella tuntus imusarjan paine olevan siellä 50-55kpan hujakoilla, ja muutenkin tuntuisi rikastuksia muuttelemalla kone vastaavan aina parempaan suuntaan. Kun taas kone lämpenee, tyhjäkäynnin aikana imusarjan paine nousee 70-80kpa hujakoille, joka minusta ainakin kuulostaa aika kovalta. Tällöin toki käydään aika rikkaalla vielä.

Map anturi näyttää moottori sammuksissa 99kpa, ja muutenkin tuntuisi, jotta voisi kunnossa olla. Mulla lähinnä mietintämyssyssä, että onko tuo vika softan puolella jossain asetuspuolella jota en ole huomannut, vai fyysisesti kusee.. Vähän hämää tuo kylmänä käyvän ja lämpösenä käyvän paineheittelyt.

Laitan vähän logia, kun kone on lämpösenä käyttetty hetken aikaa..
Ja vielä vaikkapa msq filen, jotta voi helpottua tuoa selvittely.

datalog1

datalog2

http://cid-fbcbb2fb809e99f5.skydrive.li ... deksas.msq

Eli kiitos niille jotka jakso vaivautua lukemaan edes tänne asti :P

p.s Toi nimen peräs "kokenut megasquirttaaja" ei pidä kyl tippaakaan paikkaansa :D

Posted: Wed Feb 25, 2009 22:08
by kamski
Aika kovat MAP arvot ja viellä kasvaa lämmitesään. Katsos piruttain onko ventilien välykset ok?
Tai sitten hukkaportti ok,dumppi?
Vaikuttaa mekaaniselta vialta.
Mikä motti sulla on 1.6? FORD?

Posted: Wed Feb 25, 2009 22:10
by jp
kamski wrote:Aika kovat MAP arvot ja viellä kasvaa lämmitesään. Katsos piruttain onko ventilien välykset ok?
Tai sitten hukkaportti ok,dumppi?
Vaikuttaa mekaaniselta vialta.
Mikä motti sulla on 1.6? FORD?
toyotan 4a-gte.. venavälykset "pitäs" olla ok mut voishan ne tarkistella. Mappi arvo itteäkin ihmetyttää.. Mutta hukkaportti ja dumppihan on kaasuläppää ennen, joten mite ne vaikuttaa mappi arvoon? :D

Posted: Wed Feb 25, 2009 22:37
by kamski
Joo tässä tapauksessa dumpit ei vaikutta asiaan. Onko t-vis käytössä siis nämä läpät imukurkussa?
Sitten kannattaisi tarkistaa kaikki alipaineletkut yksi kerrallaan., niitä on sitten muutaman kappaletta, ja onko oikein kytketty.
Paljonko on RPM kun MAP on 80%

Posted: Wed Feb 25, 2009 22:44
by jp
Ei ole tvissejä.. on pikkureikäsellä kannella oleva 4a-gze johon vaihdettu pakokaasuahdin. Imusarjassa ei ole kuin tarvittavat alipaineletkut.

edit:

JA vielä tohon rpm kyssäriin - eikö se tossa logissa taida pyöriä 1000-1200rpm kieppeillä ja 70-75kpa paine.

Posted: Wed Feb 25, 2009 23:04
by kamski
Jaa se on ollut 4a-gze.
Vilkasin vähän logea siin on 1000rpm jotain 70% MAP näytti olevan, ennakko on aika kova. Sitten kaikki arvot sahaa edes takaisin, eli voi hyvinkin olla levyllä vähän säätämistä vastus arvot tai jotain en ediksen kanssa paljoa pelannut. Minulla oli vastaavanlainen vika ja syyksi paljastui liian suuret ylösvetovastukset sytkälle..
Mitä kaikkea sinun megasquirt purkki on syönyt, tarkoitan just näitä vastuksia:.

Posted: Wed Feb 25, 2009 23:10
by jp
kamski wrote:Jaa se on ollut 4a-gze.
Vilkasin vähän logea siin on 1000rpm jotain 70% MAP näytti olevan, ennakko on aika kova. Sitten kaikki arvot sahaa edes takaisin, eli voi hyvinkin olla levyllä vähän säätämistä vastus arvot tai jotain en ediksen kanssa paljoa pelannut. Minulla oli vastaavanlainen vika ja syyksi paljastui liian suuret ylösvetovastukset sytkälle..
Mitä kaikkea sinun megasquirt purkki on syönyt, tarkoitan just näitä vastuksia:.
joo 4a-gze, agen imusarjalla.. Mä en oo ite kasannu tota boksia, joten en osaa vastata tohon. Voisko johtua triggerisetupeista hardispuolella? kun kattoo tota spark anglea, niin heiluu kun hullun mulkku :shock:
Tuo boksi on tehty orkkisecun sisään auton omalla johtosarjalla. Jälkeenpäin kun kelailee, niin en hemmetis tekis näin enään uudestaan. Pelkkää harmia koko paskasta ollu :D

Posted: Wed Feb 25, 2009 23:22
by kamski
Joo hyvä, tässä on tarvittava tieto mitä kaikkea herkkua joutuu tekee ediksen varten eli siis tarkista levyltä onko kaikki ok ?
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... Ediswiring

Laitan velä tän. Megasquirt on moottorin säätö ecu + softa ja sitä opiskellaan määrättömälla aikataululla, eli silloin opiskellan kuin siltä tuntuu :lol:
Mutta jos edis rupee tökkii niin minulta löytyisi valmis GM HEI 8 PIN paketti joka on pommin kestävä. Mutta en näe mitään järkeä muuttaa sitä sytkä tässä vaihessa. Eli tarkista noi rauta muutokset tai tarkistuttaa se.
Kyl tosta vielä hyvää tulee.

Posted: Wed Feb 25, 2009 23:33
by jp
joo tokihan sitä voi tarkistaa. Heppu joka ton kasas on tehnyt useita settejä megasquirt lankkuja itselleen ja muille myös. Eli voisin hyvinki kuvitella, että asennusvirhettä meikäläisen puolesta :D

Mites, voiko suojaamaton piuha vr sensorille vaikuttaa tollasee sytkän vaelteluun? Ja voiko tuo epätasaisuus taas johtua siitä että esim käynti ei ole tasaista ja sitä kautta myös sparkitkin hyppii?

Posted: Wed Feb 25, 2009 23:48
by kamski
Tietenkin kaikki vaikuttaa toisiinsa, yleiset virheet mitä olen lukenut on: otetaan +12v virrat jostain puolan johdosta megalle, jolloin varmasti tulee häiriöitä. Ja ainakin hall anturi näyttäis olevan allerginen noille ulkosille häiriötekijoille.
EI muuta kun tutkii vähän sitä levyä niin tiedetään vähän lisää. :D

On minullakin mega toyon orkkis piuhoilla, ei siinä muuta tarvis olla kuin oikeat sähkökaaviot kytkettäessä.

Posted: Thu Feb 26, 2009 6:55
by TTH
Jos epäilet mapin arvoja laita mekaaninen ahtopainemittari imusarjaan.
Ja vertaa arvoja.
Sytytysennakon heittely? Kato karttaa=>Laita sinne tasanen plaani käyntialueelle ja kato onko arvot kartalla samat kun logissa.

vakio 2.0 vento käy 950rpm map 35-37Kpa . 1200 Samat.
Riippuu tietysti nokista =>2.0 ohc turbo ford käy 900Rpm map 99Kpa ja Toimii.(Nokka ei ole ihan vakio)

Posted: Thu Feb 26, 2009 8:28
by teg
Ihan normaalia että MAP nousee tuonne 80kPa:n paikkeille, jos kone ei meinaa jaksaa käydä.

Posted: Thu Feb 26, 2009 9:25
by jp
Ok. Pitää vielä varmistaa softan ennakot ja fyysisesti paikkansa pitävyys..
Mulla meinaan heittää edelleen tuo triggeripyörä sen pari hammasta, joten se tuo vielä lisäväriä varmasti tähän hommaan.

Lyön kemppiliimalla kiinni oikeaan kohtaan sen :D

Noissa triggeripyörissä olis hemmetin hyvä jos sais tehtyä nuo "pulttikiinnitys" kohdat liukuviksi, jotta siinä olisi enemmänkin pelivaraa kiinnityksessä. Tällöin tuo ajoituksen oikein saaminen ei olisi työn ja tuskan takana vähän vajavaisemmilla työkaluilla :P

Posted: Sat Feb 28, 2009 17:49
by jp
huhu, olikin taas setit.. Kyllä tuo MAP arvo muuttuu aika paljon koneen käynnin parantuessa / vaivattomammin käydessä.

Asioita joita huomain, oli että hemmetisti paukutti putkessa vrt. viime kertaan kun kävin. Säädin triggerilevyn kohdalleen (oli pielesä puolisen hammasväliä). Vaihdoin itseasiassa tulpatkin (oli vanhat kohtuulailla mustat :D)

Kylmäkäynnillä tuntu nostavan kierroksia muuten aika paljon korkeammalle kun normaalisti, mitä terveempää seosta tarjosin koneelle. 1600rpm kohdalla 14-14.5AFR paikkeilla käynti oli kyllä melkolailla hyvänoloista.
Ja kun koneenlämpö nousi / kierrokset itseasiassa tippui huomattavasti alkutyhjäkäynnistä.

Posted: Sun Mar 01, 2009 17:06
by jp
uutta logia tarjolla..

http://cid-fbcbb2fb809e99f5.skydrive.li ... testi2.msq

http://cid-fbcbb2fb809e99f5.skydrive.li ... ndataa.xls

tuntuu että kaikki johdonmukasuus on kadonnu, kun laitoin ton triggeripyörän kerrankin hampaalleen oikein ja vaihdoin tulpat uusiin.

Nyt tosta näkee, että toi sytkän signaali hyppii aika paljon, vaikkakin sillä alueella ennakot on säädetty samoiksi monelta sarakkeelta.

kpa arvokin näyttää oikein ja muuttuu aika paljon koneelle tarjotessa muutoksia.. Kai se pitää ottaa yhteys pk-alueelta johonkin welhoon ja pyytää säätämään tuo, että ei tämä kesä enään mene hukkaan sen takia.

Loppujen lopuks näytti, ettei laajakaistan tieto enään muuttunut millään tavoin vaan jumitti 10:n kohdalle eikä pakoputkesta kyllä niin tummaa pakokaasua tule.

Posted: Sun Mar 01, 2009 18:31
by teg
Jos se 10 näyttää, niin on AIVAN liian rikkalla.

Posted: Sun Mar 01, 2009 18:39
by jp
Joo kymppiä se näytti lopuksi ja sitä ihmettelinkin kun ei pakokaasun määrässä suurta kasvua näkynyt.. Mietin jo, että menikö laajakaistan anturi paskaks tosta bensashowsta :D

Posted: Sun Mar 01, 2009 19:11
by TTH
Katohan logia ve näytti kokoajan 74-73 vaikkka kartalla oli paljon pienemmät arvot.

Posted: Sun Mar 01, 2009 19:12
by jp
Mites se on mahdollista? tossa vaiheessa ei rikastuksia ollut enään päällä?

Posted: Sun Mar 01, 2009 19:16
by TTH
En tiedä mutta ei se noinkaan voi olla. Kyllä se logissa pitää näyttää samaa kuin kartalla on.

Posted: Sun Mar 01, 2009 20:14
by jp
itseasiassa se on noissa kaikissa aiemmissakin tuo reilusti enemmän tuo login arvo kun oikean VE kartan. Luulisi polttavan .msq filen kokonaisuudessaan boksille, jos sen avaa uutena projektina ja suoraan painaa burn.. :P

Posted: Sun Mar 01, 2009 22:22
by teg
Tämä loki ei ole samoilla säädöillä kuin tuo msq-tiedosto.

Posted: Thu Mar 05, 2009 20:59
by kamski
jp wrote:Joo kymppiä se näytti lopuksi ja sitä ihmettelinkin kun ei pakokaasun määrässä suurta kasvua näkynyt.. Mietin jo, että menikö laajakaistan anturi paskaks tosta bensashowsta :D
Minkä merkkinen laajakaista teikäläisellä käytössä ja onko se kofiguroittu kaikissa mega asetuksissa käyttöön? Se on vaan aika kallista vaihtaa laajakaistalambda vähän väliä. 8) PLX lamdassa on ollut jotain häikkää jo uutena..

Eikä kukaan pakokaasujen säätäjä welho pysty säätää seokset kohdalleen jos kortilla, softassa tai kytkennöissä jotain häikkää.

Kokeile piruttain ihan perus lamdalla! Onhan se huomattavasti halvempi osta vaikka joku 30€ tarvike lamdan näin kokeilu ajaksi.

Onko TPS oikein kytketty ja kalibroitu? Jostain kumman syystä se jäi kelluu logista kun katsele ????

Posted: Fri Mar 06, 2009 17:59
by jp
tps on kalibroitu. Laajakaista on konffittu LC-1 mukaan. Jostain oon lueskellut ettei diggais raakasta bensasta? :D

Ja sellanen tarvikelambda siinä oli aiemmin. Eihän se kerro yhtään mitään, näyttää mittarista just et anturi toimii.

En ole kerennyt nyt projektin kanssa sählää muiden kiireiden johdosta, mutta päivittelen uutta speksiä kun tulee käydyksi..

Posted: Mon Mar 09, 2009 0:20
by jp
noiden karttojen "ei-täsmäävyys" haittaa vieläkin. Tein kokeeksi ihan muuttamattoman msq:n omaan kansioonsa ja siitä otin logia samaan kansioon.

Tämän jälkeen megatune kiinni ja logvieweri käyntiin ja näyttää login VE arvo isompaa, mitä kartalla on. mietinkin, että saa laittaa VE arvoksi 10:ntä, reg fuelin ollessa 6/6 - 1 squirt, siihen 50-70kpa alueelle :D

Vaikuttaisiko tuohon mitkä seikat, jos kartat ja logit nyt olisi oikein. Kaveri puhu jotain MAP ja TPS mukaset kartat samaan aikaan käynnissä.. ? En ainakaan ensi yrittämällä löytänyt paikkaa tollaselle..

Posted: Mon Mar 09, 2009 10:09
by teg
jp wrote:
Vaikuttaisiko tuohon mitkä seikat, jos kartat ja logit nyt olisi oikein. Kaveri puhu jotain MAP ja TPS mukaset kartat samaan aikaan käynnissä.. ? En ainakaan ensi yrittämällä löytänyt paikkaa tollaselle..
Ei ollut päällä tuossa msq tiedostossa.

Oletko nyt aivan varma, että asetuksesi siirtyvät edes ECUun? Herjaako megatune missään vaiheessa mitään? Muistathan aina painaa burn-nappia?

Posted: Mon Mar 09, 2009 11:23
by jp
Moro,

Olen varma että siirtyy, kun vielä varmuuden vuoksi kävin kriittiset valikot yksitellen läpi ja burnasin.

Ja megatune ei herjaa missään vaiheessa mitään. Sehän tässä hieman ihmetyttääkin. Entäs, voiko tuota megalogvieweriä konffia päin persettä millään tavalla? Olen valinnut tuon mun laajakaistan asetuksista vain enkä muuta..

Posted: Mon Mar 09, 2009 17:57
by teg
Koitappas ottaa vielä lokia käynnistä ja avaa megatune + tallenna msq tiedosto, kun sinulla on vielä yhteys megaan. Koitetaan vielä kerran...

Posted: Mon Mar 09, 2009 23:05
by jp
otin juu.. ja se tekee samaa ongelmaa vielä. Mulla on VE kartassa 10-15 arvoja tietyllä alueella ja logi näyttää 40 :D Ja tehnyt juurkin tuota, että megassa on yhteys kun tallennettu ja kokeiltu muitakin variaatoita.

Eihän tää nyt enään voi olla miehestäkään kiinni, kuitenkin tietotekniikkapuoli pitäs olla hallussa mulla jo muilta osin..

Eikai tuo kumoista rakettitiedettä ole.. jos painetaan BURN VE tablessa, niin voisin kuvitella että tämä tallentuu boksille. Ja tehty sparkille sama yms.. Mites tuo sparkkikin näyttäs näyttävän eri arvoja noissa logeissa, kun esim msq:ssa olevat? Vai laskeeko se jotain keskiarvoa noiden 4 ruudun alueelta?

Eli tuossa logviewerissä ei voi milllään tavoin sössiä mitään asetusta, joka kertoisi tuon arvon omilla muuttujillaan? :D

Posted: Tue Mar 10, 2009 8:13
by teg
Juu, mega interpoloi aina arvoja ruutujen välillä. Logviewer ei muokkaa VE tai sytkäennakoita.

Oothan kokeillut ladata koodin uudestaan sisään ja tyhjästä lähtenyt konffia luomaan?