Page 1 of 1

Ihmeellinen vika tyhjäkäynnissä/jossain

Posted: Thu Sep 11, 2008 18:31
by VesQ
http://vesahyvakka.100free.com/ajo7.xls
http://vesahyvakka.100free.com/escort%20turbo.msq

Moro

Sellaista pientä ongelmaa meinaa olla.
Fordin 2.0 OHC moottori MS1 ja v2.2, edis sytkällä ja uusin extra koodi.
Eli aina on ollut ongelmaa että ei ole käynyt millään nättiä tyhjäkäyntiä, röpeltää, kierrokset heijjaa ja täristää sekä seos heiluu siellä afr13-17 välillä. Kierroksilla pelaa nätisti, sanotaan että siitä 1300 ylöspäin Näin on menty jo yli vuoden. Vaikka seoksen saisi pysymään suht kohdallaan esim afr13 niin silti kuulostaa siltä kun kävisi niin laihalla että just pysyy käynnissä.

Nyt tuli hieman taas säädeltyä ja ajattelin että jos pieni mapin vapina tekisi tuota ja kuristin mapille tulevaa letkua bensansuodattimella. Vapina hävisi ja pienen säätelyn jälkeen yllätykseksi se jäikin käymään nättiä ja tasaista tyhjää noin 900rpm ja seos siististi siinä 14.5-15 pintaan. Toimi nätisti sen päivän. Seuraavana päivänä toimi taas ihan ok. Myöhemminkin pelasi vielä ihan ok, ainot oli että jäi välillä käymään hieman korkeaa tyhjäkäyntiä mikä johtunee siitä että isommilla kierroksilla alkaa ennakkokartta nousemaan ja imuilma oli suht kylmää joten hieman raskaallakin saattaa mennä. Tarkistin että kaasu palautuu säädettyyn ihan ok ja ajattelin että johtuu siitä ennakosta. Tyhjäkäynnin pintaan on säädelty noin 13ast ja noin 1300rpm on jo 16-17ast joten kun se käy vaikka 1100 niin ennakko on jotain 15ast. Ajattelin sitten että tiputan aavistuksen ennakkoa jos käyntikin laskisi. Muutin sytkäkartasta yhtä pistettä yhden pykälän verran alaspäin ja painoin että burn to ecu. Tyhjäkäynti muuttui sillä hetkellä taas samanlaiseksi rötäykseksi ja ravistukseksi kuin ennenkin ja seos alkoi heitella reilusti ja putken päässä haisee kuolema (sikarikas). Kokeilin säätää takaisin siihen missä oli mutta ei muutosta. Latasin vanhemman MSQ jolla se toimi ok. Edelleenkään ei muutosta. Annoin sitten olla ja ajelin kaupungin läpi huonolla käynnillä ja jossain valoissa seistessä tapahtui taas jotain. Yhtäkkiä käynti parani kerrasta lähes täydelliseksi ja tasaiseksi. Seos noin afr14.5 ja kierrokset siinä 900rpm

Mikä tuollaista voi tehdä, itsellä loppuu ajatus kesken. Tuossa yllä on nuo loki ja msq tiedostot jos joku niistä löytää jotain. Login loppupuolella on pidempi pätkä kun käy tyhjäkäyntiä. Ensin jonkun aikaa noin 1200rpm ja siinä kun tippuu 900rpm niin alkoi rötäämään kun kokeilin sitä ennakkoa muuttaa. 2416sekunnin kohdalla rpm tippuu 1200->900 ja alkaa käydä miten sattuu. Jos katsoo rpm niin näyttää ihan tasaiselta mutta jos ottaa näkyviin sen rpm tiedon mikä on rpm/100 niin näkyy piikki eli ensin on 12 pitkän matkaa ja sitten käy 6 ja palaa 12 jonka jälkeen alkaa rötäys. Myös port_b arvot muuttuvat reilusti isommiksi tuosta eteenpäin. Myös airden muuttuu 100->101 mutta ei se muuallakaan ole vaikuttanut ?

Posted: Sat Sep 13, 2008 21:19
by VesQ
Eikö kellään ole ideoita ??

Sen verran tietoa että vahvalla perstuntumalla kyse on nyt sytytyskatkoksista. Eli paukuttaa/aivastelee putkeen, seos pomppii afr14-16 väliä ja vaikka saa säädettyä johonkin 13 niin kuulostaa samalta kuin kävisi jollain afr17-18. Ravistaa myös reilusti.

Sytkälampulla kun katsoo niin ennakko pysyy nätisti kohdallaan mutta lampun valossa näkyy selvää pätkimistä tyhjäkäynnillä sekä jossain 2000rpm kohdalla kun vielä vähän aivastelee niin suht samaan tahtiin valo kirkastuu/himmenee. Eli kipinää ei tuon mukaa tule tasaseen joka rajaisi vikaa puolaan/edikseen/vr-anturiin

Sorvasin 36-1 kiekon varmasti suoraksi ja säädin VR anturin välyksen noin 0.8mm kun ennen ollut näköjään lähemmäs 3mm

Ei vaikutusta. Kone kun oli kylmä taas ja starttasin niin kävi suht ok, lämpesi ok ja kävin testilenkillä. Pelasi siis ihan ok. Takaisin talliin ja ihmettelemään korkeaa tyhjäkäyntiä taas. Ei ilmavuotoja joten kaasuläpästä aavistus kiinnipäin. Saman tien kun kierrokset laski niin alkoi taas pätkiä. Annoin taas olla hetken ja starttasin. Kävi ihan ok pitkän aikaa kunnes menin koskemaan VE-taulukkoon. Eli tarkoituksena aavistus laihentaa tyhjäkäyntialuetta kun pyöri siellä alle 13. Kerkesin taas yhtä solua muuttamaan ja tallentamaan niin kierrokset laskivat samoin tein ja jäi taas pätkimään ja röpeltämään.

Ihmeissäni starttasin uudestaan ja edelleen pätkii. Neljännellä startilla jäi käymään nätisti. Kävi varmaan puoli tuntia ja ajelin jonkun matkaa. Seisoi parkissa noin vartin ja startin jälkeen taas pätkimistä. Taas kolmannella startilla jäi käymään nätisti ja pelasi ok kotiparkkiin asti ??

Mikä tuollaista voi tehdä, meneekö tuo edis jotenkin jumiin vai mitä kettua. Luulisi että jos mega menee sekaisin niin näkyisi jossain logissa yms mutta eihän mega tee muuta kuin kertoo edikselle ennakkotietoa.

Voiko VR anturi tehdä tuollaista vai puola

Posted: Mon Sep 15, 2008 16:20
by VesQ
Noniin, aamulla taas lähdin ja päin reikää kävi taas aamusta. Pääsin vähänmatkaa ja yhdessä alamäessä virrat pois --> uusi startti ja käy kuin unelma ja toimi töihin asti.

Töistä lähdettäessä kävi miten sattuu taas ja kolme kertaa kun starttas uudestaan niin rupes taas käymään normaalisti, jokunen kilometri ajoa ja parkkiin 5min. Käyntiin ja taas pätkii, olisi varmaan korjaantunut taas uudelleen käynnistämällä...

Siis mitä hittoa, mikä tuota voi tehdä, puola ei varmaan noista starteista ymmärrä mitään joten sen kai voi jättää pois. Toisaalta Mega voisi tuollaista tehdäkkin mutta sehän ei tee sytkän kanssa muuta kuin kertoo että millä ennakolla lauotaan kipinää. Jäisi taas listalle tuo EDIS mokkula, voiko se mennä tuolleen jumiin

Jos laittaisi ediksen virtapiuhaan kytkimen ja aina vian ilmaannuttua käyttäisi virrat pois edikseltä ??
Tai täytynee käydä jostain metsästämässä toinen Edis ja kokeilla sillä

Posted: Mon Sep 15, 2008 17:44
by teg
Lataa koodi uudestaan prossulle ja syötä käsin asetukset megatunella uudestaan (ÄLÄ avaa vanhaa msq tiedostoa).

Posted: Mon Sep 15, 2008 18:25
by VesQ
Noh, täytynee tuotakin sitten kai kokeilla vaikka en millään usko että voisi megasta johtua koska vika on selvää kipinän häviämistä ja megahan ei sytytyskuviossa tee muuta kuin kertoo edikselle mitä ennakkoa se laukoo. Toisin sanoen "vianhan" pitäisi korjaantua jos otan SAW johdon irti megasta jolloin EDIS vetelee sillä 10ast ennakolla kaiken aikaa tyytyväisenä ??

Ps, joku viikko sitten latasin uuden koodin prossulle ja pienenstä teknisestä ongelmasta johtuen tuli näpyteltyä kaikki uudestaan käsin (vain bensa ja sytkäkartat tuli sillä export/import toiminnolla)

Aiemmin ollut myös tuota samaa ja nyt kun mietin niin tuntuu että tuo ei ole koskaan Megan+Ediksen aikana toiminut oikein eli aina ollut yhtä paska tyhjäkäynti, olen vaan siihen tyytynyt kun ajatellut että suuttimista johtuu mutta kun nyt näin että se käy vaikka tuollaisella ylilaihalla afr16 seoksella 800rpm tyhjää siististi

Posted: Tue Sep 16, 2008 19:43
by VesQ
No niin, kävin purkaamolla tänään ja mukaan tarttui tuollainen EDIS4 boksi 91 escortista. Näppäsin sen paikalleen siinä pihassa ja siinä ainakin toimi ja toimi myös tankkauksen jälkeisellä startilla kerrasta. Kotiin pääsin ja puolen tunnin päästä uudestaan ja taas se alkoi, eli pätkii ja pätkii kunnes taas yksissä valoissa sammutin ja starttasin uudestaan ja taas toimi

Kotiin pääsin ja katsoin lampulla kipinää silloin kun se toimi ok ja näytti kyllä samoja pätkimisiä lampussa kuin silloin kun ei toimi, (lampun ominaisuus kaiketi). Otin SAW piuhan megalta irti ja ennakko tippui sinne 10ast ja kävi hyvin ja ok. 5min sammuksissa ja uudestaan käyntiin SAW piuha kiinni. Kävi taas päin persettä ja otin SAW piuhan irti jolloin taas ennakko putosi mutta ei muuta muutosta käyntiin. Vasta sammutus ja starttaus auttoi taas

Nyt alkaa loppua ymmärrys täysin. Eihän siinä mikään muu voi tuollaista tehdä kuin se EDIS koska SAW piuha irti sytkän ja megankaan välissä ei ole kuin PIP josta mega ottaa kierrostietonsa mikä on ihan ok eikä logeissa tosiaan näy mitään, ainakaan itse en löydä. Puola ei voi ymmärtää noista starteista mitään, joko toimii tai ei samoin VR anturi yms yms

Että mitä mitä

Posted: Wed Sep 17, 2008 8:09
by JaniM
Koetappa vaihtaa toiseen sytkälähtöön toi SAW. Fidleä vissiin pysty käyttään, jos ei ole käytössä.

Posted: Wed Sep 17, 2008 10:43
by W-PH
Ota viasta logia ja tarkasta ettei kysymys ole resetistä. Silloin MAP-arvon korkeuskorjaus lähtee siitä arvosta jonka mega "näkee" resetin tapahtuessa.

Posted: Wed Sep 17, 2008 17:43
by VesQ
Tuossa ekassa viestissä ylimpänä on logi ja MSQ. Logi on silleen että alkupuolen toimii siis ok ja 2416 sekunnin kohdalla muutan ennakkoa yhden pykälän ja painan burn jolloin kierrokset tippuu tuosta 1200rpm -->900 rpm ja vika on päällä eli rupesi käymään miten sattuu. Itse en huomaa logissa mitään muuta kuin että "port b" rupeaa näyttämään isompia lukuja kun vika alkaa. Resettejä ei näy. Tosin joskus kun kääntää virrat päälle niin tekee resetin mutta toimii silti ok

Tuota voisi juu vielä kokeilla että eri lähtöön tuo SAW mutta tuntuu vaan hassulta kun vika on päällä vaikka SAW johto on irti jolloin ennakko muuttuu siihen 10ast niin edelleen pätkii ??

Mites tuon Fidlen käyttö Ediksen kanssa, nyt on tehty silleen kun tuolla jossain Hardware manualissa kerrotaan eli mikähän piikki nyt olikaan, ei muista enää. Fidle ei siis ole käytössä

Posted: Wed Sep 17, 2008 20:16
by teg
Ettei vaan olisi VR-anturin etäisyys väärin? Vika nyt ei vaikuta olevan megassa, jos kerran se ilmenee sytytyksessä vaikka mega ei sitä ohjaakkaan.

Posted: Thu Sep 18, 2008 20:40
by VesQ
Ei pitäisi olla etäisyydestä, kuten tuolla taas lukee niin käytin pyörän sorvissa ja suora on sekä säädin välyksen noin 0.8mm kun ennen oli näköjään lipsahtanut likemmäs 3mm

Kaverilla olisi tuossa sellainen Boshcin moottorianalysaattori (oskilloskooppi ja joku sytkän kulma, aste yms mittauslaatikko)

Pitäisi toimia mutta kukaan ei ole kokeillut osaako sitä käyttää kun ei tullut mitään ohjeita mukana kun osti jostain huutokaupasta. Kamala määrä on johtoa ja mittapäätä telineessä. Täytyy varmaan ruveta paneutumaan sen sielunelämään niin pääsisi katselemaan mitä siellä tapahtuu. Ensin jos yrittäisi skoopata kipinän tulpanjohdoista niin näkisi että yleensääkkään on sytyksestä johtuvaa

Posted: Fri Sep 19, 2008 18:02
by Turbiini
Koitapas pienentää tulppien kärkiväliä tai vaihtaa uudet tulpat. Oma aina välillä kans rupeaa rötäämään kun nokeaa tulpat, heikohkon kipinän ja rikkaan seoksen ansiosta. Tai ei se kipinäkään madottomn heikko ole kun kuitenkin yli 2bar paineilla sytyttää kunhan ei kylmää konetta pidä joutokäynnillä.

Posted: Fri Sep 19, 2008 21:23
by TTH
Kokeiles tätä. Itellä ford 2.0 ohc turbo säätyvä n.302 ast. nokka samaa ravistusta n. 1300 rpm kävi kuin kahdella. Yli tai alle tuon kierrosluvun käynti ok. AFR ok .Syy bensan määrä/ruiskutket. Eli sulla kun näyttäs olevan isommat suuttimemet ja en oikein saanut selvää asetuksista mutta kokeilisin laittaa 1 ruiskutus/ työkierto ja simultaneus. kone saa ilmeisimmin liikaa bensaa vika aikaan. Ei siihen auttanut juuri sytkän säätö tai VE arvojen muutos. Korjaa jos olen väärässä

Posted: Sat Sep 20, 2008 21:53
by VesQ
Voisihan tuota vielä kokeilla toisilla tulpilla tietysti.

Hämää nyt vaan pirusti tuo kun käy vaikka tunnin ihan miten sattuu, pätkii ja yskii ja paukkuu mutta kun kääntää virrat pois ja starttaa uudestaan niin käy kuin unelma tai vähintään normaali moottorin tavalla. Toimii taas kunnes antaa hetken seistä jossain ja taas kun starttaa niin käy miten sattuu. Myös järjestäen kun aamulla on täräyttänyt tulille niin käy ensihetkistä eteenpäin mitä sattuu ja AFR heittelee reilusti laihalla kun ei sytytä. Taas kun sammuttaa ja starttaa uudestaan niin toimii

Suuttimet 444cc Delphit ja 2 ruikkausta per kierros ja alternative.
Kerran kokeilin tyhjäkäynnillä muuttaa että 4 ruikkausta mutta kuoli saman tien eikä lähtenyt käyntiin ennen kuin muutti takaisin. Mega kyllä puolitti Reg_fuelin mutta liekö sitten suuttimen avautumisajassa tai crankin pwssä olla jotain pielessä jotta ei toiminut. En sen enempää edes kokeillut