Page 1 of 1
"Tarvike" hukkakipinäpuolat???
Posted: Thu Dec 25, 2008 13:19
by 1200L
Onko porukalla kokemuksia halvoista hukkakipinäpuolista / tarvike hukkakipinäpuolista??
Miten riittääkö kipinä ahdetussa autossa max. 1.5-2 bar??
Pitäs tilata hyväksi havaittu (ja halpa

) puola tuohon projektiin..
Onko kokemuksia näistä:

Tarvikemotti: Suorasytkäpuola 4 sylinteriseen autoon 65eur.
Motonet: Bosch / tmv: Tyyppi:
10-1141 ? VW Hukkakipinäpuola jossa ohjain 59.50€
Vissiin tämän näköinen
Onko muita?
ps.. ei mielellään sotketa tähän aiheeseen mitään kalliita merkkituotteita vaikka olisivat kuinka ylivoimaisia
Re: "Tarvike" hukkakipinäpuolat???
Posted: Thu Dec 25, 2008 15:38
by j-k
1200L wrote:Onko porukalla kokemuksia halvoista hukkakipinäpuolista / tarvike hukkakipinäpuolista??
Miten riittääkö kipinä ahdetussa autossa max. 1.5-2 bar??
Pitäs tilata hyväksi havaittu (ja halpa

) puola tuohon projektiin..
Onko kokemuksia näistä:

Tarvikemotti: Suorasytkäpuola 4 sylinteriseen autoon 65eur.
Motonet: Bosch / tmv: Tyyppi:
10-1141 ? VW Hukkakipinäpuola jossa ohjain 59.50€
Vissiin tämän näköinen
Onko muita?
ps.. ei mielellään sotketa tähän aiheeseen mitään kalliita merkkituotteita vaikka olisivat kuinka ylivoimaisia
Mulla olis FOMOCOn vastaava käytetty. Hinta 40e
Sama puola kuin kuvassa, lukee vaan FoMoCo Motorgraftin tilalla eli voortille tehty.
Tarpeeton mulla kun projekti hajosi ja muuttui 6-pyttysex..

Posted: Sun Dec 28, 2008 11:10
by Krisse
No ton sun ylemmän kuvan puolahan näyttää tosi kovasti Fordilta, ja jos 'jonkun merkkisen' haluaa niin tollanenhan löytyy lähestulkoon kaikista etuvetosista 16v Fordeista joten löytyy varmast lähimmältä purkaamolta ja tuskin maksaa paljoa.
Tosin tossa Fordin puolassa on se ongelma että tulpanjohtojen puolan pää on sen verran erikoinen että siihen käy vain Fordiin tarkotetut tulpan johdot ja ne ei sitte pituuden ja tulpan pään osalta käykään mihin vain.
Posted: Mon Sep 14, 2009 17:24
by Aatu
Laitetaanpan tänne vanhaan aiheeseen.
Ford mondeon vakio puola eikä mittän ongelmia 1,8bar jatkuvaa eikä 2,1 hetkellisellä vedolla (4500-5000). Tulpissa 0,7mm väli.
Posted: Tue Sep 15, 2009 14:23
by PQatPIT
Jos haluaa halvan ja hyvän niin joutuu hankkimaan kaksi eri ratkaisua.
On se kumma kun jengi ei sitten s*****a millään usko että ostamalla ekalla kerralla heti sen oikean säästyy rahaa kun EI tarvitse ostaa sitä halpaa jolla ei tee mitään. Juu, olen kokeillut monenkin asian kanssa tätä ihan itse ja ihan omalla lompakolla.
Omaa kokemusta ei ole kummastakaan esitetystä puolasta, mutta ne poksahtavat jo vakio-vapareistakin. Jos sen ahtaa niin aina pahempi. Mikä kohta tässä on vaikeasti ymmärrettävissä?
Kipinäenergian määrä on vaikeasti tajuttavissa koska se moottori saattaa "toimia" halvoillakin vehkeillä. Kuitenkin JOKAISESSA tapauksessa, jossa ne huonot tai sopimattomat vehkeet olen vaihtanut sellaisiin jotka oikeasti tekevät kunnollisen kipinän, moottorin toiminta myös pienillä sylinterin täytöksillä ja pienillä kierroksilla on parantunut niin paljon että se tulee takaisin ennenpitkää jo bensan kulutuksessakin. Tässä kyse ei ole siitä että sytyttääkö vai ei vaan siitä että miten se syttyy. Juu, olen kokeillut omalla lompakolla ja omin pikku kätösin. Takaisin en vaihda.
Jos joku väkisin haluaa jonkun hukkakipinä-puolan niin Boschin Motorsport-listalta löytyvät 2x2- ja 2x3-malliset ovat ainoa siedettävä vaihtoehto kohtuullisessa hintaluokassa. Jos moottori on ahdettu tai korkeapuristeinen vapari niin sellaisetkaan eivät ole hyvä vaihtoehto.
Jos laittaisi ne sytkälaitteet kohdalleen ekalla kerralla, ja ajelisi sitten tyytyväisenä niin ei tarvitsisi ropata paskojen vehkeiden kanssa tien päällä. Jättäisi vaikka yhden baari-illan juopottelematta niin ei olisi liian kallista.
Posted: Tue Sep 15, 2009 15:27
by JaniM
No kerroppa sitten oikeat vaihtoehdot vaparille ja ahdetuille? Kumpiakin kun löytyy.
Posted: Tue Sep 15, 2009 18:35
by PQatPIT
Vaikkapa tästä:
http://www.034motorsport.com/product_in ... cts_id=277
Mutta, tarvitsee oikeasti hyvän tulpanjohdon myös ja tulppa pitää olla vastuksellinen. Tavalliset perustulpanjohdot Motonetistä tai-mitä-lienee kuluvat varsin nopeasti piloille ja tapahtuu läpilyöntejä väärästä paikasta. Tuon kytkentä on myös tärkeä olla oikein.
Jos moottorissa on alunperin puola-per-sylinteri ja puolan ensiöpuolen resistanssi on pieni eli alle 1 ohmi niin siihen voi myös laittaa cdi-vahvistinpurkin. Näitä tekevät mm. AEM, Autronic, EFI technology USA, MoTeC, MSD ja M&W eri muodoissaan. AEMin purkit pysyvät nykyään ehjinäkin.
Kaikkien liitospintojen ja kumi- ja muoviosien ehdoton puhtaus on myös erittäin tärkeää. Kun katselee kisapaikalla mekaanikkoa putsaamassa kaikkia puolia ja niiden osia liuottimella kesken päivän niin tuskin ne heput turhaan sitä tekevät. Ja pätee myös kaikkiin muihinkin sytkälaitteisiin. Itse pyyhin tinnerillä omasta käyttökikottimesta silloin tällöin tulpanjohdot ja niiden päät joka puolelta ja ongelmia ei ole ollut. Myös kaikki virranjakaja-viritelmät pitää kanssa unohtaa, se aika oli ja meni jo.
Posted: Tue Sep 15, 2009 21:30
by teg
Maksimienergiasta ei ole mainintaakaan..
EDIT: Tai no.. sanovat jännitettä energiaksi. Minua kiinnostaisi enemmän mJ.
Posted: Wed Sep 16, 2009 17:46
by PQatPIT
teg wrote:Minua kiinnostaisi enemmän mJ.
En ole nähnyt missään mitään varsinaisia mittaustuloksia mutta veikkaan että maksimi nousee toiselle sadalle. On ilmoitettu että 3,5 msek latausajalla olisi 85 mJ, ja kokemuksesta tiedän että energiaa tulee varsin paljon lisää kun laittaa 5,0msek. Semmoinen käytännön maksimi pitkään ajettaessa on siinä 4,0 msek luokkaa, ja yksittäisessä vedossa voi nostaa hetkeksi hiukan yli viiden. Päällä/pois-suhde ei saisi ylittää 80 % prosenttia tai alkaa käymään eliniän päälle.
Posted: Wed Sep 16, 2009 20:33
by teg
Se ei ole paljoakaan yli tuollaisen boschin 2x2 puolan, josta irtoaa 70mJ. VAG konsernin COPeilla menäänkin jo sitten yli.
Kummallista että ilmoittavat puolalle tuollaisen vajaan latauksen 3,5ms, jos se ei kerran saturoidu vielä 5ms:llakaan. Lienee päätetransistorin jäähdytys riittämätön täydellä teholla ajettavaksi.
Posted: Wed Sep 16, 2009 21:08
by PQatPIT
teg wrote:boschin 2x2 puolan, josta irtoaa 70mJ. VAG konsernin COPeilla menäänkin jo sitten yli.
Ootko mitannut? Miksi joissain moottoreissa sellainen sitten ei jaksa sytyttää millään latausajalla, ja tuollainen 034-mokkula jaksaa. Ei ole ainakaan itselleni tullut laitetta vastaan jossa jäisi riittämättömäksi.
Ou jee, sorry kun meni OoTeeksi tämä. Mutta kun halvalla ei saa toimivaa kun puhutaan moottori-jutuista.
Posted: Wed Sep 16, 2009 21:34
by _P_
PQatPIT wrote:teg wrote:boschin 2x2 puolan, josta irtoaa 70mJ. VAG konsernin COPeilla menäänkin jo sitten yli.
Ootko mitannut? Miksi joissain moottoreissa sellainen sitten ei jaksa sytyttää millään latausajalla, ja tuollainen 034-mokkula jaksaa. Ei ole ainakaan itselleni tullut laitetta vastaan jossa jäisi riittämättömäksi.
Ou jee, sorry kun meni OoTeeksi tämä. Mutta kun halvalla ei saa toimivaa kun puhutaan moottori-jutuista.
Jos 034-puolissa on suurempi jännitteinen ylijänniteklämppi ensiössä (toki muuntosuhde vaikuttaa myös) ja voi sen takia nostaa toisiojännitteen ylemmäksi jotta kipinä iskee?
Posted: Wed Sep 16, 2009 21:58
by teg
PQatPIT wrote:
Ootko mitannut?
En. Lukenut ainoastaan valmistajan speksejä.
Miksi joissain moottoreissa sellainen sitten ei jaksa sytyttää millään latausajalla, ja tuollainen 034-mokkula jaksaa. Ei ole ainakaan itselleni tullut laitetta vastaan jossa jäisi riittämättömäksi.
Noita 2x2 puolia olen käyttänyt ainoastaan sille tarkoitetulla boschin ohjausmodulilla, joten tietoa ei ole latausajoista. Kipinän loppumista ei ole vielä ainakaan tullut vastaan vaikka ahtopaineet ovat olleet melko korkeita ja seokset lähes pelkkää bensaa

Posted: Thu Sep 17, 2009 1:17
by PQatPIT
teg wrote:PQatPIT wrote:
Ootko mitannut?
En. Lukenut ainoastaan valmistajan speksejä.
Miksi joissain moottoreissa sellainen sitten ei jaksa sytyttää millään latausajalla, ja tuollainen 034-mokkula jaksaa. Ei ole ainakaan itselleni tullut laitetta vastaan jossa jäisi riittämättömäksi.
Noita 2x2 puolia olen käyttänyt ainoastaan sille tarkoitetulla boschin ohjausmodulilla, joten tietoa ei ole latausajoista. Kipinän loppumista ei ole vielä ainakaan tullut vastaan vaikka ahtopaineet ovat olleet melko korkeita ja seokset lähes pelkkää bensaa

Boschin 0 221 503 407-numerolla oleva 2x2-puola ja sille oikein hyvä pari päätekivi 0 227 100 203 tuottavat puolan terminaaleissa äärimmilleen ladattuna sen noin 100 mJ. Siitä eteenpäin on kuitenkin KAKSI sytytystulppaa josta pakotahdissa oleva tulppa imaisee n. 20 % ja loput suunnilleen 80 mJ pitää jakaa kahden tulpanjohdon ja sytytysvuorossa olevan tulpan kesken. Se saa suunnilleen 70 mJ energiaa, ja se ei vaan riitä kun halutaan sytyttää seos KUNNOLLA, riittävän isolla kärkivälillä jotta polttoaine/ilma-seos lähtisi palamaan joka suuntaan kunnolla. Se riittää uutena ja puhtaana ollessaan keskitason vapareissa ja perustason ahdetuissa, ja tällaisen paketin hinta-laatusuhde on kohtuullinen.
Tuolla numerolla oleva pääteaste-kivi on kolmikanavainen, ja sitä voidaan käyttää siten myös kuusipyttyisen hukkakipinäpuolan ohjaamiseen. Sellaisia ovat esim. 0 221 503 002 ja paremmalla liittimellä 0 221 503 010. Kyseessä on ns. tyhmä moduli, eli se ei itse ajattele mitään, ja siten tarvitsee sellaisen ohjaussignaalin sisäänsä jonka pituus määrittelee latausajan. Ns. älymodulit eivät sovi tällaisten puolien tarkkaan ja tarkoituksenmukaiseen ohjaamiseen. Boschilla on myös joitakin muita moduleita muilla kanavamäärillä ja liitinkonfiguraatioilla joita voi käyttää. Mainittu -203 on niistä se yleisin, ainakin minun maailmassa.
Kuitenkin, jos halutaan sytyttää sylinterissä paineen ja lämpötilan alla oleva polttoaine/ilma-seos KUNNOLLA niin oikotietä onneen ei ole. Se seos nyt ei vaan syty jos tulpan kärkivälissä ei ole sytytysenergiaa tarjolla reilusti. Ja alussa mainituilla halpis-puolilla sitä joko ei ole tai sitä ei ole kovin pitkään. Asia nyt vaan on niin, ja se ei muutu siitä miksikään vaikka kuka jeesus sitä väittäisi.
Suuri ahtopaine ja rikas seos eivät tarkoita sitä että sylinterin täytös olisi niin suuri että sytytysenergian kanssa tulisi ongelma siitä että syttyykö vai eikö. Ongelma on siinä että syttyykö kunnolla vai ei. Olen itse omilla pikku kätösillä rakentanut niin monta sytytyssysteemiä että pystyn kokemuksen tuomalla karhealla äänellä sanomaan painoarvoisesti että huonot sytytyslaitteet pilaavat monta muuten kohtuullisesti tehtyä moottoriprojektia. Sellainen pannu saattaa toimia siedettävästi ja kuski tai omistaja ei koskaan edes ymmärrä että siitä laitteesta olisi tullut vielä reilusti parempi jos olisi ollut kunnolliset ja varmatoimiset sytytyslaitteet. Kun suurin osa virittäjistä rakentaa suht harvoin moottoreitaan ja autojaan niin lisärahan tarve jakautuu niin monelle vuodelle että se ei vaikuta pätkääkään mihinkään. Itse teen pääasiassa kilpureiden sähköjärjestelmiä, ja niiden kanssa ainakaan minulla ei ole varaa leikkiä huuhaa-tasoisilla vehkeillä. Myöskään autojen kuskeilla ja tiimeillä ei ole varaa hävitä kisoja sen muutaman säästetyn kympin tai satasen takia.
Sorry nyt tämä vouhkaaminen mutta suuri osa teistä halvalla rakentajista ei tajua että moottoreiden uudelleenrakentaminen paskojen sähkölaitteiden takia on typerää. Juu, olen tehnyt sitä pari kertaa itse omien kippojen kanssa, ja jopa kehtaan tunnustaa sen, ja en tee enää. Annetaan asian nyt olla jo, minä ainakaan en palaa tälle astialle. Ei herneitä kellekään vaan lepoa ja rauhaa kaikille

Posted: Thu Sep 17, 2009 7:41
by teg
PQatPIT wrote:
Suuri ahtopaine ja rikas seos eivät tarkoita sitä että sylinterin täytös olisi niin suuri että sytytysenergian kanssa tulisi ongelma siitä että syttyykö vai eikö.
Täytyy sen verran korjata, että täytös sinällään ei vaikuta syttymiseen.
Posted: Thu Sep 17, 2009 10:49
by harrastaja
teg wrote:Se ei ole paljoakaan yli tuollaisen boschin 2x2 puolan, josta irtoaa 70mJ. VAG konsernin COPeilla menäänkin jo sitten yli.
Kummallista että ilmoittavat puolalle tuollaisen vajaan latauksen 3,5ms, jos se ei kerran saturoidu vielä 5ms:llakaan. Lienee päätetransistorin jäähdytys riittämätön täydellä teholla ajettavaksi.
Mistä löytyy VAG-coppi tommoisella energyllä?
Ja miksi puolan pitäisi saturoitua (tai miksi ei voisi mennä yli saturoitumisesta... jos tällä tarkoitetaan sydämen kyllästymistä)?
Kyllä tuolla 034 puolalla (tai myös IGN-1A) teho ja energia lisääntyy ainakin 8ms:iin asti..
Ensiö-/toisivirtaa...
Ja tehoa/energiaa...
Tuolla Picasassahan on joistain puolista mitattuja käppyröitä.... jos jotain nyt sattuu kiinnostamaan.
Pelkällä mJ-lukemalla ei tunnu olevan oikein mitään tekemistä, tai CDI-laitteet ei sytyttäisi ollenkaan
Kuten PQ kirjoitti puhdasta pitää olla.... lisäksi tulpanhatut/vastaavat kannattaisi "rasvata" tarkoitukseen sopivalla vaseliinilla (silikooni, esim. Wurth))
Posted: Thu Sep 17, 2009 15:34
by teg
harrastaja wrote:
Mistä löytyy VAG-coppi tommoisella energyllä?
Hmpf.. eipä löytynyt puolien datalehdykkää, että oisin voinut tarkistaa. Koitan etsiä sen, niin tarkistan.
Ja miksi puolan pitäisi saturoitua (tai miksi ei voisi mennä yli saturoitumisesta... jos tällä tarkoitetaan sydämen kyllästymistä)?
Toki voidaan mennä yli, mutta mitään hyötyä ei ole?
Posted: Thu Sep 17, 2009 16:06
by _P_
teg wrote:PQatPIT wrote:
Suuri ahtopaine ja rikas seos eivät tarkoita sitä että sylinterin täytös olisi niin suuri että sytytysenergian kanssa tulisi ongelma siitä että syttyykö vai eikö.
Täytyy sen verran korjata, että täytös sinällään ei vaikuta syttymiseen.
Kyllä se vaikuttaa jännitteeseen mikä vaaditaan jotta kipinä syttyy. Samoinkuin tulppien kärkiväli. Senhän takia kärkiväliä usein pienennetään ahdetuissa, jotta
jännite riittää. Sydämeen varautuneella energialla ei ole muuta merkitystä tässä kohdin kipinän syttymiseen muutakuin että energia riittää varaamaan toision hajakapasitanssit tarpeeksi suureen jännitteeseen.
"Induktiivisessa" sytkässä toisiojännite nousee kunnes kipinä syttyy (puola on tällöin virtalähde joka pakottaa jännitteen nousemaan jotta muuntosuhteessa ensiövirtaan verrannollinen toisiovirta saadaan kulkemaan). Kipinä ei syty jos ensiölle heijastunut jännite riittää saattamaan siellä olevan ylijännitesuojan johtavaksi jolloin energia purkautuu siihen (tähän tietysti vaikuttaa muuntosuhde ja ylijännitesuojan leikkausjännite). Tai kaikki energia on mennyt hajakapasitansseihin jolloin kipinä ei myöskään syty.
CDI-sytkissä puola on suoraan muuntaja ja jos sen ensiölle tuodaan konkkaan varautunut esim. 400V jännite ja muuntosuhde on 1:100 räpsähtää toisioon noin 40kV jännitettä, tarvittaessa. Nyt voidaankin käyttää suurempaa kärkiväliä koska jännitettä saadaan usein enemmän mitä induk. sytkissä.
Ja miksi puolaa pitäisi kyllästää, jotta saisi trankkuihin kunnolla tehohäviötä?
Mitattu yksi
034 ilman trankkua:
Pri: 0,5ohm; 5,33mH (@300Hz)
Sec: 8,75kohm; 24,7H (@300Hz)
muuntosuhde = 68
Posted: Thu Sep 17, 2009 19:12
by harrastaja
teg wrote:
Toki voidaan mennä yli, mutta mitään hyötyä ei ole?
Mielestäni sydämen kyllästymisen jälkeenkin lataamisesta voi olla hyötyä.
Tossa IGN-1 käppyrässä esim. näkyy siinä 5ms:n kohdalla kuinka virta alkaa kasvaa nopeammin (sydän kyllästyy) jolloin vastaavasti myös purkausvirta kasvaa, kun induktanssi on pienentynyt.
Siis kipinän teho kasvaa pienellä latausajan nostolla enemmän kuin pienemmillä virroilla.
Puolan kyllästymisen ja trankun tehohäviön välillä ei mielestäni ole kovinkaan suoraa yhteyttä.
Posted: Thu Sep 17, 2009 20:46
by teg
_P_ wrote:
Kyllä se vaikuttaa jännitteeseen mikä vaaditaan jotta kipinä syttyy.
Samoinkuin tulppien kärkiväli. Senhän takia kärkiväliä usein pienennetään ahdetuissa, jotta jännite riittää.
Noh, tottahan se on, että täytös vaikuttaa siinä mielessä että se vaikuttaa suoraan puristuspaineeseen. Suurempi paine sylinterissä vaikeuttaa syttymistä, joten periaatteessa parempi täytös huonontaisi syttymistä. Tosin täytös ei taida ihan niin paljoa vaikuttaa kuin ahtopaine.
Toisaalta huonompi täytteinen sylinteri sisältää vähemmän happea, mutta jos vastaavasti polttoaineen määrää vähennetään (seos laihempi) ei sekään suoranaisesti vaikuta.
Vai onko jokin muu tekijä mikä vaikeuttaa syttymistä huonolla täytöksellä?
Posted: Thu Sep 17, 2009 20:55
by _P_
Ei tuossa kuvassa sydän vielä kyllästy. Induktanssi kyllä pienenee kun magneettivuon tiheys kasvaa niin että toimintapiste siirtyy hystereesisilmukassa yläosan epälineaariselle alueelle, jos nyt oikein vaikeasti haluaa asian ilmaista. Mennään kohti kyllästymistä.
Jos tuosta saisi virtaa kasvatettua edelleen lisää kyllästyisi sydän. Autokäytössä kun jännitteet ovat todella pieniä riittää puolenkin ohmin resistanssi rajoittamaan virran kohtuulliselle tasolle. Mutta tällöin energia ei lisäänny sydämessä eikä täten siitä ole mitään hyötyä.
Induktanssin pienentyminen ei vaikuta purkausvirtaan, siihen vaikuttaa puolan muuntosuhde ja ensiövirta. Induktanssi pienentyminen nopeuttaa puolan purkautumista (siis jos verrataan kahta puolaa jossa eri toisioinduktanssit). Tuosta toisiovirrasta on nähtävissä sama kaareutuminen mitä ensiövirrassa kun hystereesisilmukkaa kuljetaan toiseen suuntaan, virran alkuosan muutosnopeus on suurempi koska induktanssi on pienempi.
Posted: Thu Sep 17, 2009 21:35
by harrastaja
_P_ wrote:Ei tuossa kuvassa sydän vielä kyllästy. Induktanssi kyllä pienenee kun magneettivuon tiheys kasvaa niin että toimintapiste siirtyy hystereesisilmukassa yläosan epälineaariselle alueelle, jos nyt oikein vaikeasti haluaa asian ilmaista. Mennään kohti kyllästymistä.
Jos tuosta saisi virtaa kasvatettua edelleen lisää kyllästyisi sydän. Autokäytössä kun jännitteet ovat todella pieniä riittää puolenkin ohmin resistanssi rajoittamaan virran kohtuulliselle tasolle. Mutta tällöin energia ei lisäänny sydämessä eikä täten siitä ole mitään hyötyä.
Olkoon sitten osittainen kyllästyminen.
Induktanssin pienentyminen ei vaikuta purkausvirtaan, siihen vaikuttaa puolan muuntosuhde ja ensiövirta. Induktanssi pienentyminen nopeuttaa puolan purkautumista (siis jos verrataan kahta puolaa jossa eri toisioinduktanssit). Tuosta toisiovirrasta on nähtävissä sama kaareutuminen mitä ensiövirrassa kun hystereesisilmukkaa kuljetaan toiseen suuntaan, virran alkuosan muutosnopeus on suurempi koska induktanssi on pienempi.
En osaa

todennäköisesti oikeilla sanoilla asiaa kertoa, mutta... toisioon saadaan kipinän alkuosaan huomattavasti lisää tehoa pienellä latausajan kasvattamisella, koska se induktanssi pienenee ja saadaan ladattua virtaa enemmän ajassa X. Siis vaikkapa 4 -> 5ms / 5 -> 6ms.
Jos mä korjaan lauseeni tämmöiseksi...
"Tossa IGN-1 käppyrässä esim. näkyy siinä 5ms:n kohdalla kuinka virta alkaa kasvaa nopeammin, kun induktanssi on pienentynyt sydämen alkaessa kyllästymään, jolloin ensiövirtaa vastaavasti myös purkausvirta kasvaa."
Posted: Fri Sep 18, 2009 15:24
by _P_
En osaa

todennäköisesti oikeilla sanoilla asiaa kertoa, mutta... toisioon saadaan kipinän alkuosaan huomattavasti lisää tehoa pienellä latausajan kasvattamisella, koska se induktanssi pienenee ja saadaan ladattua virtaa enemmän ajassa X. Siis vaikkapa 4 -> 5ms / 5 -> 6ms.
Ok, nyt tajusin mitä hait takaa. Mutta samallahan voisi valita toisioinduktanssiltaan pienemmän puolan jos nimenomaan haluaa enemmän energiaa siihen alkuosaan? Onko se sitten mitä halutaan? CDI sytkäähän moititaan juuri lyhyestä kipinästä ja monet niistä sitten antaakin useita kipinöitä pienillä kierroksilla. Hieman ennakko vaihtelee jos syttyykin joskus vasta 6. kipinällä.
Muutenkin on ihmetyttänyt että miksi ensiöinduktanssi on yleisesti 5mH paikkeilla? Onko se vaan "koska näin on aina ollut" vai onko siihen jokin parempikin syy? Pienemmällä induktanssilla saataisiin lyhyemmillä latausajoilla sama energia eikä olisi niin suuria ongelmia latausajan puutteen vuoksi isoilla kierroksilla ja vähillä puolilla.
Posted: Mon Sep 21, 2009 10:47
by M20B25
PQatPIT wrote:Jos haluaa halvan ja hyvän niin joutuu hankkimaan kaksi eri ratkaisua.
On se kumma kun jengi ei sitten s*****a millään usko että ostamalla ekalla kerralla heti sen oikean säästyy rahaa kun EI tarvitse ostaa sitä halpaa jolla ei tee mitään. Juu, olen kokeillut monenkin asian kanssa tätä ihan itse ja ihan omalla lompakolla.
Omaa kokemusta ei ole kummastakaan esitetystä puolasta, mutta ne poksahtavat jo vakio-vapareistakin. Jos sen ahtaa niin aina pahempi. Mikä kohta tässä on vaikeasti ymmärrettävissä?
Kipinäenergian määrä on vaikeasti tajuttavissa koska se moottori saattaa "toimia" halvoillakin vehkeillä. Kuitenkin JOKAISESSA tapauksessa, jossa ne huonot tai sopimattomat vehkeet olen vaihtanut sellaisiin jotka oikeasti tekevät kunnollisen kipinän, moottorin toiminta myös pienillä sylinterin täytöksillä ja pienillä kierroksilla on parantunut niin paljon että se tulee takaisin ennenpitkää jo bensan kulutuksessakin. Tässä kyse ei ole siitä että sytyttääkö vai ei vaan siitä että miten se syttyy. Juu, olen kokeillut omalla lompakolla ja omin pikku kätösin. Takaisin en vaihda.
Jos joku väkisin haluaa jonkun hukkakipinä-puolan niin Boschin Motorsport-listalta löytyvät 2x2- ja 2x3-malliset ovat ainoa siedettävä vaihtoehto kohtuullisessa hintaluokassa. Jos moottori on ahdettu tai korkeapuristeinen vapari niin sellaisetkaan eivät ole hyvä vaihtoehto.
Jos laittaisi ne sytkälaitteet kohdalleen ekalla kerralla, ja ajelisi sitten tyytyväisenä niin ei tarvitsisi ropata paskojen vehkeiden kanssa tien päällä. Jättäisi vaikka yhden baari-illan juopottelematta niin ei olisi liian kallista.
Olen aikonut hankkia juuri tuon Boschin 0 221 503 010 hukkakipinäpuolan 6syl koneeseen mutta nyt sitten kattelin tätä
http://www.034motorsport.com/product_in ... cts_id=278. Olisko parempi hankinta? Mikäköhän päätekivi tolle pitäs hommaa?
Posted: Wed Sep 23, 2009 20:02
by Tama
Onko ideoita voisiko minullakin olla vika puolassa tai yksinkertaisesti sen riittämättömyydessä... Ennen auto toimi paremmin, patkäsi vain 4000 rpm kohdalla kerran ja sitten kiersi loppuun asti.. Nyt mulla on syttykivet megassa ja puolan latausaika 3,6 ms ja auto "turisee" eikä kierrä yli 3500 rpm kun joka seitsemäs kerta... Kierrostieto ei pätki!
Logia ja muuta keskustelua:
viewtopic.php?t=6016
Ideoita kaivataan! kaikkea on melkein kokeiltu mutta mikään ei auta..