Page 1 of 1
Bmw 325 m50b25
Posted: Wed Nov 12, 2008 23:58
by linksu
Elikkä tuossa kaivelin megan purkin varastosta muutamanvuoden säilössäolon jälkeen ajattelin ottaa sen käyttöön eli mega on v 2.2 orginaali versio.releboksi on v 1.1
nyt tässä seuraavaksi pähkäilen sitä sytytyksen ohjausta. mistä niitä vp192 sytytys kiviä saa? ja millainen kytkentä niille kuuluis olla?
tuli mieleen että onko tuo kuin vanhentunutta tekniikkaa? prossu siinä on msv30
Kiitoksia etukäteen vastauksista.
Posted: Thu Nov 13, 2008 19:18
by linksu
jahas nyt on edetty sen verra että boksissa on uusin extrakoodi ja hienosti pelaa simulaattorilla.
Posted: Thu Nov 13, 2008 21:45
by Vauhtivaunu
Hommaa "kuusireikäinen" boschin hukkakipinäpuola ja 203-loppuinen kivi. On kaikkein helpoin, kun ei ole pakko käyttää niitä alkuperäisiä puolia. Varsinkin kilpa-autossa on suositeltavaa olla mahdollisimman yksinkertainen järjestelmä.
Posted: Thu Nov 13, 2008 21:57
by linksu
onko tietoa missä automallissa noita on käytetty? noilla se tietysti ois paljon helponpaa
Posted: Fri Nov 14, 2008 7:32
by AJ
Puola: Osanumerot:
Bosch 0 221 503 010
OPEL 12 08 007
OPEL 90 492 255
OPEL 90 511 450
HOLDEN 90 511 450
Sytytysmoduuli: Osanumerot:
Bosch 0 227 100 203
ALFA ROMEO 60562702
FIAT 60562702
LANCIA 60562702
OPEL 90 444 189
OPEL 90 462 248
VOLVO 1367776
FERRARI 138225
Varaosakaupasta saa kyllä osanumerolla kun käy kysymässä.
Posted: Fri Nov 14, 2008 15:08
by linksu
kiitos paljon nyt on osat hommattu. en tuossa vielä tarkempaa vika diagnoosia ole tehnyt mutta simulaattorissa vilkkuu vaan inj 1 kanava ja inj 2 on pimeenä. voiko johtua jostain säädöstä vai onko joku vikana. vielä en ole testannut että toimiiko ledi.
Posted: Fri Nov 14, 2008 20:13
by linksu
mistä löytys kytkis releboksille? koitin etsiä mutten mistää löytänyt piirettyä kytkistä ja sytytyksen kytentäkaavio kiinostais kans
Posted: Sun Nov 23, 2008 21:23
by linksu
Nyt on projekti siinä vaiheessa että odotetaan boksia modauksesta kunnes posti sen tuo kiitos siittä vauhtivaunulle. johtosarjoja tuossa olen tehnyt suuttimille ja sytytykselle omansa. nyt tuli ongelma että kuinka kytketään 4 johtoinen zirkonium lamda megaan? lämmitys johdot on ne 2kpl mutta mitä ne toiset 2kpl?
Posted: Mon Nov 24, 2008 6:53
by JaniM
Maa ja signaali. Mun muistaakseni toi zirkonium ei oo tavan lambda, tarvi jotain lisäksi. Sata varma en ole, mutta sellanen muistikuva.
Posted: Mon Nov 24, 2008 15:53
by linksu
Black - Signal (megaan o2 liitäntään)
Grey - Earth (megan maajohtoon)
Maa ja +
White - Heater
White - Heater
meneekö kytkentä näin?
eikö zirkon ole yleisin lambdoista?
BMW e36 325 M50 megan asennus
Posted: Sun Nov 29, 2009 16:02
by pk-racing
No niin käytetääs tätä topiccia apuna eli voisi ruveta suunnittelemaan megan asennusta tuohon käyttikseen, kun siinä sattuu olemaan harvinainen "ei vähäpäästöinen" ominaisuus niin tottahan se pitää hyödyntää. Autoon tulossa siis ahdin.
Tarkoitus olisi laittaa mahdollisimman hyvä järjestelmä mahdollisimman vähällä työllä, eli auton omaa johtosarjaa, antureita ja puolia hyödyntäen. Eli ihan ensimmäisenä mistä tällainen kannattaa hommata ja miten asennus tapahtuu?
Moottori siis m50b25 ilman vanosta.
Re: BMW e36 325 M50 megan asennus
Posted: Sun Nov 29, 2009 21:06
by Vauhtivaunu
pk-racing wrote:
Tarkoitus olisi laittaa mahdollisimman hyvä järjestelmä mahdollisimman vähällä työllä, eli auton omaa johtosarjaa, antureita ja puolia hyödyntäen. Eli ihan ensimmäisenä mistä tällainen kannattaa hommata ja miten asennus tapahtuu?
Nuo vois neuvoa:
http://www.turbotec.com/index.php
http://www.hestec.fi/
Posted: Sun Nov 29, 2009 22:11
by pk-racing
Joo-o. Korostan sanaa "mahdollisimman". Ja olen ymmärtänyt, että mega olisi laadukaskin viritelmä oikein tehtynä joten en sen puolesta pelkää sitä laittaa, kun vertaa hintoja kaupallisiin tuotteisiin. Hankaluuden tekee se, että käyttöautoa ei pystys oikeen pitkään pitämään varikolla vaan mahdollisimman äkkiä ajoon.
Mutta sanoppas vauhtivaunu, kun parhaiten osaat sanoa, että näkyy olevan myytävänä teidän tekemä v2.2 plug´n´play paketti bemariin hintaan 450€. Eli sisältää johtosarja adapterit ja tarvittavat muutokset on varmaankin tehty, kun se on käytössä ollut vakio antureilla. Eli kuulostaa helpolta. Ainostaan cossun imulämpö anturi pitäisi ostaa. Hinta kuulostaa siihen nähden kovalta, että se on käytetty ja 2.2 saa uutenakin pariin sataan. Vai olenko väärässä? Olisiko se hintansa väärti vai olisiko järkevää ostaa uusi vastaava? Mitä tällaiseen peruspakettiin pitäisi sitten tehdä muutoksia?
Posted: Mon Nov 30, 2009 18:17
by Jasu
Se Mega ei "käytössä kulu" juurikaan, ellei sitten "töpeksi"...
Tuota hintaa minkä mainitsit, voinee perustella sillä adapterilla, perusMega ei sellaisenaan ole mihinkään moottoriin Plug'n'Play, vaan aina pitää tehdä joko adapteri jolla sen liittää olemassaolevan johtosarjaan tai sitten väsätä uusi johtosarja...
Yksinkertaistakin johtosarjaa osaava kaveri väsää helposti tunteja, jos/kun kuitenkin halutaan sellainen siisti ja pitempään toimiva paketti..?
Valmis, suoraan omaan autoosi käypänen malli, tuolla hinnalla, ei ole mielestäni mitenkään hinnalla pilattu. Siis vaikkei siellä olisi edes minkäänlaisia asetuksiakaan pohjalla mistä lähteä ihmettelemään moottorin käyntiä, vaikkakin joku lähtökohtakartta saattaa hieman helpottaa alkuun säätämistä...
Vaan en niille "valmiille kartoille" kuitenkaan isoa iloa laskisi, uusiks ne menee kuitenkin...

Posted: Mon Nov 30, 2009 19:21
by Vauhtivaunu
pk-racing wrote:Joo-o. Korostan sanaa "mahdollisimman". Ja olen ymmärtänyt, että mega olisi laadukaskin viritelmä oikein tehtynä joten en sen puolesta pelkää sitä laittaa, kun vertaa hintoja kaupallisiin tuotteisiin. Hankaluuden tekee se, että käyttöautoa ei pystys oikeen pitkään pitämään varikolla vaan mahdollisimman äkkiä ajoon.
Mutta sanoppas vauhtivaunu, kun parhaiten osaat sanoa, että näkyy olevan myytävänä teidän tekemä v2.2 plug´n´play paketti bemariin hintaan 450€. Eli sisältää johtosarja adapterit ja tarvittavat muutokset on varmaankin tehty, kun se on käytössä ollut vakio antureilla. Eli kuulostaa helpolta. Ainostaan cossun imulämpö anturi pitäisi ostaa. Hinta kuulostaa siihen nähden kovalta, että se on käytetty ja 2.2 saa uutenakin pariin sataan. Vai olenko väärässä? Olisiko se hintansa väärti vai olisiko järkevää ostaa uusi vastaava? Mitä tällaiseen peruspakettiin pitäisi sitten tehdä muutoksia?
Kaikkein helpoin tie on muokata sen vakiomoottorinohjauksen karttoja ja teettää se työ ammattilaisella jolloin ei tarvitse itse liata näppejään tai perehtyä mihinkään.
Tuollaisen PnP-megan kasaaminen vie n. 20tuntia kaikkinensa ja siihen ei montaa kahvitaukoa kärsi pitää. Mä arvostan omaa vapaa-aikaani senverran etten ala noita ihan sarjatuotantona tekemään. Ja se partcon perussarja ei sisällä kaikkia tarvittavia komponentteja.
Megasta saa kyllä luotettavan laitteen kun sen tekee huolellisesti.
Posted: Mon Nov 30, 2009 21:08
by pk-racing
No ei vängätä nyt väkisellä raiteiltaan tätä hommaa. Räätälöity Motronic ecu on huono vaihtoehto, koska se estää moottorin muutokset karttojen teon jälkeen. Ja tuossa mainitussa megassa kartat ei varmasti päde minun käyttöön, kuin sen verran että sen saa sillä käymään. Mikä on sekin jo eteenpäin. Eli sillä ei ole niin merkitystä, että kartat joutuu tekemään päinvastoin tämä olisi hyvää harjoitusta tulevaa megan kanssa hämmentämistä prokkiksen kanssa. Jossa saisi aikaakin mennä jo enemmän. Moottorikin on sama niin tässä voisi jo oppia jotain sen varalle.
Johtosarjan rakennus olisi tuttua hommaa että se ei huoleta, mutta se purkin sisuksien muokkaaminen on jo toinen juttu. Pitäisi ajan kanssa päästä opettelemaan.
Eli sanokaa mitä sanotte, mutta sen valmiin paketin minä nyt ostan..
Posted: Mon Nov 30, 2009 23:28
by Vauhtivaunu
Tarkoitus ei ollut olla tyly, mutta mega vaatii opiskelua aina jonkunverran. Jos haluaa "avaimet käteen"-ratkaisun niin monesti on helpompi vaan viedä se auto ammattilaiselle joka laittaa sen toimimaan ja säätää.
Mä teen noita harrastuksena joten laitteita tulee sen mukaan kun kerkeän hommaan keskittyä.
Posted: Mon Nov 30, 2009 23:47
by 505
Ja vaikka tuon megan saa pelaamaan niin sitten tulee niitä muita odottamattomia yllätyksiä. Nimim. mega-projektin yhteydessä halkesi bensapumppu, paloi ajohaalarit ja kahdesta turbosta laakerit
