Page 1 of 2
Jakajasytkä kysymyksiä??
Posted: Thu Jan 15, 2009 12:02
by Ridge
Joo eli tarkoitus olisi rakentaa ennakon säätö megan kautta jakajalle. Liipaisu olisi mahdollista ottaa vissiinkin joko kärjiltä tai mitsun katkojalaitteelta joka kävi suoraan tuohon jakajaan ja toiminnallisesti vastaa kärkiä. Auto on ollut minulla kesä käyttiksenä jo monta vuotta mutta tähän asti mega on ohjannut vain bensan syöttöä ja sytytystä pätkinyt tuo mitsun kärjetön jakaja.
Olen selaillut
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm tuota mutta ihan täysin en ymmärtänyt paria juttua.
Jos nyt ajatellaan että käytän kärkiä ohjaukseen niin eikös homma mene niin että laitan tuon 470ohm ylösvedon 12v ja kytken pinniin 24. Megasta ohitan tuon zenerin ja jumpperoin xg1-xg2. Tuleeko sit vielä muuta kun tuosta
http://www.msextra.com/manuals/Dizzy_Ig ... ut_v22.htm tekstistä en ihan ottanut selvää.
Sit tuo sytkä ulostulo on kanssa vähän epäselvä. Olen jo hommannut saabin (900) sytytyskiven bossilainen latausajan säädöllä. Mutta sen askarruttaa toi sen kytkentä kun aikaisemmin luulin että sen voi laittaa fidle:en suoraan mutta nyt en siihen suoraa ohjetta löytäny ja aina tarjotaan tuota led17 ja jotain lisäkytkentöjä
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#bosch Kuten tuossa. Jos tuota fidleä pytyy suoraan käyttämään niin se olisi hyvä koska se on muuten minulle ihan ylimääräinen.
Toivottavasti joku jaksaa lukea tän ja vastata.
Posted: Sun Jan 18, 2009 23:12
by MrFairlane
Pari kertaa kärkien ja megan kanssa pelanneena voin sanoa, että hommaa suoraan jokin optinen tai vastaava muunnossarja jakajaan.
Ensimmäisellä kerralla kävin kaikki mahdolliset kytkennät läpi ja pulttasin sitten dampperille triggauksen ja toisella kerralla sytkä pelasi jotenkuten vanhoilla ja palaneilla kärjillä, mutta kun vaihtoi uusiin, niin kipuna katosi tyystin, eikä palannut kuin optisella muunnosarjalla.
Suosittelen myös tuon LED17 käyttämistä lähtönä, koska minulla oli ongelmia ilmeisesti koodin kanssa FIDLEssä, mutta kukaan muu ei ole todennut samaa.
Posted: Mon Jan 19, 2009 12:09
by Ridge
Joo ei kärkiä.
Mutta mites tuo mitsun systeemi pelais? Se on semmonen musta mötikkä joka tulee jakajan sisään ja lukee tommosta 4sakaraista ratasta jakajan akselista. Mötikkään tulee kaksi johtoa. Toinen on kytketty puolan plussa napaan ja toinen miinukseen.
Tämä on toiminut tähän asti hienosti mut moottoriin on tehty muutoksia ja pitäs ennakko käyrää muuttaa aika rajusti kun on ilmenny kohtia missä nakuttaa tosi pienelläkin ennakolla vaik muuten pelaa paremmin isommalla ennakolla.
Eli eikös tämän sais toimimaan kun laittaisi tohon miinus navalle tulevaan johtoon ylösvedon?
Tarviiko tuohon fidleen tehä jotain muutoksia jotta soveltuu tohon sytkäkäyttöön?
Mega mulla on ihna partcon sarjasta kasaamani v2.2 ja sillon tota tehdessä ei sytkää mietitty laisinkaan. Myhemmin olen päivittänyt extrakoodin tohon.
Posted: Mon Jan 19, 2009 21:02
by W-PH
viewtopic.php?t=1459&start=0&postdays=0 ... bishi+4g13
Kokeiltu on ja toimii kuin junan vessa. Ei tosin autoon asennettuna mutta pöydällä.
Posted: Mon Jan 19, 2009 21:14
by Ridge
No niin tossa tota on näköjään tullut jo kyseltyä.
En tiiä mikä ton modulin hinta on uutena mut purkaamolta olen pari tommosta jakajaa hakenu ja ol jotai 10-20€ kappale.
Täytyy alkaa hahmottelemaan et sais kevääks pirssin taas tulille. Noi muutokset tonne piirilevylle huolestuttaa eniten ku on jo aikaa siitä kun tuli tuo kasailtua.
Posted: Sun Jan 25, 2009 21:10
by Mr. Nobody
Pistetään vaikka tähän topicciin, kun en viitti uutta tehdä.
Tarkotuksena olis koittaa laittaa megaa 740 volvoon. Modattuna alakertana b19a b200et kannella ja muilla kilkkeillä. Alakertaan on modattu kampiakselin asentotunnistin. Ruiskuna motronic -023. Suorasytkää en vielä laita. Oikeestaan koittaisin laittaa vaan tuon ruiskun ja kipinän normaalilla virranjakajalla vakio kilkkeisiin, millainen homma tuo olis? Mikä mega hommataan ja mitä muuta tarvin tän ruiskuprojektin alottamiseks. Saiskos tähän hommattua jostain valmiin ohjelman jolla sais käymään? Aivan käsi olen näissähommissa kuten varmaan huomaa, mutta yritystä ja mielenkiintoo löytyis kyllä.

Posted: Sat Apr 18, 2009 19:29
by Jasen2624
Mite tuloo asetukset ku on 12-1 rikkeri ja jakaja syttö? Eli vain 1 puola.. Meneekö pelkällä led17.. mutta mite rikkeriasetukset sitte?
Posted: Sat Apr 18, 2009 21:48
by Turbiini
Jakajalla sytkälähdöiki valitaan vain led17, trikkeri asetuksiin pyörän asennon mukaiset asetukset kuten hukkakipinällekin, mega automaattisesti ohjaa kaikki lähdöt siihen samaan kun muita ei ole valittu.
Posted: Sat Apr 18, 2009 22:17
by Vauhtivaunu
Jasen2624 wrote:Mite tuloo asetukset ku on 12-1 rikkeri .. mutta mite rikkeriasetukset sitte?
Varmaan nelipyttynen motti? Laita ykkönen YKK:aan, laita pyörän kolmannen hampaan reuna anturin alle. sitte trigger angle 60 spark valikkoon. wheel decoder settingsiin "trig pos A=1" ja "trig pos B=7"
Posted: Sun Apr 19, 2009 7:41
by Jasen2624
Kiitos. Tuo wheel dekoderin trig pos sydeemit oliki se mikä mietitytti.. Ja se et ohjaaha se kaikki pulssit siihe samaan led17 jos muita ei ole asetettu. Laitampa sitte samallalailla ku toisessaki mutta vain led17 käyttöön.
Posted: Thu Jul 30, 2009 19:58
by peanuts
Jatketaanpas topiccia.
Osaisko kukaan heittää vinkkejä mistä kannattais lähtee vikaa ettimään ku sytkämodin muutosten jälkeen ei toimi kierrosluku, tps eikä o2.
Sytkäulostulo muutettiin fidleltä led17:aan boschin sytkämodulia varten megasquirt extran ja foorumilta löytyneiden ohjeiden mukaan. Pinniin 24 otettiin 1kohm ylösveto 12V:sta. Pinniin 24 tuotiin myös hall-anturin tieto.
R23 "alapuolelta" suora johdin LED17 miinusjalkaan (jostain päin foorumia löysin sellaisen tiedon ettei boschin 137/139 moduli tartteis sitä vastusta väliin). Sit LED 17 miinusjalalta vedin johdon suoraan erilliseen sytkäulostulon liittimeen. XG1-XG2 välille laitoin jumpperin. Lisäksi D8 korvattu jumpperilla.
Menikö tuossa ite sytkämodissa nyt sitten jotain väärin vai lähdenkö vikaa etsimään muualta?
Kiitos.
Posted: Thu Jul 30, 2009 21:18
by Taku_85
Moro!
miulla tuli tämmöinen ongelma megan kanssa vastaan elikkäs mega ei anna kuin satunnaisesti kipinän 2&3 pytyn tulpille mutta taas 1&4 pytyille tulee sen verta hyvää kipunaa että moottori lähtee käyntiin missäs mahtais olla vika kun boksi on itessään MSII v3.0 extra ja tuo sytytys singnaali tulee D14 kautta extran ohjeiden mukaan ja ihan varmuuden vuoks uusin jakajan kannen, pyörijän, johdot ja tulpat... ai niin joo moottorina on opelin 20xe ja ihan sen omalla puolalla ja jakajalla on sytytys toteutettuna ilman opelin kipinäkiveä kun yritin ettiä niin en löytäny sen kipinä kiven pinnien kytkentää mistään... ja sitten yritin ettiskellä tunesta tuota wheel decoder settingsiä mutt ei ainakaan silmään sattunu vaik miten etti kun tuli mieleen että olisko siinä se ongelma kun ei ole kuin tuo trig position a määritetty kun en ole löytänyt valikkoa mistä ois tuon toisen liipasun päässy määrittämään...
Posted: Thu Jul 30, 2009 21:40
by teg
Juu, vika lienee siinä ettei ole kuin trigger a määritelty. Määrittele myös trigger b. Asetukset löytyvät tältä foorumilta.
Posted: Fri Jul 31, 2009 9:49
by SamiH
Jos tuossa tosiaan on MS2 prossu, niin sieltä ei trigger a:ta tai trigger b:tä löydy asetuksista. Sinne pistetään vain hampaiden lukumäärä ja ensimmäisen hampaan asteluku. Jos noi sattuu olemaan samat kuin Ooppelin suorassa 6:sessa, niin 60-2 ja 88 astetta pitäisi olla sen verran lähellä että käyntiin saa. Lopullinen ajoitus pitää sitten katsoa ajoituslampun kanssa!
Posted: Fri Jul 31, 2009 14:14
by Taku_85
SamiH wrote:Jos tuossa tosiaan on MS2 prossu, niin sieltä ei trigger a:ta tai trigger b:tä löydy asetuksista. Sinne pistetään vain hampaiden lukumäärä ja ensimmäisen hampaan asteluku. Jos noi sattuu olemaan samat kuin Ooppelin suorassa 6:sessa, niin 60-2 ja 88 astetta pitäisi olla sen verran lähellä että käyntiin saa. Lopullinen ajoitus pitää sitten katsoa ajoituslampun kanssa!
joo siis on ms2 ja auto siis lähtee käyntiin mutta ei anna kuin 1 ja 4 sylintereille kipinän elikkä hyppää 2 ja 3 sylintereitten ylitse... ja se on c20xe:ssä 60-2 120 astetta ja ennakoks 60 astetta 10 asteen muutos puoleen tai toiseen niin ei moottori ees yritä käyntiin...
Posted: Fri Jul 31, 2009 14:59
by teg
Oman kokemuksen mukaan tuo 120 astetta on liikaa. Oikea kulma on lähempänä 97 astetta.
Onhan sinulla puolien lukumäärä "single coil"?
http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Ext ... _Tooth.htm
Posted: Fri Jul 31, 2009 20:08
by peanuts
Osaisko kukaan antaa vinkkii tohon hieman ylempänä kirjottelemaani ongelmaan? Pääsis huomenna sörkkimään purkkia ja autoo...
Posted: Fri Jul 31, 2009 20:19
by Taku_85
vika korjaantu hyvinkin yksinkertasella konstilla elikkäs päivitin megan uusimmalla koodilla niin nyt tulee kaikkiin pyttyihin kipuna ja ihan ajallaan vaikka ennakot ja muut pidinkin samassa mutta nyt sitte sekos kierrosluku ja rupes pomppimaan 1000 ja 65000rpm:n välillä kun kone käy tyhjäkäyntiä... loppu inspiraatio tält illalta niin katellaan huomenna niitä oireita sitten tarkemmin...
Posted: Fri Jul 31, 2009 20:34
by teg
peanuts wrote:Osaisko kukaan antaa vinkkii tohon hieman ylempänä kirjottelemaani ongelmaan? Pääsis huomenna sörkkimään purkkia ja autoo...
Tarkista kaikki muutokset että ne ovat VARMASTI oikein. Sen jälkeen tarkistat kaikki johdotukset.

Posted: Fri Jul 31, 2009 21:43
by Jasu
Taku_85 wrote:vika korjaantu hyvinkin yksinkertasella konstilla elikkäs päivitin megan uusimmalla koodilla niin nyt tulee kaikkiin pyttyihin kipuna ja ihan ajallaan vaikka ennakot ja muut pidinkin samassa mutta nyt sitte sekos kierrosluku ja rupes pomppimaan 1000 ja 65000rpm:n välillä kun kone käy tyhjäkäyntiä... loppu inspiraatio tält illalta niin katellaan huomenna niitä oireita sitten tarkemmin...
viewtopic.php?t=4714&highlight=
Olisko tuosta mitään apua..? Kuulostaa jotenkin samantyyliseltä oireilulta...
Posted: Fri Jul 31, 2009 22:06
by peanuts
muutokset on nyt käyty läpi ja on ohjeiden mukaiset, mikäli nuo ohjeet nyt pitää kutinsa. Eikös megatunessa pitäis näkyä kierroksia jos sörkkii 5V linjasta tuohon pinniin 24 jännitettä? En saanu tuollakaan keinolla kierroksia näkymään... ilmeisesti joku tossa muutoksessa sit kuitenkin falskaa mut en vaan keksi että mikä... pitänee aamulla jatkaa virkeenä uudestaan tota selvittelyä...
Posted: Sat Aug 01, 2009 9:34
by peanuts
Noniin, nyt tuli vähän tutkittua ja mittailtua, näyttäis vähän että tuo kaasuläppäanturin 5Vref ei anna ulos mitään. ainakaan stimulle asti ei tuosta pinnistä mitään tule. Myöskään tuo bensapumpun ohjausta merkkaava ledi ei välähdä ku boksiin kytkee virrat päälle. Aiemmin testailtu tuolla samalla stimulla boksia ja sillon toimi, eli stimussa ei oletettavasti pitäis olla vikaa
Posted: Sat Aug 01, 2009 10:07
by teg
Eli varmaan se +5V ref on kateissa. V3:ssa oli muistaakseni jopa polyfuset (palautuvat sullakkeet) tuolle? Koita katsoa piirikaaviosta, että minne se +5V katoaa.
Posted: Sat Aug 01, 2009 20:02
by Taku_85
lisää hyviä ongelmia kierrosten hyppiminen loppu mutta jakajalta tulevat kipunat ei ole minkään näkösessä järjestyksessä... äsken kattelin tuota kipunoita niin oli järjestys tämmönen 44421111333344443333444333322244441111...
Posted: Fri Aug 14, 2009 13:06
by peanuts
Noniin, nyt löyty tuo 5Vref tuolta laudalta. Piti vanhaa juotosta hieman korjailla.
Nyt kokeiltu autoon kiinni tuota boksia ja startata, mutta sytkä on aivan pimeenä. Hall-signaalin sisääntulo toimii ilmeisesti koska kierroslukutieto tulee ainakin megatunen näyttöön.
Sytkäulostulona on led 17, mutta tuo ei näytä mitään elämää, ledi ei välky eikä mitään. Sytkämuutokset tehty megasquirt extra ohjeiden mukaan bosch -139 sytkämokkulalle. Eli R23 oikelata puolelta vedetty hyppylanka (tuohon -139 moduliinhan ei ylösvetoa tarvinnut?) Led 17 miinusjalkaan, ja sit tuosta samasta jalasta vedetty piuhaa suoraan tuonne Boschin mokkulalle asti.
Eikös tuon kytkennän pitäis tuolleen toimia ainakin teoriassa? Pitää vielä varmaan laatikon pohjilta yrittää kaivella toinen sytkämokkula esiin ja kokeilla vaihtaa, jos vika sieltä löytyis, mitä tosin epäilen vähän kun aiemmin toiminu tuolla mokkulalla hyvin.
Posted: Fri Aug 14, 2009 21:58
by teg
Jos ledi ei vilku, niin turha syyttää sytkämokkulaa. Ennemmin kannattaa tarkistaa muutkin juotokset.

Posted: Fri Aug 28, 2009 13:25
by peanuts
Vieläki taistelen ton sytkän kans, ei oo vikaa löytyny vielä. Vaikuttaakos tuo sytkään tai muuhun kriittisesti, ku IAC DC (%) näyttää realtime display ikkunassa koko aika 255?
Posted: Fri Aug 28, 2009 14:50
by teg
Ei vaikuta.
Posted: Sat Aug 29, 2009 15:47
by peanuts
Onko mahdollista käyttää muita led-lähtöjä (led 18 ja led 19) ainoana sytkälähtönä? En nyt saa millään tuon led 17 kautta sytkää toimimaan, juotokset käyty läpi ja kytkentä muutenkin tarkastettu useempaan kertaan ja on ohjeen mukainen.
Jos ei muita lähtöjä voi käyttää niin ilmeisesti sit seuraavaks pitäis rueta käymää läpi noita komponentteja että onko joku palanu. Miten esimerkiksi tommosen trankun toimintakunnon voi todeta?
kiitos
Posted: Sat Sep 05, 2009 13:24
by peanuts
Ja jatketaan taas.
Mistähän kannattais seuraavaks lähtee hakemaan tuota vikaa sytkälähdön toimimattomuuteen. Nyt on vaihdettu tuo LED17 uuteen, LED17 trankku on vaihdettu myös. Ja edelleen kipinä puuttuu. Hall tieto tulee boksille kun kierrosluvun näyttää megatunessa.
Koodista valittu päälle Msns distributor ja LED17 spark output A. Koodi myös päivitetty tuohon uusimpaan versioon.
Jokohan pitäis rueta kattelemaan uutta prosessoria tuohon, jos vika ois siinä?