Page 1 of 1

Miksihän joutuu ajelemaan rikkaalla?

Posted: Thu Jun 23, 2005 14:51
by JTbo
Tässä on nyt vähän kaikenlaista ollut ja säätäminen jäänyt vähän vähemmälle. Nyt kuitenkin pääsin palaamaan aiheen pariin ja edelleen ihmetyttää sama ongelma, lambdan jännite 0.6v-0.9v ja kone pelaa ihan ok, soppa vaan kelpaa turhan hyvin. Jos laitan säädöt siten, että on noin 0,45v niin nykii, simultaneous ja 2 squirts pelaa huomattavasti paremmin pienillä kiekoilla kuin alternating 2 squirts, mutta silti säädettäessä 0,45v tuntumaan alkaa nykiä, myös lambdan arvo tipahtaa nollille.

Oikeastaan kunnolla 0,45V en saa näkymään, kun 0,5v alapuolelle mentäessä tipahtaa nollille, yleismittarilla kuitenkin näyttää esim. 0,3v ihan ok.

Edellinen lambda tuhoutui, kun oli pisempään liian rikkaalla, joten laihemmallehan sitä pitäisi saada.

Bensapaineet mittailin ja bensapaineen säätäjän alipaineletku kiinni on 2,4-2,5bar irroitettuna 2,6-2,8bar, kaasutellessa alipaineletku kiinni käväsee 3bar kohdalla ja letku irti notkahtaa, muttei alle 2,6bar. Neula vipottaa kylläkin aika vauhdilla, muttei taida kuitenkaan tuossa mitään ongelmaa olla? Kiihdytysrikastus on 2ms maksimissaan, mutta silti vetää tuhottoman rikkaalle kaasutettaessa, siksi kai paine notkahtaa.

VE jopa 142 suurimmillaan, muuten nyähtelee täyskaasulla kiihdytettäessä.

Olisiko nyt suuttimien tarkastuksen vuoro? Yksi suutin uusi muut käytettyjä, kyseessä ko moottorin vakiosuuttimet.

Onkos kellään ollut vastaavaa ilmiötä?

Re: Miksihän joutuu ajelemaan rikkaalla?

Posted: Fri Jun 24, 2005 2:14
by Benkku
JTbo wrote:Bensapaineet mittailin ja bensapaineen säätäjän alipaineletku kiinni on 2,4-2,5bar irroitettuna 2,6-2,8bar, kaasutellessa alipaineletku kiinni käväsee 3bar kohdalla ja letku irti notkahtaa, muttei alle 2,6bar. Neula vipottaa kylläkin aika vauhdilla, muttei taida kuitenkaan tuossa mitään ongelmaa olla?
Veikkaanpa nimenomaan polttoaineen paineentasaajassa olevan jonkinasteinen ongelma, sillä linjapaine ei saisi 'vipottaa'. Näin mikäli 'vipotus' on suurempaa kuin mittarineulan hienoinen värinä.

Kyseistä värinää esiintyy myös mikäli instrumentointi on tehty pieleen. esim. Otettu linjapainesäätimeen liitetty pneumatiikkalinja vain yhdestä imusarjan putkesta tmv.

Paineensaäätimelle tulee siis johtaa mahdollisimman sykkimätön imusarjassa vallitseva absoluuttipaine.

Mikäli moottorissa on esim. vain yksi tai kaksi sylinteriä niin penumatiikkalinjan koolla (= mahdollisimman pienihalkaisijainen letku) ja paineentasaussäiliöllä (letkuun pieni säiliö, jonka tilavuuden määrittämiseksi on kaavojakin) voi työtahtien aiheuttamia absoluuttipaineen vaihteluita tasata.

Posted: Fri Jun 24, 2005 10:26
by Masi_K
Eikös polttoainelinjassa juurikin paineen tasaaja poista tuon värinän? Mut entiedä onko näitä tasaajia muissa kuin K jeteissä.

Posted: Fri Jun 24, 2005 13:51
by JTbo
Tuo mittari on vaimentamaton, päteekö samat säännöt vipotukseen myös tuolloin, onko kellään muulla vaimentamatonta, kuinka käyttäytyy?

Moottorihan on Volvon 2l 4-sylinterinen nelitahtikone. Uuden nokan myötä alipaineeseen on tullut tiettyä pulssimaisuutta, mutta koska tuo alipaineletku irti ja tulpattuna bensapaineet vipottaa, niin ilmeisesti alipaineen osuus on tällöin eliminoitu yhtälöstä?

Kunhan saan tilatut tarpeet noiden bensalinjojen uusimiseen, niin pitää kokeilla erilaista pumppuratkaisua, nyt siirtopumppu konehuoneessa 30cm letkua, filtteri 15cm letkua ja painepumppu. Painepumppu on imusarjan korkeudella ja siirtopumppu noin 30cm sen alapuolella. Painepumpulta on sitten se 25cm letkua polttoainekiskoon ja tuon letkun välissä painemittari.

Ainahan on mahdollista, että ongelman aiheuttaisi nykyiset bensalinjat, ovat kulkineen alkuperäiset ja tuli havaittua, että ainakin toinen vuotaa bensaa kotelon sisälle.

Posted: Sat Jun 25, 2005 12:33
by iiro
Oletko tarkastanut, että siirtopumpun kapasiteetti on vähintään saman suuruinen kuin painepumpun ?
Ainakin työelämässä on kokemusta suuremmista pumppu järjestelmistä, joissa useita pumppuja sarjassa ja jos jonkun pumpun tuotto jostain syystä alenee, alkavat sen jälkeen olevien pumppujen paineet heilua ihan hullun lailla.

Posted: Sun Jun 26, 2005 18:54
by JTbo
Molemmat pumput on 120l/h merkinnällä, muttei mahdoton ajatus. Voisihan sitä kokeilla pelkästään tuolla painepumpulla, ongelmana siinä voi tulla polttoaineen imeminen tankilta. Tankin lähelle pumpun sijoituksessakin on omat ongelmansa, mutta jos se on ainoa vaihtoehto, niin kai se on tehtävä, en vaan pidä ajatuksena pitkistä paineellisista bensalinjoista...

Posted: Sun Jun 26, 2005 20:18
by Ridge
minkälaisesta aineesta meinasit nuo bensalijat vetää
? ostin itselleni 8mm nylon putkee kun kuulin et se on hyvää kestävää ja halpaa. eihän nuo paha olis kupari putkestakaan taivuttaa mut kokeilen tuota muoviputkea eka.

Posted: Wed Jun 29, 2005 1:58
by valtsus
Niin tuosta painemittarista sen verran että kyllä se aika pirusti vipottaa se neula jos on vaimentamaton mittari. Eli kannattaa hankkia ensin vaimennettu mittari.

Posted: Fri Jul 01, 2005 16:49
by JTbo
8mm kuparistahan tuli vedeltyä, siinä kun 3h ajan pujottelin helkkarin ahtaasta välistä tuota kupariputkea ja sain yhden vedettyä löysin mistä se oikeasti vuotaa, paikassa minne ei pääse purkamatta osia tieltä on 2kpl kangaspunosletkua, liittää yhteen kotelosta tulevat ja tankille menevät letkut.
Ohitin paluulinjan osalta huonon kohdan uudella letkulla.
No, onpaha nyt kunnon bensalinja käytössä tulopuolella.

Alkaa selvitä miksi pitää niin rikkaalla pitää, ilmaa menee tuolla seassa edelleen, aiemmin veti siitä kangasletkun läpi ilmat, mutta nyt tuntuu ottavan jostain tankin sisältä, tuossa kun bensa otetaan tankin päältä putkella ja olisiko putki syöpynyt tjms. Hirmuinen kohina/korina tankissa kun laittaa virrat päälle, lyhyen sahauksen jälkeen asettuu.

Pienillä kierroksilla ja map arvoilla on kartan arvot nyt ok, mutta isommilla kiekoilla ja map arvoilla mennään 120 luokkaan. Tyhjäkäyntiä ei tahdo saada hyväksi 14:7 seoksille, pitää olla 14.1-14.4, mutta varmaankin ihan ok, kuitenkin nokka on Volvoksi suhteellisen jyrkkä. Pitää alkaa etsimään päästöjä kohdalleen jossain kohta ja sitä ennen olisi hyvä saada temppuilut kuriin.

Yksi vaihtoehto olisi nykäistä T-liitos tuohon tankinpuolia yhdistävään letkuun ja siitä vetää polttoainelinja pumpuille, ei mikään mahdoton homma TI-hallissa on kuitenkin nosturi niin pääsee hyvin tekemään.

Vieläkään ei ole löytynyt Megasquirtista itsestään mitään muuta ongelmaa kuin lambdan outo käyttäytyminen, mutta seosmittarihan on sitä varten :)

Posted: Sat Jul 02, 2005 0:16
by Benkku
valtsus wrote:Niin tuosta painemittarista sen verran että kyllä se aika pirusti vipottaa se neula jos on vaimentamaton mittari. Eli kannattaa hankkia ensin vaimennettu mittari.
Mikäli mittarin näyttämä 'vipottaa' niin vika kyllä on jossain muualla kuin mittarin 'puutteellisessa' vaimennuksessa.

Linjapaine ei suihkutustapahtumien aikana juurikaan notkahda mihinkään, mikäli pumpun kapasiteetti riittää, paineentasaaja on kunnossa ja paineentasaajalle tuleva absoluuttipaine on sykkimätön.

Posted: Tue Jul 05, 2005 11:49
by valtsus
Niin itselläni oli vaimentamaton ja kun tuo moottori tärisee (mopossa) aika lailla niin se mittari (vaimentamaton) heilui +- 0.5 bar ja kun vaihdoin vaimmennetun eli öljyssä olevan niin paine oli ihan tasainen.

Posted: Tue Jul 05, 2005 16:11
by KariM
Minulla taas vitosen perusmittari oli ihan värisemättä, kun sijoituspaikka oli 10cm letkun päässä tulipellissä. Ei myöskään hajonnut bensakäytössä kolmen vuoden aikana.

Posted: Tue Jul 05, 2005 22:21
by JTbo
Pitäisi inspiraation iskeä, että saisi uusittua nyt tuon yhden letkun ja laitettua T-kappaleen, alkaisi ongelmat ilmeisesti vähenemään.

Tänään melkein säikähdin, kun tuuppasin pedaalin lattiaan kiihdytyksessä menohaluja oli hieman eri malliin kuin ennen polttoainelinjan vetoa.

Posted: Tue Jul 05, 2005 23:14
by meo.sukuvaara
mikäs auttoi noihin menohaluihin?

Posted: Tue Jul 05, 2005 23:32
by JTbo
meo.sukuvaara wrote:mikäs auttoi noihin menohaluihin?
Ihan tuo bensalinjan laittaminen, ei ime matkalta ihan niin paljoa ilmaa bensan sekaan, nyt imee tankista tai jostain muualta vähän ilmoja sekaan. Aiemmin oli tosiaan sellainen alkuperäinen letkunpätkä tuolla mikä laski puolet bensoista maahan, kai se jonkin verran otti ilmaakin siitä sekaan sitten.

Ilmahan on varsin ikävää, se estää kunnon paineen muodostumisen kun joustelee välissä eikä se pumppaannu tietenkään samoin kuin bensa.

Eikä tuo ole vanhakaan auto, vm. -88 ;)