Page 1 of 1
Ei kierrä yli 3200rpm
Posted: Sat Aug 16, 2008 14:31
by moikki
Elikkäs vaihdoin jakajasytytyksen hukkakipinään(vag puola jossa sytytysmoduli itsessään). Sytkälähtöinä toimii led 17 ja 19(1kilon ylösvedot). Hall anturi on honeywell(ylösveto on) joka lukee 6-1 triggeripyörää kampuralta. Kaapeli on häiriösuojattua ja maadoitukset on kunnossa. Samalla kaapelilla toimi jakajasytyllä ilman ongelmia.
Eli toimii tuohon reiluun kolmeen tonniin asti normaalisti ja sitten rupeaa katkomaan ihan kuin ottas kiekkarajoittajaan. Tästä arvelin kokeilla sitten että otin rajoittajan pois, no sytkä sekos kokonaan ja megatunen mittari näytti punaista. Sitten laitoin 15000 jolloin tyhjäkäynti parani huomattavasti.
Johtuiskohan tuo nyt kumminkin jostain häiriöstä kiekkasingnaalissa?
Posted: Mon Aug 18, 2008 18:38
by moikki
Juu kokeiltu on hallin johtoja siirellä ja vaihtaa hallin asentoa. Tulpat vaihdettu. Ai niin nyt meni huonompaan eli ei kärsi enää ollenkaan kaasua painaa kun alkaa pätkiminen. Logiakin on mut keksiä keino laitella se nettiin. Toi kiekkarajoitin vaikuttaa edelleen.
Posted: Mon Aug 18, 2008 20:58
by Vauhtivaunu
Mikä koodi käytössä? Oletko kokeillut päivittää? Mitenpäin sulla on se "spark output inverted"-asetus?
Pienempiä ylösvetovastuksia sytkälle voisit myös kokeilla.
Posted: Mon Aug 18, 2008 21:03
by moikki
Vauhtivaunu wrote:Mikä koodi käytössä? Oletko kokeillut päivittää? Mitenpäin sulla on se "spark output inverted"-asetus?
Pienempiä ylösvetovastuksia sytkälle voisit myös kokeilla.
Koodina hr_09c. Spark output inverted on no. Hallille olen kokeillut sekä schema 1 et schema 2 kytkentää. Schema 2 kytkennällä kierti sen 3200 ja nyt on schema 1 ja ei kärsi kaasua laittaa.
Logia:
http://www.students.oamk.fi/~t7hajo00/r ... iiii34.xls
Näyttäs et hukkais rpm tiedon?
Edit: ai niin lambda ei toimi ku hajosi anturi ja tps otin irti kun arvelin et sekin voi aiheuttaa häiriötä
Posted: Mon Aug 18, 2008 21:36
by Vauhtivaunu
Tarkoitin niitä sytkäpäätteen ohjausta varten laitettuja ylösvetoja so. led17 ja 19-ohjauksia. Nuo kiloset kuullostaa vähän isoilta. esim. Boschin 200/203-kivelle riittää 100 ohmia +5v linjasta. Voisit kokeilla laittaa uusimman hr_10g:n. Vika tuskin on koodissa, mutta se on ainakin tällähetkellä vähiten buginen.
Noista kytkennöistä oikeanlainen on se, jossa ylösvetovastus tulee levyltä (joko +5v tai +12v) opton ykköspinniin ja kakkospinnistä menee johto sinne Honywellin anturin "keskimmäiseen" johtoon. Ite oon käyttäny siinä 680 ohm +5volttiin kytkettynä.
Miten se triggeripyörä on muuten asemoitu? onko sytytysennakkoa katsottu lampulla, että megassa on sama ennakko kun mitä lamppu näyttää?
Posted: Mon Aug 18, 2008 21:43
by moikki
Vauhtivaunu wrote:Tarkoitin niitä sytkäpäätteen ohjausta varten laitettuja ylösvetoja so. led17 ja 19-ohjauksia. Nuo kiloset kuullostaa vähän isoilta. esim. Boschin 200/203-kivelle riittää 100 ohmia +5v linjasta. Voisit kokeilla laittaa uusimman hr_10g:n. Vika tuskin on koodissa, mutta se on ainakin tällähetkellä vähiten buginen.
Noista kytkennöistä oikeanlainen on se, jossa ylösvetovastus tulee levyltä (joko +5v tai +12v) opton ykköspinniin ja kakkospinnistä menee johto sinne Honywellin anturin "keskimmäiseen" johtoon. Ite oon käyttäny siinä 680 ohm +5volttiin kytkettynä.
Miten se triggeripyörä on muuten asemoitu? onko sytytysennakkoa katsottu lampulla, että megassa on sama ennakko kun mitä lamppu näyttää?
Mulla on nyt d5, d8 ja r10 hyppylangalla ja d8 hypystä menee 1k vastus +5v.
Triggeri on silleen et eka hammas on 60 ennen ykk anturin kohdalla, sytkä on tarkastettu lampulla kohdalleen.
Posted: Mon Aug 18, 2008 22:13
by Vauhtivaunu
moikki wrote:
Mulla on nyt d5, d8 ja r10 hyppylangalla ja d8 hypystä menee 1k vastus +5v.
Eli xg1 ja xg2 hyppy on paikallaan? Ite en ole koskaan tehnyt tuota kytkentää, vaan aina laittanut xg1-pisteestä hypyn d5:sen liittimenpuoleiseen päähän, d8:n paikalle sen 680 ohm vastuksen ja r10:n optonpuoleiseen reikään hyppyjohdolla +5v. Sillätavalla saa siistin kytkennän. Hall-anturin signaalijohto kytketään tuossa tapauksessa "coil"-lähtöön. Kolme moottoria tähän mennessä pyörii noilla eväillä. Honeywellin hall käytössä ja boschin rojut muuten.
Yksi omituisuus on tullut tähän mennessä vastaan: kun puuttuvan hampaan kohta oli 120 astetta eykk niin mega kadotti sytkän satunnaisesti. Sitten kun pyörä (12-1) asemoitiin siten että puuttuva hammas oli 90 astetta eykk niin vika hävisi. Asennuksesta käytiin läpi kaikki muut mahdolliset kohdat ja vain em. muutoksella oli vaikutusta.
Edit: katoin tuonki login; kyllä sinne megalle jostain häiriötä tulee. Onko maadoitukset kunnossa?
Posted: Tue Aug 19, 2008 12:44
by moikki
Juu xg1 ja xg2 hyppy on. Maadoitukset menee sekä moottoriin että runkoon ja rungon ja koneen välillä on vielä ylimääräinen maajohto. Mega on maadoitettu motronicin alkuperäiseen "maattopisteeseen".
edit: Tulikin juuri mieleen että laitoin puolan maadoituksen samaan pisteeseen megan kanssa, pitänee siirtä puolan maa lohkoon.
Posted: Thu Aug 28, 2008 16:30
by moikki
Juu ei vieläkään kärsi kaasua laittaa, vaihdoin puolan ylösvedot 300ohmin mut ei ollut vaikutusta. Kannattaiskohan hallille kokeilla jotain pienempää ylösvetoa? Nyt on kilonen.
Posted: Thu Aug 28, 2008 16:36
by Vauhtivaunu
moikki wrote:Kannattaiskohan hallille kokeilla jotain pienempää ylösvetoa? Nyt on kilonen.
joku 390 ohminen riittäisi siinäkin.
Posted: Thu Aug 28, 2008 18:28
by moikki
Juu just kokeilun 390 ohmisella, ei vaikutusta. Pitää kokeilla vielä tuota kytkistä minkä laitoit tohon.
Posted: Fri Aug 29, 2008 18:33
by moikki
Nyt on vauhtivaunin laittama kytkentä ja kärsii jopa 3000 ottaa kiekkoja. Tein havainnon että kun alkaa pätkimään niin sytkän ledit alkaa vilkkumaan, tuon puolanhan kanssa niiden kuuluu palaa kokoajan tietääkseni.
Posted: Sat Aug 30, 2008 4:59
by Benkku
moikki wrote:Tein havainnon että kun alkaa pätkimään niin sytkän ledit alkaa vilkkumaan, tuon puolanhan kanssa niiden kuuluu palaa kokoajan tietääkseni.
Sytytyksen pääte-asteen ohjaustaajuus ilmeisesti jostain syystä putoaa?
Ledithän ovat pääte-asteen ohjauskytkennässä mukana eli niiden ohjaustaajuus on sama kuin sytytyksen taajuus -> pienillä kierroksilla (taajuudella) vilkkuvat ja suuremmilla 'silmämääräisesti palavat jatkuvasti' siis kirkastuen kierrosten (=puolan ohjaustaajuuden) noustessa.
Posted: Sat Aug 30, 2008 11:25
by moikki
Benkku wrote:moikki wrote:Tein havainnon että kun alkaa pätkimään niin sytkän ledit alkaa vilkkumaan, tuon puolanhan kanssa niiden kuuluu palaa kokoajan tietääkseni.
Sytytyksen pääte-asteen ohjaustaajuus ilmeisesti jostain syystä putoaa?
Ledithän ovat pääte-asteen ohjauskytkennässä mukana eli niiden ohjaustaajuus on sama kuin sytytyksen taajuus -> pienillä kierroksilla (taajuudella) vilkkuvat ja suuremmilla 'silmämääräisesti palavat jatkuvasti' siis kirkastuen kierrosten (=puolan ohjaustaajuuden) noustessa.
Luulen että ongelma johtuu nyt siitä kiekkatiedosta, kiekkatieto sekoaa siinä 3000 hujakoilla jolloin myös sytytys alkaa hyppelee. En kyllä enää keksi mitä tehdä, maadoituksia kokeiltu muutella, anturin asentoa ja väliä triggeriin. Tietysti vois vielä kokeilla vaihtaa singnaalipiuhan uuteen.
Posted: Sat Sep 06, 2008 0:37
by jantunen
Trikkerin nastat oikean kokoset? Hall varmasti ehjä? Taistelin ite rikkinäisellä hallilla "pari" päivää

Anturi varmasti tukevasti kiinni? Maadoitukset on todella kinkkisiä joskus.....
Posted: Sat Sep 06, 2008 10:20
by moikki
Juumuutama muu auto pyörii samalla triggerillä, voishan tuota kyllä kokeilla toisella hallilla vielä. 8mm haponkestävästä on teline ja ei se kyllä värise yhtään siinä. Maadoituksia oon kokeillu muutella.
Rupes sen verta tympimään et aloitin auton korityöt tässä ja nyt on sisusta purettu kokonaan ja auto lähtee jossain vaiheessa maalattavaksi.
Posted: Sun Nov 02, 2008 19:04
by moikki
En ole nyt tehnyt tälle probleemalle mitään mutta tuli mieleen et entä jos kokeilis tuon 680 ohmin vastuksen tilalla reilusti pienempää? Kun jostain luin et 6-1 triggerille ylösveto sais olla pieni honeywellin kanssa.
Posted: Thu Nov 06, 2008 6:33
by Hannu / Revontulet
Meillä oli vastaava ongelma Volvon vinokoneessa, missä tosin vakio kärjetön jakaja.
Sytkäpuolen asetuksista johtuen puolan latausaika oli liian lyhyt minkä seurauksena kipinä ei riittänyt. Laajakaista näytti laihaa tai mitä sattuu ja stropolla sytkää katsottaessa jatkuva vilkunta katosi hetkittäin kokonaan.
Tuosta logissa ei ole kohtaa 3000 rpm pätkintä-alueesta.
Posted: Wed Aug 12, 2009 17:33
by Taku_85
ratkesko moikki tuo ongelma itellä tuli aikalailla saman kuulonen ongelma vastaan sillä erolla että on kiintee kärjetön jakaja ja vr kampuralla 60-2 pyörällä... hävittää kierrosluku tiedon tuossa 3200 kierroksessa ja rupee piikittää puolaa ja heittää sytytys ennakkoa 20:llä asteella...