Page 1 of 1
Mistä M8-M12 kierteellä olevia Hall-antureita?
Posted: Sun Jan 18, 2009 18:30
by Sami
Eli olen metsästänyt monesta paikasta noita M8-12 kierteellä olevia Hall-antureita mutta jos sellaisen olen löytänyt niin vastaan on tullut esim. 300€ minimiostot..
Jos jollain on paikka mistä tollasen saa ostaa vaikka yksittäin niin info siitä otetaan ilolla vastaan.
Posted: Mon Jan 19, 2009 4:19
by PQatPIT
Täältä voisi kokeilla:
http://fi.farnell.com/jsp/Industrial+Co ... tid=251683
Mainittu "M12" kannattaa tarkistaa että telineessä on oikea kierteen nousu sitten. Arvatkaa mistä mä tiedän...
Posted: Sun Feb 01, 2009 22:43
by Obi-Lan
Posted: Mon Feb 02, 2009 5:57
by Dr.Pioneer
Noissa vekoy:n antureissa kannattaa varmistaa että niiden nopeus riittää. Varsinkin M12 anturi rupeaa olemaan jo aika hidas 800hz kun tuo farnellin anturi on 15khz...
Posted: Mon Feb 02, 2009 16:08
by PQatPIT
Näsäviisaasti mainitsen että noiden otsikoissa luki hienosti "induktiivinen anturi".
Posted: Tue Feb 03, 2009 21:02
by Dr.Pioneer
Nehän onkin induktiivisia antureita mutta niissä on sen verran elektroniikkaa sisällä että antavat samanlaista signaalia kuin hall anturikin. Varmaan tiesitkin mutta selvensin vain jollekkin jos joku ei tiennyt...
Omassa projektissakin tosiaan on kyllä tuo farnelilta oleva anturi ja pelaa mainiosti.
Posted: Tue Feb 03, 2009 21:11
by Vauhtivaunu
Noissa teollisuuden rajakytkimiksi ja kappalelaskureiksi tarkoitetuissa induktiiviantureissa ei riitä resoluutio (suomeksi nopeus) moottorinohjausta varten. Suosiolla kannattaa laittaa anturi joka on autokäyttöön tehty. Joko hall- tai vr-tyyppinen.
Posted: Wed Feb 04, 2009 16:47
by Sami
Jos ymmärsin oikein niin ihan normaalia induktiiviä pystyy käyttämään tuohon kierrosluvun mittaukseen jos vaan sen nopeus riittää?
Mistä tiedän että juuri se tietty anturi pitää sisällään juuri oikeanlaista elektroniikkaa korvaamaan hall-anturin. Mulla meinaan olis ylimääräisenä samanlaisia antureita joita olen käyttänyt dynon rullan nopeuden mittaamisessa (Pepperl+Fuchs NJ1.5-8GM50-E)
Viittiskö joku ketä tietää noista antureista enemmän kuin mä käydä kattomassa ton mun anturin tiedot täältä :
http://sigma.octopart.com/35159/datashe ... GM50-E.pdf
Posted: Wed Feb 04, 2009 21:14
by PQatPIT
No kas enpä sattunut huomaamaan että vekoyn anturit sisälsivätkin elektroniikkaa, nyt tiedän.
Tuo Pepperl jne-anturi oli ilmeisesti siis 5 kHz:n anturi. 5000 Hz on 5000 tapahtumaa sekunnissa, jos se kerrotaan 60 sek/min niin saadaan 300 000 tapahtumaa minuutissa. Jos olisi vaikka 12-hampainen kiekko niin sitä voisi pyörittää siis 25000 kierrosta minuutissa. Jos jotain "varmuus"-kerrointa miettii niin jakaa sen vaikkapa kahdella ja pääsee 12500 kierrokseen minuutissa. Tällaisia jengoja lienee vain moottoripyörissä ja F1:ssä.
Honeywellin GT101, Elenin pikkuanturi ja tuo mainittu Hamlin ovat 15 kHz:n antureita, ne on ainakin hyväksi havaittuja ja moottorin kyljessä kestäviä laitteita. Suosittelen. Myös esim. jossain toisessa viestiketjussa mainittu Opelin hall-tyyppi on asiallinen vimpain.
Posted: Thu Nov 26, 2009 8:02
by Tomi_S
Mistä noita Hamlinin antureita voisi ostaa Suomessa?