Page 1 of 1

Boschin tyhjäkäyntiventtiili

Posted: Fri Oct 03, 2008 17:51
by zacura
Kyseessä on boschin 3-napainen tyhjäkäyntiventtiili (0 280 140 509) 325 E30 bemarista. Miten tuo kyseinen vehje pitää kytkeä MegaSquirtiin?
Ohjaus tapahtuu ilmeisesti PWM:llä joten FIdle ohjauksen transistori pitää vaihtaa järeämpään, mutta millaiseen?

Posted: Fri Oct 03, 2008 18:37
by PE-LE
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#Fidle

mulla on TIP122 ja kytkentä suunnilleen kuin linkin kuvassa eli vastuksen läpi maihin se napa mikä vetää venttiiliä kiinni

Posted: Sun Oct 05, 2008 13:38
by zacura
Kiitoksia, pitääpä kokeilla noin kunhan taas pääsee auton luokse.

Posted: Tue Nov 10, 2009 22:10
by V740
PE-LE wrote:http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#Fidle

mulla on TIP122 ja kytkentä suunnilleen kuin linkin kuvassa eli vastuksen läpi maihin se napa mikä vetää venttiiliä kiinni

mikä tarkoitus tuolla diodilla on tuossa kytkennässä? ja mihin tuo +12v ignition menee?

Posted: Wed Nov 11, 2009 22:01
by Obi-Lan
Käsittääkseni toi diodi purkaa ton venttiilin aiheuttamat mahdolliset virtapiikit. Niitä voi syntyä jos venttiili äkkinäisesti sulkeutuu ja se luisti menee kelan läpi.

+12V ign on normi 12v jännite mikä tulee silloin kun virrat on päällä.

Posted: Mon Nov 16, 2009 0:51
by V740
Obi-Lan wrote:Käsittääkseni toi diodi purkaa ton venttiilin aiheuttamat mahdolliset virtapiikit. Niitä voi syntyä jos venttiili äkkinäisesti sulkeutuu ja se luisti menee kelan läpi.

+12V ign on normi 12v jännite mikä tulee silloin kun virrat on päällä.

eli käytännössä mihin tuo toinen pää kytketään? Käykö esim. D9 oikea jalka? josta pitäisi löytyä +12v

Posted: Tue Nov 17, 2009 19:28
by Obi-Lan
Itse sijoitin sen venttiilin lähelle venttiiliin kiinnittyvän liittimen sisään. Isot pojat irkissä sano, että näin tulee vähemmän mahdollisia häiriöitä.

Posted: Mon Mar 15, 2010 20:54
by JJR
Itsellä on kanssa tuon tyhjäkäyntiventtiilin kytkeminen edessä.

Eli bosch 3 napainen,0 280 140 509

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... -valve.JPG

tämän kuvan perusteella, FIdlen ja +12v ymmärsin
mutta tuon maihin vedon en oikeen hokannut,eli yksi pinni maihin jonkun vastuksen läpi?

Posted: Tue Mar 16, 2010 0:12
by Vauhtivaunu
JJR wrote: mutta tuon maihin vedon en oikeen hokannut,eli yksi pinni maihin jonkun vastuksen läpi?
Sen tarkoitus on vetää/pitää se venttiili kiinni. Jos tuota ei laita niin menee venttiili auki-asentoon ja kone parkaisee kierroksille.

Posted: Tue Mar 16, 2010 9:29
by JJR
Vauhtivaunu wrote:
JJR wrote: mutta tuon maihin vedon en oikeen hokannut,eli yksi pinni maihin jonkun vastuksen läpi?
Sen tarkoitus on vetää/pitää se venttiili kiinni. Jos tuota ei laita niin menee venttiili auki-asentoon ja kone parkaisee kierroksille.
eli maihin suoraan,vai tuon vastuksen(vai mikä se nyt onkaan) läpi?

Posted: Tue Mar 16, 2010 10:17
by Jasen2624
Vastuksen kautta tietysti. Muute poksi ei saa avattua sitä ollenkaa.

Posted: Thu Mar 18, 2010 12:41
by ilkkahe
pistetääs tyhymä kysymys saman otsikon alle:

eli, tollanen boshin kylmäkäyntiä jelppaava kaks napanen häslkkä tulee mulle, niin pitääkö se ohajata releen kautta, vaiko pystyykö mega ohhjaamaan sitä suoraan pinninsä (jonka numeroa en nyt muista) kautta?

Ja kuuluuko tollasen releen olla hieman auki kokoajan? Tuo kun mielestäni hönkii läpi vaikkei siihen virtaa syötäkään.

Hyvinhän tuo lada kyllä pelaa ilman tuota solenoidiakin, mitl nyt kylmänä vähän yskii :twisted:

Posted: Thu Mar 18, 2010 16:19
by teg

Posted: Sun Mar 28, 2010 21:28
by ilkkahe
Valitettavasti meikäläinen ei tajua hölökäsen pölläystä tuosta enklannin kielestä kun siinä tollasia puhutaan.

Eli voisko joku hiukan suomentaa?

Posted: Mon Mar 29, 2010 7:43
by teg

Posted: Wed Nov 03, 2010 12:57
by Aatu
Löytyisikös keltään bosch 0 280 140 537 venttiilin pinnien kytkennän järjertystä ?