Page 1 of 1

Puolan sulake

Posted: Sat Aug 23, 2008 19:14
by Volkkarijermu
Tossa laittelin vähä sähköjä uuteen uskoon ja heitin 0 221 503 407 Boschin tuplapuolan suojaksi sulakkeen. Päätin kokeilla mikä sulake kärähtää 4ms. latauksella. Ongelmaksi tuli se ettei löytynyt niin pienä sulaketta joka olisi kärynnyt! Kone kävi ja kukkui 2,5A sulakkeellakin. Kuulostaako vähä oudolta?

Posted: Sat Aug 23, 2008 21:56
by ArttuH
Ei kuulosta oudolta. Vähänkään pienemmillä kierroksilla puolat ovat latauksessa aika pienen osan kierroksesta, jolloin keskimääräinen virta jää myös pieneksi. Tuolla 4ms dwell-ajalla puolat ovat latauksessa 80% ajasta 6000rpm kierroksilla. Jos maksimivirta olisi vaikka 8A, niin tuolloin keskimääräiseksi virraksi tulisi karkeasti laskien 3.2A. Ja normaali autosulake kestää 100% ylityksen nimellisvirrasta useiden sekuntien ajan. Eli tässäkin tapauksessa saisit huudattaa konetta jonkin aikaa, ennen kuin 2,5A sulake kärähtäisi. Jos nyt edes kärähtäisi.

Posted: Sun Aug 24, 2008 9:18
by Volkkarijermu
Sitte kun aletaan leikkimään COP-puolien ja alle 2,0ms latausajan kanssa, niin sinne riitääkin aika pieni sulake ja täytyneekin olla aika pieni että siitä yleensä suojaa olisikin. Tiedä häntä kuinka äkkiä tollanen COP-puola ottaa siipeensä.

Posted: Mon Aug 25, 2008 20:43
by teg
Vielä muistutuksena: sulake on ainoastaan johdonsuoja.

Posted: Mon Aug 25, 2008 22:50
by Vauhtivaunu
Sulakkeistahan on sitten se hyöty, että kun kämmää sen spark out inverted no/yes asetuksen kanssa tai laittaa sytkäpäätteen kiinni ennenkuin on laittanut asetuksista sytkäulostulot, niin voi hyvällä tuurilla pelastua ainakin osa niistä komponenteista (puola/kivi) :?

Posted: Tue Aug 26, 2008 8:32
by teg
Tälle on paljon parempi suoja se, että ottaa puolalle sähköt b-pumpun releen takaa.

Posted: Tue Aug 26, 2008 10:46
by Höylä
teg wrote:Tälle on paljon parempi suoja se, että ottaa puolalle sähköt b-pumpun releen takaa.
aina ei tämäkään riitä... kyllä paras suoja on ollut se, että nyppii puolalle menevän +12 V johdon irti aina, kun päivittää uutta koodia tai tekee muita suurempia säätöjä...

itse asensin oikein katkaisimen tuota varten, 2 €:n investoinnilla olen säästänyt jo monta kertaa sen 60 €:n sytkävahvistimen :D

Posted: Tue Aug 26, 2008 11:52
by teg
Ottaa b-pumpun releen takaa sähkön, niin voi nypätä sen releen irti ennen koodipäivitystä, jos epäilee vieläkin sähkön katkaisua. :) Näin säästyy ylimääräiseltä piuhan vedolta ja pontetiaaliselta häiriö/vikapaikalta.

Posted: Fri Aug 29, 2008 11:14
by harrastaja
Ei kai täällä TAAS vedetä ihan "mutulla" :wink: ?

Entinen työkaveri sanoi, että "elektroniikassa kaikkea voi kokeilla".
Eli kokeilin siis muutamia sulakkeita.

Puolana oli Renault Clio 16V "tulpanhattu", johon maksimivirtaa meni hiukan yli 20A.

Tuloksena seuraavia katkaisuaikoja.....
10A ATO (auto "latta")1_____ n. 450ms
10A ATO (auto "latta")2_____ n. 500ms
T4A 5x20mm lasiputki ______ n. 250ms
F10A 5x20mm lasiputki _____ n. 850ms
F2A 5x20mm lasiputki _____ n. 15ms
2A? 6,3x32mm lasip. _______ n. 20ms
2A? 6,3x32mm lasip. _______ n. 10ms

10A? 5x20mm lasiputki _____ ei palanut "parissa" sekunnissa
7A ETA "automaatti" _______ ei lauennut "parissa" sekunnissa

Tuo puola ottaa keskimääräistä virtaa about 2A (huippu n. 15A) 2,4ms latausajalla 150Hz taajuudella, eli suorasytytyksellä 18000rpm.

Posted: Fri Aug 29, 2008 11:21
by Volkkarijermu
Et viittis kokeilla autolaattoja 7,5A ja 5A?

Posted: Fri Aug 29, 2008 13:36
by ArttuH
harrastaja wrote:Ei kai täällä TAAS vedetä ihan "mutulla" :wink: ?
Mitäs tää nyt oli tarkoittavinaan? ;)

No, omasta puolesta voin myöntää, että arvio autosulakkeen nopeudesta oli mutua, en ole koskaan mitannut noin tarkkaan enkä nähnyt virallisia speksejä. Oletin sen olevan samaa luokkaa hitaan lasiputkisulakkeen kanssa. Hyvä saada tästäkin testattua tietoa. Eipä nuo siltikään erityisen nopeita ole. Lisäksi eri valmistajien välillä saattaa olla jonkin verran eroja, en tiedä kuinka tarkkaan katkaisunopeus on speksattu standardissa.

Posted: Fri Aug 29, 2008 16:53
by _P_
Mistä hetkestä nuo ajanmittaukset alkavat? Kerrokko vähän tarkemmin kuinka testasit.

Posted: Fri Aug 29, 2008 19:07
by harrastaja
Hehheh, toi mutu nyt tuli, kun on liian monella foorumilla liian useasti nähnyt kaikenlaisia päätelmiä :? .

Voin mahdollisesti muitakin kokeilla, kun sattuu löytymään.... kaupasta en kyllä viitsi lähteä erikseen tarpeita hakemaan.

Mittaus alkaa luonnollisesti siitä, kun jännite on puolaan kytketty.
Tuossa muutama noista.....
http://picasaweb.google.com/jaritlaine/ ... 3767510578

Ja Arttu varmaan on ihan oikeassa, että vaihtelu voi olla aika suurta (sitä mutua).
Tää oli kyllä ihan hyödyllinen itsellekin, kun meinasin mahdollisesti noita ETA:n breakereita käyttää, mutta nyt taitaa tulla lopullinen päätös puolijohdekytkimien/-ylivirtasuojien käyttöön.

Posted: Tue Sep 09, 2008 21:27
by Volkkarijermu
teg wrote:Vielä muistutuksena: sulake on ainoastaan johdonsuoja.
Pääasiassa varmaan näin mutta ku tossa joku päivä vedin koodin uudestaan prossuun, niin en tietenkään muistanu ottaa sytkäpuolen liittimiä irti, niin tuloksena oli 7,5A sulakkeen poksahtaminen joka oli puolan sulakkeena. Kaippa siitä noinkin on hyötyä muuallekkin kuin vaan johdolle.

Posted: Mon Sep 15, 2008 11:01
by harrastaja
Nyt löysin kaverin hyllystä 7,5A autosulakkeen....

7,5A ATO (auto "latta")_____ n. 300ms
Ja tommonen joku piti ensin kokeilla, että skooppi liipaistuu
3A? 6,3x32mm lasip. ______ n. 750ms