Page 1 of 1

5 sylinterisen sytkä

Posted: Mon Feb 28, 2005 20:17
by jute
miträ on viisaat mieltä, saako 5 pyttysen toimimaan mega squirt´n sparkilla. kone on volvon ja siinä on nokka akselilla tunnistin jonka rakennetta en vielä tiedä, aattelin kysellä ensin vähän vinkkejä..

Posted: Mon Feb 28, 2005 21:39
by MrFairlane
eihän MS välitä ,kuinka paljon niitä pyttyjä on ,koska ruuttaa penziiniä yhtäaikaa joka ruutasta.
Sytkästä en sitten tiiä.

Posted: Mon Feb 28, 2005 23:20
by JesseT
Vitos Audi-miehiä on aika paljon msefi.com foorumissa. He varmaan kertovat keskeisimmät kompastuskivet. Näin äkkisältään ajatellen voi olla ongelmallista jos koneessa ei ole virranjakajaa.

Posted: Tue Mar 01, 2005 23:25
by W-PH
Moi!

Poista se anturi ja vaihda tilalle lukittu Audin vitoskoneen jakaja. Anturin tyypistä riipuen voit joutua käyttämään ylimääräistä (mikäli induktioanturi) sytytysmodulia signaalin muuttamiseen ECU:lle sopivaksi. Jakajan sovitus voi vaatia koneistusta/sorvailua mutta ei ole ylitsepääsemättömän hankalaa. Anturikiekko Volvon nokan päässä oli muistaakseni? kiinnitetty ruuvilla. Vanhemmissa Volvon bensavitosissa on käytetty jakajaa toisen nokka-akselin päässä. En tiedä saisiko sitä sovitettua uudempaan koneeseen (toinen ongelma anturin puute muttei sekään ylivoimainen). Yksinkertaista ratkaisua tuskin löytyy, ellei kukaan kehittele uutta softaa+sylinteritunnistusta Megaboxiin. Eihän jakajallinen ratkaisu ole ihan suorasytytyksen veroinen, mutta saisihan sitä kuitenkin ajoituksen hallinnan....

Posted: Thu Mar 03, 2005 7:11
by jute
juu mulla on se vanhempi pata missä on jakaja. siinä ei ole mitään sisuskaluaj (siis hall anturia yms) ja tämä trigger systeemi mietityttää. kone tulee takaveto asennukseen ja en ole varma sopiiko jakaja olemaan vai joutuuko sen poistamaan tai rintapeltiä muokkaamaan.

Posted: Thu Mar 03, 2005 21:06
by MOPOHULLU
Jute:
Kaverikin just asentaa volvo 740 t5 myllyä ja se joutu sirtään sen jakajan ainakin eteen.

Posted: Thu Mar 03, 2005 21:59
by W-PH
Näin joskus kauan aikaa sitten rata-auton, jossa virranjakajan kansi ja pyörrin oli rakennettu nokka-akselin hihnapyörän puoleiseen päähän. Moottorinohjausjärjestelmänä oli joku Boschin Motronic-esiaste. Pyörijän akseli oli laakeroitu jakopään koppaan (alumiinia) ja veto tuli poorilla nokkapyörän pultin päästä. Myös jossain Toyotan 4AGE-moottorissa oli samanlainen rakennelma australialaisilla nettisivuilla. Hall-anturin liipaisupyörä onnistuisi varmaan rakentaa samaan pakettiin.

Posted: Thu Mar 03, 2005 23:37
by musse67
W-PH wrote:Myös jossain Toyotan 4AGE-moottorissa oli samanlainen rakennelma australialaisilla nettisivuilla. Hall-anturin liipaisupyörä onnistuisi varmaan rakentaa samaan pakettiin.
Ai vähän tähän malliin? Kuvasin 2001 Kalajoen dräg reis SM:ssä.

Posted: Fri Mar 04, 2005 2:54
by jute
MOPOHULLU:

niin epäilinkin, paras ratkasu ois kusai nakata vesilintua koko jakajalla. jakajan siirto ei aina ole niin yksinkertaista ja siviili autoon ei oikein sovellu koska voitelu ei pelaa ja joku kuulalaakeroitu on aika hankala toteuttaa.

Posted: Sat Mar 05, 2005 12:54
by W-PH
Siinähän ainakin minun kohdallani on tämän harrastuksen suola. Ei kaiken tarvitse olla aina helppoa. Mitä kuulalaakeroituun käyttöakseliin tulee ei sen toteuttaminen edes kotikonstein ole ylitsepääsemättömän vaikeaa. Erilaisia virranjakajia on hajottamot pullollaan ja sopiva akseli löytyy varmasti eikä hinta päätä huimaa. Laakeriksi kelpaa mikä tahansa kestovoideltu kuulalaakeri jonka saa akselin kaulalle sovitettua. Volvon jakajaa en ole koskaan purkanut mutta epäilen että osat saisi siitä alkuperäisestä. Ja mikäli jakajan rungossa on tarpeeksi ainevahvuutta niin mikä estää sorvauttamasta kuulalaakeripesää oman jakajan runkoon. Sen jälkeen tarvitsee vain askarrella samanlainen laippa kuin tuossa linkin Toyotassa oli. Pienten koneistuksien/sorvauksien hinnat ovat yleensä vain murto-osa isojen moottorivaihtoprojektien kustannuksista.