Page 1 of 1

1973 Plymouth 'Cuda

Posted: Fri Aug 08, 2008 9:04
by janimm
Moi,

Kaipa tätäkin voi alkaa kutsua jo menestystarinaksi, kun sain sen jo katsastettua... :shock:

Auto toimii hienosti. Tietysti hienosäätöä riittää, mutta megan kanssa ei ole ollut oikeastaan minkäänlaisia ongelmia. Yli 0.4bar ahtojen en ole vielä koittanut, mutta noillakin ahdoilla menee jo ihan mukavasti... 8)

http://www.jani-immonen.net/cuda/index.html

Moottori:
360cid V8 + A-833 4-vaihteinen manuaali
MegaSquirt II, 3.57 PCB, 2.883
8x 55lb/hr, 2.0Ohm
Ford EDIS8
Innovate LC-1 + Bosch LSU 4.2 sensor
Holset HX50 turbo


Koko viime talvi on tullut luettua tätä palstaa, ja moni ongelma ratkesi jo ennen kuin se ehti ilmetä. KIITOS KAIKILLE JOTKA JAKAVAT TIETOAAN JA KOKEMUKSIA TÄLLÄ FOORUMILLA! Teidän ansiosta moni asia on ollut paljon helpompi ymmärtää :D

Posted: Sat Sep 13, 2008 19:35
by Jk1
Härski laite! Oliko mitään isompia ongelmia turbon/ruiskun asennuksen kanssa? Itse haaveilen kanssa turbotettua 360:stä, lohko on pyörinyt nurkissa vuosia. Kyllä se jenkinkin konehuone saadaan ahtaaksi ;)

J

Posted: Mon Sep 15, 2008 11:34
by janimm
Äkkiä se menee ahtaaksi, melkein kaikkea pitää kuitenkin olla 2 kappaletta. Ei tuossa isompia ongelmia ole ollu, lähinnä konehuoneen lämpöjen kanssa on ollut ongelmia, kun tuo pakosarjahässäkkä on vähän liian korkealla. Paikallaan ollessa ei oikein lämpö pääse pois konehuoneesta. Tässä muutama ajatus mitä tekisin eri tavalla jos nyt aloittaisin:

- Imusarjan muutos. Kun itsellä ei ole mahdollisuutta hitsata alumiinia, niin näillä tiedoilla yrittäisin hankkia valmiin 8 piste imusarjan. Imusarjan muokkaus oli mulla ehkä suurin ongelma koko projektissa. Suutinpaikkojen hitsaus aiheutti sen että koko sarja meni banaanille. Sen purkaminen ja oikaisu oli vähän turhauttavaa.

- 1 iso vs. 2 pientä turboa. En ole tästä ihan varma, mutta voi olla että 2 pienellä turbolla olisi vähän miellyttävämpi käytöksinen, tosin jonkin verran teettää sitten enemmän töitä. Tuo nykyinen 1 iso turbo tahtoo kuitenkin olla sellainen että ennen kun menee ahtojen puolelle ei oikein tapahdu mitään, mutta sitten kun ottaa ahtoja on pito irti samantien. Toisaalta, kun tämä on tehty leikkikaluksi, eikä miksikään kiihdytysautoksi, on tuo tehopiikki ihan mukavakin... 8)

- Pakosarjat. Yrittäisin ehkä vetää pakosarjat vähän alempaa, niin että lämpo siirtyisi pois konehuoneesta paremmin. Aluksi jätin pakosarjat pinnoittamatta, ja käärin niiden ympärille sammutuspeittoa. Ei toimi, kannattaa pinnoittaa sarjat suosiolla. Tuollasessa V8:sissa sitä sarjojen pinta-alaa on niin törkeän paljon että lämpö on parasta saada pysymään siellä putkien sisällä.

- Raitis ilma. Jos nyt aloittaisin alusta, etsisin hyvän paikan raittiin ilman otolle turbolle. Tuossa nykyisessä menee tehoja hukkaan todella paljon kun kone on lämmin ja auto vähän aikaa paikallaan. Uskaltasin arvioida tuollasen ~50-60 heppaa, mikä jo tuntuu selvästi.

Posted: Thu Nov 06, 2008 21:37
by 00JONE00
Moro! Mulla vähän saman moinen rojekti tekeillä talvi iltojen iloksi, tarkotus ahtaa chevy 350 kahella t04:lla. Megaa aattelin ruiskuksi ja camaro/corveten tpi imusarjan aattelin jostain haalia. Megasta vaan ei oo minkään näköstä kokemusta :shock: , ahtamasesta tosin usean rojektin tiimoilta. Millai ruttu sulla on tossa Cudan koneessa ja teitkö öljypumpulle jotain? 8-9 ruttua haaveilin tohon chevyn koneesee vaatiivaan toiset männät ja kaks ahdin mahtaa hukata jonkun verran öljyn painetta.

Posted: Fri Nov 07, 2008 10:24
by janimm
- cudassa on vanha 60 luvun offenhauser imusarja johon porasin reiät 8:lle suuttimelle. Reikiin hitsattiin MSD:n suutinbungelit. Läppärunko on Edelbrockin valmistuote. Tuon imusarjan yrittäisin kyllä etsiä valmiina jos mahdollista. TBI:lläkin saa kyllä toimimaan, ja on vähän helpompi toteuttaa.

- Öljypumpuksi laitoin ihan tavallisen "hi-volume" viripumpun. Hyvin on yhden turbon kanssa toiminu. Ja painettahan noissa pystyy jousen shimmaamisella säätämään melko paljonkin, joten eiköhän sullakin tuollainen "hi-volume" pumppu hiukan modattuna toimi ihan hyvin.

- Mulla on vakiomännät, ja staattinen puristus 7.9:1. Mäntien laet käsittelin CBC2 keraamilla (http://www.roadmachine.fi/powerkote.html). En tosin osaa arvioida onko tuosta mitään hyötyä kun ahtopaineet on kuitenkin ollu niin pienet (max 0.75bar)

Onnea projektiin! Hyvin se megan kanssa tulee toimimaan, tosin alkuun pääseminen on ehkä vähän hankalampaa kuin muilla ruiskusysteemeillä.

Posted: Fri Nov 07, 2008 21:18
by 00JONE00
Kiitoksia neuvoista! Noita puristuksia oon pähkiny, mut en oo päässy vielä palotiloja mittailemaan. Juu summitilla oli ainaki jotain tollasia hi-volume pumppuja 350:see. Tota pumpun simmausta tehtii joskus kilpureitten pumppuihin. Toyotan ja volvon pumput nosti hyvin painetta, tuottoon ei maha vaikuttaa.

Posted: Fri Nov 07, 2008 22:02
by turbosbc
Tommosella normaalilla hi volume pumpulla pärjää hyvin. Ainakin tossa mellingin pumpussa on vajaan sentin korkeammat rattaat kuin vakiopumpussa. Eikä oo kallis.

Re: 1973 Plymouth 'Cuda

Posted: Thu Jun 09, 2011 12:09
by janimm
Cuda on esittelyssa uudessa Spinneri-lehdessä:

http://www.spinneri.fi/2011/05/spinneri-magazine-32011/

Megan kanssa ei ole ollut pienintäkään ongelmaa. Tietysti tekisi mieli kokeilla MS3 ja sekventaaliruiskua, mutta toisaalta ei viitisi alkaa toimivaa päivittämään.

Tässä vielä pikku dynovetopätkä:

http://www.youtube.com/watch?v=i5nxdf38P-0

Re: 1973 Plymouth 'Cuda

Posted: Thu Jun 09, 2011 17:45
by Vauhtivaunu
Ei voi muuta sanoa kuin että on upea auto :shock:

Ja tuossa autossa nähdään mihin megalla pääsee ja että se ei ole sen vaikeampi tai helpompi kuin ns. kaupalliset moottorinohjaukset. Olen ollut havaitsevinani Overdrivellä pientä muutosvastarintaa kasikoneiden ruiskuttamiseen, mutta syynä on ehkä tiedon puute ennemmin kuin nostalgiankaipuu. Tai ehkäpä molemmat :?

Huolettomia kilometrejä toivottaa Vauhtivaunu.

Re: 1973 Plymouth 'Cuda

Posted: Fri Jun 10, 2011 12:02
by janimm
Vauhtivaunu wrote:Ei voi muuta sanoa kuin että on upea auto :shock:
Kiitos. Joo, jokainen tyylillään. Toisaalta ymmärrän kyllä että mega voi olla huono vaihtoehto jos pinna on lyhyt ja googletustaidot vajavaiset. Mutta eipä nuo "kaupallisetkaan" ohjaimet ole kaikilla laatikosta paikalleen nostamalla toimineet. Eikä vika taida aina olla niissä laitteissa.

Re: 1973 Plymouth 'Cuda

Posted: Thu Feb 11, 2016 19:07
by janimm
Pistetään pikkupäivitys 'Cudan tilanteesta nyt samalla kun olen käynyt mainostamassa RealDash softaa.

'Cudan peruskonstruktio on vieläkin aika lailla sama, nykyisin tosin mennään E85 voimin.

Tässä dynovetoa:

https://youtu.be/sloIP7A90Io

Lämpötilakorjauksen jälkeen 585hp@4516rpm, 1006Nm@3980rpm


Kävin myös vetaisemässä seisovan mailin Lappeenrannassa:

https://youtu.be/rwm3edpEh_Q

260 kmh meni maililla, 267 suurin nopeus gps logissa.

Aikamoista kyytiä tuolla aerodynamiikalla :D

Re: 1973 Plymouth 'Cuda

Posted: Mon Aug 29, 2016 13:57
by janimm
Vuosi kulunut kun viimeksi käytiin kokeilemassa maililla. Nyt saatiin uusi henkilökohtainen ennätys :D

https://youtu.be/ACcJx-O0eZM