Page 1 of 1

Hall-pohjainen jakajasytkä sekoilee

Posted: Tue Jan 27, 2009 21:18
by Jankos
Taas on turattu ja kunnolla :D

Fordin ohc koneeseen on laitettu sellanen fordin jakaja jossa Hall-anturi ja siinä sitten oli sytkäpäätteenä 123 loppuinen. Syksyllä kaikki pelasi ok, mutta nyt tauon jälkeen sytkä sekoilee oikein kunnolla. Ennakot pomppii minne sattuu eli välillä saattaa käydä nätistikin mutta yleensä ennakkoa on 30-60 astetta ja pätkii myös satunnaisesti.

Vaihdettu on hall-anturi, hall-jakajalle tarkoitettu sytkäboksi, on kytketty sytkäboksi suoraan hall-anturille. Mikään ei vaan vaikuta... Skoopilla tutkin hallilta megalle tulevaa sinaalia eikä siinä näkynyt mitään outoa ja ennakon säätökin toimi ihan ok kun mittasi lähtevää signaalia verraten tulevaan.

Viimeisimpänä mieleen tuli sähköjen pätkiminen mutta se on taas seuraavan päivän tutkimuksia.

Missä muussa tuo vika voisi olla?

Posted: Sat Jan 31, 2009 19:45
by Jankos
Sähköongelmat tutkittiin asentamalla induktiivijakaja koneeseen toimimaan itsenäisesti ja erillisellä akulla, sytkä sekoili aivan samalla tavalla :roll:

Sitten pyöriteltiin jakajaa porakoneella ja ei minkäänlaisia häiriötä. lopulta tutkittiin apuakselia ja jakohihnaa. Ne kun vaihdeltiin niin johan alkoi taas pelaamaan...

Eli ihan selvä sähköhäiriö olikin mekaaninen. :wink:

Re: Hall-pohjainen jakajasytkä sekoilee

Posted: Sun Feb 01, 2009 3:10
by Benkku
Jankos wrote:Taas on turattu ja kunnolla :D

Fordin ohc koneeseen on laitettu sellanen fordin jakaja jossa Hall-anturi...
Retorinen 'tyhmä' kysymys. :D

Miksi kampikulma-anturi on välyksellisen apurattaan/hihnan takana. -> Kulmatunnistus siis (ts. anturointi) suoraan kampi-akselille. Virranjaotinta voi toki käyttää normaalisti jakamaan kipinä sylintereille.

Re: Hall-pohjainen jakajasytkä sekoilee

Posted: Sun Feb 01, 2009 10:22
by Jankos
Benkku wrote: Retorinen 'tyhmä' kysymys. :D

Miksi kampikulma-anturi on välyksellisen apurattaan/hihnan takana. -> Kulmatunnistus siis (ts. anturointi) suoraan kampi-akselille. Virranjaotinta voi toki käyttää normaalisti jakamaan kipinä sylintereille.
Ei yhtään tyhmä...

Tuo kampuran hihnapyörä kun on työn alla ja ei ole saatu valmiiksi... Tai siis olishan se valmis jos tälläisi triggeripyörän suoraan kiinni hihnapyörään mutta sen rakenne kun on mikä on niin siinä on rikkoutumisvaara paljon suurempi. Yritetään tehdä kunnollinen ja samalla moniurahihnalle.

Jakajahan ei ole huono kipinän jakaja, perjantaina pääsin tekemään penkissä vertailun. Eli kipinä jakajan kautta (triggeri kampuralla) vs. hukkakipinäpuola. Käyrään ei minkäänlaisia eroja. Ko. parilitranen kone ei kylläkään toimi kuin 8000 rpm asti ja tuottaa 210hp/260Nm. Hukkakipinään ei siis välttämättä kannata sijoittaa rahojaan ensimmäisenä, tietty eihän se ole kuin sen 60 euroa lisää puolaan.