Page 1 of 2
Mega vanhaan autoon
Posted: Mon Jan 26, 2009 17:12
by Olper
Ideana on laittaa vanhaan opel 1,2 ohv-moottoriin megasquirt. Moottoriin ei siis ole olemassa vakioruiskuja/piuhasarjoja.
Nyt kun noita MS-versioita tuntuu olevan monta, niin mikä tähän sopisi parhaiten? Hintaero tuntuu olevan suurehko MS1 ja MS2 välillä. Jotkut sanovat MS1 olevan "vanhentunut romu", vaan onko?
Olen saanut MS2 sellaisen kuvan, että se soveltuu paremmin uusiin autoihin, joissa on ennestään ruisku, ja lähestulkoon plug and play periaatteella.
Tällä hetkellä kallistuu vähän MS1 extran puoleen....
Tarkoitus on siis ohjata myös sytytystä!
Vielä piti kysyä, että pitääkö extran takia tehdä fyysisiä muutoksia v2.2 lankkuun?
Posted: Mon Jan 26, 2009 18:59
by AJ
Ei ms2 ole yhtään sen "valmiimpi" uuteen kuin vanhaan autoon, mutta tässä tapauksessa ms1 riittää varmasti ihan yhtä hyvin.
Toteutuksia voi sitten itse miettiä miten haluaa järjestelmän tehdä ja mitä toimintoja siihen haluaa. Helpoin tuohon olisi varmasti 1-pisteruiskun läppärunko vakioimusarjan päälle tekemällä sopiva muutoslaippa. Muuten joutuisi tekemään uuden imusarjan tai holkittamalla suuttimien paikat alkuperäiseen imusarjaan ja sitten vielä lisäämään kaasuläppäkotelon ym.
Posted: Mon Jan 26, 2009 20:29
by Olper
Eli 1 ääni ms1 puolesta =) kyllä tolle squirtille tulee käyttöä. Moottoria on piristelty jonkun verran, mm. 290 asteinen nokka. Ei tahdo vaakaimudellortolla tyhjäkäynti tasoittua.
Eiköhän tuo imusarja valmistu vaikkapa nelipisteruiskulle. Mistähän autosta löytyy hyviä suuttimia? Ja muutenkin antureista, onko jotain tiettyä merkkiä/mallia missä on todella hyvin sopivat anturit?
GM?
Re: Mega vanhaan autoon
Posted: Tue Feb 03, 2009 21:22
by Vauhtivaunu
Olper wrote:
Jotkut sanovat MS1 olevan "vanhentunut romu", vaan onko?
Ei todellakaan. MS1-extran koodia kehitetään koko ajan tuolla "suuressa maailmassa". Ominaisuuksia on jo tällä hetkellä enemmän kuin 99% käyttäjistä edes tarvitsee.
Olper wrote:
Olen saanut MS2 sellaisen kuvan, että se soveltuu paremmin uusiin autoihin, joissa on ennestään ruisku, ja lähestulkoon plug and play periaatteella.
MS2 ei ole sen enempää plug´n´play kuin MS1. Jos haluaa enemmän kuin polttoaineen suihkutuksen ja jakajasytytyksen, menee tinaushommiksi ja opiskeluksi. Lisäksi MS2-extra vaatii vielä enemmän perehtymistä kuin MS1-extra.
Olper wrote:
Tällä hetkellä kallistuu vähän MS1 extran puoleen....
Tarkoitus on siis ohjata myös sytytystä!
Vielä piti kysyä, että pitääkö extran takia tehdä fyysisiä muutoksia v2.2 lankkuun?
Jos jakajasytytys riittää, niin käytännössä et tarvitse tehdä muuta kuin lisätä yhden hyppyjohdon ja yhden vastuksen perusmegan asennukseen.
Posted: Wed Feb 04, 2009 7:52
by teg
AJ wrote:Muuten joutuisi tekemään uuden imusarjan tai holkittamalla suuttimien paikat alkuperäiseen imusarjaan ja sitten vielä lisäämään kaasuläppäkotelon ym.
Pelkkä imusarja ei edes riitä, koska tikkukoneessa on siamilainen 5-reikänen kansi.
MS2:lle ollaan mini-harrastajien toimesta kehitelty semi-sekventiaalista ruiskutusta, jolla saattaa saada tuollaisenkin kannen toimimaan.
Posted: Wed Feb 04, 2009 8:37
by Turbiini
siiamilaisen kanssa ainoa helppo vaihtoehto on tehdä 1piste ruutta, siinä seos jkautuu kuten kasarissakin. Kuitenkin seoksen määritys ruiskussa hieman tarkempaa joten on se kaasaria parempi niinkin.
Posted: Wed Feb 04, 2009 9:51
by Höylä
oliko tuo kone se, jossa on 3 pakokanavaa ja 2 imukanavaa kannessa?
kuinka muuten, jos tekis "1 piste ruutan", mutta käyttäis useampaa suutinta, olisko säätäminen ja seoksen hallinta helpompaa
vaikka sama se taitaa olla, kun käyttää niin montaa ruiskutusta/moottorin työkierto kuin mahdollista, pikkukierrosten vielä kärsimättä pienestä suuttimen aukioloajasta

Posted: Wed Feb 04, 2009 17:02
by Olper
Niin, tuossa on imukanavat kahdessa parissa. Eikö nelipisteruisku onnistu, jos jakaa imusarjan kahteen haaraan läpän jälkeen, tai käyttää tuplakurkkuista läppärunkoa. Suuttimet imusarjan loppuun, hieman vinoon, suihku venttiiliä kohti?
Tai onko mahdollista tehdä kaksipisteruisku?

Kuulostaa härskiltä.
Tein muuten sen virheen että kyselin ennen kuin luin manuaalin. Nyt on luettu. "GM" anturit siis käy suoraan, myös opel?
Ja niin. Ensin ajattelin käyttää uudemmissa 1,2 ohv:n kärjetöntä virranjakajaa. Mietin sytkänohjausta sitten kun(jos) saan megan muuten toimimaan.
Posted: Wed Feb 04, 2009 22:02
by teg
Itselläni oli kummassakin imukanavassa kaksi isohkoa suutinta ja suhteellisen hyvin se toimi ahdettunakin.
Posted: Thu Feb 05, 2009 17:18
by AJ
Olper wrote:"GM" anturit siis käy suoraan, myös opel?
Tuo tarkoittaa jenkki-gm-antureita, eli opelin anturit on erikseen. Noita gm-antureita on kyllä hyvin saatavilla mutta liittimien löytäminen voi olla eri asia...
Posted: Thu Feb 05, 2009 20:55
by turbosbc
antureita ja liittimiä saa ainakin us parts, racers place, southwest trade aj varmaan kaikista jenkkiautojen osia myyvistä putiikeista.
Anturien (IAT ja CLT) hintoja en löytänyt tähän hätään mutta liitimet maksoi southwest tradessa 10.60e ja 10,80e kun pari kuukautta sitten moiset hain.
Posted: Thu Feb 05, 2009 21:25
by Olper
Juu näin ajattelinki, että jenkki GM kyseessä.
Ymmärsinkö teg oikein, eli molemmissa imukanavissa 2kpl suuttimia, eli nelipiste..? Jotain tuollaista ajattelin itse.
Mistähän autosta löytyisi n. 15lb/hr, eli n. 158cc suuttimet? Sanotaan vaikka näin, että on about purkamollinen autoja käytettävissä. Muitakin osia saa suositella, niin ei tarvitse kantapään kautta oppia. Kyseessä siis melko korkeaviritteinen 1,2 tönärikone. Kenties noin 50mm kaasuläppä (suhteessa pienempi kuin 40mm dellorton tuplakaasari, eikö?)
Lueskelin että partcolla tarjotaan "eioota", viesti oli marraskuulta. Onko tietoa löytyykö nykyään?
Posted: Fri Feb 06, 2009 9:31
by teg
Olper wrote:
Ymmärsinkö teg oikein, eli molemmissa imukanavissa 2kpl suuttimia, eli nelipiste..? Jotain tuollaista ajattelin itse.
Itselläni oli OHV imusarja johon oli hitsattu CIH ruiskun puolikas eli 2 runneria. Siis imusarjassa oli 2 putkea jossa molemmissa oli 2 suutinta (peräkkäin), jotta sain tarpeeksi polttoainetta.
Posted: Sun Feb 08, 2009 0:30
by Olper
Aiheuttaako se, että 1&2 ja 3&4 pytty ovat yhdessä ongelman työjärjestyksen takia? Onko 4-pisteruisku siis edes mahdollinen?
Entäs jos laittaa tuolla tavoin 2 ja 2 suutinta. Pitääkö niitä ohjata sitten 1-pisteruiskun tavoin?Toimiko, teg, tuo viritys niin hyvin että uskallat suositella sitä? Ja mahtaako olla projektikuvia, niistä voisi saada hyviä inspiksiä!
Posted: Sun Feb 08, 2009 1:33
by teg
Ruisku oli siis 2 piste, koska imukanavat ovat yhdessä. Jos rakennat niihin seinän väliin, saat oikeasti 4 pisteen.
Kyllä se toimi, mutta ei mikään taloudellisin malli ollut.

Ja tosiaan, ohjasin niitä ihan batch ruiskuna.
Posted: Sun Feb 08, 2009 8:54
by TfP-Motors
Olper wrote:Mistähän autosta löytyisi n. 15lb/hr, eli n. 158cc suuttimet?
Esim:
e30 bmw 320, 155cc
fiat bravo 1.2 16v 154cc (multa löytyy kyseiset, bosch, muovirunko, nelireikäiset ja saa jäsenetuhintaan, laita yv jos kiinnostaa)
Posted: Sun Feb 08, 2009 9:26
by PE-LE
mulla on mega 1,7L opelissa (-62 opel p2) siinä on vastaava rakenne kannessa, aluksi oli ongelmia juurikin tuon käynnin tasaisuuden kanssa, täälläkin on jossain siitä juttua, aluksi oli suuttimet itse rakennetussa kaasuläppäkotelossa, sitten jopa ennen kaasuläppää, nyt käytössä on kaksi moottoripyörän kaasuläppää joissa molemmissa suutin alkuperäisellä paikallaan, autolla nyt ajettu viime kesä ja toimii kohtuullisesti,
Posted: Sun Feb 08, 2009 9:37
by Turbiini
Jep sytyttys jäjestys ongelma suhteessa kanaviin. Koska megala ei pysty ruiskutusta ajoittamaan koneen asennon mukaan, niin nyt käy niin että 2 ja 3 käy reippasti rikkaamalla, kyllähän se silti toimii jotenkin. Pakosarjaan suosittelisin tuollaisessa lambdan laittamaan niin että se mittaa 1 tai 4 sylinterin seosta.
Homman saa kierrettyä sillä että tekee 1 pisteruiskun, koska silloin bensa sekoittuu ilmaan siinä vaiheessa kun virtaus on vielä "tasaista". Voi siinä silti käyttää neljää suutinta ja asentaa ne vaikka kaasuläpän allekin, kuitenkin niin että kaikki ruiskuttavat samaan tilaan ennen kanavien harautumista,
Posted: Sun Feb 08, 2009 14:20
by Olper
Juu, pikkuhiljaa valkenee nämä vaikeudet

Eli 2-pisteisenä 2 ja 3 pytyt käy rikkaana. Paremmin varmasti toimisi tuo 1 piste. Nelipisteruiskua varten pitäisi kanteen hitsata välilevyä ja imusarja tehdä sen mukaan. Pitää ottaa joku kansi olohuoneen pöydälle pyörimään, eiköhän ne visiot siitä lähde. Voi olla että lopulta päädyn 1-pisteruiskuun, se olisi ainakin helppo.
Kiitos tiedoista ja tarjouksesta TfP-Motors, suuttimia löytyy kyllä =)
Muille myös paljon kiitoksia. Palaan asiaan =)
Posted: Mon Feb 23, 2009 17:24
by Olper
Hitto mitä kyrpiä nuo DB37 liittimet! Onko jotain fiksumpaa mallia, kuin tuo partcon sarjassa mukana tullut? Tai jotain fiksua liitintä millä tuon voisi korvata..
Posted: Tue Feb 24, 2009 0:00
by Obi-Lan
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=EconoSealIII
Vemssi käyttää EconoSealia mikä vaikuttaa huomattavasti paremmalta.
Posted: Tue Feb 24, 2009 0:26
by Höylä
kyllähän tuohon megaan asentaa vaikka minkälaisia liittimiä, kun vain hieman käyttää mielikuvitusta...
itse laitoin muutaman liittimen lisää, kun tuli kaikenlaista lisäominaisuutta otettua käyttöön ja DB37 loppui vapaat paikat (sytkää, vesiruiskua jne.) joskus tulevaisuudessa vois vaihtaa myös tuon DB37 liittimen parempaan liittimeen...
joskus jos oikein kunnolla innostun, niin vaihdan koko megan jonkun vanhan "vahvarikotelon" sisään, niin ainakin jää tilaa kunnon liittimille

samalla vois päivittää MS2 prossun ja sellaisen MAP anturin joka ymmärtää suurempia paineita tai sitten jätän tämän vanhan pelkälle vesiruiskulle (sais ainakin täysin säädettävän vesiruiskun

) ja teen (teetän..) uuden megan V.3.XX laudalle ja MS2 prossulle
säädettävää ei ikinä voi olla liikaa, jos meinaa loppua kesken, niin hankitaan lisää

Posted: Mon Mar 02, 2009 17:31
by Olper
Jos jakajasytytys riittää, niin käytännössä et tarvitse tehdä muuta kuin lisätä yhden hyppyjohdon ja yhden vastuksen perusmegan asennukseen.
Mitäs nämä muutokset ovat? Yritin etsiä mutta ei löytynyt..
Posted: Mon Mar 02, 2009 19:28
by AJ
led17 ylösvetovastus (tarpeen mukaan koko, yleensä 1kohm) ja siitä hyppyjohto liittimelle vaikkapa x11 (pinni 25).
Posted: Wed Mar 04, 2009 18:02
by Olper
Eli vedetäänkö se samaan tyyliin kuin kuvassa:
http://www.saunalahti.fi/jysal/auto%20k ... et%202.JPG ??
Paitsi tuosta d17 lediltä hyppyjohto tietty tuonne x11..
Posted: Thu Mar 05, 2009 16:53
by AJ
Joo tuohon tyyliin, tuossa vaan on kolme sytytyslähtöä kytketty, sun tapauksessa ei tulisi kuin yksi.
Posted: Mon Mar 23, 2009 19:12
by Olper
Hyvännäköinen yksipisteruisku löytyi subaru legacy 1.8 boxer moottorista. Imusarjan saa helpohkosti yhdistettyä kadettin alkuperäiseen..
Haaveena on ollut laittaa tyhjäkäyntimoottori. Tuossa ykspisteruiskussa varmasti on sellainen, mutta taitaa olla askelmoottori. Niitähän MS1 ei pysty ohjaamaan?
Mitenkäs jos laittaa tämän yksipisteruiskun ohi tällaisen boschin 2-napaisen. tuleeko ongelmia, kun suutin jää sinne kiinni olevan läpän taakse?
Posted: Thu Mar 26, 2009 22:12
by Olper
Tämän yksipisteruiskun tyhjäkäyntimoottoriin tulee 2 piuhaa. Mahtaa olla PWM-ohjattava?
Eikös askelmoottorit aukaise kaasuläppää itseään? Tässä vehkeessä on ihan hieno reitti läpän ohi..
Posted: Sun Apr 12, 2009 19:16
by Masi_K
Tein toissatalvena vauxhallin vivaan 1. piste ruiskun käyttäen kaasaria läppärunkona. Käynti oli ongelmallista koko kesän enkä sittemmin ajellut paljoakaan. Vika löyty juuri kun olin ajamasa autoa talliin. Imuvuoto kaasarin ja bakeliittilevyn välissä. Mutta periaate on ok. Kuviakin on jossain.
Vivassa on tämä samanmoinen kone kuin opelin 1.2, mutta tuumamitoilla =)
Posted: Mon Apr 13, 2009 19:38
by Olper
Joo vauxhallin tönäristä olen kuullut

Näyttää samalta kuin opelin mosa, muutenkin melkolailla sama kapistus mutta mitkään osat eivät käy yhteen
Laita ihmeessä linkki