Page 1 of 1
säätöjä kohdalleen.
Posted: Sun Aug 24, 2008 21:43
by BAM
autona 240 volvo 2150cc alakerralla, kohtuullisen jyrkällä nokalla ja 7.5 puristussuhteella. Autossa on finkpt tekemä boksi extrakoodilla ja 998 suuttimet.
tällä hetkellä autossa on kärjetön jakajasytytys kiinni, mutta kunhan saadaan jonkinlaisia säätöjä tehtyä ja ratkaistua tuon hukkakipinän ongelmat, ohjaa mega myös sytkää.
triggeröinti on kampiakselilta 6-1 pyörällä.
ongelmana on että käy niin prkl rikkaalla, metriäkään ei pysty ajamaan koska ei tasakaasulla toimi.
olen yrittänyt säätää eri arvoja VE taulukkoon niin että mappianturi on irti ja säätöskaala siis jonkin verran pienempi,
kiihdytysrikastukset päällä ottaa hienosti kierroksia ja on herkän kuuloinen.
olen kokeillut eri req fuel arvoja mutta mikään ei tunnu auttavan.
suuttimet on tällä hetkellä tyhjäkäynnillä auki 3 ms ja n. 10 minuutin pyörittämisen jälkeen aivan mustat ja nokiset.
kierrostieto hyppii tyhjäkäynnillä 1000-3000 väliä, todennäköisesti ottaa häiriötä tuosta jakajasytytyksestä. voiko tämä vaikuttaa siihen, että ilman kiihdytysrikastuksia ei nosta kierroksia yhtään, vaikka kuinka varovaisesti yrittää kaasua lisätä.
sytkäajoitusta en ole päässyt vielä lampulla tarkistamaan, mutta tuskin kovin kaukana oikeasta, koska ei paukuta putkessa ollenkaan, eikä aivastele imusarjaan. kuitenkin moottori pätkii vähän väliä käydessään tuollaista reilua 1500 kierroksen tyhjäkäyntiä.
onko kellään tuollaisia isoja suuttimia koneessaan kiinni, joka haluaisi jakaa säätötietoa tai lähettää vaikka koko msq tiedoston. mistä voisi saada vähän pohjaa säätämiselle. kun saisi edes ajokuntoon niin helpottaisi melkoisesti.
edit: ja suihkutukseksi on laitettu 1squirt & simultaneous ja req fuel on 12.0. lämmitysrikastukset yms on otettu pois käytöstä.
Posted: Sun Aug 24, 2008 22:14
by turbosbc
lienee turhaa yrittää säätää ennenkuin saat kierroslukutiedon kuriin.
Posted: Sun Aug 24, 2008 22:14
by Vauhtivaunu
req fuel pitäisi olla 3.6.
Posted: Sun Aug 24, 2008 22:32
by BAM
tuota 3.6 req fuel arvoakin on kokeiltu. mihinkä se käytännössä vaikuttaa?
luin jostain että sen pitäisi olla n. 10 luokkaa jotta tyhjäkäynnille säätäminen onnistuu ? ilmeisesti ei pidä paikkaansa. pitää koittaa tuolle jakajalle uusia suojattuja johtoja. tuo kierroksien hyppiminen ilm. sitten vaikuttaa niin paljon ettei ota kierroksia yhtään muutakuin kiihdytysrikastuksien avulla. turha yrittääkään ptää tasakaasulla esim. kolmea tuhatta kierrosta. booaa heti.
Posted: Sun Aug 24, 2008 22:39
by Höylä
mulla on 3 litraisessa kutosessa 760 cc/min suuttimet, eikä ole mitään ongelmia tyhjäkäynnin tai muunkaan kanssa, sen sais säädettyä päästöjen puolesta vaikka tielle... (ilman lambda kojaustakin seoksen saa säädettyä siihen 14.7, jos haluaa...)
kierrostieto pitää olla puhdasta, eihän siitä mitään tule, jos kone luulee kiertävänsä enemmän, mitä oikeasti kiertää, siinähän menee kaikki laskut väärin...
tosin tämä ei varmaan ole kovin hyvä yhtälö... "kohtuullisen jyrkällä nokalla ja 7.5 puristussuhteella" vielä kun sanot, että sulla on jotku luokkaa "4x50 mm läppärungot"...
Posted: Sun Aug 24, 2008 23:01
by Vauhtivaunu
BAM wrote:tuota 3.6 req fuel arvoakin on kokeiltu. mihinkä se käytännössä vaikuttaa?
mega laskee siitä syötettävän polttoaineen määrän. Tuskin saat 12ms arvolla VE-karttaa niin pienelle, että moottori pyörisi. Ja vaikka saisitkin, niin muu säätö on aika mahdotonta.
Ja tarkasta se ajoitus. Viimeksi tänään tuli luultua, että ennakko on ok, vaikka ei ollut. Oireina oli poskettoman huono käynti ja säädöt ei vaikuttanu mihinkään. Kun tajusi tarkastaa asian, niin vika selvisi heti. 15 astetta jakajaa aikaisemmalle ja kone lähti käymään kuin kello. Tosin sytytys on myös megalta ja triggaus jakajalta.
Posted: Sun Aug 24, 2008 23:40
by Höylä
tuli mieleen, että olisko isoilla suuttimilla parempi pitää hieman liioitellun pientä reg fuel arvoa, niin jäis sinne VE kartalle enemmän "säätövaraa" (eli se 1 "piste" VE kartan arvossa ei vaikuttais niin paljoa seokseen)

vaikka oma kone tuntuu ihan hyvin toimivankin tuolla 5.0 reg fuel arvolla minkä se laskee annetuista tiedoista...
Posted: Mon Aug 25, 2008 12:03
by turbosbc
Mulla on pieni epäilys että ton kokosilla suuttimilla ei saa ikinä hyvää tyhjäkäyntiä ton koosessa koneessa. Hires koodi voisi auttaa.
Mutta kuten sanottua, selvitä toi kierroslukutieto ensimmäiseksi.
Posted: Mon Aug 25, 2008 12:05
by Höylä
niin, mullakin luonnollisesti käytössä hi-res koodi...
Posted: Mon Aug 25, 2008 12:24
by ArttuH
turbosbc wrote:Mulla on pieni epäilys että ton kokosilla suuttimilla ei saa ikinä hyvää tyhjäkäyntiä ton koosessa koneessa. Hires koodi voisi auttaa.
Mutta kuten sanottua, selvitä toi kierroslukutieto ensimmäiseksi.
Ainakin yhteen saman kokoiseen Volvon koneeseen, jota olin säätelemässä, saatiin ihan siedettävä tyhjäkäynti tuon kokoluokan suuttimilla. Toimi jotenkuten jo normaalilla extra-koodilla, hi-res koodilla sitten vielä vähän paremmin.
Ja minäkin painottaisin tuota kierroslukusignaalin toimivuutta. Ihan turha alkaa ihmettelemään mitään säätöjä jos Mega roiskii arvalla 1-3 kierroksen annokset koneeseen kierrosta kohti.
Posted: Mon Aug 25, 2008 16:38
by BAM
ArttuH wrote:turbosbc wrote:Mulla on pieni epäilys että ton kokosilla suuttimilla ei saa ikinä hyvää tyhjäkäyntiä ton koosessa koneessa. Hires koodi voisi auttaa.
Mutta kuten sanottua, selvitä toi kierroslukutieto ensimmäiseksi.
Ainakin yhteen saman kokoiseen Volvon koneeseen, jota olin säätelemässä, saatiin ihan siedettävä tyhjäkäynti tuon kokoluokan suuttimilla. Toimi jotenkuten jo normaalilla extra-koodilla, hi-res koodilla sitten vielä vähän paremmin.
Ja minäkin painottaisin tuota kierroslukusignaalin toimivuutta. Ihan turha alkaa ihmettelemään mitään säätöjä jos Mega roiskii arvalla 1-3 kierroksen annokset koneeseen kierrosta kohti.
Ei sinulla olisi tallessa .msq tiedostoa siitä koneesta?

pitää koittaa auttaisivatko uudet häiriösuojatut tulpanjohdot mitään tuohon hyppimiseen.
Posted: Mon Aug 25, 2008 16:40
by reve
turbosbc wrote:Mulla on pieni epäilys että ton kokosilla suuttimilla ei saa ikinä hyvää tyhjäkäyntiä ton koosessa koneessa. Hires koodi voisi auttaa.
Volvon vinokoneen saa käymään ihan nättiä tyhjää tonnisilla suuttimilla normaalilla extrakoodilla.
Posted: Mon Aug 25, 2008 19:16
by BAM
Mistä tuo kierroksien hyppiminen voi johtua? kokeilin niin että otin nuo sytkävehkeet irti, ja siltikin startatessa kierrokset hyppivät.joten niistä se ei oikein häiriötä voi ottaa. Hall anturilta on väliä triggeriin 0.6mm. anturi on maadoitettu megan kautta. voiko esimerkiksi lisämaadoitus auttaa? (anturista suoraan runkoon?) vai joudunko erottelemaan anturille menevän johdon muista? joka tällä hetkellä on aika työlästä.
Posted: Mon Aug 25, 2008 20:19
by MrFairlane
Yhdestä pisteestä maadoitettu vaippa HALL:n johtojen ympärillä on hyvä.
Onko HALL:n jännitesyöttö tasaista?
HALL:n ilmavälin kasvattaminen saattaa auttaa.
Maadoitus samaan pisteeseen muiden megan maadoitusten kanssa.
Posted: Mon Aug 25, 2008 20:50
by teg
HALLille tarpeeksi pieni ylösveto, luokkaa 200 ohmia. Tietenkin riippuen hallista..
Katso HALLin speksit ja laske kuinka pienen vastuksen se tarvitsee että päästään riittävän suuriin virtoihin.
Posted: Mon Aug 25, 2008 20:53
by BAM
MrFairlane wrote:Yhdestä pisteestä maadoitettu vaippa HALL:n johtojen ympärillä on hyvä.
Onko HALL:n jännitesyöttö tasaista?
HALL:n ilmavälin kasvattaminen saattaa auttaa.
Maadoitus samaan pisteeseen muiden megan maadoitusten kanssa.
-kaikki maadoitukset yhdessä pisteessä rungossa, josta menee suoraan johto myös akun miinukselle. ja maadoitus menee johtojen ympärillä.
tarkoitatko hall anturille menevää + johtoa, että tuleeko siihen tasainen virta? -mittaan huomenna
-kokeilen suurempaa ilmaväliä, pienentää tuota ei oikein enää pysty.
Posted: Mon Aug 25, 2008 20:57
by BAM
teg wrote:HALLille tarpeeksi pieni ylösveto, luokkaa 200 ohmia. Tietenkin riippuen hallista..
Katso HALLin speksit ja laske kuinka pienen vastuksen se tarvitsee että päästään riittävän suuriin virtoihin.
tuota. tästä en paljoa ymmärtänyt. mitä tarkoitat tuolla ylösvetovastuksella? tarkoitatko että levyllä on tuolle signaalille liian suuri vastus, mistä johtuen signaali heikkenee?
Posted: Mon Aug 25, 2008 21:18
by ArttuH
BAM wrote:
Ei sinulla olisi tallessa .msq tiedostoa siitä koneesta?

pitää koittaa auttaisivatko uudet häiriösuojatut tulpanjohdot mitään tuohon hyppimiseen.
Eipä ole, kun en säätänyt omalla läppärillä. Auton omistaja kirjoitteli tänne joskus nimimerkillä mista. Eli sieltä suunnalta voi koittaa kysäistä.
Posted: Tue Aug 26, 2008 9:42
by teg
BAM wrote:
tuota. tästä en paljoa ymmärtänyt. mitä tarkoitat tuolla ylösvetovastuksella? tarkoitatko että levyllä on tuolle signaalille liian suuri vastus, mistä johtuen signaali heikkenee?
Tarkoitan tällä sivulla
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... l.htm#hall kuvassa:
olevaa yhden kilo-ohmin vastusta (1K). Se on liian suuri monissa tapauksissa. Mikä HALL-anturi sinulla on käytössä?
Posted: Tue Aug 26, 2008 10:54
by W-PH
Ja tuo supply piirilevyltä käyttöjännitteen suotopiirin jälkeen ja maadoitus samaan pisteeseen
kuin muillakin antureilla niin jää turhat häröilyt pois signaalista...
Posted: Tue Aug 26, 2008 21:43
by BAM
ArttuH wrote:BAM wrote:
Ei sinulla olisi tallessa .msq tiedostoa siitä koneesta?

pitää koittaa auttaisivatko uudet häiriösuojatut tulpanjohdot mitään tuohon hyppimiseen.
Eipä ole, kun en säätänyt omalla läppärillä. Auton omistaja kirjoitteli tänne joskus nimimerkillä mista. Eli sieltä suunnalta voi koittaa kysäistä.
Mista lainasi tiedostoaan. kiitokset siis hänelle, ja sinulle.
Posted: Wed Aug 27, 2008 20:56
by BAM
auto alkoi pelittämään. joku asetus oli ilm. aika poskellaan. laitoin tuon mistan tiedoston sisään, ja kiekat alkoivat näyttää oikein.
Posted: Wed Aug 27, 2008 21:40
by Höylä
BAM wrote:auto alkoi pelittämään. joku asetus oli ilm. aika poskellaan. laitoin tuon mistan tiedoston sisään, ja kiekat alkoivat näyttää oikein.
no niin, nyt vain kovaa säätämistä
