Page 1 of 1

megasqruit perämoottoriin.

Posted: Mon Jan 19, 2009 20:05
by linksu
onko kukaan asentanut megaa perämoottoriin?
itsellä kävi idea mielessä kun on vanha 2 pyttynen johnson yhdellä kaasarilla. laittas siihen yhden suuttimen ja tekis kaasarista läppärungon.
kuin tuon kierrostiedon saanti onnistuu cdi sytkästä ja voiko megalla ohjata sytytystä?

Posted: Tue Jan 20, 2009 9:13
by ArttuH
Kyllähän tuo periaatteessa ihan mahdollista olisi. Muutamia normaalia enemmän miettimistä ja säätämistä vaativia juttua tosin saattaa tulla vastaan.
-Kuulemma 2t-koneet on aika mielenkiintoisia säädettäviä, normaali SD-algoritmi ei toimi kovin hyvin, alpha-N tai ilmamassamittari ovat ilmeisesti toimivampia. Tosin tuollaisessa matalaviritteisessä koneessa ongelma ei välttämättä ole niin paha.
-Riittääkö koneesta sähköä bensapumpulle?
-Kierroslukusignaali CDI-sytkältä saattaa vaatia kikkailua. CDI antaa yleensä negatiivisen pulssin puolalle, joten ihan suoraan vakiokytkennällä ei välttämättä toimi. Pienellä virittelyllä pitäisi kuitenkin onnistua helposti.

Sytkän ohjauksenkin pitäisi onnistua, tavalla tai toisella. Tuossa on ilmeisesti magneetto-CDI, siis toimii ilman akkuakin? Tällaiseen olen joskus rakennellut CDI-purkin, jota voi ohjata Megalla. Ei kovin monimutkainen viritys, mutta saattaa vaatia hiukan sovittamista, jotta toimii kunnolla yhteen kyseisen magneeton kanssa.

Toinen vaihtoehto on sitten tehdä normaali akun kanssa toimiva sytkä. Jos siis systeemissä on akku ja sähköä riittää.

Posted: Tue Jan 20, 2009 10:26
by Ridge
Jos samallainen jonnsooni mikä mulla oli ennen ni ei tartte huolehti cdi vehkeistä eikä sähköistä. Oli meinaan kaksilla kärjillä eikä mitään ylimääräisiä sähkövehkeitä. Muuten oli nykyaikainen kun oli jo neste jäähdytys ja 2pyttynen. Läppäventtiili oli siellä kampikammioiden pohjalla.

Posted: Wed Jan 21, 2009 19:46
by linksu
ihan ilman akkua toi moottori toimii. laturiin tarvis laittaa tasasuuntaaja niin sieltä sais noin 5 amppeeria virtaa. moottori on 35hp 521cc

akkuhan tietysti tarvis laittaa järjestelmään jota latais.

Posted: Sat Jan 24, 2009 19:41
by Smokie
Käsittääkseni se säädön mielenkiintoisuus tulee lähinnä siitä kun kone toimii eri lailla pakoputken lämpötilan mukaan. Eli tuskin tulee ongelmaksi perämoottorin kanssa, eihän niissä paisuntakammioita ole?