Page 1 of 1

MS-II ja VW G60 sekä IAC ihmettelyä

Posted: Mon Dec 08, 2008 23:40
by Obi-Lan
Tossa alkas pikkuhiljaa oleen kasailtuna B&G PCB V3.0 levy ja siihen MS-II. Pitäs ruveta suunnitteleen, että miten käytän noita G60 koneen antureita yms. Suunitelmat on osittain selviä, mutta pari kysymysmerkkiä on:

-Kierrosluku tiedon ajattelin ottaa HALL anturilta, tähän kandee vissiin pistää 1K ylösvetovastus nollan ja +5v johdon väliin niin saa maa-auki-maa-auki signaalin sijaan mukavan kanttiaallon?

-Vedenlämpö (CLT) vakioanturista korjatuilla arvoilla

-Ilmanlämpö (IAT) vakioanturista (korjatuilla arvoilla?)

-Lambdaa varten löytyy VEMSsin WBO2 ja laajakaista, joku vissiin saanu toimimaanki tällä kombolla?

-MAP anturia varten suositeltiin ainakin vwvortexilla mekaanista vaimennusta eli "paisuntasäiliö" MAPin letkuun?

-Sytytykseen olisi tarkoitus käyttää vakio jakajasytytystä, mitä ohjataan levyllä olevalla VB921 kivellä

-Suuttimina menee G60 vakio Boschit, en tiedä onko nämä korkea impedanssiset vai ei? tosin onko sillä väliäkään kun tein tohon levylle myös ton PWM flyback dampingin?

-TPS on ongelma, G60 koneessa ei ole oikeata TPS anturia vain kaksiasentoinen kytkin mikä kertoo onko kaasu kiinni vai pohjassa. Tähän vissiin kandeis soveltaa oikea TPS anturi?

-Tyhjäkäyntivena on ongelma. Tos on joku Boschilainen PWM tötterö, en haluais käyttää sitä. Kiinnostas kovasti käyttää IACia, löytyykö tältä mantereelta mitään edullista helpohkosti sovellettavaa?

Olen ollut tulkitsevinani, että jotkut täällä on laittanu G60 koneeseen megaa, nyt otettas vastaan vinkkejä. Talvi aikaa tässä kollotella tota paikoilleen.

Re: MS-II ja VW G60 sekä IAC ihmettelyä

Posted: Tue Dec 09, 2008 17:20
by SamiH
Obi-Lan wrote:Tossa alkas pikkuhiljaa oleen kasailtuna B&G PCB V3.0 levy ja siihen MS-II. Pitäs ruveta suunnitteleen, että miten käytän noita G60 koneen antureita yms. Suunitelmat on osittain selviä, mutta pari kysymysmerkkiä on:

-Kierrosluku tiedon ajattelin ottaa HALL anturilta, tähän kandee vissiin pistää 1K ylösvetovastus nollan ja +5v johdon väliin niin saa maa-auki-maa-auki signaalin sijaan mukavan kanttiaallon?
Voi kokeilla aluksi ilmankin, tähän mennessä vastaantulleilla on tuo toiminut ilman ylösvetoakin tuolla V3.0 piirilevyllä. Lisää sitten jos on tarvetta.
Obi-Lan wrote:-Vedenlämpö (CLT) vakioanturista korjatuilla arvoilla

-Ilmanlämpö (IAT) vakioanturista (korjatuilla arvoilla?)
Nuo toiminevat kyllä.
Obi-Lan wrote:-Lambdaa varten löytyy VEMSsin WBO2 ja laajakaista, joku vissiin saanu toimimaanki tällä kombolla?

-MAP anturia varten suositeltiin ainakin vwvortexilla mekaanista vaimennusta eli "paisuntasäiliö" MAPin letkuun?
Tuon pystyy MS2 prossulla hoitamaan ohjelmallisesti aika pitkälle. Eli kokeile ensin ilman. Asetuksista vain hieman lagia MAP signaalille.
Obi-Lan wrote:-Sytytykseen olisi tarkoitus käyttää vakio jakajasytytystä, mitä ohjataan levyllä olevalla VB921 kivellä

-Suuttimina menee G60 vakio Boschit, en tiedä onko nämä korkea impedanssiset vai ei? tosin onko sillä väliäkään kun tein tohon levylle myös ton PWM flyback dampingin?
Mittaa yleismittarilla suuttimen vastus. Se että onko korkea vai matala impedanssiset vaikuttaa asetuksiin.
Obi-Lan wrote:-TPS on ongelma, G60 koneessa ei ole oikeata TPS anturia vain kaksiasentoinen kytkin mikä kertoo onko kaasu kiinni vai pohjassa. Tähän vissiin kandeis soveltaa oikea TPS anturi?
Kannattaa katsella sopiva TPS anturi, saattaa helpottaa säätämistä joissain tilanteissa. Tuo ei toki ole ihan välttämätön, joskin suositeltava.

Posted: Fri Dec 12, 2008 23:36
by Obi-Lan
Jaha kokeillaan sitä HALL hommaa sit ensin ilman vastusmodia. Saako toho hall jalkaa sopivaa liitintä jostain vai pitääkö raiskata vanha johtosarja?

16ohm sano suutin eli ne on sit vissiin korkeaimpedanssiset.

Kyttäilin tota kaasuläppähärveliä ja en muistanutkaan, että siinähän on kaksi läppää, mitkä aukeaa vielä vaiheittain. Kikkailuks menee, täytyy tutkia mahdollisuuksia.

Posted: Tue Dec 16, 2008 22:42
by pipo_esa
Raiskaa se vanha johtosarja vaan, en ainakaan ole törmännyt sopivaan liittimeen missään.

TPS:sän ostin vpv:ltä ja hitsasin ison läpän akseliin knöölin joka on puolikuun muotoinen ja tämä kääntää tps:ssää.

Posted: Sat Dec 27, 2008 17:20
by Obi-Lan
Mites toi tyhjäkäynti?

Onko toi diyautotune.comin teetetty alumiinipulikka +jeepin IAC valve toimiva ratkaisu vai onko jotain muita toimiviksi todettuja ratkaisuja?

Hakisin kuitenkin mielellään melko sivistynyttä ratkaisua jossa kone reagoi esim. ohjaustehostinpumpun aiheuttamaan lisäkuormaan ja joka antas sen verta sivistyneen tyhjäkäynnin, että menis vähäpässin käytönaikaisesta päästömittauksesta läpi.

Posted: Sat Feb 07, 2009 0:20
by Obi-Lan
Tossa corron IAT anturissa on 3 nastaa, siinä on joku potentiometriviritys:

http://obi.1g.fi/kuvat/Corrado/teoria/g60ECU2.jpg/full

Miten toi pitäisi kytkeä? Keskimmäiseen signaalipiuha Pin 20, mutta mitä tolle CO potille pitäisi syöttää? +5V, +12V?

Posted: Sat Feb 07, 2009 4:41
by Vauhtivaunu
Obi-Lan wrote: mitä tolle CO potille pitäisi syöttää? +5V, +12V?
No ei ainakaan jännitettä. Sillon on megan lämpötilan tunnistus sekasin. Laita maihin ja kato mitä näyttää. Saattaa olla että joudut vaihtamaan tuon johonkin sopivampaan anturiin.

Posted: Sat Feb 07, 2009 12:42
by ArttuH
Tuon potikan tarkoitus on ilmeisesti ollut seoksen hienosäätö. Kytkiksen mukaan näyttäisi, että sen piuhan voisi jättää kytkemättä. Loput kaksi sitten normaalisti, toinen maihin ja toinen megalle, niin saattaisi hyvinkin toimia.

Posted: Sat Feb 07, 2009 13:21
by Obi-Lan
Joo vortexilla ainakin olen havainnut, että kyllä jenkit käyttää tota anturia megankin kanssa, kukaan vaan ei ole maininnut miten he ovat kytkeneet sen. Kokeillaan ilman tota hienosäätöpotikkaa.

MS

Posted: Sun May 23, 2010 17:02
by Huumori
Mitenkäs täällä etenee ja jokos olet ton ISV ongelman ratkassu?
Itellä kanssa jossain vaiheessa asennus edessä ja osat alkaa olemaan kasassa.

Posted: Sun Jun 06, 2010 17:52
by Obi-Lan
Olin ollut hiukka sienissä vissiin aikoinaan, Corrossa on 2-napanen PWM vena, siinä on vaan 3-nap levyinen liitin, normi Junior Power käy siihen. Luovuin IAC viritysten suhteen ja kolvasin vaan sen järeemmän transistorin. Ja lopulta toi orggis PWM alkoi sekoilemaan jotain niin kävin nappaamassa jostain Audista vastaavanlaisen.

Tosin nyt on kunnianhimo kasvanu, boksi on vaihtunut kdfi boksiin, johtosarjan tein uusiksi, kampuralle on asennettu 60-2 pyörä, asennettavana on vielä hukkakipinäpuola yms pientä.

Ja kaikkia noita liitinrunkoja löytyy marmorilta tai Kalsketilta. Voin kaivella numeroita jos tarvii. Tähän mennessä niihin kaikkiin on vielä käyny Junior Power nastat mitä saa esim. Vekoyltä.

Posted: Fri Jun 11, 2010 4:18
by Huumori
Selvä homma.

Hei muuten onko sulla noita korjattuja arvoja noille antureille?
En löydä mistään Easythermiä.

Posted: Fri Jun 11, 2010 20:09
by tty
Huumori wrote: ......
En löydä mistään Easythermiä.
http://home.comcast.net/~whaussmann/Eas ... nstall.exe

Posted: Fri Jun 11, 2010 21:40
by Obi-Lan
Tossa käyrät jostain korjausoppaasta. Pitäisi päteä sekä siniseen vedenlämpöanturiin, että siihen ilman lämpö anturiin.

http://obi.1g.fi/kuvat/uusi-efi/g60_temp_sensor.jpg

Posted: Tue Jun 15, 2010 10:36
by Huumori
Kiitoksia :P

Posted: Sun Jul 18, 2010 21:56
by pipo_esa
Testasitko jakaja sytkää ollenkaan?

Posted: Fri Jul 30, 2010 13:36
by Obi-Lan
Joo kyllä mä sillä jakajan kanssa viime kesänä ajelin. Hall anturi toimi kun veti sille 1k pullupin +5v:stä ja ohjasin sitä vakiopuolaa v3.0 levyn ainoalla sytkäpäätteellä (bip373). En vaa muista paljon laitoin sille puolalle dwelliä. Tossa on joko G60 koneen tai vakio 8v koneen vakio sytkäkartasta kuva: http://obi.1g.fi/kuvat/mega/vakio_sytk%E4kartta.jpg