Mega BMW E34 M5 3.6L:een
Posted: Thu Oct 09, 2008 19:02
No niin, nyt tuli aika laittaa tähänkin rassiin säädettävä ruisku ja sytytys, tosin ensin bensapuoli ja sitten myöhemmin sytytys toimimaan.
Auton tehdas tietoja: BMW E34 M5 vm-89, 3.6L (S38B36)(suora 6syl), 315hv/6900kierr, 360Nm/4750kierr. 0-100km/h 6,3s. puristukset 10:1
5-vaiht 280-Getrag. 25% kitkalukkoperä 3.91 välitys.
Auto tuotu 2004 saksasta ja on vähäpäästöinen, koska se oli siellä rekisteröity niin. Eli suomen katsastus soveltaa CO 0.3 ja HC 100 max arvoja. (Esim. Tehdas arvot CO 0.8 /+-0,4%, joten saa auto olla kunnossa, että menee läpi päästöistä).
Syyt jotka johti tähän: Autossa ilmennyt viimeisten 3v aikana nykimistä pintakaasulla ja ainaiset taistelut pakokaasutestin läpimenossa syövät jo hermoja tosissaan. kaiken näköistä kikkailua on joutunut tekemään päästöjen suhteen, mutta saanu aina jotenki ne alle arvojen.
autosta tarkistettu imu-ja pakovuodot, puristukset, ohivuodot, lämpöanturit jne ja vaihdettu kaikenlaista osaa paitsi boxi(im-mittari, tulpat, lambda, tulpanjohdot, pyörijä+kansi(jakajasytytys), VR-anturi, uusi katalysaattori(3” racing) jne)…..mutta apua ei ole tullut itse perimmäiseen ongelmaan.
MS1 tuli kyseeseen, koska omassa moottoripyörässä on kyseinen laite ja sen takia tuttu ja se on toiminut siinä hyvin, pienten alkukangertelujen jälkeen(kierroslukutieto).
Auton oma boxi ohjaa sytytystä tällä hetkellä ja mega bensapuolta. mega on kytketty liittimillä osin auton omiin antureihin, kuitenkin niin että auton oman boxin voi vaihtaa toimintaan liittimillä.
MS on auton sisällä ja sieltä johdotettu alkuperäisen boxin suojakoteloon, jossa liitännät.
”HARDWARE”
levy partcon V2.2+osat.
Alkuperäinen boxi antaa virrat bensapumpulle, suuttimille, lisäilmaventtiilille ja MS:lle(releen ja sulakkeen kautta).
Sytytys on jakajasytytys ja signaali R25:n jalasta, joka ohjaa VB921:stä(erillisessä boxissa), liittimet valmiina kytkentää varten. HUOM! EI VIELLÄ TOIMINNASSA.
Imuilma-ja vedenlämpöanturit pysty ottamaan käyttöön easythermillä tehtyjen karttojen jälkeen.
R4 ja R7 vastukset 2,2kohm, jotka vastaa antureiden arvoja tarkemmin.
TPS oli autossa vakiona, mutta auton oma boxi ei ota tietoja kuin täyskaasu ja tyhjäkäynti kytkimiltä, joten uudet tps:n johdot joutu vetämään megalle.
MAP otetaan auton alkuperäisten läppärunkojen pillistä. läppärungot on yhdistetty kaasuläppien ja kannen väliltä putkilla, johon lisäilmaventtiili syöttää ilmaa.
Tyhjäkäynti/lisäilmaventtiili on auton alkuperäinen pwm ohjattu 3-napainen bosch, mutta tällä hetkellä on käytössä ainoastaan ’warm up’-moodi, koska ’closed loopissa’ ei pysy asetukset kohdallaan. toiminta on kuitenkin hyvä ja saa kelvata tällä hetkellä. Tehty erillinen idle-ohjauspiiri, ms:n ohjeen mukaan.
PLX-laajakaistapaketti(+DM-5 mittari) hoitaa lambdan virkaa.
Suuttimet vaihdettu Bosch 390cc nelireikäisiin(alkuperäiset Bosch 240cc 1-reikäset). Impedanssi 16ohm.
Säädettävä bensanpaineensäädin mittarilla, paine n.3 bar tyhjäkäynnillä+(map n.65).
Auton omalta VR-anturilta kierroslukutieto megalle, LM1815-kytkennän kautta. !!! Ongelmia aiheutti kierroslukutiedon sekoaminen n.4000kierr paikkeilla, jolloin lukemat sahas 4000- ”äärettömän” välillä, jonka näki ainoastaan ’tuning’-taulukon vihreästä pisteestä(lambda näytti liian laihaa seosta sekoamisen aikaan ja tuntu kuin kiekkarajoitin menis päälle).
Aikani pähkäiltyä muistin moottoripyörän samat ongelmat, jotka poistu muuttamalla sisäänmenon ja maan välissä olevan vastuksen arvoa.
Kytkennän alkuperäinen vastus on 300ohm(signal in-maa), joten ensin 500ohm potikka paikalle ja testaamaan….jos vastusta pienensi niin sekoamiskierros aleni ja suurentamalla taas pysty kierrättämään ylemmäs…tosin vain n.500kierr ero, mutta suuntaa-antava. Seuraavana heti 10kohm potikka ja suurentaessa rupes kiertämään aina vaan ylemmäs…n.9-10kohm jälkeen auto rupesi ottamaan kierroksia tappiin asti nätisti, ilman pätkimisiä/sekoamisia.
Ilmeisesti alkuperäinen 300ohm vastus tiputti kierroksilla muutenkin VR-anturin antamaa matalaa amplitudia niin, että alkoi tulla lisä ”monttuja” signaaliin ja sitä kautta mega luuli kierroksia olevan heti paljon enemmän ja lopuksi pelkkää viivaa kunnes kiekat taas laski ymmärrettävälle tasolle.
(Alkuperäisessä kokoonpanossa tosiaan 60-2 pyörä, hampaat lyhyet(n.5mm) ja VR-anturi aika kaukana kiekosta, joten kierrosten noustessa syklien amplitudi todennäköisesti laskee aikalailla).
Tuolla 10kohm vastuksella auto toimii nyt hyvin ilman sivuvaikutuksia ja lm1815 piirikin kestää näköjään tuon.
Tähän sekoamiseen vaikutti varmasti myös se, että triggeripyörä ja anturi eivät olleet ihan kohdakkain(5mm sivussa) joten suurilla kierroksilla amplitudi vaihtelu hävisi "näkyvistä", kun hampaat eivät enää jaksaneet ladata sivusta vr-anturille jännitettä.
Jokainen kulkine on näköjään yksilökohtainen, miten signaalin saa toimimaan ja mikä käy toiseen ei käy toiselle. se pitää testata.
(esim, jos oisin muuttanu pitemmäksi hampaat, vähentäny hampaita tai lähentäny anturia niin ongelma olisi todennäköisesti ratkennut jollain näistäkin(kaikilla), mutta enää ei tarvi miettiä näitä vaihtoehtoja).
!!!Asiaa ei ole tutkittu oskillosskoopilla, jolla sen näkis varmasti, mutta ’tuntuma’ on tämä.
Viisaammat ja asiaa paremmin tutkineet korjatkoon.
(moottoripyörässä mega toimi aluksi kohtuu hyvin, mutta jonku ajan päästä rupesi tulemaan kiekkasignaaliin piikkejä ja lopulta meni yhtenä päivänä mykäksi kokonaan....siinä sitten kaikenlaisten maadoitusten, johdotusten ym kikkailujen jälkeen, laturi järjestelmästä irti niin toimi taas jotenkin ja kun valoja ym sähköjä laitto päälle enemmän laturin ollessa kiinni niin aina paremmin toimi ja kun sammutteli virtalaitteita niin kiekkasignaali rupes sekoilemaan jo tyhjäkäynniltä...lopuksi kone kiersi n.9500kierr laturin ollessa pois, eli ei toiminut ihan täydellisesti silloinkaan.
Ongelma poistui sopivan vastuksen(potikalla) etsimisellä kiekkasignaalin sisäänmenon ja maan väliin....nyt se on toiminut jo joku tuhat kilometriä ongelmitta ilman pätkimisiä. laturi on kiinni ja signaalikin tulee ihan tavallisella johdolla megalle, eli mikään osa ei ollut rikki ja nyt ei tarvi etes häiriösuojattua sign.kaapelia eikä lisä maadoituksilla ollut virkaa vaan olen purkanut turhat johdot pois aikaa sitten...riitti tuolla yhdellä johdolla hyvään pisteeseen)
Tästä johtuen en alkanut bmw:n vian ilmaantuessa käymään läpi kuin megan komponenttien arvoja ja mahdollisia vikakohtia.
Tämän tietenkin olis voinu laittaa johonkin muualle, mutta vianetsintä liitty tähän.
”SOFTWARE”
Koodina itelle tuttu 029T (Vaihdettu nyttemmin h-r 10g).
Tyhjäkäynti ’warm-up’-modessa.
speed density, 2 squirt, alternating(1,3,5&2,4,6).
Pari ongelmaa myös on. warm up-ledi jää joskus palamaan kokoajaksi ja joskus ei syty ollenkaan vaikka yön jälkeen kylmästä käynnistää, mutta warmup wizard on kuitenkin lämpimänä yli 71C ja ei pitäisi rikastaa seosta. Kierrosrajoitin ei myös toimi , joten sekin tarkastelun alla.
Luettu on vastaavista ongelmista, mutta ratkaisua ei ole viellä löytynyt.
Autoa ajettu ja säädelty perusarvoja nyt pari viikkoa perstuntumalta, (kuitenkin vasta 3 päivää ollu kunnossa, että pystyy kierrättämään tappiin asti) laajakaistaa ja G-tech mittaria apuna käyttäen ja menee varmaan kevääseen ennen kuin tulee käytyä penkissä säädättään ja mittaamassa tehot.
Katsastukseenkaan ei tarvi päästölappuja käydä hakemassa, kuin maaliskuun aikana, joten pakokaasutestaus voi venähtää kans kevääseen.
Jotain jäi varmasti pois, mutta lisäillään tietoja kun tulee mieleen ja aina välillä myös säätämisestä lisää tarinaa.
Auton tehdas tietoja: BMW E34 M5 vm-89, 3.6L (S38B36)(suora 6syl), 315hv/6900kierr, 360Nm/4750kierr. 0-100km/h 6,3s. puristukset 10:1
5-vaiht 280-Getrag. 25% kitkalukkoperä 3.91 välitys.
Auto tuotu 2004 saksasta ja on vähäpäästöinen, koska se oli siellä rekisteröity niin. Eli suomen katsastus soveltaa CO 0.3 ja HC 100 max arvoja. (Esim. Tehdas arvot CO 0.8 /+-0,4%, joten saa auto olla kunnossa, että menee läpi päästöistä).
Syyt jotka johti tähän: Autossa ilmennyt viimeisten 3v aikana nykimistä pintakaasulla ja ainaiset taistelut pakokaasutestin läpimenossa syövät jo hermoja tosissaan. kaiken näköistä kikkailua on joutunut tekemään päästöjen suhteen, mutta saanu aina jotenki ne alle arvojen.
autosta tarkistettu imu-ja pakovuodot, puristukset, ohivuodot, lämpöanturit jne ja vaihdettu kaikenlaista osaa paitsi boxi(im-mittari, tulpat, lambda, tulpanjohdot, pyörijä+kansi(jakajasytytys), VR-anturi, uusi katalysaattori(3” racing) jne)…..mutta apua ei ole tullut itse perimmäiseen ongelmaan.
MS1 tuli kyseeseen, koska omassa moottoripyörässä on kyseinen laite ja sen takia tuttu ja se on toiminut siinä hyvin, pienten alkukangertelujen jälkeen(kierroslukutieto).
Auton oma boxi ohjaa sytytystä tällä hetkellä ja mega bensapuolta. mega on kytketty liittimillä osin auton omiin antureihin, kuitenkin niin että auton oman boxin voi vaihtaa toimintaan liittimillä.
MS on auton sisällä ja sieltä johdotettu alkuperäisen boxin suojakoteloon, jossa liitännät.
”HARDWARE”
levy partcon V2.2+osat.
Alkuperäinen boxi antaa virrat bensapumpulle, suuttimille, lisäilmaventtiilille ja MS:lle(releen ja sulakkeen kautta).
Sytytys on jakajasytytys ja signaali R25:n jalasta, joka ohjaa VB921:stä(erillisessä boxissa), liittimet valmiina kytkentää varten. HUOM! EI VIELLÄ TOIMINNASSA.
Imuilma-ja vedenlämpöanturit pysty ottamaan käyttöön easythermillä tehtyjen karttojen jälkeen.
R4 ja R7 vastukset 2,2kohm, jotka vastaa antureiden arvoja tarkemmin.
TPS oli autossa vakiona, mutta auton oma boxi ei ota tietoja kuin täyskaasu ja tyhjäkäynti kytkimiltä, joten uudet tps:n johdot joutu vetämään megalle.
MAP otetaan auton alkuperäisten läppärunkojen pillistä. läppärungot on yhdistetty kaasuläppien ja kannen väliltä putkilla, johon lisäilmaventtiili syöttää ilmaa.
Tyhjäkäynti/lisäilmaventtiili on auton alkuperäinen pwm ohjattu 3-napainen bosch, mutta tällä hetkellä on käytössä ainoastaan ’warm up’-moodi, koska ’closed loopissa’ ei pysy asetukset kohdallaan. toiminta on kuitenkin hyvä ja saa kelvata tällä hetkellä. Tehty erillinen idle-ohjauspiiri, ms:n ohjeen mukaan.
PLX-laajakaistapaketti(+DM-5 mittari) hoitaa lambdan virkaa.
Suuttimet vaihdettu Bosch 390cc nelireikäisiin(alkuperäiset Bosch 240cc 1-reikäset). Impedanssi 16ohm.
Säädettävä bensanpaineensäädin mittarilla, paine n.3 bar tyhjäkäynnillä+(map n.65).
Auton omalta VR-anturilta kierroslukutieto megalle, LM1815-kytkennän kautta. !!! Ongelmia aiheutti kierroslukutiedon sekoaminen n.4000kierr paikkeilla, jolloin lukemat sahas 4000- ”äärettömän” välillä, jonka näki ainoastaan ’tuning’-taulukon vihreästä pisteestä(lambda näytti liian laihaa seosta sekoamisen aikaan ja tuntu kuin kiekkarajoitin menis päälle).
Aikani pähkäiltyä muistin moottoripyörän samat ongelmat, jotka poistu muuttamalla sisäänmenon ja maan välissä olevan vastuksen arvoa.
Kytkennän alkuperäinen vastus on 300ohm(signal in-maa), joten ensin 500ohm potikka paikalle ja testaamaan….jos vastusta pienensi niin sekoamiskierros aleni ja suurentamalla taas pysty kierrättämään ylemmäs…tosin vain n.500kierr ero, mutta suuntaa-antava. Seuraavana heti 10kohm potikka ja suurentaessa rupes kiertämään aina vaan ylemmäs…n.9-10kohm jälkeen auto rupesi ottamaan kierroksia tappiin asti nätisti, ilman pätkimisiä/sekoamisia.
Ilmeisesti alkuperäinen 300ohm vastus tiputti kierroksilla muutenkin VR-anturin antamaa matalaa amplitudia niin, että alkoi tulla lisä ”monttuja” signaaliin ja sitä kautta mega luuli kierroksia olevan heti paljon enemmän ja lopuksi pelkkää viivaa kunnes kiekat taas laski ymmärrettävälle tasolle.
(Alkuperäisessä kokoonpanossa tosiaan 60-2 pyörä, hampaat lyhyet(n.5mm) ja VR-anturi aika kaukana kiekosta, joten kierrosten noustessa syklien amplitudi todennäköisesti laskee aikalailla).
Tuolla 10kohm vastuksella auto toimii nyt hyvin ilman sivuvaikutuksia ja lm1815 piirikin kestää näköjään tuon.
Tähän sekoamiseen vaikutti varmasti myös se, että triggeripyörä ja anturi eivät olleet ihan kohdakkain(5mm sivussa) joten suurilla kierroksilla amplitudi vaihtelu hävisi "näkyvistä", kun hampaat eivät enää jaksaneet ladata sivusta vr-anturille jännitettä.
Jokainen kulkine on näköjään yksilökohtainen, miten signaalin saa toimimaan ja mikä käy toiseen ei käy toiselle. se pitää testata.
(esim, jos oisin muuttanu pitemmäksi hampaat, vähentäny hampaita tai lähentäny anturia niin ongelma olisi todennäköisesti ratkennut jollain näistäkin(kaikilla), mutta enää ei tarvi miettiä näitä vaihtoehtoja).
!!!Asiaa ei ole tutkittu oskillosskoopilla, jolla sen näkis varmasti, mutta ’tuntuma’ on tämä.
Viisaammat ja asiaa paremmin tutkineet korjatkoon.
(moottoripyörässä mega toimi aluksi kohtuu hyvin, mutta jonku ajan päästä rupesi tulemaan kiekkasignaaliin piikkejä ja lopulta meni yhtenä päivänä mykäksi kokonaan....siinä sitten kaikenlaisten maadoitusten, johdotusten ym kikkailujen jälkeen, laturi järjestelmästä irti niin toimi taas jotenkin ja kun valoja ym sähköjä laitto päälle enemmän laturin ollessa kiinni niin aina paremmin toimi ja kun sammutteli virtalaitteita niin kiekkasignaali rupes sekoilemaan jo tyhjäkäynniltä...lopuksi kone kiersi n.9500kierr laturin ollessa pois, eli ei toiminut ihan täydellisesti silloinkaan.
Ongelma poistui sopivan vastuksen(potikalla) etsimisellä kiekkasignaalin sisäänmenon ja maan väliin....nyt se on toiminut jo joku tuhat kilometriä ongelmitta ilman pätkimisiä. laturi on kiinni ja signaalikin tulee ihan tavallisella johdolla megalle, eli mikään osa ei ollut rikki ja nyt ei tarvi etes häiriösuojattua sign.kaapelia eikä lisä maadoituksilla ollut virkaa vaan olen purkanut turhat johdot pois aikaa sitten...riitti tuolla yhdellä johdolla hyvään pisteeseen)
Tästä johtuen en alkanut bmw:n vian ilmaantuessa käymään läpi kuin megan komponenttien arvoja ja mahdollisia vikakohtia.
Tämän tietenkin olis voinu laittaa johonkin muualle, mutta vianetsintä liitty tähän.
”SOFTWARE”
Koodina itelle tuttu 029T (Vaihdettu nyttemmin h-r 10g).
Tyhjäkäynti ’warm-up’-modessa.
speed density, 2 squirt, alternating(1,3,5&2,4,6).
Pari ongelmaa myös on. warm up-ledi jää joskus palamaan kokoajaksi ja joskus ei syty ollenkaan vaikka yön jälkeen kylmästä käynnistää, mutta warmup wizard on kuitenkin lämpimänä yli 71C ja ei pitäisi rikastaa seosta. Kierrosrajoitin ei myös toimi , joten sekin tarkastelun alla.
Luettu on vastaavista ongelmista, mutta ratkaisua ei ole viellä löytynyt.
Autoa ajettu ja säädelty perusarvoja nyt pari viikkoa perstuntumalta, (kuitenkin vasta 3 päivää ollu kunnossa, että pystyy kierrättämään tappiin asti) laajakaistaa ja G-tech mittaria apuna käyttäen ja menee varmaan kevääseen ennen kuin tulee käytyä penkissä säädättään ja mittaamassa tehot.
Katsastukseenkaan ei tarvi päästölappuja käydä hakemassa, kuin maaliskuun aikana, joten pakokaasutestaus voi venähtää kans kevääseen.
Jotain jäi varmasti pois, mutta lisäillään tietoja kun tulee mieleen ja aina välillä myös säätämisestä lisää tarinaa.