Page 1 of 1
bmw m52b28 sytyn ohjaus..
Posted: Wed Jun 22, 2005 23:07
by fraatti
Elikäs olisi m52b28 motti menossa e30 pellin alle ja alkuperäinen boksi jää pois laskuista käynnistykseneston takia...
Joten megasquirt tulee huolehtimaan koneen sielunelämästä.. koneessa on 60-2 hampainen triggeripyörä ja vr-tyyppinen sensori vakiona.. tähän sitten pitäisi kehitellä jotain.. kuinkas toi saadaan pelaamaan?
Sytytyksestä on huolehtinut kuusi puolaa ja nyt ne täytyisi saada toimimaan wasted sparkkina..
Syttyyksiköiksi olen ajattellut näitä
http://www.hueco.de/AECatalog/index.php ... tentmode=3
eli bosch 0227100203 jossa on kolmen puolan ohjaus.. eli miten moinen pistetään pelaamaan.. kaksi yksikköä ja mega ohjaamaan kahta kanavaa yhtäaikaa?
Posted: Fri Jun 24, 2005 1:51
by Benkku
Kyseisen linkin sytytysmoduulissa (l. Hugon '203' Bosch replacement) näyttäisi olevan kolmen muuntajan/puolan ohjaus, joten yksi sytytysyksikkö ja yksi kuusisylinterisiin tarkoitettu waste spark muuntaja riittää.
Waste spark tyyppisessä järjestelmässä tuotetaan kipinä kahteen sylinteriin kerrallaan (waste spark = 'tuhlataan' pakotahdissa olevaan sylinteriin).
Muuntajaan varatusta sähköenergiasta kuitenkin suurin osa (tyypillisesti n. 90 %) kohdistuu työtahdin alaiseen sylinteriin.
Sytytysjärjestyksestä riippuu mitkä kaksi sylinteriä saavat kipinän samasta muuntajan käämipiiristä.
Eräs tällainen järjestys voisi olla esim.
Muuntajan käämipiiri -> sylinterit.
1 -> sylinterit 1 ja 3
2 -> -//- 2 ja 4
3 -> -//- 5 ja 6.
M52B28 moottori lienee kampikulman ja pyörintänopeuden tunnistimeltaan vastaava (eli sama 60-2 pulssipyörä) kuin M20B25 moottorissa johon olen Genboard (Vems 3.2) ohjainta adaptoimassa.
B25 moottorissa YKK on 15 hampaan laskevalla reunalla, eli triggeri asetus 88 ast. ennen yläkuolokohtaa.
Pulssipyörän muut tiedot, jotta voit verrata:
halkaisija 215 mm.
hammas 4.5 mm, väli 7 mm.
15:sta hampaan laskeva reuna 165.5 mm.
Posted: Sat Jun 25, 2005 9:18
by petteriu
Benkku wrote:Kyseisen linkin sytytysmoduulissa (l. Hugon '203' Bosch replacement) näyttäisi olevan kolmen muuntajan/puolan ohjaus, joten yksi sytytysyksikkö ja yksi kuusisylinterisiin tarkoitettu waste spark muuntaja riittää.
Waste spark muuntaja, minkälaisesta komponentista tuossa on kyse ? Osanumeroa, kuvaa, linkkiä ?
Petteri
Posted: Sat Jun 25, 2005 19:08
by Benkku
Vaikkapa tällainen
http://www.hueco.de/AECatalog/index.php ... tentmode=3
tai esim...
jompikumpi Boschin valmiste...
0 221 503 002, 0 221 503 010
Oheisesta viestiketjusta löytyvien linkkien takaa saattaa löytyä kuvia.
viewtopic.php?t=182
Toisaalta kyseisen moottorin ohjaukseen voisi Genboard pohjainen ECU (Vems) olla parempi vaihtoehto.
Posted: Sat Jun 25, 2005 20:31
by petteriu
=Sytytyspuola - "länsirintamalta ei mitään uutta"
Petteri
Posted: Sun Jun 26, 2005 21:47
by fraatti
Eli tossa kyselin nimenomaan sitä että voiko käyttää alkuperäisiä puolia hukkakipinänä.. eli ajaa COP-puolia hukkakipinänä..
Sen kyllä tiedän että hukkakipinä puolat + yksikkö on toimiva ratkaisu mutta tosiaan saisi konehuoneen paljon siistimmäksi jos ei tarvitsisi vedellä tulpanjohtoja ympäriinsä.. eikä tietysti tarvisi ostaa puolapakettia..
Ajattelin kyllä käyttää tuota megasquirtnsparkia sen laajan käyttäjäkunnan takia.. ja tuossa edellisessä laitteessakin se oli ajossa reilu 10tkm kunnes auto varastettiin..
M52:ssa tuo triggeripyörän pitäsi olla tuolla kampikammiossa kampiakselissa suoraan kiinni.. kone on vielä tuolla raadossa kiiinni ja sitä ei ole sen kummemmin tullut tutkittua..
tuossa olisi siitä dokumanttia..
http://www.eskimo.com/~dalus/bmw/e36/te ... /M52-3.GIF
Entäs onko varmaa tietoa onko vanos portaaton vai päällä/pois? Ainakin kytkentäkaavioissa sinne magneettiventtiilille menee vain kaksi johtoa ja toinen niistä on suoraan puolan plussassa ja maa tulee boksilta.. ja öljynpainehan sitä akselia kääntelee.. joten luulisi että se on vain kaksiasentoinen.. tossa kuva venttiilin aukioloaikojen muuttumisesta..
http://www.eskimo.com/~dalus/bmw/e36/te ... /M52-6.GIF
Millaista kytkentää porukka on käyttänyt että on saanut tuon vr-tyypin anturi pelaamaan?
edit vanos on päällä/pois.. olis itse kirjoitellut joskus m50tu koneesta joskus "kaksivaiheinen 25 kampiakselin astetta säätyvä imunokkaakseli" m52:ssa näyttää tuo akseli kääntyvän vain tuon 20astetta.. olisiko sitten haluttu että osat kestävät pitempään ja näin pienennetty akselin liikettä..
Ja jos joutuu puolat vaihtamaan niin tuossa linkki tonne puolan(0 221 503 002) spekseihin
http://www.bosch-motorsport.de/de/aktua ... ls/3x2.pdf
Posted: Tue Jun 28, 2005 7:17
by petteriu
Tästä on lähtenyt KariM:n postaus pois, toivottavasti saadaan takaisin.
Hieman asiaan liittyen:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html
Aivan alareunassa "Driving the coil(s)".
Petteri
Posted: Tue Jun 28, 2005 16:51
by KariM
En muista enää aivan tarkkaan mitä tuli kirjoitettua :/
MSefillä on parhaillaan käynnissä threadi jossa on puhetta bemarin COP-puolista että josko ne sisältäisivät itsessään vahvistinasteenkin, eli olisivat TTL-tasoisina suoraan MS:iin kytkettävissä. Ei vielä selvinnyt. Voin kaivella linkin illemmalla jos ei joku sitä tässä välissä löydä.
Posted: Tue Jun 28, 2005 17:01
by petteriu
Tuossa:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=9345 , mutta eikö tuo vaihtoehto/mahdollisuus myös tyrmättiin samassa threadissä?
Petteri
Posted: Thu Jun 30, 2005 1:05
by fraatti
tuossa olisi puolien kytkentä alkuperäisellä ruiskulla..
http://www.autolib.diakom.ru:8001/CAR/B ... S/2431.pdf
Mikähän tuo vastus on tuolla vasemmassa alakulmassa?
Posted: Thu Jun 30, 2005 14:13
by harrastaja
Ei toi russia auennut.
Mutta, onko puolien numero 1748017 (nämä ainakin M5-99)?
Niihin käppyröitä
tässä, joista latausajaksi tulisi about 3ms.
Ja eivät siis sisällä päätettä.
Toimineehan tuo hukkakipinäkäyttö, mutta tehoa kuluu kaksinkertainen määrä. Lämmittääkö se sitten liikaa.... ei tietoa.
Jos meinasit VB921 juttua, niin sehän on about sama, kun mun ehdottelema "halpa pääte".
Posted: Tue Jul 12, 2005 14:20
by tonnikala
KariM wrote:En muista enää aivan tarkkaan mitä tuli kirjoitettua :/
MSefillä on parhaillaan käynnissä threadi jossa on puhetta bemarin COP-puolista että josko ne sisältäisivät itsessään vahvistinasteenkin, eli olisivat TTL-tasoisina suoraan MS:iin kytkettävissä. Ei vielä selvinnyt. Voin kaivella linkin illemmalla jos ei joku sitä tässä välissä löydä.
BMW:n ohjainyksiön sisällä on joka puolalle oma fetti joka maadoittaa "linjaa" tarpeen mukaan. Puolassa on kolme nastaa: +12v ensiökäämille, toisiokäämin maadoitus ja ensiökäämin toinen pää (=maa, boksilta). Näin ainakin M50B25 koneessa.