Page 1 of 1
rattaat vaihtaneet omistajaa voi poistaa
Posted: Tue Aug 12, 2008 16:31
by eero1989
Elikkäs tarkoitus olis hieman nykyaikaistaa tuota nykykulkineen suihkutus+sytytys järjestelmää ..
hyvä ja suht edullinen olis tarkoitus rakentaa ..
ehdotuksia??
Posted: Tue Aug 12, 2008 20:47
by eero1989
kuinka vaikea projekti on kun kuulin jostain että KE-jetronicissa on jotain antureita jota voi hyödyntää squirtissa mitähän mahtaisi maksaa jos joku squirt velho rakentais tuohon MB m104 moottoriin toimivan squitin
Posted: Fri Aug 15, 2008 14:19
by eero1989
mikä meni vikaan kun ei vastata?
Posted: Fri Aug 15, 2008 15:15
by Jasu
Tällä palstalla on jo ne vastaukset olemassa, löytyy hakua käyttäen, sekä selaamalla jo olemassaolevia keskusteluja ja tarvittaessa laittamalla niihin lisäkysymyksiä. Hyvin pitkälle tämä homma perustuu ihmisten harrastukseen, eli kukaan ei ole täällä antamassa suoria vastauksia heti kun niitä kysytään... Ei mitenkään pahalla, mutta ei tarvitse heti närkästyä jos ei mieleistään vastausta ole saanut kolmessa päivässä...
Sen verran tuota mainitsemaasi KE-Jettiä googlella smurffasin, että siitä ei liiemmälti apua ole tässä. Voi siitä toki käyttää lämpöanturit, tankin bensalinjat ja bensapumppusysteemit, mutta muuten pitää kaikki rakentaa uusiksi. Kyseessä kun on jatkuvasuihkutteinen mekaaninen, osaksi sähköllä ohjattu, ruisku jonka imusarjassa olevien suuttimien paikalle ei ole (tietääkseni, ehkä on) suoraan ilman koneistusta käyviä ruiskusuuttimia jne.
Megamanuaali kertoo oikeastaan kaiken mitä tuossa heti ekassa viestissäsi kysyit, myös sen suomennettu osuus.
Sitten tuosta hintapuolesta. Joskus täällä joku arvioi että tuhannen eurorahaa siihen kuitenkin menee jos ei mitään löydy "takapihan ehtymättömästä" varastosta. Omaan Rättärin megaprojektiin on tähän mennessä palanut alle 300€, mutta siihen on kaivettu osia hiljalleen menneen puolen vuosikymmenen aikana pihassa käyneistä purkuautoista... Ja tässä on mukana vasta ne osat, työlle ei tietenkään mitään lasketa, sitten onkin ihan eri hinta jos jollakin alkaa teettämään näitä, kaverin prätkään ollaan taisteltu Microscuirtia kiinni pitkin kesää, tunteja on mukana satoja, rahaa on mennyt ihan paljon, eli tämäkin on sitten ihan itsestä kiinni mitä on valmis sijoittamaan, mistä onnistuu löytämään osia ja miten paljon pystyy itse tekemään...
Pääsisikö tällä eteenpäin..?
Posted: Fri Aug 15, 2008 21:56
by teg
suosittelen sinua heittämään niillä vanhoilla antureilla vesilintua ja laittamaan ne megamanualinkin suosittelemat gm-anturit (olet kai lukenut megamanualin?), niin sinun ei tarvitse etsiä sopivia vastuksia piirilevylle.
Posted: Sat Aug 16, 2008 13:42
by tonijuopperi
sähkösuuttimet sopivat suoraan mekaanisten tillalle. ja pensalinjat ja pumppu käyvät alkuperäisinä.
Posted: Sat Aug 16, 2008 15:11
by jani
pitää vain pistää holkit imusarjaan k jetin suuttimien tilalle ainakin audeissa jos muuttaa k jetin suuttimet sähköisiksi. mersussa löytyy vauhtipyörältä induktiivianturi jota voi käyttää megassa jossa on muunninpiiri eli suosittelen tekee turtanan version megasta .mersun lämpotila anturit saa käyttoon kun mittaa anturit eri lämpötiloissa jä kääntää ne oikeiksi omalla ohjelmalla.Sähköt saa otettua megalla akun takaa olevasta releestä jossa on se sulake ja samalla se toimii regulaattorinam eli ei se kovin vaikeaa ole mutta vähän joutuu virtakaavioita selaamaan kun poistaa k jetin johtosarjan konetilasta
Posted: Wed Oct 01, 2008 19:17
by keppa
Täältä löytyy erään rakentajan sivut:
http://www.hitechengineering.net/DNN/Me ... fault.aspx
Toivottavasti on apuva. Itsellä MB 420 SE kyseisellä K-jetronikilla, joka ei toimi kunnolla. Siihen on tarkoitus rakentaa ruutta, että sais sen päästöjen osalta katsastuksesta läpi. Ehkä siinä samalla rauhottuis sen bentsiinijano. Niin ja siihen vielä häkäpönttö perään niin ei tarttis enää nestemäistä hiilivetyä lainkaan.
Posted: Wed Oct 01, 2008 21:12
by Heikki H.
Ittenkin olis tarkootus pistää meka rautaiseen m116:seen, saas nähdä tuleeko mitään.
Re: KE-jetronic + 6syl tekniikka =squirt .. mutta miten??
Posted: Thu Oct 09, 2008 16:47
by Tobbana
Jos kone kerran m104, niin siihenhän löytyy sähköruutan imusarjaakin mm. 320 E:n keulalta, m103:n kanssa ei ookkaan niin helppoa.
Mulla just osia haussa ahdetun m103:n megaruuttamiseksi. Imusarjaan holkitetaan paikat suuttimille ja kaikki ke-jetin ryönät heitetään mäkeen.
Ja kun pistää vielä megan ohjaamaan bensapumppua, niin saa heittää mursun oikkuilevan releen takavasempaan. :)
-Sami
Posted: Thu Oct 16, 2008 17:38
by JTbo
Volvoissa Boschin sähkö-suuttimet K-jetin suuttimien tilalle käy G40:n holkeilla kuulemma, olisiko samaa vikaa tossakin?
Eihän siinä tarvita kuin vähän lämpötilasta ja kierrosluvusta tietoa sekä imusarjan alipainetta ja niillä pääseekin jo alkuun sen jälkeen kun on saanut sähkösuuttimet paikoilleen, joka on varmastikkin se isompi operaatio.
Re: KE-jetronic + 6syl tekniikka =squirt .. mutta miten??
Posted: Sun Dec 14, 2008 23:18
by eero1989
Tobbana wrote:Jos kone kerran m104, niin siihenhän löytyy sähköruutan imusarjaakin mm. 320 E:n keulalta, m103:n kanssa ei ookkaan niin helppoa.
-Sami
eikös nuissa ole suht samanlainen tuo imusatsin laippa?tasopinta hässäkkä?
http://www.turbobandit.com/gpage15.html
nyt olis talviaikaa rakennella tuo squirt.. mutta minkä kokoset suuttimet tuollaiseen vapariväkkyrään on hyvät?
http://www.turbobandit.com/gpage10.html
mistä autosta on tuo
Ignition coil wasted spark 6cyl
kun varmaa tarttee se jakajaväkkyrä heittää kanssa takavasempaan..
Posted: Sun Dec 14, 2008 23:35
by linksu
suuttimet riippuu ihan tehotavoitteesta.. itsellä on just tuossa 6 sylinterisen mega projekti käynnissä ja se tuli ihan 6 sylinterisellä hukkakipinä puolalla. aika suolasia hintoja oli noissa linkeissä

Re: KE-jetronic + 6syl tekniikka =squirt .. mutta miten??
Posted: Mon Dec 15, 2008 11:48
by Tobbana
eero1989 wrote:Tobbana wrote:Jos kone kerran m104, niin siihenhän löytyy sähköruutan imusarjaakin mm. 320 E:n keulalta, m103:n kanssa ei ookkaan niin helppoa.
-Sami
eikös nuissa ole suht samanlainen tuo imusatsin laippa?tasopinta hässäkkä?
http://www.turbobandit.com/gpage15.html
m104:ssähän on moniventtiilikansi, m103:ssa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta vähäventtiilinen. Ja tosiaan e320:ssä on sähköruutta valmiina, joten siitä saisi megaprojektiin käypäsen imusarjan suoraan, ei tartteis taistella ke-jetin imusarjan kanssa.
Kuvissa siis alempi on 24-venttiilisen imusarjan laippa.
-Sami
Re: KE-jetronic + 6syl tekniikka =squirt .. mutta miten??
Posted: Mon Dec 15, 2008 12:40
by eero1989
Tobbana wrote:eero1989 wrote:Tobbana wrote:Jos kone kerran m104, niin siihenhän löytyy sähköruutan imusarjaakin mm. 320 E:n keulalta, m103:n kanssa ei ookkaan niin helppoa.
-Sami
eikös nuissa ole suht samanlainen tuo imusatsin laippa?tasopinta hässäkkä?
http://www.turbobandit.com/gpage15.html
m104:ssähän on moniventtiilikansi, m103:ssa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta vähäventtiilinen. Ja tosiaan e320:ssä on sähköruutta valmiina, joten siitä saisi megaprojektiin käypäsen imusarjan suoraan, ei tartteis taistella ke-jetin imusarjan kanssa.
Kuvissa siis alempi on 24-venttiilisen imusarjan laippa.
-Sami
väärin niissä on samanlainen eli m104 ja m103 tuo alempi on pakopuolelta kuvissa siis.. on ollut imusatsi irti eikä siinä kyllä tuollailla nuo pultit ole.. siitä en tiedä sopiiko tuo e320 satsi
Re: KE-jetronic + 6syl tekniikka =squirt .. mutta miten??
Posted: Mon Dec 15, 2008 15:07
by Tobbana
eero1989 wrote:
väärin niissä on samanlainen eli m104 ja m103 tuo alempi on pakopuolelta kuvissa siis.. on ollut imusatsi irti eikä siinä kyllä tuollailla nuo pultit ole.. siitä en tiedä sopiiko tuo e320 satsi
Joo, tuli näköjään hötkyillen kateltua kuvatukset läpi ja ajatuskaan ei ollut täysillä mukana. :)
btw. Äsken pyöriteltiin tuon vähäventtiilisen imusarjaa näpeissä ja näyttäisi siltä että noilla k-jetin suuttimien muoviholkeilla saisi laitettua ainakin tuollaiset "läskit" MSD:n suuttimet kiinni. Tosin pitää vähän muokata niitä muoviholkkeja molemmista päistä.Taitava sorvari tekisi käypäset holkitkin nopsaan, o-rengasurineen. Kokeillaan kuitenkin noilla muovisilla näin alkuun, jos pysyy suuttimet tiiviisti, niin ongelmaa tuskin tulee.
-Sami
Posted: Thu Dec 25, 2008 2:41
by Tobbana
Tulipa sitten pengottua sähköjäkin, monta kysymysmerkkiä tulee äkkinäisen savolaisen silmiin, kun noita katselee.
sytkä
ruutta
Äkkiseltään tulee mieleen että miten tehdä mm. kickdownin ja cruisen katkaisut. Alkuperäiset bensapumpun rele ja ecu lähtee kiitämään, niistä ei ole kuin harmia. :)
Nelivedon ohjaus ei näyttäisi olevan mitenkään kytköksissä edellämainittuihin.
-Sami
Posted: Thu Dec 25, 2008 11:51
by Turbiini
Helppohan mekallakin on tuo alle 5300rpm kierroksilla aktiivinen lähtö toteuttaa kickdownille, vaikka se taitaa olla lähes turha varotoiminto. Laatikon kyllä pitäisi itse osata olla vaihtamatta pienempää jo noilla kierroksilla, eli suoran sähkönkin voinee ohjata kickdown napin kautta.
Noista kuvista ei selvinny miten cruise niihin liittyy.
Posted: Thu Dec 25, 2008 15:29
by j-k
Heikki H. wrote:Ittenkin olis tarkootus pistää meka rautaiseen m116:seen, saas nähdä tuleeko mitään.
Täällä olis m110 (W126) joka pitäs vaihtaa sähköruutaksi. K-jet kyllä toimii toistaiseksi joten se pitäs saada ehjänä irti. Löytyyköhän tuolle koneelle parempaa imusarjaa? Suuttimethan on kannessa joten saa edelleenkin olla siellä kunhan löydän sellaiset letkuviritteiset niin ei tarvi jakotukin kanssa välttämättä leikkiä.
Posted: Sun Dec 28, 2008 10:29
by Tobbana
j-k wrote: Suuttimethan on kannessa joten saa edelleenkin olla siellä kunhan löydän sellaiset letkuviritteiset niin ei tarvi jakotukin kanssa välttämättä leikkiä.
D- ja L-jeteisslhän noita suuttimia ollut, uusiakin taitaa vielä saada, kun aikansa googlettaa. :)
-Sami
Posted: Sun Dec 28, 2008 16:22
by tonijuopperi
itse laitoin jakotukin sattui sopimaan hyvin.

Posted: Sun Dec 28, 2008 16:32
by j-k
tonijuopperi wrote:itse laitoin jakotukin sattui sopimaan hyvin.
Minkä mittasilla suuttimilla tukki passaa? Jos lyhimmillä niin ok. Mistä hommasit holkit?
Posted: Sun Dec 28, 2008 17:27
by tonijuopperi
holkit ei ole paikoillaan, kun sopi ilman niitäkin.
lyhkäsillä suuttimilla ei sovi tukki paikoilleen.
holkit oli paikoillaan koneessa ja niihin sopi sähkösuutin. (ovat ylimääräiset)
Posted: Sun Dec 28, 2008 22:20
by Heikki H.
j-k wrote:Heikki H. wrote:Ittenkin olis tarkootus pistää meka rautaiseen m116:seen, saas nähdä tuleeko mitään.
Täällä olis m110 (W126) joka pitäs vaihtaa sähköruutaksi. K-jet kyllä toimii toistaiseksi joten se pitäs saada ehjänä irti. Löytyyköhän tuolle koneelle parempaa imusarjaa? Suuttimethan on kannessa joten saa edelleenkin olla siellä kunhan löydän sellaiset letkuviritteiset niin ei tarvi jakotukin kanssa välttämättä leikkiä.
M110 tosiaan oli ennen 76 vuotta d-jetronikilla, jossa oli letkusuuttimet ja erilliset alumiinipalat, jotka piti suutinta kiinni. Autonomiksiltahan saa uusia bossin letkusuuttimia aivan naurettavaan hintaan jos sellaisia halajaa. Itsellä olisi d-jet m110 kansi, suuttimet ja jako"putki" hilut vaatehuanees, voi olla ettei itte tarvi niitä.
Toi twinkamikin pruukaa olemaan korkeiden kierrosten kone, joten siihenhän olisi kovetut erillisläppärungot 44 sentin runnereilla. Se taas on eriasia, kuinka se sopii yhteen 1700kilon ja automaatti vaihdelaatikon kanssa?
Posted: Mon Dec 29, 2008 11:13
by Tobbana
Turbiini wrote:Noista kuvista ei selvinny miten cruise niihin liittyy.
Joo oli näköjään toinen sivu unohtunut tuosta ruuttakuvasta, lisätty sekin nyt sinne. :)
-Sami
ps. alkaa näköjään pää menemään totaalisen sekasi noista kaavioista, kohta enää tiedä mistä alottaa.
EDIT: ja onhan tuolla miljoona muutakin asiaa mistä pitää huolehtia, absit ja kaek.