Page 1 of 1
Sytkäongelma escortissa
Posted: Mon Feb 28, 2005 20:51
by _P_
Autona on siis ford escort rs turbo, jonka sytytystä (jakajassa hall)megasquirt tulisi ohjaamaan.
Eilen sain projektin siihen vaiheeseen, että oli aika testata toimiiko. No startatessa auto lähtee mielestäni helposti käyntiin mutta heti kun päästät avaimesta ja lopetat starttaamisen, auto sammuu.
Aika kun loppui eilen kesken, eikä kerinnyt tarkempaa diagnoosia tehdä niin ei pysty tarkemmin kertomaan.
Voi tietysti olla että sytkä oli sen verran pieles ja kylmä kone ettei jaksanut käydä, mutta siltä se ei vaikuta, koska auto sammui heti avaimesta päästettyä eikä edes yrittänyt käydä.
Kytkentä menee (schema 2 mukaan suurinpiirtein):
piirilevyltä XG1 hyppylangalla X11
pin 24 hyppylangalla pin 28 (pin 24 ei "ulkoisesti" mitään)
hall kytketty megaan: hall signaali pin 25
hall+ tulee 12V (samasta kuin sytkämoduli)
pin30 tulee ohjaus sytkä moduuliin
puolan - sytkämodulissa
mitään vastuksia ei ole missään välissä
sytkämoduli boschin 139 vastaava tarvike
extra-koodina 020i ja MegaTune 2.25b271 beta
Olisiko kellään hyviä veikkauksia, jos näistä vähistä tiedoista voi mitään sanoa.
Posted: Mon Feb 28, 2005 21:38
by Vesku
Moi!
Vastasin tuonne cossu clubille, mutta laitan vielä tännekkin. Eli bensapumppu. Pyöriikö varmasti? Mulla oli ongelmana ensi starteissa se, että lähti laakista käyntiin, mutta sammui heti. Jos Sinulla on vielä oma pumpun rele paikoillaan, niin se vaatii pyörimistiedon koneesta. Jos tuota tietoa ei tule, niin pumppu vaan hurahtaa ja sammuu heti. Sillä paineella auto lähtee käyntiin, mutta sammuu myöskin heti.
Äkkiseltään nuo kytkennät näyttää samalta, kuin itsellä oli. Nyt auto on jo myyty....

Posted: Sat Mar 05, 2005 13:43
by _P_
Nyt on kokeiltu jälleen ja sama vika jatkuu. Bensapumppu pyörii ja toimaa ok. Mutta kipinä katoaa. Startatessa auto lähtee "käyntiin" alle sekunnin ajaksi, jolloin kipinä tulee, mutta sen jälkeen se katoaa, starttia jatkettaessa kipinä taas löytyy ja auto "käy" sen alle sekunnin kunnes kipinä katoaa....
Mitään ideoita?
Posted: Sat Mar 05, 2005 16:43
by Turtana
Tarkista saako megasquirt jatkuvasti virtaa kun päästät avaimen pois startti asennosta, ja sama pätee myös sytkämoduliin.
Posted: Sat Mar 05, 2005 16:57
by _P_
Virta molemmille vedetty suoraan akusta. Ja siis kun startaa koko ajan niin kipinä aluksi hyppää sitten katoaa ja hyppää taas ja katoaa.... saman starttauksen aikana.
Posted: Sat Mar 05, 2005 17:01
by Ykä
oisko mahdollista että hallilta katoaa virta ja auto sammuu kun avaimesta päästä tämä on vaan veikkaus
Posted: Sat Mar 05, 2005 17:15
by _P_
Hallille tulee kans suoraan akulta virta, kokeiltu myös 5v ruutan TPS:lle tarkoitetusta pinnistä.
Tuossa kokoamisvaiheessa kun levy oli valmiiksi koottu ja tinailin nämä hyppylangat (xg1-x11 ja pin 24-28) kiinni ja tuumasin enempää ajattelematta kokeilla stimulaattorilla levyn toimintaa, silloin siis ruutalle pin 24 tuli hyppylangan kautta patterin jännite ja oli stimulaattorin "puola" kiinni myös, epäselvästi selitetty, mutta olisiko tuo voinut jotain komponenttia hajottaa levyllä? Tai stimulaattorissa (jolla ei nyt suurempaa väliä ole)?
Posted: Sat Mar 05, 2005 18:58
by Ykä
oisko mahdollista että sulla on koneen säädöt nyt raakasti laihalla niin ei jaksa ruveta auto käymää eli kannattaa kokeilla rikastaa seosta kaverilla autto kummasti asiaan
Posted: Sun Mar 06, 2005 12:31
by _P_
oisko mahdollista että sulla on koneen säädöt nyt raakasti laihalla niin ei jaksa ruveta auto käymää eli kannattaa kokeilla rikastaa seosta kaverilla autto kummasti asiaan
Ruisku on alkuperäinen KE-jetti, megasquirtti ohjaa vain sytytystä.
Posted: Tue Mar 08, 2005 20:39
by _P_
Voisiko joku juurtajaksaen selittää kuinka saisin tuon trigger anglen kohdalleen, että tietäisin onko toimimattomuuteen joku muu syy.
Extra-koodina on nyt tuo 021u3 eli next cylinder modehan tuossa on mahdollista? Jos on joku keino millä sen saa vähimmällä koneen pyörittämisellä (on vaan todella ahdas paikka mihin ei mitään sovi -> kammenpulttiin ei mahda edes räikkää saada sovitettua) niin olisi todella hieno homma.
Hmmmmmm.... KariM tuossa toisessa topicissa näytti jotain jo kertovan tuon next cylinder moden kanssa, mutta entäs ilman sitä?
EDIT: Tuosta next cylinder hommasta, milloin sen kipinän olisi hyvä sitte tulla käynnistettäessä (" Käännä kone asentoon 5°EYKK (tai siihen astelukuun jossa haluat starttauksen tapahtuvan)" KariM)?
Posted: Thu Mar 10, 2005 14:21
by KariM
_P_ wrote:
EDIT: Tuosta next cylinder hommasta, milloin sen kipinän olisi hyvä sitte tulla käynnistettäessä (" Käännä kone asentoon 5°EYKK (tai siihen astelukuun jossa haluat starttauksen tapahtuvan)" KariM)?
Jotain väliltä 10°..0°EYKK tuolla msefissä suosittelivat. 5°:lla lienee hyvä aloittaa. Next cylinder ei ole vielä 020i:ssä mukana. Edit: Jaa olitkin jo päivittänyt. Extran kotisivuilla (ei toimi just nyt) on ohjeet trigger anglen asetteluun silloin kun ei käytä next cylinderiä.