Page 1 of 1
imusarjan mitoitus
Posted: Tue Jan 06, 2009 14:33
by 100a x-1
imusarjan mitoitukseen tarttis saada apuja, osaisiko joku neuvoa mitoituksessa?
Posted: Tue Jan 06, 2009 20:33
by TfP-Motors
Tarviis varmaan vähän tietoa esim. moottori, käyttö, viritysaste, turbo/vapari, läppä/läpät.... Niin, ja onko kyse kuitenkin imusarjan "virittämisestä" vai "valmistuksesta"?
Laitan nyt kuvan omasta, itsetehdystä, ja "mitoitetusta" imusarjasta:

Posted: Wed Jan 07, 2009 13:52
by 100a x-1
No moottori on datsunin A-moottori 4-pyttynen ja kilpa-käyttöön radalle. Ja pudjetti ratkaisuna yhdellä kaasuläpällä tarkoitus tehdä. Ja tarkoitus valmistaa siis imusarja.
Posted: Wed Jan 07, 2009 14:21
by Höylä
eiköhän näistä imusarjan mitoituksista ole kirjoitettu teoreettista tietoa jo aika hyvin

eri asia mistä sen "oikean" tiedon sitten löytää...
suomeksi ei kyllä taida ihan heti löytyä kovin paljoa, eli lontooksi joutuu lukemaan...
mullakin oli joskus oikein exelille tehty ohjelma joka laski pituuksia ja halkaisijoita yhdelle tai useammalle läpälle, turbolle ja vaparille jne. mutta olen sen onnistunut hävittämään koneelta

Re: imusarjan mitoitus
Posted: Wed Jan 07, 2009 22:10
by kamski
100a x-1 wrote:imusarjan mitoitukseen tarttis saada apuja, osaisiko joku neuvoa mitoituksessa?
Näin ulkomuistista -vaparissa lyhyt imusarjan tuo enemmän tehoa kun taas pitempi imusarja lisää vääntoä, ja viellä niin päin että mitä suurempi moottori niin selkeämpi ero..
Sitten taas turbo moottorista tahdin määrä AHDIN

Posted: Fri Jan 09, 2009 15:24
by 100a x-1
Enkku sivujen linkkejä saa myös laittaa.
Posted: Tue Jan 13, 2009 21:13
by TfP-Motors
Henk. koht näkemys olisi: Tilaan mahtuva mahdollisimman pitkä mutta jouheva/suora, kartiokas imusarja kiihdytyssuppiloin, pyöreänurkkainen "pleneum", eikä mahtaile läpän halkaisijan kanssa niin saa käyttöaluettakin.
Posted: Wed Jan 14, 2009 21:10
by cortna
Posted: Sun Feb 08, 2009 17:03
by olafu
Mitä yksikköjä tohon laskuriin syötetään?
Posted: Sun Feb 08, 2009 18:30
by AJ
Tuumia, olettaisin.
Posted: Tue Dec 22, 2009 14:33
by _hape
olisi tarkoitus rakentaa huvin vuoksi giljotiini imusarja kun ei ole varaa
läppärunkoihin.
aluksi 2,1 litrainen moottori vaparina ja sit siihen jossain vaiheessa turbo.
ongelma olisi turbon laiton myötä että mekanismin täytyisi olla tiivis..
ideoita kaivataan (läpän koko kun jenkaa halutaan 6500) (mekanismin, laakerointi vinkkejä)

Posted: Sat Jan 23, 2010 21:41
by jazu
Etäinen muistikuva jostain ois että tavallisessa monipisteruiskun imusarjassa jokaisen "putken" tilavuus ois sama kuin yhden sylinterin iskutilavuus, että se ois kompromissi väännön ja tehon suhteen, ei oo tullu tarkistettua ja mittailtua asiaa sen kummemmin..