Page 1 of 1
ei ilmeisesti rikasta?
Posted: Mon Jun 20, 2005 19:41
by meo.sukuvaara
eli tyhjäkäynnillä, jota ei juuri ole. niin röpöttää ja sitten sammuu. haisee todella rikkaalle. mistä vois lähteä asiaa purkamaan?
Posted: Mon Jun 20, 2005 20:13
by JTbo
Rikastuksia pienemmälle, kokeile vaikka kokonaan rikastukset nollilla, sitten bensakarttaa pienemmälle, jos ei tunnu vaikuttavan, niin jokin on pahasti pielessä.
Jos extra koodi käytössä, niin kierrosrajoitukset yms. pois päältä, eli säädä siten, ettei varmasti tule voimaan.
Lamda säätö samoin pois, sitten kun alkaa toimimaan, niin yksitellen kokeilla mitä voisi laittaa päälle.
Näkyykö imuilman lämpö ja vedenlämpö oikein, nuo jos on -40, niin rikastaa erittäin paljon ja ei toimi.
Posted: Mon Jun 20, 2005 22:30
by TVH
Kun kaikki perusjututu on käyny läpi, siis että anturit näyttää oikein jne. voi lähteä säätämään niin että tyhjäkäynnille on kartalla ve arvot 30 ja 40 välistä, sitten säätää req fuelin niin että se käy hyvää tyhjää. Hyvä tyhjäkäynti on kaiken perusta.
Posted: Mon Jun 20, 2005 23:11
by meo.sukuvaara
voisko TVH tarkentaa tota VE-hommaa heittäkää jollain linkillä missä ratkotaan vastaavia pulmia. sen verran edisty, et käy aina jonkin aikaa tasaseen ja sitte alkaa jumalato röpötys joka korjaantuu tai sitte auto sammuu

Posted: Tue Jun 21, 2005 10:02
by KariM
TVH wrote:voi lähteä säätämään niin että tyhjäkäynnille on kartalla ve arvot 30 ja 40 välistä, sitten säätää req fuelin niin että se käy hyvää tyhjää.
Tokihan tuollakin menetelmällä pääsee samaan lopputulokseen, mutta itse käyttäisin megamanuaalin suosittelemaa tapaa: Req_fuel, joka kuvaa suuttimien kokoa, lasketaan laskurilla kerran kohdalleen eikä siihen enää sen jälkeen kosketa ellei suuttimet tai bensanpaine vaihdu. Kaikki perussäätötoimenpiteet toimivalle setupille (käyntilämmin kone, anturitiedot todellisuutta vastaavia) tehdään VE-kartalla. Kartan luvuissa ei tarvitse tähdätä mihinkään tiettyyn lukuarvoon, säätämisen kannalta ne ovat vain numeroita.
Posted: Tue Jun 21, 2005 14:14
by meo.sukuvaara
voisko toi tyhjäkäynti hyytyä sen takia, jos on liian isot suuttimet? suuttimien koko 280cc/min autohan on 1.8 16v vw vaparimotori
Posted: Tue Jun 21, 2005 18:49
by meo.sukuvaara
vika löyty! eli kun nappaa imuilmalämpö anturin irti niin johan käy tyhjäkäyntiä ja peräti aika nätistikkin. mites tästä eteen päin? anturi vaihtoon, vai? mikä ois hyvä anturi siihen?
Posted: Tue Jun 21, 2005 20:56
by Anssi
Olisi varmaan ihan ensiksi aiheellista tutkia ja funtsia, että mikä tuon ilmiön aiheuttaa. Lähdetään nyt vaikka siitä, että katsot, mitä lämpöjä se kertoo MS:lle. Jos arvot on kovasti pielessä, niin sitten saatat tarvita konffin siihen anturin lukemiseen.
Posted: Tue Jun 21, 2005 21:52
by meo.sukuvaara
unohtu tosiaa kertoa et näyttää ihan oikein tunessa. sellasen asian toveri huomasi et se reagoi todella hitaasti lämmön vaihteluun. osa on volvosta pois ja on renix merkiltään.
Posted: Wed Jun 22, 2005 22:59
by slappala
omassa oli hiukan samaa ongelmaa ja oli heat soak eli tuo anturi imusarjassa(alumiinissa) kiinni...siirsin sen sieltä putsarille ja pelaa

...ei tullut itelläkään mieleen mutta lämpö johtuu isosta alumiinni köntistä aika hyvin. eli muoviin tms. imusarjassa kiinni se anturi. ei kosketuksiin koneen lämpimien osien kanssa
Posted: Sat Jun 25, 2005 12:38
by kalsket
Kun itse aloitin megan säätämisen tein sen ilman imulämpöanturia jolloin mega kuvitteli imulämmön olevan -40C, kun sitten anturin asensin niin jouduin muuttamaan bensakarttaa 20% en vain enää muista kumpaan suuntaa.
Posted: Sat Jun 25, 2005 12:47
by TVH
kalsket wrote:Kun itse aloitin megan säätämisen tein sen ilman imulämpöanturia jolloin mega kuvitteli imulämmön olevan -40C, kun sitten anturin asensin niin jouduin muuttamaan bensakarttaa 20% en vain enää muista kumpaan suuntaa.
Raskaammalle, sama homma täällä. Eli jos vetää johdon irti ilmanlämpöanturista, seos menee aivan helkutin raskaalle.
Posted: Tue Jul 05, 2005 8:18
by turbiinirieska
slappala wrote:omassa oli hiukan samaa ongelmaa ja oli heat soak eli tuo anturi imusarjassa(alumiinissa) kiinni...siirsin sen sieltä putsarille ja pelaa

...ei tullut itelläkään mieleen mutta lämpö johtuu isosta alumiinni köntistä aika hyvin. eli muoviin tms. imusarjassa kiinni se anturi. ei kosketuksiin koneen lämpimien osien kanssa
mitenkähän tuo turboautossa sitten pitäs laittaa...mullahan on nyt cossun imusarja is-sierrassa ja toi anturi sille tarkotetussa paikassa,eli juuri imusarjassa kiinni.en oo tuota lämpöä vielä seurannu,toi imusarja tuli talven aikana laitettua ja ennen oli eri paikassa tuo anturi.
nyt alkaa kohta uusi säätö ja aattelin vaan etukäteen kysellä,et jos ongelmia niin onko kellää toi anturi esim. ennen turboa vaikka siinä ilmaputsarin letkussa.vai onko ollenkaan hyvä paikka

Posted: Tue Jul 05, 2005 8:44
by turbiinirieska
hmmm... tarkemmin ajateltuna eihän se anturi voi ennen turboa olla,koska tarviihan sen mitata sitä todellista imusarjaan menevää ilman lämpötilaa ja siten se on oltava välijäähdyttimen jälkeen

täytyy ensin tsekata kuinka se futaa siinä alkuperäsessä paikassa.ku ohan se jo tehtaalla siihen laitettu

Posted: Tue Jul 05, 2005 22:57
by meo.sukuvaara
Eli nyt tuli sellainen onkelma ku tyhjäkäynti saatiin kuriin niin lambdan mukaa tempasee aivan laihalle ku kaasuttaa. toinen vika on sellainen kun yrität tasakaasua pitää niin humpaa ja lopuksi sammuu.
kuinkas tota oiretta hoidetaa?
Posted: Tue Jul 05, 2005 23:36
by JTbo
meo.sukuvaara wrote:Eli nyt tuli sellainen onkelma ku tyhjäkäynti saatiin kuriin niin lambdan mukaa tempasee aivan laihalle ku kaasuttaa. toinen vika on sellainen kun yrität tasakaasua pitää niin humpaa ja lopuksi sammuu.
kuinkas tota oiretta hoidetaa?
Onko bensakartta millaisessa mallissa?
Tuo laihalle meneminen kaasua painettaessa viittaisi kiihdytysrikastusten puutteellisuuteen. Ikäviä säätää mielestäni, en ole isommin vielä perehtynyt, mutta ne vähät säädöt mitä olen tehnyt on osoittaneet tuon olevan melkoista taiteilua.
Mitenkäs tuo alipaine/paine, seilaako paljon megatunessa?
Omaan jouduin rautalangasta patentoimaan kuristimen, ettei kovin pahasti hyppisi.
Posted: Tue Jul 05, 2005 23:42
by meo.sukuvaara
pitää kokeilla tota kuristusta ku se pikkase seilailee letku 4mm vai oisko alipaine akku mitään?
Posted: Wed Jul 06, 2005 0:11
by nohkis
Mites sytytysennakko? Onko tarkastettu? Mikä säätää sitä?
Posted: Wed Jul 06, 2005 0:23
by meo.sukuvaara
sytkää ohjaa vielä auton oma sykäri systeemi. lampulla joitus on katottu kohalleen ennen megan asennusta.
Posted: Wed Jul 06, 2005 9:00
by Anssi
Kannattaa ehdottomasti säätää se bensakartta melko hyvin kohdalleen ennen niiden kiihdytysrikastusten säätämistä. Ota kiihdytysrikastus ensin kokonaan pois. Sen jälkeen ajelet yhden iltapäivän eri nopeuksilla ja säätelet bensakartan kohdalleen tasakaasulla. Kun kartta on kohdallaan, kiihdytysrikastus taas päälle ja sitä säätämään.
Tuo tasakaasulla "humpaaminen" ei oikein kuulosta epätasaiselta alipainesignaalilta, jos tarkoitat vähän korkeammilla kierroksilla käyttämistä. Se on ongelma lähinnä tyhjäkäynnillä silloin kun koneessa on iso nokka. Kuulostaa vaan siltä, että kartta on poskellaan. Koita säädellä edes jonkinlainen käynti tyypillisille kierrolukualueille ihan tallissa ennen baanalle vientiä. Pienten alipaineiden alueet pitää sitten säätää ajossa, ellei satu omistamaan jarrudynoa.