Page 1 of 2

Sytytys MSnS extra + Hukkakipinäpuola

Posted: Sun Jun 26, 2005 0:21
by MikZ
Nelipyttyseen ja nelitahtiseen koneeseen olisi tarkoitus laittaa ruiskutus ja sytkä megasquirtilla. Ruiskupuoli alkaa olla hallussa mutka sytkäpuolella olisi vielä pari kysymystä:

Hyllystä löytyy Honeywell 1GT101DC Hall-anturi eli sen laittaisin kampiakseliin (vai nokkaan?), mutta kuinka monta pulttia akselille mitä se tunnistelee? Ja mihin kohtiin? Ymmärsin että maksimiennakko + 5 astetta, mutta tuleeko pultteja neljä kappaletta? Ja jos yksi jätetään pois niin mikä niistä?

Hall anturi siis kytketään suoraan megaan, lisäksi ylösveto jos tarvitaan. Mikä moodi extrakoodista valitaan sytytykselle?

Puolaksi tulossa ilmeisesti BOSCH 12V 2 x 2 suorasytytyspuola mallia 0 221 503 407. Mikä "sytkän vahvistin" laatikko megan ja tuon väliin tarvitaan? Lisäksi kytkentäohjeet olisi kova sana.

Kiitoksia ohjeista jo etukäteen, Mikko

Re: Sytytys MSnS extra + Hukkakipinäpuola

Posted: Mon Jun 27, 2005 0:09
by MikZ
Vastaanpa itse itselleni, kun löysin "valon" tuolta johdotus-puolelta.
MikZ wrote: Hyllystä löytyy Honeywell 1GT101DC Hall-anturi eli sen laittaisin kampiakseliin (vai nokkaan?), mutta kuinka monta pulttia akselille mitä se tunnistelee? Ja mihin kohtiin? Ymmärsin että maksimiennakko + 5 astetta, mutta tuleeko pultteja neljä kappaletta? Ja jos yksi jätetään pois niin mikä niistä?
Joo eli Hall tunnistelemaan akselia, ja siihen vaikka kolme tappia. Ensimmäinen esim. 60astetta ennen ykkösen yläkuolokohtaa, toinen 90astetta eteenpäin ja kolmas siitä 90 astetta eteenpäin.
MikZ wrote: Hall anturi siis kytketään suoraan megaan, lisäksi ylösveto jos tarvitaan. Mikä moodi extrakoodista valitaan sytytykselle?
Kytketään napaan 24, mutta vaatii modin boksiin. Wheeldecoder moodi megasta.
MikZ wrote: Puolaksi tulossa ilmeisesti BOSCH 12V 2 x 2 suorasytytyspuola mallia 0 221 503 407. Mikä "sytkän vahvistin" laatikko megan ja tuon väliin tarvitaan? Lisäksi kytkentäohjeet olisi kova sana.
Sytkäyksiköksi käy ilmeisesti myös Bosch 0 227 100 200 tai 0 227 100 204.

Nyt en oikeastaan jää enää kaipaamaan muuta kuin kytkentäohjeita megasta --> Sytkäyksikköön --> Puolaan. Eli lähinnä Sytkäyksikön ja puolan navat hakusessa.

Re: Sytytys MSnS extra + Hukkakipinäpuola

Posted: Mon Jun 27, 2005 0:21
by MikZ
MikZ wrote: Nyt en oikeastaan jää enää kaipaamaan muuta kuin kytkentäohjeita megasta --> Sytkäyksikköön --> Puolaan. Eli lähinnä Sytkäyksikön ja puolan navat hakusessa.
Ja on se niin helppoa. Google auttoi tässäkin asiassa.

Bosch 0 227 100 200 http://www.wolfems.com.au//freestyler/g ... %20200.pdf

Tosin puolan navat jäi vielä löytämättä. Eiköhän tämä tästä -->

Posted: Tue Jun 28, 2005 0:38
by MikZ
...Löpinät hävisi bittitaivaaseen, mutta kuitenkin, joku kysyi noista modeista niin mitä nyt olen lueskellut niin seuraavia modeja tarvitaan:

Hyppyjohdot pitää vetää ledeistä X11 ja X12 napoihin, jotta saadaan sytty-ulostulot siihen isoon töpseliin. Sekä lisätään kuvan mukaiset ylösvetovastukset. X11 on pinni 25 ja X12 on pinni 27. Kuva:
Image

Hall anturin kytkemistä varten coil tuloon pitää tehdä seuraavan kuvan mukainen modi:
Image

Toimivuudesta ei mitään tietoa mutta tarkoitus parin viikon sisään testata. Voin vaikka kertoa sitten tuloksia.

Posted: Tue Jun 28, 2005 6:51
by KariM
Nimenomaan nuo ylösvedot ovat se juju tuossa ledikuvassa. Vetää ne piuhat sitten mitä kautta vaan ulos boksista. Tokihan noita X11/12 -pisteitä kannattaa käyttää jos ovat vapaana.

Katselin tuota Honeywellin datalehteä. Se on toiminnaltaan sink eli maadottava. Jos vielä logiikka menee oikeinpäin, eli maadotus tapahtuu metallimetallin kohdalla, niin sitten tuo input-puolenkin modi on juuri se miten kytkentä tehdään.

Anturille luvataan 100kHz toimintataajuus. 4-1 pyörällä (=kolme tappia) maksimitaajuus on alle 500Hz joten mainiosti pitäisi toimia.

Voisikohan mainittujen sytkämodulien kanssa käyttää edis4-puolaa?

Posted: Tue Jun 28, 2005 8:28
by TVH
KariM wrote:Voisikohan mainittujen sytkämodulien kanssa käyttää edis4-puolaa?
Miksikäs ei, modulit ei ohjaa dwelliä joten extra-koodista oikeat dwell ajat niin pakkohan sen on toimia. :)

Posted: Tue Jun 28, 2005 9:07
by Tama
tarvitaanko siihen väliin ollenkaan modulia? Jyväskylän autostartissa epäilivät nimitäin sellasta. Eihän DTA:nkaan kanssat arvita mitään modulia väliin?
Ymmärrän kyllä sen että moduli tarvitaan jos latausaikaa ei voida säätää boksista.. Mutta se onkin oikeestaan ainoa asia jonka ymmärrän näistä moduli jutuista :)
Mutta siis apuja kaivataan, sillä mulla on escortin suorasyttypuola joka ois tarkotus laittaa kiinni ja nyt sitten tarviis tietää mitä kaikkea tarvii..

Posted: Tue Jun 28, 2005 9:13
by markosa
Mites 6-pyttyisen tapuksessa? Mihin pinniin liitetään tuon 3:n ledin ulostulo?

Posted: Tue Jun 28, 2005 16:55
by KariM
Sytkämoduli on vähimmillään vahvistin, ja sellainen tarvitaan ellei puolapaketti ole niin hieno malli että siinä olisi sisällä sellainen. MS:n sytkälähtöihin käytettävistä trankuista irtoaa virtaa muutama sata milliampeeri, kun puolan latauksessa on hyvä varautua 10A lukemiin.

DTA:ssa on varmaankin sisäiset riittävän tehokkaat päätetransistorit puolan lähdöissä.

Posted: Tue Jun 28, 2005 17:19
by KariM
Löytyi sopiva dokkari edis'n toiminnasta.

Inside the EDIS module is a microprocessor, VR sensor input, and coil driver transistors.
http://www.dainst.com/info/edis/edis.html

Eli edis-järjestelmässä puolaa ajava pääteaste on siellä edis-modulissa eikä puolassa. Näinollen sytkämoduli(t) menee hankittavaksi. Joko tuollainen kaksoismoduli kuten threadissa mainitut, tai kaksi tavallista yksikanavaista.

Posted: Wed Jun 29, 2005 2:51
by Benkku
Tarvitaanko siihen väliin ollenkaan modulia? ...

Sytkämoduli on vähimmillään vahvistin, ja sellainen tarvitaan ellei puolapaketti ole niin hieno malli että siinä olisi sisällä sellainen. MS:n sytkälähtöihin käytettävistä trankuista irtoaa virtaa muutama sata milliampeeri, kun puolan latauksessa on hyvä varautua 10A lukemiin.
Kyllä ja ei - eli kytkentään voi modifioida 'normi' trankkujen tilalle puolan ohjain IGBT:t tmv. (jäähdytyksestä tulee toki huolehtia) tai sitten (esim. Genboard ECU:n ollessa kyseessä) voi puolia ohjata myös suoraan ilman kytkennän muuttamista - mutta tässäkin tapauksessa voi käyttää helposti vaihdettavaa sytytysmoduulia 'tulilinjalle' ensiksi joutuvana komponenttina.

IMHO... jossain vaiheessa ennemmin tai myöhemmin kuitenkin - ilman erillistä sytytysmoduulia siis - moottorinohjaimen sisäinen pääte kärähtää.

Tällainen tilanne voi tulla esim. tulpan tai puolan rikkoontuessa, sytytysjohtimen irrotessa jne.

Kaksikkojärjestelmissä kuitenkin matkaa useinmiten voidaan jatkaa kahdella (4 sylinterinen moottori) tai neljällä sylinterillä (6 sylinterinen moottori), sillä usein vika kohdistuu 'onneksi' vain yhteen 'sytytyspiiriin'.

COP järjestelmissä pimenee tyypillisesti yleensä vain yksi sylinteri.

Virranjaottimella varustettu systeemi kuolee luonnollisesti kokonaan 'sen ainoan' sytytyspiirin vioittuessa.

Posted: Wed Jun 29, 2005 8:10
by Tama
kiitoksia tiedoista,
ilmankos ne ei oiken siellä bosch liikkeessä tienny ku tuohan on fordin oma moduli. Joten sitä ei lienee saa boschilaisena tai jonain kopiona? Vai osaatteko heittää ilmoille sellasen modulin joka kannattaisi hommata?
Mielellään toteuttaisin sen yhdellä modulilla jos se vaan suinkin mahdollista. Taino, riippuu vähän kumpi vaihtoehto on edullisempi.
Onkos tällä edis suorasytty systeemillä mahdollista ohjata lähtökierrostenrajoitusta? Mitä konkreettista hyötyä on suorasytyksestä? Ainoa ilo mitä mulle tulee mieleen, on että päästään jakajasta eroon ja sen myötä kipinä ei heikkene matkalla?
Ilmeisesti myös tuo puola on tehokkaampi kuin ns perinteinen?

Posted: Wed Jun 29, 2005 8:23
by TVH
EDIS systeemiä ei varmaan löydy kuin Fordin tekeleenä. Systeemin ero megalla ohjattuun suorasytkään on että EDIS suorittaa itse hammaspyörän dekoodauksen ja puolan käsyttämisen, megasquirt vain laskee halutun ennakon sille. EDISin kanssa on sitten pakko käyttää 36-1 hammaspyörää ja juuri oikein sijoitettua VR anturia.

Megasquirtilla ohjattavia hukkakipinäpuolia on kymmeniä erilaisia tarvikeosana, samoin noita yksiköitä on monen eri valmistajan tarvikkeena. Megasquirt osaa dekoodata melkein millaista hammastusta tahansa, 4-1 lähtien ainakin 60-2 hammastukseen.

Posted: Wed Jun 29, 2005 8:34
by Tama
TVH wrote:EDISin kanssa on sitten pakko käyttää 36-1 hammaspyörää ja juuri oikein sijoitettua VR anturia.
Mitä tarkoitat tuolla juuri oikein sijoitettua VR anturia? Eikös anturin paikan saa määrittää itse, kunhan se on esim 60 astetta puuttuvan hampaan jälkeen yläkuolokohdassa?
Vai eikö megaruisku anna määrittää noita astelukuja? DTA:n asennuksessa mainittiin että vähintään 10 astetta enemmän kun maksimi ennakot. 36-1 hammaskehä ja anturi mulla on jo asennettuna ja puolakin on jo paikallaan kun piti tosiaan tuo DTA pistää autooni, mutta ei auta itku markkinoilla, piuhat uusiksi ja elämä jatkuu :)

Posted: Wed Jun 29, 2005 8:44
by TVH
Tama wrote:
TVH wrote:EDISin kanssa on sitten pakko käyttää 36-1 hammaspyörää ja juuri oikein sijoitettua VR anturia.
Mitä tarkoitat tuolla juuri oikein sijoitettua VR anturia? Eikös anturin paikan saa määrittää itse, kunhan se on esim 60 astetta puuttuvan hampaan jälkeen yläkuolokohdassa?
Vai eikö megaruisku anna määrittää noita astelukuja? DTA:n asennuksessa mainittiin että vähintään 10 astetta enemmän kun maksimi ennakot. 36-1 hammaskehä ja anturi mulla on jo asennettuna ja puolakin on jo paikallaan kun piti tosiaan tuo DTA pistää autooni, mutta ei auta itku markkinoilla, piuhat uusiksi ja elämä jatkuu :)
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html

EDIS systeemi vaatii että käytetään tuon linkin mukaisita ennakkoa. Eri asia jos käytetään megan wheel decoderia hammaspyörän dekoodaukseen.

Posted: Wed Jun 29, 2005 10:47
by Tama
Juu,elikkä 90 astetta pitää olla ennakko mun tapauksessa (4-syl). No onneksi triggerin kiinnitys on mallia "säädettävä" :)

Posted: Wed Jun 29, 2005 21:28
by markosa
Anteeksi tämä toistaminen mutta kun ei mene nuo kuvat päähän sitten millään. Aloittelija(perseestä) elektroniikan kanssa :?.

Olenko oikeassa seuraavien muokkauksien suhteen.
(Wheel decoder & wasted spark, 6-syl)

HALL-anturi 1GT101DC kytketään megan 24 pinniin.
Tarvitaanko ylösveto hall-signaaliin, jännite / vastus ??

Hall signaalia varten megaan seuraavat.
XG1 - XG2 hypäri pois, XG1:stä hypäri pinnin 24 jalkaan?
Mitä muuta ?


Uloslähdöt sytkäboksiin.
Megaan vedän hypyt ledien miinus navoista x11 x12 x13 ylösvetoineen?
Mistä ylösveto jännite kannattaa ottaa?

Nämäkö saa selville niin maailma on taas paljo parempi paikka.

Posted: Thu Jun 30, 2005 17:48
by KariM
markosa wrote: HALL-anturi 1GT101DC kytketään megan 24 pinniin.
Tarvitaanko ylösveto hall-signaaliin, jännite / vastus ??
Kokeile; Anturi on toiminnaltaan maadoittava kun eteen tulee ferrometallista rautaa. Näinollen ulostulo ei ole maassa silloin kun anturin edessä ei ole rautaa. Kytke anturiin käyttöjännite ja mittaa ulostuloa volttimittarilla. Jos jännitettä ei näy, niin sitten se tarvitsee sen ylösvedon.

Posted: Thu Jun 30, 2005 19:40
by -Kalle-
1GT101DC anturi on maadoittava ja vaatii ylösvedon.

Posted: Thu Jun 30, 2005 22:53
by MikZ
markosa wrote:Anteeksi tämä toistaminen mutta kun ei mene nuo kuvat päähän sitten millään. Aloittelija(perseestä) elektroniikan kanssa :?.
Joo en mäkään näistä mitään tajua, mutta...
markosa wrote:HALL-anturi 1GT101DC kytketään megan 24 pinniin.
Tarvitaanko ylösveto hall-signaaliin, jännite / vastus ??
Joo kytketään siihen ja tarvitaan se ylösveto. Varmaan se 1 kilo-ohmi riittää mitä noissa ulostuloissakin?
markosa wrote:Hall signaalia varten megaan seuraavat.
XG1 - XG2 hypäri pois, XG1:stä hypäri pinnin 24 jalkaan?
Mitä muuta ?
Jos tuota kuvaa tulkitsen oikein niin pinni 24:sta hyppy XG1. D5 ja R10 pois kokonaan? Ja D8:iin (mitähän toi 1,3k-2k tossa tarkottaa?) vedetään hyppy Vcc:stä. Kieltämättä vähän hämärä kuva.
markosa wrote:Uloslähdöt sytkäboksiin.
Megaan vedän hypyt ledien miinus navoista x11 x12 x13 ylösvetoineen?
Mistä ylösveto jännite kannattaa ottaa?
Joo näin kytkisin ainakin minä. Tohon en osaa ottaa kantaa että mihin ne ylösvedot kannattaa kytkeä, Pitäisiköhän muuten olla 5V vai 12V mihin ne kytketään?
markosa wrote:Nämäkö saa selville niin maailma on taas paljo parempi paikka.
Joo, mullakin on vielä projekti kesken. Koitan saada bensapuolen ensin toimimaan ihan normi jakajan kanssa ja alan sitten tappelemaan ton sytkäpuolen kanssa. Huomenna tekemään johtosarjaa autoon -->

Posted: Fri Sep 02, 2005 18:48
by karvanoppa
eikös tuon 1GT101DC hall anturin kanssa riitä ihan vaan, että tekee tuon schematic 1 kuvan mukaisesti eli signal tulee pin 24:seen ja sitten ryöstää MS:n syöttö jännitteestä 1k ohmin vastuksella siihen 24pinniin ylösvedon? Sit tarveisi vielä ryöstää vaikka ms:n syöttö johdosta anturin plus jännite?

Posted: Sat Sep 03, 2005 0:29
by MikZ
karvanoppa wrote:eikös tuon 1GT101DC hall anturin kanssa riitä ihan vaan, että tekee tuon schematic 1 kuvan mukaisesti eli signal tulee pin 24:seen ja sitten ryöstää MS:n syöttö jännitteestä 1k ohmin vastuksella siihen 24pinniin ylösvedon? Sit tarveisi vielä ryöstää vaikka ms:n syöttö johdosta anturin plus jännite?
Kaiken järjen mukaan noinhan sen pitäisi mennä. (miksköhän tossa mun tekstissä on valittu toi ihan toinen kuva...) Tosin jossain sanottiin että jännitteen pitäisi olla hyvin suodatettua, joten tarkoitukseen voisi kokeilla tps-sensorille menevää suodatettua viittä volttia.

Posted: Sun Sep 04, 2005 0:30
by karvanoppa
Mahtaako se haitata jotakuta, kun tuo hall anturille menevä syöttö, jos ottaisi tuosta TPS:n jännitteestä se olisi 5v ja kuitenkin ylösveto jännite on 12volttia?

Sit vielä onko tarpeen hall ja lambda johdoissa oikeasti suojattu/kierretty kaapeli?

Kaaviosta

Posted: Wed Nov 09, 2005 21:14
by Riksa
Tyhmä kysymys mutta pitääkö poistaa alemmassa kuvassa olevat D5 ja R10 ?? Varmaankin kun niitä ei oo kuvassa mutta ajattelin tarkistaa kumminkin. Ja tuossa kaavioissa oleva VCC? mikä se on?
MikZ wrote:
Hyppyjohdot pitää vetää ledeistä X11 ja X12 napoihin, jotta saadaan sytty-ulostulot siihen isoon töpseliin. Sekä lisätään kuvan mukaiset ylösvetovastukset. X11 on pinni 25 ja X12 on pinni 27. Kuva:
Image

Hall anturin kytkemistä varten coil tuloon pitää tehdä seuraavan kuvan mukainen modi:
Image

Posted: Wed Nov 09, 2005 21:17
by KariM
D5 ja R10 pitää poistaa. Vcc on +5v, joka löytyy esim. vastuksen R11 toisesta päästä kuvan mukaisesti.

D8 ?

Posted: Thu Nov 10, 2005 22:38
by Riksa
Eli vielä yksi tyhmä kysymys. Eli jääkö D8 paikalleen hyppylangan kera vai otetaanko hyppylanka pois vai vaihdetaanko kokonaan johonkin muuhun komponenttiin??

Re: D8 ?

Posted: Thu Nov 10, 2005 23:45
by MikZ
Riksa wrote:Eli vielä yksi tyhmä kysymys. Eli jääkö D8 paikalleen hyppylangan kera vai otetaanko hyppylanka pois vai vaihdetaanko kokonaan johonkin muuhun komponenttiin??
Kokonaan pois ja siihen tilalle 1,3-2k:n vastus.

vastus

Posted: Fri Nov 11, 2005 0:09
by Riksa
riittääkö 1k vai voisiko laittaa esim 2kpl 1k vastuksia sarjaan eli peräkkäin?

Re: vastus

Posted: Fri Nov 11, 2005 19:47
by MikZ
Riksa wrote:riittääkö 1k vai voisiko laittaa esim 2kpl 1k vastuksia sarjaan eli peräkkäin?
kaksi sarjaan ajaa saman asian.

ongelma

Posted: Mon Nov 14, 2005 20:13
by Riksa
tänään sain kaikki kilkkeet kiinni autoon ja kaikki anturit jne pelitti mutta kierros signaali puuttui kokonaan ja kytkennät tehty noitten tässä topikissa olevien kaaviotten mukaan. kun räpsin hallin sisääntulo piuhaa maihin suoraan niin antoi megatuneen kierroksia mutta kun laittoi hallin kiinni vaikka suoraan boksin perään eli ei piuhasarjojen kautta niin ei tullut mitään signaalia. Eli olenko rikkonut hallin ennenkuin olen saanut sitä edes kiinni vai mikä voisi olla ongelma?? Nimim. YMMÄLLÄÄN :shock:
EDIT:
HALL testattu ja toimii mutta ei anna lankkuun kytkettynä signaalia??? Ennenkuin laitoin lankun autoon kiinni ja testasin niin mulla oli R10 ja D5 kiinni ja xg1-xg2 kytketty ja silloin antoi kierrossignaalin kun heilutteli veitseä hallin edessä mutta sen jälkeen muutin kytkennän tämän topikin kuvien mukaiseksi kun ajattelin että se olisi tuhoisaa jos teen kytkennän ns.schematic1 mukaan eli pitäisikö nyt sitten palauttaa kaikki ennalleen??