Page 1 of 1
Spark A kiukuttelee
Posted: Sun Aug 17, 2008 22:02
by icebox
Potilaana on m104 sarjan mersun 3.2l kutoskone jossa v2.2 ms extra koodilla (029y4). Koneessa on kiinni mersun omat hukkakipinäpuolat joita ajetaan 3kpl VB921:llä. Nokalta löytyy 60-2 triggeripyörä mersun vr-anturilla.
Ongelma on seuraavanlainen: Startatessa kaikki spark-lähdöt toimivat ok, mutta heti kun kone lähtee käyntiin tapahtuu jotain. Spark A lähtö toimii ~1s ajan, jonka jälkeen jää pysyvästi päälle. Triggeripyörän signaali tulee LM1815 muuntimelle ok ja lähtee sieltä nätisti megalle (tarkistettu skoopilla). Jos koneesta jättää bensat pois niin autoa voi starttailla vaikka kuinka kauan ja Spark A pysyy mukana nätisti, mutta heti kun auto lähtee käyntiin ja kierrokset nousee, jää Spark A päälle.
Piti tänään ottaa tapahtumasta logia pihalle, mutta usb-rs muunnin päätti lakata sopivasti toimimasta ja jäi logit ottamatta...
Toinen pienempi ongelma on CLT mittarin heiluminen kierrosten tahdissa, mitkä seikat tuohon voi vaikuttaa?
Johtosarja on tehty kokonaan uusiksi ja kun seuraavan kerran auton luo pääsen, siirrän loputkin johdot kulkemaan omina ryhminään suojattuihin kaapelisukkiin. Nyt suojattuna on vain vr-anturin johto.
Posted: Mon Aug 18, 2008 7:12
by Höylä
haiseeko samanlaiselta ongelmalta
viewtopic.php?t=4917
tosin tuo ei edes lähde käyntiin, lupaa vain...
Posted: Mon Aug 18, 2008 7:35
by icebox
Samanoloista ongelmaa näyttää sinullakin olevan. Tuntuu vaan oudolta kun tässä tapauksessa pelkkä Spark A tekee omiaan. Tilanne toistuu minulla vaikka irrottaa megasta sytkäkivet irti kokonaan ja jättää lähdöt tyhjiksi.
Posted: Mon Aug 18, 2008 11:51
by Höylä
lisäksi mulla on kyllä vielä se spark A tiltissä jatkuvasti...
no, kokeilen siirtyä siihen fordin omaan edis 6 systeemiin seuraavaksi, niin on vähemmän virhemahdollisuuksia...
Posted: Sat Oct 23, 2010 14:36
by Allu D.
Löytykös tähän vaivaan vastausta koskaan?
Täällä sama vaiva päällä, ja meinaa kohta kärsivällisyys loppua ku on tapeltu tuon kans jo sen verta kauan..

Posted: Sat Oct 23, 2010 20:18
by Vauhtivaunu
Kokeilkaapa vaihtaa koodia HR_10g:hen. Ainakin Bemarien kanssa touhutessa autto. Ja se "wheel decoder routine" pitää olla 025-tyylinen.
Posted: Mon Oct 25, 2010 19:28
by Allu D.
Nyt kokeiltu Hr koodia kans ei vaikuttanu ainakaan täällä, eli sama vaiva edelleen päällä..

Posted: Mon Oct 25, 2010 22:18
by olafu
Mikä lähtö on valjastettu Spark A:ksi?
Posted: Mon Oct 25, 2010 22:39
by teg
Millaiset asetukset on laitettu triggereille? A/B trigger hammas ja onko trigger return?
Posted: Tue Oct 26, 2010 15:18
by Allu D.
Led17 spark A
Led18 spark C
Led19 spark B
Trigger A1, B2, C3 koska kampuralla 3 hammasta 2nd trigger nokalla 2hammasta, ja puolina mersun omat 3 hukkakipinä puolaa, kohta lähtee halvalla jos ei ala toimimaan

Posted: Tue Oct 26, 2010 16:10
by teg
Öööh.. Tuollaisella setupilla ei kyllä tule toimimaan ainakaan hukkakipinänä, eikä COPpina. Ensimmäisenä pitäis poistaa nokalta toinen hammas.
Posted: Tue Oct 26, 2010 16:29
by Höylä
jep 2nd triggeri nastoja saa olla vain yksi, jos kerran kampuran päässä on 3 nastaa...
mulla taas on 2 nastaa 2nd triggerissä, kun on 6 nastaa nokka-akselin päässä, eli mega näkee sen 3 nastana kampuralla ja yhtenä nastana nokalla...
Posted: Tue Oct 26, 2010 20:04
by teg
Öh.. sulla taitaa sitten mennä kierrosluvun laskenta vähän pieleen. Ja sulla lienee myös jakajasytkä.
Posted: Tue Oct 26, 2010 20:15
by Allu D.
Höylä wrote:jep 2nd triggeri nastoja saa olla vain yksi, jos kerran kampuran päässä on 3 nastaa...
mulla taas on 2 nastaa 2nd triggerissä, kun on 6 nastaa nokka-akselin päässä, eli mega näkee sen 3 nastana kampuralla ja yhtenä nastana nokalla...
noinhan se mullaki lukee sitä, 3 nastaa kampuralla jatulee nokalta eka liipasu, toinen kierros kampuralla niin nokaltateeoine liipasu, eiköstu 2nd trigger nollaa laskurin joka kerta,

näin oon ainaki ymmärtäny, seki ymmärrys voi hyvinki olla väärin

..
Posted: Tue Oct 26, 2010 20:32
by teg
Nokalta pitää tulla ainoastaan yksi pulssi, jotta mega tietää siitä että seuraava kampuran pulssi on eka hammas.
Posted: Tue Oct 26, 2010 20:39
by Allu D.
näinhän se tekee, eli kampuralla 3 nastaa/kierros, ja kun kierros on ohi tulee nokalta eka pulssi, kamprulla alkaa laskenta taas eka hampaasta j aku kolmas on menny tulee nokalta toinen pulssi, ja tätä rataa..
Vai ollaanko ihan hako teillä??
Posted: Tue Oct 26, 2010 20:44
by teg
En ole kyllä kuullut tuollaista systeemiä kenelläkään olevan, mutta mielestäni tuollakin systeemilä kierrosluku menee väärin?
Posted: Tue Oct 26, 2010 21:02
by Allu D.
kait se suunilleen oikeen on ku molemmat sekä auton oma että tunerstudio näyttää n.800rpm ku pörisee tyhjäkäyntiä, ongelma vaan että spark A menee juntturaan ja jää päälle..

Posted: Tue Oct 26, 2010 21:12
by Höylä
teg wrote:Nokalta pitää tulla ainoastaan yksi pulssi, jotta mega tietää siitä että seuraava kampuran pulssi on eka hammas.
mulla ei ole kampiakselin päässä mitään triggeriä, vaan kaikki on nokka-akselin päässä

Posted: Wed Oct 27, 2010 8:14
by kjb
Onkos noita lähtöjä mennyt prossun päästä ihan fyysisesti kuinka helposti rikki?
Itsellä nimittäin Spark A alkoi temppuilemaan sen jälkeen kun kytkin puolan (VAGin hukkispuola jota täälläkin puitu) päässä +12v ja Spark A:n ristiin (omia hölmöilyjä).
Laittaa virrat päälle niin antaa hukkispuolan toiselta puolelta (1 & 4 syl) kipinän kerran (Spark A?), tästä tulee toisinaan myös yllättäviä pamauksia...ilman bensoja en ole koittanut startata mutta bensojen kanssa lähtee käyntiin mutta käy kahdella (2 & 3).
Spark A konffattu LED17 kuten kuuluu ja B LED19. LED19 palaa kirkkaana mutta LED17 ei ollenkaan, voiko noista päätellä jotain muuta älykästä kuin sen että LED19 on jatkuvasti päällä (miksi?). En muista miten noissa ledeissä oli valoa aiemmin kun härveli toimi.
Pystyykö megassa noita sytkälähtöjä muuttamaan siten että valjastaa esim. Spark C:n tekemään A:n hommia? Vai onko nää kovakoodattuja suoraan?
Tämä kyseinen setuppi toimi vuoden verran ihan hienosti mutta siirtäessä tekniikkaa toiseen kulkuvälineeseen tulin kytkeneeksi nuo alussa mainitut piuhat ristiin...
Toivottavasti tästä joku saa selvää, ei oikein järki meinaa juosta parin tunnin yöunien jälkeen

Niin ja levynä partcon 2.2 hukkismuutoksilla.
EDIT: otetaas pakkia nyt tän homman kanssa vielä toistaiseksi kun on järki näemmä jäässä...raportoin vkolopun jälkeen kun saa tutkittua lisää.
Posted: Sun Oct 31, 2010 2:57
by kjb
kjb wrote:Onkos noita lähtöjä mennyt prossun päästä ihan fyysisesti kuinka helposti rikki?
Itsellä nimittäin Spark A alkoi temppuilemaan sen jälkeen kun kytkin puolan (VAGin hukkispuola jota täälläkin puitu) päässä +12v ja Spark A:n ristiin (omia hölmöilyjä).
Laittaa virrat päälle niin antaa hukkispuolan toiselta puolelta (1 & 4 syl) kipinän kerran (Spark A?), tästä tulee toisinaan myös yllättäviä pamauksia...ilman bensoja en ole koittanut startata mutta bensojen kanssa lähtee käyntiin mutta käy kahdella (2 & 3).
Spark A konffattu LED17 kuten kuuluu ja B LED19. LED19 palaa kirkkaana mutta LED17 ei ollenkaan, voiko noista päätellä jotain muuta älykästä kuin sen että LED19 on jatkuvasti päällä (miksi?). En muista miten noissa ledeissä oli valoa aiemmin kun härveli toimi.
Pystyykö megassa noita sytkälähtöjä muuttamaan siten että valjastaa esim. Spark C:n tekemään A:n hommia? Vai onko nää kovakoodattuja suoraan?
Tämä kyseinen setuppi toimi vuoden verran ihan hienosti mutta siirtäessä tekniikkaa toiseen kulkuvälineeseen tulin kytkeneeksi nuo alussa mainitut piuhat ristiin...
Toivottavasti tästä joku saa selvää, ei oikein järki meinaa juosta parin tunnin yöunien jälkeen

Niin ja levynä partcon 2.2 hukkismuutoksilla.
EDIT: otetaas pakkia nyt tän homman kanssa vielä toistaiseksi kun on järki näemmä jäässä...raportoin vkolopun jälkeen kun saa tutkittua lisää.
Tämä selvisi jo perjantaina, eli Spark A:n transistori (Q9) pimeänä. Taas toimii.